Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Как да изберем добър маркетинг специалист

Кои са най-важните качества и умения, които трябва да притежава успешният специалист в тази област
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

През далечната 1991 г. за първи път чух вълшебната дума "маркетинг". Предполагам, това може да се стори странно за по-младите читатели, но това, което днес смятаме за неделима част от продажбите, в България започна да навлиза като концепция горе-долу по това време. Съвсем непосредствено след политическите промени след 1990 г. преподаваните теми и материал в икономическите училища трябваше бързо да бъдат адаптирани към условията на зараждащата се пазарната икономика и по онова време ползвахме основно учебници от чужбина благодарение на организации като USAID. По време на лекциите по маркетинг гледахме американски и немски рекламни клипове и филмчета за това що е то маркетинг стратегия, маркетинг микс и т.н. После бяхме свидетели на безброй телевизионни клипове по телевизията тук, поява на функцията маркетинг в компании от различни сектори на икономиката, за да стигнем до наши дни, когато в България има професионалисти на много високо ниво. Тази еволюция от липса на маркетинг като концепция и необходимост във фирмите до едва ли не задължително присъствие в органиграмата на огромен брой компании е забележителна.

В резултат на качествения скок в разбирането що е то маркетинг и голямата динамика на пазара основните качества и умения на добрия маркетинг професионалист неизбежно също са се променяли с времето. Ето какви са те според очакванията на работодателите и собствените ми наблюдения от многобройни срещи с маркетолози - маркетинг директори, маркетинг мениджъри, продуктови мениджъри и пазарни анализатори.

#1 Диригент на фирмата с отлични комуникационни умения
Ще използвам определението на маркетинг директора на една от водещите компании за бързооборотни стоки, която нарече себе си "диригент". Екипът в отдел маркетинг е в основата на разработване на нови продукти и услуги и стратегия по брандове на компанията, което всъщност е стратегията на фирмата. Знаем, че създаването на нов продукт оформя бизнеса на компанията за няколко години напред и е от критична стратегическа значимост. Затова маркетингът работи тясно и ежедневно с всички останали отдели – продажби, производство, финанси – и маркетинг директорът трябва да бъде отличен комуникатор и да дирижира процесите по определяне на бъдещата стратегическа посока на компанията.

Разбира се, освен вътрешнофирмени взаимоотношения маркетинг директорът обичайно е лице за контакти с външни партньори на компанията - рекламни агенции, агенции за проучване консуматорските нагласи – така че това изисква умения за общуване и преговори на наистина високо ниво. За радост не съм срещала мълчалив маркетинг професионалист, би било доста странно на такава позиция да има тих и притеснителен човек, той просто няма да е на мястото си. Когато избирате маркетинг директор или негов подчинен, непременно обърнете внимание на уменията за общуване. Е, прекалена приказливост също не е положително нещо, но е по-добре от интровертност. Интровертните хора биха били подходящи за анализаторска позиция в маркетинг отдела, но не за топ роля.

#2 Мислене извън кутията и иновативност
Ще се съгласите, че маркетингът предразполага към иновативност и разчупено мислене, има много творческа работа и добрите маркетолози показват страст към новаторство, това да създадеш нещо нестандартно и провокативно. Потребителят в наши дни е пренаситен с послания и информация и за да бъде привлечено неговото внимание, наистина трябва нещо ново, необичайно и запомнящо се. Чрез социалните медии публиката, пред която маркетингът изявява себе си, е огромна и това изисква още повече мислене извън кутията.

То е важно не само при измислянето на стратегия и послания към пазара, а и при осъществяване на маркетинг плановете. "С пари и баба знае" и "Намалете бюджета" – сигурно сте чували тези фрази при дискусия на разходите в отдел маркетинг. Защитаването на годишния бюджет от маркетинг директора е една от сложните му задачи, тъй като натискът за по-малки разходи е голям. Ето защо ръководителят на отдела и екипът трябва да намерят начин да се справят при бюджетни ограничения и да бъдат комбинативни. Всички компании го очакват, повярвайте ми.

#3 Аналитично мислене
Вероятно ще изненадам читателя – обичайно сме свикнали аналитичното мислене и внимание към детайла да са изисквания към финансовия директор или главния счетоводител в компанията. А и при споменатата иновативност и мислене извън кутията как да очакваме добри анализаторски способности, няма ли тук противоречие?
Да, на пръв поглед има, но замислете се – как маркетинг директорът ще дефинира стратегическата посока на компанията, ако той не познава нагласите на своите съществуващи и потенциални клиенти. Маркетинг професионалистите разполагат с голямо количество информация за пазара благодарение на външните и собствените проучвания и техниките на Google, които разкриват детайли до брой кликания например. Цялата информация следва да се структурира, анализира и пречупи през целите на компанията и да се използва умно.

Нима всички производители на шоколад не знаят средната консумация на глава на населението или вкусовите предпочитания? Данните, до които имат достъп и сами или получават, са еднакви. Но разликата е как ще бъде прочетена и интерпретирана тази еднаква информация и по какъв начин маркетинг професионалистите ще я анализират и предоставят за взимане на стратегически решения. Ето затова е изключително важно аналитичното мислене при тези креативни хора.

#4 Силни презентационни умения
И най-гениалната, нестандартна и брилянтна идея на маркетинг професионалистите може да бъде убита още в началото, ако не бъде представена по най-добрия и убедителен начин. Стъпвайки на комбинацията от мислене извън рамката и анализаторски способности не е достатъчно, за да бъдете приети от своите колеги и партньори и успешно да постигнете своите цели. В крайна сметка маркетингът е представяне на концепции и стратегии и диригенство, а без силни презантационни умения няма как да се получи. Харизматичността е също важен елемент в цялата картина.

В заключение - идеалният маркетинг професионалист трябва да е способен комуникатор, презентатор, анализатор и, не на последно място, иноватор. А ако носи естествена харизма и чар – не се колебайте, бързо го наемете във вашия екип.
 

Снимка

[Личен архив] 


Ирена Бушандрова е директор за България на международната компания в областта на подбора на ръководни кадри Pedersen&Partners от септември 2009 г. Тя има дългогодишен опит и в сектор финансови услуги. В продължение на 11 години е работила в ING Bank, където е отговаряла за кредитния портфейл на банката. Преди това в продължение на три години е била част от кредитния екип на Българо-американски инвестиционен фонд. Има магистърска степен по икономика от УНСС.
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly