Регистрация

БАЛАНСирани ползи

Снимка

[Shutterstock] 

Колко често на служителите във вашата компания им се налага да остават в офиса до късно вечер? Да работят през уикендите или след работно време? Да отговарят на имейли/телефонни обаждания, докато са в отпуск? За добро или за лошо новите технологии взривиха границите между лично и професионално пространство. Кризата добави един още аргумент в полза на необходимостта да си постоянно в готовност да поемеш още една задача. В резултат работохолизмът - като собствен избор или по принуда - добива все по-смущаващи размери.

Липсата на възможност за пълноценна почивка повишава нивата на стрес, разстройва личния живот и в крайна сметка се връща като бумеранг, за да удари трудоспособността на служителите и тяхната способност да се справят със служебните ангажименти. Различни изследвания показват, че по тази спирала вече се въртят между една трета и половината от заетите, като делът на хората с нарушен баланс между личен и професионален живот се увеличава с нарастване на образователния ценз.

За щастие има работодатели, които не се задоволяват само да констатират проблема или да се оправдаят с икономическата криза, а съзнателно търсят начини да подобрят нещата. Въпреки трудностите през последните години някои организации продължават да инвестират в практики, които гарантират по-добро разпределение между личните и служебни ангажименти. А средствата, които влагат, им се връщат под формата на по-висока трудоспособност, многократно завишена мотивация, ангажираност и лоялност и отличен работодателски имидж. Все неща, които трудно се мерят със стандартните метрики, но пък имат доказан дългосрочен ефект.

Деца играят вън: корпоративната детска градина на "Сименс"

Кой се грижи за децата на вашите служители, докато те се грижат за успеха на компанията? В последните години все повече работодатели в България си задават този въпрос, а някои създадоха корпоративни детски градини, за да улеснят служителите си с малки деца.

Идеята за създаване на корпоративна детска градина в "Сименс" възниква в началото на 2009 г. и е вдъхновена от добрите практики в други подразделения на компанията по света.

Със задълбочаването на кризата възниква резонният въпрос дали този разход действително е навременен и уместен. Аргументите "за" обаче надделяват: "Все пак това е една дългосрочна инвестиция и добър сигнал към служителите, че фирмата е социално отговорна и държи на хората си", обяснява решението на ръководството мениджърът "Човешки ресурси" в компанията Красен Владимиров.

След като колебанията са преодолени, реализацията на идеята отнема само няколко месеца. През септември 2009 г. детската градина отваря врати. Специално оформено помещение в сградата на "Сименс" приема най-малките, докато децата от горните групи ползват друга база наблизо. Фирмата, която обслужва самата градина, е подбрана след конкурс заради физическата близост до централата на компанията, както и заради големия си опит.

Инвестицията в размер около 200 хил. лв. отива за ремонт на помещението, обзавеждане, оформяне на детската площадка в двора и оборудване на физкултурен салон. Освен това "Сименс" покрива около 40% от годишната такса за обучението на децата.

В резултат служителите получават качествено образование за децата си и удобство. Спестяват си тревогите, свързани с липсата на достатъчно места в детските градини в София, и нервите от всекидневния трафик и надпреварата с времето. "В офиса имаме много жени, които излизат в майчинство. Наличието на ясла ги улеснява да се върнат по-рано на работа, което е добре и за компанията, и за тях", допълва Красен Владимиров.

Един за всички: услугата офис асистент в "Бианор"

Технически преглед на колата, плащане на сметките за тока, пазаруване, вземане на детето от детска градина... Куп дребни лични ангажименти, които вашите служители трябва да свършат, често в работно време. Българската софтуерна компания "Бианор" е намерила свое решение на проблема с досадните битови ангажименти.

През 2006 г. фирмата взема решение да назначи допълнителен човек с доста необичайна длъжностна характеристика. "Офис асистентът" в "Бианор" има задачата да помага на служителите в компанията и да ги отменя във всекидневните им неслужебни ангажименти. Вместо тях той плаща различни видове сметки, кара автомобилите им на ремонт или автомивка, грижи се за подмяната на гуми, сключва застраховки, поема разнасянето и доставката на различни документи и т.н. "Преценихме, че по този начин ще облекчим значително колегите си, ще им спестим досадните битови грижи и ще им позволим да се съсредоточат върху основната си работа, като в същото време им предоставим възможност да ползват свободното си време за истинска почивка", разяснява иновативната идея мениджърът "Човешки ресурси" на компанията Иван Димитров.

От услугите на офис асистента могат да се възползват всички в "Бианор" независимо от своята позиция. Координацията на задачите се извършва от офис мениджъра на компанията.

"По груби сметки само на висшите и средните мениджъри в компанията (около 10 човека) асистентът спестява средно по един ден на месец за изпълнение на странични задължения, несвързани с пряката им дейност. Имайки предвид размера на възнагражденията на тези хора, 10 човекодни са значителен ресурс. А като добавим и нефинансовия ефект, подобен род услуга със сигурност е една добра инвестиция", пресмята Димитров.

Моят дом = моят офис: опитът на "IBM България"

Ставане рано сутрин, бързо кафе, трафик, часове в колата/градския транспорт, работа и после пак часове в път до дома... Работата от вкъщи спестява време на служителя, без да носи загуби за неговия работодател. IBM е сред малкото компании в България, които имат смелостта да приложат на практика модела на дистанционния труд.

По примера на компанията майка и клоновете й в много други държави там от доста години вече действа доброволна програма за teleworking, в която са включени 70% от служителите.

Всички, които са в организацията повече от 12 месеца, могат да работят от дома си един или два пъти седмично. "Графиците се изработват от ръководителите на отдели, които се грижат да осигурят равнопоставеност в прилагането на програмата", уточни мениджърът "Човешки ресурси" на компанията Петя Писарска на конференцията на "Капитал Кариери" и БАУРЧР миналата есен. Преките ръководители преценяват също и дали служителят е отговорен и може да му се гласува доверие. Докато работят дистанционно, те остават в постоянна връзка с офиса чрез всички достъпни технически средства.

"Програмата ни даде възможност да намалим с около 30% разходите за офис пространство и да използваме по-ефективно автомобилите на компанията, като по този начин допринасяме за опазването на околната среда", изброява ползите от гъвкавата заетост Писарска.

От презентацията на IBM стана ясно още, че продуктивността на служителите, които работят от вкъщи, е с 15-20% по-висока от тази на останалите. А данните за текучеството във фирмата показват, че програмата помага и за задържането на хората в компанията.

Възможностите на работодателите да подкрепят балансирания живот на своите служители не се изчерпват с тези няколко примера. С много малко средства например те могат да насърчат хората си да спортуват, като предлагат абонаменти за фитнес или покриват разходи за зали и участия в турнири. Ваучерите за храна и корпоративните ресторанти също се нареждат в графата скромни жестове със значим ефект. Защото всяка инвестиция в повишаването на мотивацията и ангажираността носи дългосрочни ползи.

Кога и къде:
23 октомври 2014 г.
Sofia Event Center

www.capital.bg/hrmeetstech

Конференция HR Meets Tech

Фокус в програмата:
- Социалните медии и наемането на персонал
- Автоматизацията на подбора на персонал или кога машините ще избират хората
- Управление на знанието и обученията в дигиталния HR
- Управление на представянето на служителите
- Планиране на приемствеността

 
  • Печат
  • Изпращане
  • Споделяне
  • Twitter
  • Споделяне във Facebook Facebook
още от тази рубрика:

Реклама

Подбрани позиции

© 2003-2014 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2014 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: SofiaEcho.com