Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Вие, HR-ката, машините и йерархията

Как ще работят организациите и хората през следващите 5+ години
Share Tweet Share
Снимка

Добрите идеи и хората ще придобиват все по-голямо значение за сметка на организационните процеси и йерархии, беше едно от посланията на лекторите в HR Innovation Forum.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Затворете очи и си представете организация, която е изцяло свързана дигитално вътре и навън.

Всеки служител може да установи връзка с колегите по което и да е време и независимо къде се намира. Има свободата да избира дали да работи от офиса, от вкъщи, или от която и да било точка на света. Мениджърите в компанията нямат отделни кабинети, по нищо не се отличават от останалите служители и основната им функция не е да раздават команди, а да създадат подходящата работна среда, в която всички да се чувстват мотивирани и удовлетворени. През цялата компания минава чувството за споделени ценности, за мисия, за кауза, за общност, в която всеки има усещането, че прави нещо смислено, а не работи просто за едни пари.

Сега отворете очи и се огледайте наоколо. Звучи ли ви прекалено идеалистично? Точно така обаче ще работят хората на бъдещето според участниците в годишната конференция на "Капитал" и "Кариери" HR Innovation Forum. И ако картината не ви се струва достатъчно футуристична, както я обрисуват в някои филми, то е, защото независимо колко технологично ще става работното ни ежедневие, хората ще продължават да заемат централно място в нея. С тази разлика, че в бъдеще те ще търсят повече възможности за развитие и обучение, ще искат по-предизвикателни и стимулиращи проекти с повече отговорности, и ще търсят повече разнообразие както на професионалните задачи, така и на колегите, с които общуват.

Свят на промени
Непостоянен и динамичен. Несигурен и сложен. Неясен и непредсказуем. Такъв е светът, в който живеем днес. Той се движи със скоростта на иновациите. И тази скорост е толкова драматична, че е необходимо постоянно да бъдем нащрек какво се случва около нас и да сме подготвени за хилядите предизвикателства, които дебнат отвсякъде, коментира по време на конференцията Франк Кол-Боас, HR директор на Google за Северозападна, Централна и Източна Европа. "Независимо в коя индустрия работите, най-пагубно е да стоите на едно място, защото може би в същия този момент някъде по света пет, шест или седем изключително интелигентни хора създават приложение, което ще унищожи бизнеса ви", каза той.

На фона на тези динамични трансформации идеите и хората ще придобиват все по-голямо значение за сметка на организационните процеси и йерархии. Служителите ще стават все по-взискателни към условията на работното място, а работодателите трябва да създават гъвкава, прозрачна и стимулираща работна среда, ако искат да привлекат най-добрите таланти на пазара. Въпреки това много компании се задъхват и не успяват да се адаптират към новите изисквания, защото продължават да използват остарели HR практики, коментира Том Хаак, съосновател и директор на HR Trend Institute. Според него глобализацията, навлизането на интелигентните машини, разпространението на социалните медии и новите инструменти за комуникация ще имат все по-голямо значение за дейността на специалистите по човешки ресурси и те не могат да си позволяват да ги пренебрегват, ако искат да бъдат полезни за организациите си.

За Франк Кол-Боас HR професионалистите вече не могат да бъдат обикновени потребители на технологии, а трябва да притежават задълбочени дигитални умения подобно на маркетолозите и дори IT специалистите. "Може би вашият следващ служител е българин, който живее в Чикаго, но мечтае да се завърне в родината си. Как ще го откриете? Как ще подходите, за да го привлечете?", провокира присъстващите Кол-Боас. Затова препоръката му към всички мениджъри и специалисти по човешки ресурси е да търсят непрекъснато нови посоки и да не се страхуват да експериментират, докато намерят най-подходящия подход за тяхната организация. "Бъдете смели, поемайте рискове. Защото мога да ви уверя, че дори и да сте го направили, някой друг със сигурност вече е поел по-голям риск от вас", каза той.

В необходимостта ръководителите да бъдат по-смели и настъпателни е убеден и Алберт Хакерс, бизнес консултант и бивш HR директор на Microsoft и Diageo. Той изтъкна, че на съвременните мениджъри им се налага да управляват в условия на непрекъснати кризи, било то икономически, политически или технологични. И затова е наложително да могат да поемат рискове, да залагат на неутъпкани пътеки и да ангажират служителите си във всеки етап на промените, които въвеждат в организациите. "Когато сте поели по пътя на промяната, трябва да общувате непрекъснато, за да се уверите, че хората около вас разбират защо е необходимо да се извърви този път", каза експертът.

Технологично и лично
Интелигентни роботи, които изместват хората на всички нива в организацията. Свръхтехнологични сгради, които улесняват комуникацията и ускоряват процесите. Електронни устройства, които отчитат нивото на стрес или емоционалното състояние на служителите във всеки момент от деня и им позволяват да бъдат по-ефективни в работата си. Това вече е реалност в множество малки и големи организации в цял свят, коментира Том Хаак. "Технологиите улесняват работния процес, ускоряват комуникацията и дават възможност на хората да се възползват от потенциални възможности вън от организацията много по-бързо отпреди", коментира той. Но и те ще са причината в следващите 20 години да изчезнат много професии като касиери, учители, медицински сестри, чистачи и прочие. Затова бъдещите служители трябва да имат готовност да развиват широк спектър от умения, които да "пренасят" не само от една организация в друга, но и от една кариера в друга, каза Хаак.

От друга страна, работодателите ще обръщат все по-голямо внимание на обучението и развитието на служителите си. В противен случай рискуват да ги изгубят много бързо, отбеляза Жолт Позвай, изпълнителен директор на международната компания за обучение и консултиране Develor International. "Организациите трябва да инвестират в развитието и обучението на служителите си, тъй като квалифицираните и подготвени хора работят по-добре", каза още той.

Според него обаче най-големият проблем на традиционните фирмени обучения е, че не успяват да променят поведението на участниците в тях и следователно имат минимален ефект върху бизнеса. "Не обучението променя хората, а всички онези дейности, които се случват след приключване на обучителната програма. Ако не инвестирате в затвърждаването и прилагането на новопридобитите техники и умения, те бързо ще бъдат забравени и няма да дадат очаквания резултат", посъветва присъстващите Позвай.

Благодарение на социалните мрежи всички вече сме свързани 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата и границата между личното и професионалното все повече се заличава. Според Магит Нохукан, представител на германската компания за професионални контакти Xing, тези обстоятелства дават възможност на работодателите да бъдат по-активни в начина, по който намират и привличат най-добрите таланти на пазара. Чрез социалните мрежи те могат много лесно да общуват и да създадат личен контакт с кандидатите още преди да са дошли на интервю или дори да са започнали да търсят работа, каза той. Също така новите технологии са и отличен инструмент в ръцете на организациите за изграждане на силна работодателска марка. "Не става въпрос просто да публикувате обявите си за работа във Facebook, а да разкажете вашата история, да споделяте ценностите и културата си, да дадете възможност на хората да разговарят с вас. И те сами ще поискат да работят за вас", категоричен е експертът.

Новото работно пространство
Офисът на бъдещето може да се намира навсякъде. В близкото кафене, фитнес залата или терминала на летището. Той не е толкова конкретно физическо място, колкото виртуално пространство, общност от хора, пръснати в различни точки, които ще могат да избират откъде да работят в зависимост от текущите си задачи или, защо не, моментното си настроение.

"Хората имат нужда от офис среда, която да ги стимулира да бъдат по-продуктивни и креативни", каза Мирослав Мирославов, съосновател на платформата за организиране на офис пространства OfficeRnD. По наблюденията му повечето офиси, които се отварят по света в момента, влизат в категорията на споделените офис пространства или коуъркинги. И макар обикновено те да се свързват с фрилансъри и стартъпи, все по-често и големи компании се възползват от тях. А причините за това могат да бъдат както финансови, така и стратегически. "Компаниите търсят взаимодействие с други бизнеси и стартиращи компании, които развиват интересни технологии и предоставят нови възможности за сътрудничество", казва той.

Изпълнителният директор на "Хюлет-Пакард България" Ираван Хира сподели, че близо 60% от работните места в IT компанията са изградени на принципа "мобилно бюро", който позволява на хората да работят там, където са техните приятели или колеги в момента. "В HP залагаме на отворените пространства, мениджърите не работят в отделни кабинети, а са заедно с екипите си", каза той. По думите му този подход стимулира предприемаческия дух и креативността сред служителите, като им предоставя повече свобода да покажат пълния си потенциал, да използват и развиват талантите и уменията си, но също така да се наслаждават повече на работата си.

"Помислете как можете да улесните служителите си и да им бъдете от полза не само в професионален, но и в личен план", препоръча и Франк Кол-Боас от Google. Според него колкото по-виртуално ще става работното пространство, толкова повече работодателите ще се опитват да привлекат служителите обратно във физическите си офиси. А това по думите му може да стане, като им се предоставят благоприятни и стимулиращи условия за работа и им се помага да постигат по-лесно баланса между работа и личен живот чрез различни допълнителни услуги като например безплатно химическо чистене или детски кътове в офиса.

В крайна сметка технологиите няма да направят по-малко човешки местата, в които работим, убеден е Мирослав Мирославов. Напротив, те ще спомогнат за премахването на някои рутинни задължения и ще изместят фокуса повече върху хората, техните нужди и взаимоотношенията между тях. Комуникацията лице в лице няма да изчезне, а ще бъде дори още по-съществена част от работата в екип. Затова офисът на бъдещето ще е по-скоро балансиран и гъвкав, по-близък до природата, с много разнообразни зони за работа, срещи и отдих. Той ще и по-интелигентен, като ще може да предоставя данни за подобряване на работните процеси и благосъстоянието на служителите, коментира Мирославов.

Портрет на едно поколение
Те са мобилни и прагматични, образовани и технологично грамотни. Работят, за да се забавляват, не могат без интернет и отдават голямо значение на баланса между кариера и личен живот. Търсят не само високото заплащане, но и смисъл в работата си. Не обичат да се обвързват с една компания или професия дори, и притежават богат набор от умения, които могат да прилагат в различни ситуации. Държат на откритата и прозрачна комуникация. Предпочитат да работят в екип и са способни да превключват с лекота от една дейност в друга. Те са поколението Y, родени в началото на 80-те и познати още като "децата на хилядолетието".

Става въпрос за една съвсем нова порода служители, които през следващите няколко години ще доминират пазара на труда. Те са израснали с интернет и технологиите и интегрирането им на работното място може да се окаже едно от най-големите предизвикателства пред работодателите, изтъкна д-р Лесли Самози, академичен директор на EMBA програмата на City College – международния факултет на The University of Sheffield. За тях работата не е просто средство за препитание, досадно задължение, което трябва да понасят всеки ден от 9 до 5, а нещо повече – тя е възможност да се развиват, да се учат и да изразяват себе си, но не на последно място и да се забавляват, докато вършат нещо смислено. "Те ще сменят между 5 и 7 организации, ако не и повече, по време на кариерния си път. И е малко вероятно да останат за дълго на една и съща позиция или в една и съща компания", коментира Самози.

Магит Нохукан от Xing е категоричен, че работодателите няма да привлекат тези млади служители, като качат поредната обява за работа в кариерния си сайт, а със силна работодателска марка, която да говори на техния език. За представителите на поколението Y е важно да се чувстват комфортно на работното си място, да могат да споделят открито и безрезервно мнението си и най-вече да се чувстват ценени, изтъкна Франк Кол-Боас от Google. А според Том Хаак от HR Trend Institute ключът към сърцето на това ново поколение служители минава през прилагането на индивидуални решения в името на една по-смислена, по-разнообразна, по-човешка и по-човечна работа. Защото, ако преди се очакваше служителите да се нагаждат към ценностите и културата на работодателя си, то все повече компаниите са тези, които трябва да се адаптират към индивидуалните потребности, нагласи и очаквания на работещите в тях. Ако искат да имат по-ангажирани, мотивирани и удовлетворени служители. Добре дошли в бъдещето.

Коя е организационната структура на бъдещето? Как технологиите и социалните мрежи променят HR индустрията? Кои са работе...

Posted by Кариери on Friday, 30 October 2015

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly