Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия Рекламист

Или какво означава да работиш в рекламния бизнес
Share Tweet Share
Снимка

[flickr] Фотограф: gnuckx

Докато бях студент, си представях бъдещата си кариера като епизод на Mad Mеn. Дългите пътувания, мацките, клиентите, които умират да те слушат. Кой не иска да бъде Дон Дрейпър? Доста лесно изглеждаше – стоиш си, цъкаш си идеи на дивана, пиеш си уискито и нещата ти се случват.

Тогава нямаше кой да ме светне, че нещата не са точно така. За тези от вас, които са на същото дередже, на което бях аз, или пък просто ви е любопитно да четете за този бизнес – по-надолу може да видите краткото мнение на един 25-годишен български рекламист за рекламата, ракламната индустрия и хората в нея.

Драги студенти и др.
Рекламата е една от най-яките индустрии, в които можеш да стартираш първата си сериозна работа – това е безспорен факт. Просто тази работа събира всичко, което на тези години ти трябва. Динамична е, разнообразна е, учи те едновременно и на дисциплина, и на креативност. Среща те с уникални хора и постоянно те държи на ръба.

Колкото е интересна обаче, толкова е и трудна. Особено когато си зелен, самозабравил се студент, който си мисли, че рулира всичко (какъвто бях и аз). Тогава излизаш бързо от сериала и от рекламистката романтика в университета.

Спомням си, че преди време бях на курс на Стефан Серезлиев, в който той доста добре описа работата в рекламна агенция – месомелачка.

Месомелачката
Това е доста добра метафора. Постоянно притискащите срокове, напрежението да успяваш в тези срокове с правилната идея, с правилното изпълнение. Постоянно появяващите се проблеми. Работиш за алкохолен бранд, бранд шоколади, бранд автомобили, бранд чорапи. Ставаш разноглед. Стоиш до късно. После презентацията ти гърми 5 минути преди да я представиш пред клиента, след това в печатницата прецакват половината партида от брошурата, която трябва да изпратиш утре. Когато работата ти е толкова динамична, няма как да няма много стрес и нерви. А постоянните разочарования от отказаните от клиента идеи изобщо не помагат.

Това, което обаче Серезлиев не ми каза, е, че в един момент свикваш да бъдеш в месомелачката дотолкова, че даже те кефи. Клишето за това да обичаш предизвикателствата си е истина – нашата работа е да намираме начини нещата да работят, да се случват, да бъдат запомнящи се, да бъдат креативни. И когато веднъж свикнеш с това, имаш нужда да го правиш, иначе всичко ти е скучно, тъпо и сиво. Да работиш в творческа индустрия е гаден наркотик.

Едно кило креативност, моля
Ние не поправяме битова техника, не чистим къщи, не месим хляб. Обменната валута в рекламата е креативността. С нея си плащаме сметките, съответно я продаваме на клиентите си. Работата не е механична и точно това я прави по-специфична. Не може просто да направиш супер абстрактно-креативен постер, който петима хипстъри да твърдят, че разбират. Ние не сме артисти, нито творци – креативността не е самоцел, а инструмент. Това поставя рекламните агенции в златна среда, която комбинира бизнес аналитичност и планиране с творческо мислене. Рекламата е един красив Квазимодо, пълен с творци бизнесмени. Имаш клиентски брийф и няколко дни да измислиш най-якото. Обаче имаш бранд визия, бранд ценности, бранд тон, бранд стратегия, бранд цели и оскъден бюджет. Сега отивай и бъди креативен!

Само преди това влез в пет други срещи
Имаш работа? Нищо. Трябва да влезеш в среща, в която обсъждаш стратегия за развитие на бранд, който произвежда обувки, после в среща за обсъждането на комуникационна кампания за супермаркет. Междувременно трявба да презентираш проактивна идея на клиент. Постоянно се учиш, храниш се с информация, наблюдаваш, анализираш, после пак. Буташ се сред хората, за да ги разбираш по-добре. Как иначе ще им продадеш, каквото там искаш да им продадеш? Говориш на езика на бабата пред входа, после на езика на дилър на автомобили. Звучи малко еклектично, но ние явно сме си такива – еклектици. С това върви ръка за ръка с по-специфично отношение към света – да ти е интересно как, защо, какво, къде. Ако не си любопитен си аут. Ако не се учиш бързо, си аут. Затова и динамичността и пъстротата на този тип работа привлича и определен тип хора.

Клоуни с костюми
Когато за първи път влязoх в агенция, мислих, че се намирам в детска градина. Хората бяха директни, невъзпитани и откровено инфантилни. После се оказа, че са просто естествени, а аз съм тесногръд и ограничен. Едва ли другаде може да срещнеш толкова безкрайно интересни личности. От хора, които следобед си правят Тай-Чи-то, до такива, които участват part-time като ментори в стартъп акселератори. Катерачи, филмови звезди, блогъри, фехтовачи, DJ-и, рапъри, air-guitar-исти. Пълно мазало от персонажи, които ти правят деня супа от най-смислените разговори и най-големите кретении. Ако изключим естествения цинизъм към живота и евентуалния хейт, това щеше да е утопия за работно място.

В края на деня
Ние не спасяваме деца в Африка. Ако гледаш малко по-цинично, излиза, че продаваме вестници, сандвичи и прахосмукачки. Ако не бъдем цинични – че правим креативни неща, които забавляват, информират, вдъхновяват, образоват и, в добрия случай, решават проблеми и предизвикват някаква промяна. И в двата случая да бъдеш рекламист е изключително.

* Иван Тотев работи като акаунт в рекламната агенция Saatchi & Saatchi. В свободното си време чете книги на умрели хора и пише глупости в блог, който никой не посещава. Социалните му прояви включват напивания в "Терминал 1", стоене на пейки в Борисовата и пътуване със 7-цата. Мечтае един ден да се научи да кара колело.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly