Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия футурист

Илиян Ковачев е основател и творчески директор на дигиталната агенция ilyan.com.
Share Tweet Share
Снимка

Създадената от Илиян Ковачев агенция тази година става на двадесет години.

 Фотограф: Велко Ангелов

Ако отидеш на среща с Илиян Ковачев, зареден с въпроси за това как компанията му се е развивала дотук, може да останеш разочарован. С първото изречение на разговора той вече е готов да те изстреля поне 20 години напред. След това ще обясни подробно защо всички сегашни концепции на бизнеса ще се обърнат с главата надолу след година или две.  

Илиян Ковачев е основател и творчески директор на дигиталната агенция ilyan.com. Тази година компанията става на двадесет години и посреща събитието с 50 служители, офиси в три държави и предстартова треска за отварянето на клон в четвърта. В момента бизнесът на агенцията е в интернет - в създаването на маркетингови решения за социалните мрежи и онлайн user experience (потребителско преживяване - бел. авт.). Все по-често обаче тя се бори наравно с традиционните рекламни агенции в конкурси за кампании на големи клиенти.

Обгрижването на брандове в интернет всъщност не е първото или единствено занимание на ilyan.com. През годините агенцията сменя фокуса си многократно - специализира се се в печатна реклама, уеб дизайн и социални медии. И винаги оцелява. Това е съвсем логично, защото Илиян Ковачев е хиперактивен в раждането на идеи. И в момента освен с дигитална агенция в България той се занимава със "стратегическото" ѝ звено в Лондон, страничния консултантски проект The Heads (виж допълнителния текст) и стартъпа Captain Social, който се финансира от инвестиционния фонд Eleven.

Сега ilyan.com ще премине през поредна трансформация. В момента агенцията създава и поддържа facebook страници и уебсайтове за клиенти като Danone, кренвиршите "Леки", Chupa Chups и други. Илиян Ковачев обаче е в България (а не в Лондон, където живее), за да управлява скока на агенцията от социалните медии към нова концепция.

"Настоящето в сегашния му вид няма да го има след една година", е кратката оценка на Ковачев за стъпалото, на което се намира. За това ilyan.com няма да е ориентиран към техническото създаване на сайтове, страници в социалните мрежи или приложения. Новата му идея е чрез готови интернет инструменти да разбие пазара с бързи за имплементация и достъпни решения. Програмирането и времеемките технически проекти - т.е. това, което често предлагат рекламните агенции да останат на заден план, а бизнесът да се фокусира изцяло върху творческите идеи.

Той обещава първите резултати от преструктурирането и префокусирането на агенцията в началото на есента. Експериментът на мениджъра е интересен, защото ще е лакмус за развитието на дигиталната индустрия в България. За новата си концепция Илиян Ковачев стъпва на опита си от високо развития британския пазар. В България обаче дори определението "дигитална агенция" е неясно. Подобни компании обикновено се раждат по три начина: като наследник на агенция с друг фокус (както е в случая на ilyan.com); като част от голяма рекламна агенция, която иска да вземе дял от интернет пазара; като стартъпи. Всеки пакетира услугата си по леко по-различен начин, за да се отличи от останалите. 

От изрезки до хаштагове


Историята на ilyan.com се дели на няколко цикъла, а брънките между тях създателят ѝ определя като "късмет или провидение". "Ние бяхме принт агенция (агенция за печатна реклама - бел. авт.). Принтът умря пред очите ми. Късмет, провидение, не знам какво е, но започнахме да се занимаваме с интернет навреме", разказва Ковачев. Бизнесът се ражда през 1994 г., когато той отговаря за създаването на реклами (което тогава е предимно изрязване на картинки с ножица и ксерокопиране) във в. "Кеш".

"Рекламодателите купуваха карета, но нямаха реклами и възлагаха това на вестника", спомня си Ковачев. Тогава трима клиенти му предлагат да направи своя агенция, защото "рекламират на много места, но само в "Кеш" рекламите им се получават добре".

През 1996 г. Ковачев създава първия уебсайт в България заедно с интернет предприемача Вени Марковски. Няколко години по-късно вече е осъзнава, че печатната реклама се свива. Тогава агенцията започва да се занимава основно с уебсайтове. "През 2009 г. големите агенции като NetAge и Icygen почнаха да скърцат, a ние знаехме, че бизнесът със създаване на уебсайтове също умира", разказва за поредния обрат в бизнеса Ковачев.

Тогава започва етапът на социалните медии. Стъпката обаче не е лесна. "След една-две години убеждаване, че си заслужава да се инвестира в маркетинг за социални медии, Kraft ни повярваха и ни дадоха пълната си подкрепа за следващата година", разказва Ковачев. Ilyan.com поема управлението на Facebook страницата на Milka. "Тя стана най-бързо растяща и най-високо ангажираща страница сред всички страници на бранда в целия свят", казва Ковачев. Тогава в компанията работят 12 души, пет пъти по-малко, отколкото в момента.

Снимка

 Фотограф: ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Идея с разклонения

В момента ilyan.com има офис в Лондон, в началото на 2013 г. отвори клон в Букурещ, а през есента се разширява и в Белград. Илиян Ковачев смята, че е намерил добра бизнес формула, която определя така: международен криейтив, регионално решение, местен екип. Голямото предимство е, че предлага на клиентите изпълнение на кампании в няколко държави. "Регионалното решение е моят начин да спестя. Всички намаляват бюджетите си за реклама", обяснява Ковачев. Чрез общата работа на няколко офиса компанията може да предложи отстъпки "от порядъка на 30-40% на страна".

"Големите рекламни мрежи имат фундаментален проблем, който аз използвам - във всяка държава те са отделни агенции, често с различна собственост", уточнява основателят на ilyan.com. "Ако искаш да реализираш кампания в различни страни чрез тях, всеки офис трябва да направи печалбата си отделно", казва той. Според Ковачев това пречи на агенциите да измислят регионални решения. Често се получава така, че един офис е водещ, а останалите адаптират идеите му. "За нас да направим кампания в България и Румъния е като да я измислим за София и Пловдив - имаме творчески екипи и на двете места, те си говорят и работят заедно", дава пример творческият директор.

Различните офиси на ilyan.com вече са реализирали международни кампании за Avon (изпълнена в Албания, Македония, Сърбия и България), Danone (Гърция, България, Румъния и Русия) и Tefal (в момента кампанията започва в България и Румъния). А от това идват допълнителни ползи. "Когато говориш с румънци, някои идеи от общата култура в България на тях им се струват супер и обратното. Елементарният трансфер на знание вдига страхотно нивото на креативност", е заключението на Илиян Ковачев.

Извън тази формула обаче той има други занимания. Офисът на агенцията в Лондон живее самостоятелен живот. Той е стратегическо и консултантско звено. "Занимаваме с иновативни проекти, правим future and strategy consulting", казва мениджърът.  Пример е първата лотария в ислямска държава - Qismat.org, която ilyan.com създава в партньорство с фонда за рискови инвестиции Opera Ventures. Тя ще се случи в Пакистан, където четири години след наводненията от 2010 г. все още има два милиона разселени лица. "Малко след това се случи земетресението в Хаити, след това и в Япония. Донорството е директно свързано с вниманието на медиите, а Пакистан изпадна от картата", обяснява Ковачев.

Създателите на проекта осъзнават, че хората там трябва да си помогнат сами. "Начините да мобилизираш населението финансово са или революция и обща идея, или национална лотария", смее се основателят на дигиталната агенция. Така се ражда Qismat, зад него застават президентът и религиозните лидери в страната. Формулата е 70% от приходите отиват за възстановяване на страната, а останалите - за благодарствени награди на участниците. Ilyan.com създава медийните стратегии и работи с партньорите на проекта - сред които Endemol, които ще продуцират специално риалити шоу.

Лондонският офис на ilyan.com се занимава и с това да води проекти в България. "Работим за Venatus Media - най-големият медиа шоп (агенция за посредничество с рекламно пространство - бел. авт.) за реклама пред аудитория на компютърни игри", обяснява Илиян Ковачев, който прекарва по-голямата част от времето си в Лондон. Българската агенция прави всички банери и криейтив за кампании в цяла Европа. Отделно от това ilyan.com партнира с девет стартъп компании, родени в London Business School. "Един от тях е World Remit, който току-що получи финансиране от 5 млн. евро", разказва Илиян Ковачев. Компанията предлага парични преводи за имигранти във Великобритания. World Remit се цели в пазари от целия свят, а ilyan.com отговаря за рекламните кампании.

Ilyan.com 2.0

За Илиян Ковачев обаче дигиталната индустрия в момента е в края на цикъл от развитието си. "Какво е "технология"? Нов начин да правиш нещо. Тя е нещо интересно в първите си десет години, което след това се превръща в обща култура. И първата вилица е била технология", разсъждава той за мястото, на което се намират бизнесът и ilyan.com в момента.

Според него през последните години интернет, мобилните технологии и джаджите са се развили безкрайно и вече са масов, евтин продукт. Светът е пренаситен от нови технологии, много от които все още не знаем за какво да използваме. Смартфоните и социалните мрежи вече не са cool, както в началото, смята той. Предстои период, в който хора с хуманитарно образование, а не програмисти и инженери, ще трябва да измислят интересни и смислени приложения на технологиите. 

Според основателя на ilyan.com скоро светът може да заприлича на холивудски филм. Сценарият на скорошния "Тя", за да сме най-точни. "Технологията ще изчезне", смята Илиян Ковачев. Във филма няма големи и сложни за управление компютри - телефонът е с големина на табакера, а операционната система се управлява чрез думи. Съвсем възможно е светът да изглежда точно по този начин след няколко години, смята Ковачев. За това съветва хората да не изпращат децата си в инженерно училище и да не ги правят програмисти.

"Ако в момента телефонът ти успява чрез разпознаване на глас да позвъни на някого, след 20 години ще се справи с това да програмира, докато му диктуваш", смята мениджърът. Програмирането ще се превърне в естествен език, това да си научил поредица от формули и знаци ще е ирелевантно, а сегашният глад на работния пазар за програмисти ще остане в историята, прогнозира Ковачев. Какво значи това за неговата агенция? Вече е възможно да направиш дигитален бизнес без нито един програмист, казва идеологът на ilyan.com. 

Мениджър по промените

"Агенциите имаме лошия навик, както и всяка друга индустрия, да направим нещо много хубаво, а след това да искаме за него много пари колкото се може повече време", разсъждава той за бизнес модела в рекламния бизнес. Досега агенциите се опитваха да създават уебсайтове или приложения за социалните мрежи, които са все по-сложни технически. Ковачев обаче вече не смята, че това е правилната теория за успех. "Това те задържа на едно ниво, но в един момент винаги се появява друг, който прави същото нещо за по-малко пари", мисли той.

Така решава да обърне концепцията и да опрости максимално технологичната част от бизнеса си. Да замени сложните и направени изцяло по поръчка технически решения с набор от готови, бързи за персонализация според бранда и компанията инструменти. "За моята агенция това значи едно нещо - да си признаем, че технологиите са обикновена стока", казва Ковачев. Вече имат примери: игри във Facebook нюзфийда на потребителите и готови приложения за социални мрежи.

"Това са готови, но изцяло гъвкави продукти - запълват се за една седмица според нуждите на конкретната кампания и с това се приключва", казва Ковачев. "От работилница за технология ще се превърнем в артистично ателие, което има много инструменти", е следващото стъпало, на което трябва да стъпи ilyan.com.

"Моята агенция ще има две неща: талантлив творчески екип, който ще създава user experience (потребителско изживяване - бел. авт.), и една кошница с инструменти - евтини, достъпни, бързи за имплементация", обобщава идеята си Илиян Ковачев. Според него интернет много бързо успява да превърне всяка технологична новост в ежедневен продукт. "Така върви интернет, а да се бориш с него е като да се бориш с вятърни мелници", обосновава той новата си идея.  

The Heads
"The Heads се роди, защото моделът на рекламния бизнес е счупен", обяснява създателят на ilyan.com, който е и партньор в новия проект. Според Илиян Ковачев "творчеството вече ще идва и на парченце - използваш най-талантливите илюстратори, когато ти трябва илюстрация, най-талантливите кинематографи - когато ти трябва клип".

В големите компании мантрата е, че за най-важните задачи се наема т.нар. top talent (най-добрите специалисти - бел. авт.) или консултанти. Това е бизнесът на компании като KPMG или Ernst&Young, обяснява Ковачев. "The Heads е точно това - най-добрият екип, който може да бъде нает, когато компаниите имат належаща нужда от помощ с брандовете си", довършва той.

В момента The Heads се състои от Илиян Ковачев и  бившия криейтив директор на Graffitti BBDO Деян Шиваров. Идеята е двамата заедно с маркетинг екипите на компаниите да преминават през процеса на избистряне на маркетинговия проблем, изследването на пазара и измислянето на концепция. В случай на нужда към тях се присъединяват и  "най-добрите специалисти на пазара" в дадена област - копирайтъри, дизайнери и т.н.

"Услугите са скъпи, но еднократни", обяснява Ковачев. "Това позволява да работим и за по-малки брандове, без те да трябва да подписват годишни договори", е заложено в концепцията на проекта. Засега The Heads има реализирани проекти за "Белла България", счетоводната къща "Крестон Булмар" и Avon, а работят и по четвърти.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly