Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Чувството за хумор помага в работата

Share Tweet Share

Българинът има твърде малко поводи за усмивки на работното си място. Жалко, защото проблемите биха били далеч по-разрешими, ако ги приемахме откъм смешната им страна.
Психолозите отдавна са стигнали до извода, че ведрата обстановка в цеха или офиса значително подобрява резултатите от работата, изглажда конфликтите, освежава мисленето и ражда нови идеи, а смехът служи като вентил за изпускане на насъбралото се напрежение. Обратно, стресът затормозява или направо убива комуникативността, творческото поведение, желанието за професионално развитие, кара човека да работи насила и в крайна сметка да създава недоносчета.
В Германия

Рецесията роди нов тип трудови психолози

- т.нар. тренери по хумор. Те обикалят предприя тията и доказват на практика ползата от позитивната работна среда. Пазарната ниша се смята за толкова перспективна, че опитни психолози дори вече предлагат обучения за тренери по хумор.
Все повече фирми я осъзнават и сами търсят лектори за „семинари по хумор“. Там служителите се упражняват как да реагират с чувство за хумор на вербални нападки. „Умението да запазиш доброто си настроение дори в напрегнати моменти е особено важно при работата с клиенти. Цяло изкуство е да можеш с шега да успокоиш някой критичен клиент, без да звучиш арогантно“, смята Ингрид Ернст от централата на веригата универсални магазини „Кауфхоф“ в Кьолн. „Кауфхоф“ прави специални „семинари по хумор“ за служителите си. Така концернът постига няколко цели наведнъж - и служителите не си хабят нервите, и клиентите оста ват доволни, и фирмата си спестява конфликтни ситуации. „Учим нашите хора също да се смеят над собствените си недостатъци. Това подобрява комуникативността“, добавя Ернст. В началото самата тя е била доста скептична към тези тренинги, изглеждали й твърде несериозни. Сега обаче е сред най-горещите им привърженици. Убедил я „тренерът по хумор“ Алфред Герхардс.
Той е категоричен, че чувството за хумор силно повишава продуктивността: „Хората, които умеят да се шегуват, имат по-добри професионални резултати, работят по-добре в екип. При кризи и конфликтни ситуации те понасят по-големи натоварвания и са по-гъвкави. Освен това те развиват нетрадиционно мислене и намират изненадващи решения.“
Изследвания в САЩ пък са доказали, че при служителите с ведро настроение процентът на заболеваемост е значително по-нисък.

Смехът засилва имунната система

Това твърдение е доказано от медицината - смехът е най-ефективното средство за намаляване на напрежението. Лекари са установили, че една минута сърдечен смях е равна на половин час пълно отпускане. Когато се усмихвате, мозъкът ви получава сигнал, че се радвате. Мускулите, които се движат при смях, изпращат импулс за радост до нервната система. Дори насилената усмивка помага срещу лошо настроение и стрес. Разбира се, най-добре е да се смеете истински. За тази цел медиците препоръчват да чуете или прочетете поне по един добър виц всеки ден. Това има дори лечебно действие.
За жалост практиката показва, че началниците най-често не разбират от шега. „Мениджърите от средния ешелон са отворени към този метод за повишаване на резултатите от работата, висшият мениджмънт обаче е скептично настроен - „хумор семинарите“ му изглеждат твърде лековати. Много управители дори се страхуват, че по този начин ще се засегне авторитетът на фирмената йерархия, ще се накърни уважението на служителите към техните шефове, ако те участват в някакви веселяшки ролеви игри заедно с подчинените си. Твърде често доброто настроение в предприятието се възприема като заплаха“, обяснява психологът Алфред Герхардс.
Всъщност много мениджъри имат чувство за хумор, но не го изразяват от страх, че ще загубят авторитета си. По същата причина те често отказват предложенията за провеждане на такова обучение в ръководените от тях фирми. Затова често се налага тренерите да маскират семинарите си като сериозни. В тези случаи те просто формулират темата по различен начин - слагат в наименованието вместо „хумор“ например „методи за комуникация“.
В академията на „Ауди“ в Инголщадт

Преподават хумор като антиконфликтен метод

„Ние не учим хората на чувство за хумор, защо то не всеки е подходящ за това. Някои техники обаче много помагат като леко провокативен инструмент за намеса при предотвратяването или изглаждането на конфликти“, обяснява специалистът по развитие на персонала Хелге Бадер. В подкрепа на своето твърдение той посочва конкретен случай. При сливането на три направления на концерна психолозите помолили всеки служител да опише колегите си от другото направление. Въпросните описания били пълни с негативни предубеждения. Тренерите представили тези мнения в карикатури. Провокацията си струвала. „Участниците в експеримента се смяха на собствените си предубеждения. По този начин те станаха тема за дискусия и грешните представи бяха коригирани“, разказва Бадер.
Според него обаче с хумора на работното място не бива да се прекалява. В никакъв случай офисът не е място за тъпи шегички или за карнавални изпълнения. Важно е предпазливо да накарате другия да се вгледа в собствените си качества. Най-подходящи в това отношение са например спонтанните аналогии или леките преувеличения, които индиректно да накарат колегата да разбере грешката си.
Томас Холтбернд, специалист по хумора на работното място, препоръчва на по-ниските йерархични равнища отношенията да се освежават с премерена доза хумор. Но „шегата не трябва да наранява или да изразява злорадство. Като началник човек трябва да има усет кога и доколко силно да се смее заедно със своите подчинени“, казва психологът.
Някои компании изпадат в крайност. Те

Налагат хумора като задължение

на своите служители. В „Даймлер - Крайслер“ например решили да освободят всекидневната комуникация от напрежението и накарали мениджърите да минат през специален семинар. „Банк ъв Америка“ пък се хвали, че е намалила заболеваемостта на служителите си, откакто е задължила всеки от тях да подготвя по един виц на ден. Веригата супермаркети „Сейфуей“ дори е включила специална клауза в трудовия договор на хората си, с която ги задължава да бъдат в добро настроение и да се усмихват.
Такава принуда, разбира се, е прекалена. Истината е, че никакво задължение не може да накара някого да се смее, когато не му е до смях. Защото, както казва Томас Холтбернд, „изкуствената веселост може да прикрива проблеми в предприятието, вместо да ги решава“. Хуморът в никакъв случай не е панацея за всички фирмени неудачи.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly