Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Дигиталният специалист – ръководство за употреба

Широката дефиниция на понятието и неясните професионални стандарти създават пречки пред бизнеса и специалистите
Share Tweet Share
Снимка

[flickr] Автор: Steve Johnson

През последните години редица кариерни проучвания сочат професията на дигиталния специалист като една от най-перспективните. Унифицирана дефиниция на понятието на този етап не съществува, поне не и на местно ниво. Най-често под "дигитален специалист" на българския пазар на труда се разбира човек с опит в маркетинга, който притежава определени технически умения и в общия случай е активна фигура в социалните медии и блогосферата.

Големите компании, както и тези с повече познания и опит в дигиталната среда, са решили проблема създавайки по-конкретен профил на хората, които наемат на подобен тип позиция. Експерт "Социални медии", "контент куратор", "дигитален продуцент", мениджър "Блог общност"  са само част от професионалните наименования, под които може да се подвизава един онлайн специалист в зависимост от характера на дадената позиция.

За разлика от тях, при по-малките компании, както и при тези, които все още се лутат в сферата на дигиталните комуникации, често липсва ясна дефиниция за позицията на експерта по нови медии. Тук задълженията на въпросния специалист не рядко са широкоспектърни – от поддръжка на уебсайтове и управление на профили в социалните медии, през провеждане на Интернет рекламни кампании до SEO оптимизация и дори писане на програмен код.

И докато широкият профил на позицията дигиталнен експерт не представлява кой знае какъв проблем сам по себе си, то липсата на професионални стандарти за работата му често създава трудности пред бизнеса и пред самите специалисти. По-неопитните компании понякога се сблъскват с проблема още в процеса по наемането.

Чеклист за дигитални експерти
В индустрията отдавна съществува спорът дали дигиталният експерт трябва да е тесен специалист или по-скоро "общопрактикуващ" професионалист. И докато истината вероятно е някъде по средата, нека все пак разгледаме някои от основните качества и умения, които трябва да притежават квалифицираните кадри в сферата:

- Онлайн специалистът трябва постоянно да бъде на гребена на вълната на дигиталните технологии, да е запознат с новостите и винаги да е въоръжен с идеи как да ги използва.

- Той трябва детайлно да познава възможностите на всички релевантни медии и канали.

- Въпреки, че в повечето случаи образованието от дипломата не играе голяма роля, необходимо е дигиталният експерт  да притежава познания в сферата на маркетинга, рекламата и PR-а, да има бизнес нюх и да умее да анализира и борави с данни.

- Журналистическите умения също са важни. Създаването и редактирането на съдържание, общуването посредством различни канали и медии, както и копирайт активностите често са неизменна част от работата.

- Компютърните умения на ниво над средното са задължителни. В идеалния случай, човекът на подобна позиция трябва да владее специализирани програми за създаване на мултимедийно съдържание, да разбира от SEO и да притежава поне базови познания в областта на програмирането. Също така, специалистът по нови медии трябва да може да работи с бази данни и да използва свободно актуалните инструменти за проследяване на взаимодействието с потребителите и постигнатите резултати.

- Онлайн експертът трябва да притежава бърз и креативен подход към различните ситуации, които възникват в динамично променящата се среда, където се случва неговата работа. В тази връзка, необходимо е такъв човек да умее да носи много дини под една мишница и да е готов често да работи извън редовно установеното време.

- Не на последно място, абсолютно задължително за дигиталния специалист е да не се страхува да експериментира. Голяма част от неговата работа ще се базира на метода проба-грешка, затова добре е такъв човек да прегърне принципа, който гласи, че съдбата обича смелите и да се стреми да бъде новатор.

Задачки-закачки
Освен ако кандидатът не е някоя от по-известните фигури с доказана онлайн история или дългогодишен специалист, който може да се похвали с конкретни резултати, да бъдат преценени правилно неговите професионални качества се оказва по-сложно, отколкото изглежда. Проблемът е, че макар Интернет да е среда със завидни възможности за измерваемост на резултатите, повечето активности, които се случват там, живеят само и единствено онлайн, тоест тестването на кандидатите със задачи "на сухо" рядко може да донесе реална представа за техните способности. Специалистите по наемане следва да вземат това предвид и да бъдат по-изобретателни при съставянето на практически задания в процеса на подбор.

Макар че изискванията пред кандидатите варират спрямо характера на конкретната позиция, предлагаме няколко идеи, които могат да ви улеснят при оценката:

- Започнете от най-лесното – разгледайте личните профили на кандидата в социалните мрежи. Ако човекът насреща е немарлив към собственото си присъствие в дигиталните среди, можете сами да си направите извода как би представил вас. По време на проучването обръщайте внимание на детайлите и внимавайте за езиковата култура и начинът на интеракция с останалите потребители. Бягайте далеч от кандидати, които използват език на омраза или демонстрират агресивно поведение в мрежата. Също така, интересите на конкретния човек понякога могат да ви подскажат как и дали би се вписал в работната среда.

- По време на интервюто винаги задавайте конкретни въпроси и изисквайте конкретни отговори. "Използвате ли Facebook за работа" например, не е конкретен въпрос. По-подходящо би било да помолите кандидата да ви разкаже подробно за последните три Facebook кампании, които е провел, описвайки целите, характера, постигнатите резултати, предизвикателствата, на които се е натъкнал и реакцията си спрямо тях.

Тук е и мястото да се уверите, че поне на теория кандидатът познава ключовите индикатори за успеваемост на кампаниите провеждани в дигитална среда, както и начините за тяхното измерване.

- Проверете уменията му за боравене със софтуерни решения като съставите конкретна задача. Нека специалистът да я изпълни на място за определено време.

- Тествайте как работи кандидатът в реална среда. Добро решение в тази насока е да му дадете да изпълни релевантна за позицията задача в рамките на текущ за компанията проект. Това разбира се не трябва да се случва безнадзорно, а непременно под ръководството на квалифициран кадър.

Златен стандарт
Както споменахме по-горе, измерваемостта на постигнатите резултати в онлайн пространството е относително лесно постижима, стига да разполагаме с необходимите инструменти и познание. За жалост все още съществуват немалко компании, за които голяма част от активностите в Интернет принадлежат  към сферата на абстрактното и функционират на принципа "важното е нещо да се случва". Логично, липсата на ясно заложени професионални изисквания и стандарти в подобни организации водят не само до лошокачествено свършена работа, но и до поддържане на относително ниско ниво на квалификация на кадрите.

Тук си заслужава да се отвори вметката, че макар на пазара вече да съществуват утвърдени организации и експерти, които предлагат наистина качествени обучения по нови медии, съществуват и немалко мними консултанти. Последните предлагат обучения на значително по-ниска стойност, но клиентите не бива да се подвеждат – в този случай качеството обикновено наистина отговаря на цената.

Всичко това само по себе си е вредно не само за самите компании и техните служители, но за пазара на дигитални специалисти като цяло, защото рано или късно преждеспоменатите служители се вливат в редиците на активно търсещите работа в сферата. От тук нататък последствията са ясни – като изключим кадрите, които отпадат от пазара на принципа на естествения подбор, останалите подбиват цената на този тип експерти като цяло, вредят на репутацията на професията или просто всяват смут в специалистите по подбор, заливайки ги с неадекватни кандидатури за работа.

Въпреки всичко казано дотук, добрата новина е, че компаниите все по-бързо и резултатно се образоват по отношение на Интернет маркетинга и дигиталните комуникации и краят на мнимите онлайн гурута не изглежда толкова далеч. Попрището на дигиталния специалист търпи огромно развитие и динамика, което може да бъде само от полза на намерилите призванието си в него. Несъмнено перспективите пред тази професия са огромни, стига тя да бъде правилно припозната както от компаниите, така и от самите експерти.

А според вас какви умения трябва да притежава добрият дигитален специалист?

* Деспина Колева-Христова е маркетинг експерт с опит в сферата на медиите и информационните технологии. Завършила е Американския университет в България и е сертифициран консултант по разработване и управление на европейски проекти. През свободното си време обича да пише. Била е и съорганизатор на TEDxMladostWomen.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly