Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Доброволчество + личен блог = кариерно развитие

Денислав Георгиев разказва за блога на karieri.bg как личното уеб пространство може да ви помогне да си намерите работа
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Тази седмица гост в блога на "Кариери" е Денислав Георгиев, когото много от вас сигурно познават като специалист в сферата на дигиталните комуникации и блогър. Чували ли сте обаче за необичайния начин, по който успява да си намери работа в Walltopia преди време? Тази история беше причината да го поканим като гост автор в нашия блог. Покрай нея обаче той сподели и много други полезни неща за доброволчеството и защо е необходимо да обръщаме по-сериозно внимание на личния си бранд в интернет пространството.

Никога не съм си намирал работа по общоприетия начин - чрез обяви. Или някой ме е е препоръчвал или директно ме канят. Причината – не ме мързи да полагам извънредни усилия, да бъда доброволец, с радост уча нови неща и що-годе умея да общувам. В личния си блог само споделям свършеното.

Защо младежите трудно си намират работа?
През последните месеци съм съветник по младежките политики на зам.-министъра на младежта и спорта Калин Каменов. Основната тема, по която работим е как да намерим решение на проблема NEETs (това е групата млади хора до 29 годишна възраст, които не учат, не работят и не участват в обществения живот). Близо 1/4 от българските младежи попадат в тази тежка категория.

В тази група има много подгрупи - хора без никакво образование, второ поколение неграмотни и безработни, младежи от малки населени места без икономическа перспектива, млади хора от големите градове, които не намират мотивация да започнат от най-ниското ниво на някаква корпоративна йерархия, просто мързеливи и т.н. Всеки си има лична история и убедителна причина да стигне до там.

Един от основните проблеми, които срещаме е липсата на увереност. Много образовани и мотивирани хора нямат самочувствие да бъдат равноправни членове на обществото. Изискванията в обявите за работа им се струват твърде високи, не си вярват достатъчно, за да започнат собствен бизнес, срамуват се да общуват на професионални теми и дори не намират смелост да се присъединят към някоя съществуваща организация в сферата, в която искат да се развиват.

Направи добро и го сподели
Общото помежду им, е и че никога не са били доброволци. А доброволчеството е магистралата към кариерното развитие. Формулата е много проста - правиш неща за без пари (но не безразборни добрини, а обвързани с интересите ти занимания), като по този начин трупаш експертиза, самочувствие и контакти. В това време си правиш и личен блог, където разказваш какво си правил, какво си прочел, какви професионални теми вълнуват ума ти и неусетно ставаш част от професионална мрежа. Вече не се притесняваш да канидатстваш за конкретна позиция, а дори ще те канят лично.

Разбира се в идеалния вариант започваш това на 15-16 годишна възраст. Но дори и да си на 30 не е късно. Важното е да започнеш и да се подготвиш за дълъг път.

Когато бях на 16 моите родителите ми купиха компютър. Сериозна инвестиция за края на 90-те. На игри не играя, а mIRC не беше здравословно да се ползва денонощно. Тъй като интернетът бе доста ограничено благо, трябваше да намеря някакво приложение на машината и офлайн. С братовчед ми започнахме да правим уеб сайтове. Той се занимаваше с техническата част, а аз със съдържанието. Първият ни проект беше уеб сайт на баскетболния отбор на "Черно море". Няколко години го поддържахме с много любов и ентусиазъм и покрай това се запознах с много баскетболни фенове от различни части на страната. За тази си работа никога не съм искал пари, но ме изграждаше като специалист по нещото, с което исках да се занимавам - онлайн комуникации. Нещо модерно за времето си.

Завъртането на колелото
Създадените приятелства ме амбицираха да продължа образованието си в София. В УНСС свърших доста полезни неща в същата област - вече имах сериозен опит - а оттам и самочувствие. Не съм го правил за пари, но доста преподаватели ме познаваха. А когато преподавателите ти те препоръчат за първа "сериозна" работа винаги е от значение. В моя случай благодарение на годините доброволчество и натрупаната експертиза ми бяха достатъчни да си избирам работа, вместо да кандидатствам безразборно по обяви.

С времето става все по-хубаво. Нови контакти, нови сфери, нови компетенции, натрупване на експертиза и предложения за нови предизвикателства и проекти.

От време на време се намира някой да ме попита за какво ми е този личен блог след като си имам достатъчно занимания? Ексхибиционизъм ли е или личен PR? Не му ли отмина модата вече? Как се печели от писането в България?

Истината, е че блогът ми помага много. Не че имам хиляди читатели всеки ден, но той ми е нещо като визитна картичка. Даже едно доста богато CV. С какво съм се занимавал, от какво съм се вълнувал, как разсъждавам по разни важни въпроси. Ако вътре е постигнат баланс между професионални теми - хобита и личен живот, той може да свърши доста работа на всеки HR, който по някаква причина е стигнал до мен.

Отделно всяка публикация може да се окаже мотивационно писмо. Или поне повод за контакт с някой хедхънтър.

Не на последно място блогът е дългосрочна и ненатрапчива комуникация. Чрез него съм се запознал с много хора и още повече са научили нещо за мен покрай конкретни статии и теми. Блогът не ме е направил известен, но безспорно ме прави разпознаваем. Друго си е като ти напишат името в Google да се появят повечко резултати с години история.

Как личният блог може да помогне на кариерата ви?
Близо една година се бях посветил на предприемачество и прецених, че не ми е точно това силата. Липсват ми някои качества, за да създам мечтаната от мен корпорация и за това предпочетох да насоча енергията си в нещо по-ефективно. Публикувах статия, в която споделих намерението си да направя стъпката от Entrepreneur към Intrapreneur и готовност да се присъединя към готина фирма с близки до моите интереси. Изненадващо получих три покани за срещи в рамките на първите няколко часа. Едната бе повече от мечтано развитие – маркетинг отдела на Walltopia. Естествено с част от екипа се познавахме повече от година. Бях посещавал и отразявал техни събития. Дори бях им давал идеи в областта на спортния маркетинг за развитието на спортното катерене. Не си бяхме напълно непознати и нещата се случиха.

Мога да обобщя няколко аргумента в подкрепа на развитието на личен блог за кариерни цели:

- Така развивате своя личен бранд...доброто ви име в обществото и професионалните среди

- Създавате история...е личната си история на първо време, но е добре да имате история за пред непознати

- Получава се нещо средно между CV и портфолио - направето го удобно за евентуални бъдещи партньори и работодатели

- Може да акцентирате върху няколко теми, които ви вълнуват най-силно, по които работите или искате да се занимавате професионално

- Разполагайки със собствена медия и следователно аудитория ставате предпочитан партньор...основно за начинания на доброволен принцип.

И тук колелото се завърта. Всяка инициатива, всяка кампания, всяка среща, всяко добро дело е точка. А знаете какво казва Стив Джобс за точките и тяхното свързване: "Няма как да свържете точките, ако гледате напред; можете да ги съедините, само ако погледнете назад. Затова трябва да вярвате, че по някакъв начин всички точки ще се свържат в бъдещето ви. Трябва да вярвате в нещо – в интуицията, в съдбата, в живота, в кармата, в каквото и да е. Този подход никога не ме е разочаровал и е направил живота ми различен."
* Денислав Георгиев е специалист в сферата на дигиталните комуникации. Съавтор е на книгата "Успешен онлайн маркетинг с 65 примера от практиката". Има опит в сферите на социалния и спортния маркетинг. Завършил е УНСС със специалност "Маркетинг". В момента е съветник по младежки политики в Министерство на младежта и спорта. Повече за него можете да научите от блога му www.denislavgeorgiev.eu.

Ако и вие сте успели да си намерите работа по необичаен начин, ще се радваме да ни разкажете историята си на karieri@karieri.bg.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly