Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

5 съвета за поддържане на личен блог

Или как блогването може да помогне на кариерата ви
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Kristina B

Водя своя блог за маркетинг от 8 години и нееднократно съм демонстрирала в разговори с приятели как това "губене на време" ми е помогнало в личен и професионален план - на първо място сред примерите винаги стои намирането на работа. Серия от позициите, които са ми били предлагани, са се случили именно благодарение на него. Ето защо съм убедена, че блогът може да е от особено значение за вашата кариера, независимо дали тепърва навлизате в професионалната сфера или отдавна сте част от работните редици.

Тук ще споделя петте най-важни според мен неща за поддържането на професионален блог, като със сигурност съветите не се изчерпват само с тях. Но когато веднъж станете част от блогосферата, ще откриете сами формулата за собственото си развитие.

Последователността е успех

Най-трудното нещо при създаване на блог е самото създаване на съдържание. Особено в началото ще ви е доста трудно да развиете навика да пишете по няколко пъти на седмица с точността на швейцарски часовник (или по-скоро "швейцарски календар", все пак говорим за дни, а не часове). А това, че ще се радвате на всяко ново посещение като на коледен подарък, не винаги мотивира особено много - все пак неминуемо ще си зададете въпроса "за тези 10 читателя ли отделям толкова време?" Надявам се, че ще ви успокоя, а няма да ви демотивирам с признанието, че за първите 6 месеца от съществуването на моя блог дневните посещения нито веднъж не се качиха над 50. Като всеки голям проект, блогът изисква последователност и освен ако не инвестирате необходимото време, няма да постиигнете резултати. Но не трябва да се отказвате - постоянството води една стабилна и лоялна аудитория.

Съветвам ви предварително да си подготвите редакционен календар, в който да впишете кога по коя тема трябва да работите - защото когато виждате задачите си черно на бяло, е доста по-лесно да ги изпълните, отколкото ако разполагате само с абстрактната представа "трябва да пиша".

За какво да пишете?

В редакционния календар обаче трябва да впишете не само кога, а и за какво ще пишете - и тук често идва голямото притеснение "Аз май нямам много какво да кажа." Освен ако не сте най-скучният човек на света (в което се съмнявам), това сигурно не е вярно. Започнете с прости теми от бранша. Дори да ви изглеждат скучни и аматьорски, те със сигурност ще помогнат на някой, който не разбира от вашата професионална сфера - а често именно такива хора търсят да наемат професионалисти. Можете да говорите за казуси от вашия бранш, световни или локални, за да изразите собственото си мнение по тях - това е полезно и от SEO (search engine optimization или оптимизация за търсещи машини) гледна точка, тъй като много специалисти и неспециалисти се интересуват от развитието на новини, а вие може да се превърнете в техен източник на анализи. Всъщност, вдъхновението може да дойде от всичко и отвсякъде - случвало ми се е да видя актуален маркетинг казус и в ренесансовото изкуство. Популярни са постове от типа "Какво може да ви научи нашумелият сериал Х за бизнеса" - отново, когато смесите професионалното с популярното, резултатът може да е интересен.

Не се страхувайте да изразите мнение

Важно е написаното от вас да има характер. Не се страхувайте да изразите собственото си мнение или прогноза - често в бизнеса няма един-единствен верен отговор. Няма по-скучно от идеално балансираното мнение тип репортерска фактологична дописка - целта на блога е именно да изрази вашата личност, а не да конкурира новинарските сайтове. Затова пишете с хъс - дори да сбъркате в предположението си, ако някой се сети и се върне да ви го натяква, ще сте постигнали целта да напишете нещо запомнящо се.

Говорете не само за работа

Тук, както и при всичко свързано с личния брандинг, има две противоположни мнения. Едното предполага, че за изграждане имиджа на професионалист трябва да се ограничите само до работни теми в блога. Другото, на което от опит вярвам аз, е, че хобитата са също толкова голяма част от вашето Аз, колкото и професионалната ви страна. А това не само показва, че сте истински човек, но и може да ви спечели още червени точки пред работодателя - на интервюта често задават въпроси и за хобитата ви, което показва важността на темата.

Споделяйте и улеснете споделянето

И най-перфектният блог е нищо без своята аудитория и въпреки че натрупването на читатели се случва постепенно, глупаво е да не побутнете естествения ръст чрез адекватни промо канали. За това могат да са ви особено полезни всякакви plug-ins (допълнения) за социално споделяне. Доказано е, че колкото по-малка е бариерата пред споделянето на един материал, толкова повече споделяния се регистрират. Можете и сами да предположите колко по-трудно е да се копира URL адреса на ваш материал, да се отвори нов таб с Facebook и да се напише нов статус в сравнение с просто натискане на един Share бутон. Тук няма да навлизам в технически подробности, но всяка уважаваща себе си блог платформа (препоръчвам ви WordPress) има лесни за инсталиране плъгини за социално споделяне. И освен да стимулирате читателите да споделят вашето съдържание, споделяйте го и вие - не ми е понятно защо хора се притесняват да "спамят" социалния си кръг със собствени материали, но ако сте достатъчно доволни от текста, за да го публикувате в блога, не трябва да имате проблем и да го споделите, нали?

Както казах и в началото, това е само малка част от съветите, които мога да ви дам за воденето на успешен блог, но със сигурност тук са събрани водещите насоки за старта. Желая ви вдъхновение и последователност - с тях идва и успехът.

* Василена Вълчанова е маркетинг-специалист и автор на блога за маркетинг, социални мрежи и PR "Васи ли?!" от 8 години. Работи като комуникационен специалист по различни проекти, сред които онлайн магазина Ozone.bg и контент четеца Inoreader. Често изнася лекции за маркетинг, брандинг, контент мениджмънт и PR на различни специализирани събития у нас.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly