Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Рутината убива бизнеса

Защо един ИТ отдел постоянно трябва да излиза от зоната си на комфорт според главния информационен директор на "Гопет транс" Иван Такев, трети финалист в конкурса Next Generation 2016
Share Tweet Share
Снимка

Според Иван Такев спедицията е интересна, защото всяка малка технологична промяна се отразява значително в целия процес, оборотите и печалбите.

 Фотограф: Надежда Чипева

Тази седмица ви представяме Иван Такев - третият финалист в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2016. Той е главен информационен директор в спедиторската компания "Гопет транс", която е базирана в Казичене, но всеки ден изпълнява стотици курсове до скандинавските държави, Полша, Бенелюкс, Италия, Балканите, Гърция, Турция, Румъния. На два пъти има възможност да остане да се развива извън България - в САЩ или във Великобритания, но всеки път решава да се върне тук, защото вярва в огромното поле за развитие. В "Гопет транс" има нелеката и все още незавършена задача да преобърне бизнеса с главата надолу, като въведе ИТ система, която да обхване всички процеси във фирмата.

До сега ви представихме големия финалист в Next Generation 2016 Светла Пармакова, ръководител на отдел "Управление на обезпеченията" в Райфайзенбанк и първия подгласник Антон Петров, мениджър "Верига на доставките" в софийския клон на швейцарската "Райхле и Де Масари". През следващите седмици очаквайте разказите и за останалите души, попаднали във финалната 10-ица на конкурса.

Ако позицията главен информационен директор все още ви звучи като директор на водопад, значи трябва да си сверите часовника. Малко бизнеси - дори и тези, които досега не са изисквали нищо повече от две човешки ръце, все още могат да си позволят да не мислят за това как технологиите могат да ги направят по-добри, по-ефективни и по-печеливши. Всички останали вече се надпреварват в това.

По тази задача работи всеки ден и Иван Такев, който е главен информационен директор в най-голямата спедиторска фирма в България "Гопет транс" (прочетете блиц интервюто с него тук). Той заема тази позиция от малко повече от две години със задачата да преведе фирмата през "дигитална трансформация". "Това е интересното при "Гопет транс" - че нашите успехи досега не са се градили на база на информационните технологии. Ние тепърва ставаме технологична компания. Мога да кажа, че сме една идея по-назад от общото ниво в България, но съвсем скоро няма да е така. Тогава всички ние очакваме да станем много по-добри в това, което правим", разказва Такев.

Въпреки това резултатите дотук не са малки. "Гопет транс" е шестата по големина транспортна фирма в България и най-големият спедитор. През 2015 г. има приходи от 237 млн. лв. - с над 10% повече, отколкото година по-рано. Фирмата е основен подизпълнител на един от най-големите мебелни магазини в Европа и транспортира стоки от производителите до централните складове на компанията. "Тръгнахме от екип, който на базата на тяхната мотивация и умения успяваше да прави бизнеса успешен. Искаме да стигнем до това да сме най-добрите в Европа" обяснява Такев. На него се пада немалка роля в този процес. "За да си конкурентен, вече трябва да можеш да боравиш с много съвременни технологии и да знаеш как да ги използваш правилно, така че те да са ти от полза. Там идва и моята роля - да се уверя, че това може да го постигнем", разказва мениджърът. А усилията и резултатите му вече се оценяват. През миналата година той получи специалната награда в подкрепа на иновациите и младите хора в конкурса "ИТ мениджър на годината". А тази година зае и третото място в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, организиран от "Капитал" и "Кариери".

За любовта към мрежите

Но пътят към това започва отдалеч - с любопитството на едно момче. Иван разказва, че е знаел с какво иска да се занимава от първи клас, когато е получил първия си компютър. "Причината да запиша да уча телекомуникации обаче е, че нещото, което ми беше по-интересно от самите компютри, бяха мрежите - възможността група от компютри да комуникират изключително увеличава тяхната полезност." Когато стига до по-осъзнати избори, той първо учи "Телекомуникации" в Нов български университет, а след това и магистратура по Интернет инженерство във Великобритания. Междувременно е попаднал в "Гопет транс" по случайност, без особени планове да остава там, след като завърши бакалавърската си степен.

"Това, което получих в университета във Великобритания, е усещането за себе си, че няма нещо, с което да не можеш да се справиш. Там на моменти нещата бяха толкова трудни, че човек си мисли, че няма как да се получат. А успявайки да излезеш от една такава школа, наистина получаваш по-различно виждане за това какво е възможно и какво не е възможно", обяснява младият информационен мениджър.

По това време той има план да остане да работи на Острова, защото има възможност да отиде във фирми като Amazon, Nokia и Cisco. "След като прекарах около година там обаче, имах възможност да разбера какво всъщност представлява работата за такива огромни компании. И това постепенно стана все по-малка тръпка за мен," разказва Такев. "В компания, която се състои от 70 хиляди души приносът на един-единствен човек може да бъде забелязан само ако той е наистина уникално умен и изявен. Отивайки на такова място, колкото и усилия да полага човек, е много вероятно той да остане незабелязан", казва той. В България според него нещата не стоят така. Тук има огромно поле за изява.

Пътят към "Гопет"

В случая на Иван Такев възможността за изява идва от поканата да стане CIO на компанията, в която преди да замине за Лондон, е работел като ИТ поддръжка. До този момент такава позиция дори не съществува в "Гопет транс". Бизнесът обаче го налага и ИТ се превръща в приоритет, а задачата на Такев е да направи важното на хартия работещо на практика.

Най-видимата част от неговите усилия трябва да стане факт в началото на следващата година, когато фирмата ще въведе система, която ще обхваща всички процеси от първия контакт с клиента до финализиране на транспорта. "Това включва преговаряне с клиента, клиентска заявка, планиране на транспорта, изпълняване и проследяване, след което финализиране на документална част," обяснява Такев. По системата се работи вече две години. Това включва няколко етапа, които са тежки за цялата фирма, но проектът вече успешно стига своя край.

Да въведеш такава промяна обаче не е лесно. "Винаги има трудност, когато става въпрос за ИТ, защото хората се плашат от промяната - дори и тя да е за добро", смята Такев. За него е късмет, че хората около него осъзнават, че без ИТ фирмата няма как да продължи напред. "Трудността е, когато трябва да се обясни на 300 - 400 души, че има нужда от промяна, която засяга ежедневната им работа", разказва мениджърът. Това е и един от най-трудните моменти в работата му, както и едно от най-интересните предизвикателства. Ако някой от мениджърите на екипи например не е съгласен, автоматично всички хора под него не са доволни. От друга страна пък, съобщението може просто да не е разбрано по правилния начин. "Изисква много специален подход към конкретни хора, така че да може да поднесеш по правилния начин новостите", смята Такев.

Снимка

Една от най-големите трудности пред ИТ мениджъра е да успее да убеди екип от 400 души, че има нужда от промяна, която засяга ежедневната им работа.

 Фотограф: Цветелина Белутова



Мотивацията

Много хора възприемат спедицията като скучен бизнес, но Иван Такев го вижда от съвсем друг ъгъл и не би се съгласил. "Трудно мога да го очертая с една дума, тъй като в един ден могат да се случат страшно много неща. Нашият бизнес зависи от всичко, което се случва наоколо, независимо дали ще е новата промоция на "Макдоналдс", които са решили, че ще раздават чаши на всички клиенти, или ще е събитие в съседна на нас държава - всичко това се отразява веднага на бизнеса. За да се занимава с това, човек трябва много добре да осъзнава и да разбира обстановката около себе си", казва директорът по информационни технологии.

Когато попада във фирмата, той няма опит с транспорта. Учи се в крачка, но му помагат приликите между мрежовото инженерство и спедицията. "Транспортът на практика е мрежови проблем - имаме транспортна мрежа, която се нуждае от съответните оптимизации и много подобни проблеми на една компютърна мрежа," разказва той.

За Такев мотивацията идва именно от възможността с всяко свое действие да влияеш на целия бизнес и приносът ти да се вижда пряко. "Това е един относително нискотехнологичен сектор, където дори и най-малката промяна се отразява значително в целия процес, в оборотите, в печалбите. Така че аз имам много причини сутрин да стана и да отида на работа", казва Такев.

Лесно ли е да си мениджър

За някой с инженерен бекграунд обаче прекрачването в ролята на мениджър изисква да погледнеш на света по нов начин. Най-трудният момент за него е да започне да управлява хора. "Преди това нямах нито нагласата, нито правилната подготовка за това. В процеса на свикване с новата длъжност аз допусках доста грешки като мениджър, които рефлектираха не само върху мен, но и върху моя екип", признава той. Липсата на решителност се оказва първото препятствие. "Нямах увереността, че решенията, които взимам, са достатъчно адекватни. Отне известно време, докато започна да пресявам информацията, която достига до мен, по правилния начин и да взимам решения бързо," спомня си той.

Такев осъзнава и как това се е отразявало на екипа му в началото. "Имахме човек, който не само не се справяше с работата си, но дърпаше целия отдел назад. Отне ми доста време, докато взема решението да се разделим с него, тъй като вярвах, че може би има и други начини да мотивирам човека да си върши работата както трябва, разказва той. Не бях сигурен дали е липса на мениджърски умения от моя страна, или е липса на мотивация от човека отсреща."

Две години по-късно той вече е изградил собствен подход към управлението на хора. Най-важното според него е екипът му достатъчно често да излиза от зоната си на комфорт. "В началото това се приема много трудно от всички, защото води до ежедневие, което понякога е изпълнено със стрес. В дългосрочен план обаче това развива страшно един професионалист и му помага да направи неща, които не е подозирал, че може да постигне", открил е за себе си Такев. И смята, че неговият екип от пет души е достатъчно малък, за да няма място за хора, които не искат да се развиват.

"Вярвам в това, че човек трябва да прави колкото може по-малко неща", отговаря той на въпроса дали вярва в работохолизма. "Работохолизмът е нещо, което се измерва в много време, прекарано в работа. Но реалните успехи идват, когато можеш да съсредоточиш наистина голяма част от своето време в едно-единствено нещо. Така че си мисля, че човек не е нужно да е работохолик, за да постигне големи успехи в работата. Просто трябва да е достатъчно концентриран и фокусиран," смята младият мениджър.
Трудното решение

Иван Такев разказва, че в кариерата си е срещал два трудни избора. "Първият беше през 2009 г., когато завърших студентската си бригада в САЩ. Тогава моят работодател, с когото и до ден днешен сме близки приятели, направи всичко възможно и невъзможно, за да ме убеди и уреди да остана на работа", разказва Иван Такев. Следват още оферти от негова страна, включително за работа в IT отдела на една от най-големите хотелски вериги в света. "За един 22-годишен човек такива предложения бяха доста примамливи, но все пак реших да ги отхвърля, защото прецених, че американската реалност не е за мен въпреки големите възможности, които биха могли да се открият в перспектива", разказва мениджърът. Вторият избор идва след края на магистратурата в University College London, когато има шанс да работи за компании като British Telecom, Amazon Web services, Cisco и Nokia. Той обаче решава да приеме "далеч по-отговорното предизвикателство" в "Гопет транс", вместо да работи за големи и утвърдени компании, но на позиция и с отговорност, която би се различавала коренно.
Иван Такев е завършил бакалавърска степен по "Телекомуникации" в Нов български университет, а след това и "Интернет инженерство" в University College London, Великобритания. Започва да работи като техническа поддръжка в Global Systems Solutions. В "Гопет транс" попада като системен администратор на четиричасов работен ден "с ясната идея, че ще работи там, докато завърши бакалавърска степен". Казва обаче, че компанията го е спечелила с отношението към хората. "Ако някой има желание да се развива, да поема отговорност, да върви напред - това е място, което ще му даде всяка възможност," казва той. От 2014 г. той е CIO на фирмата и отговаря за "дигиталната трансформация" на бизнеса.
За компанията

"Гопет транс"
е най-голямата спедиторска компания в България и шестата по големина в целия сектор "Транспорт" според годишната класация на "Капитал" К100. Дружеството е създадено през 1995 г. В началото се занимава с международен автомобилен транспорт на товари, а през 2004 г. открива и подразделение за логистика. През годините открива представителства и местни офиси в Румъния, Полша, Австрия и Гърция. Има мрежа от подизпълнители, собствени транспортни средства, логистичен център и допълнително пространство за съхранение на опасни стоки. Приходите на компанията са се удвоили за последните пет години - от 122 млн. лв. през 2010 г. до 237 млн. лв. през изминалата година. През 2015 г. "Гопет транс" обяви инвестиция от 2 млн. лв. в развитието на интермодален транспорт, който да свързва България, Гърция, Румъния и Унгария с Великобритания, Бенелюкс, Северна Франция и западната част на Германия.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly