Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Вторият дом на софтуерните инженери

Работната среда в технологичните фирми все повече се доближава до удобствата вкъщи
Share Tweet Share
Снимка

Екипът на Skyscanner държи в офиса да има пространство както за интроверти, така и за екстроверти.

 Фотограф: Юлия Лазарова

На гости в офиса на....
"Кариери" стартира нова рубрика - "На гости в офиса на", в която ще ви представяме концепцията за работното пространство на различни компании. Целта ни е не само да надзърнем и да видим кой как работи, но и да споделим добри и иновативни идеи, които може да ви вдъхновят за промяна във вашето собствено работно ежедневие и атмосфера. Започваме поредицата с разказ за начина, по който е организиран офиса на компанията за търсене на изгодни полети Skyscanner. Фотогалерия от офиса на компанията можете да разгледате на karieri.bg.

Нетипичните, раздвижени офис пространства, пълни с всякакви джаджи и удобства, вече се превръщат в "стандарт" за технологичните компании. Макар повечето фирми да не са стартъпи в истинския смисъл на думата, те имат именно такава работна култура и атмосфера. А ожесточената конкуренция за кадри често води до надцакване кой ще предложи повече комфорт.

Един от ярките примери за подобен тип работна атмосфера е Skyscanner. Базираната в Единбург компания за търсене на полети е част от засега малкия клуб на британските стартъпи "еднорози", т.е. с оценка от инвеститорите за над 1 млрд. долара. Бързорастящата фирма работи в България от октомври 2014 г., а през декември миналата година отвори офис с програмисти в сърцето на София, където вече работят 35 души (виж карето).

Снимка

Дори бърза разходка из офис пространството на Skyscanner остава впечатлението за място, където царуват креативността и доброто настроение.

 Фотограф: Цветелина Белутова



Дори бърза разходка из пространството остава впечатлението за място, където царуват креативността и доброто настроение. А от разговора със специалиста по управление на човешките ресурси Мирослава Колева и офис мениджъра Надежда Попова разбираме, че не само разчупената среда, но и свободата да определяш работното си време и дори мястото на работа, правят Skyscanner това, което е.
Още по темата: Как да започнеш работата, която мечтаеш

(Не)работна среда
Да се създаде среда, която да предизвиква креативност и спонтанни срещи между служителите, но в същото време хората да са разпръснати из офиса, за да няма шум. Да има пространства както за интроверти, така и за екстроверти. Това са идеите, с които тръгва екипът. В резултат в офиса никой няма фиксирано бюро, дори се насърчава сменянето на работните места от време на време. "Тъй като понякога човек свиква с обстановката и забравя да погледне офиса от друг ъгъл, да се заговори с колега, с когото не общува толкова често", коментира Мирослава Колева.

Снимка

В Skyscanner са убедени, че за да работи една компания добре, служителите също трябва да се чувстват добре. И свободни.

 Фотограф: Цветелина Белутова



Едно от първите неща, които правят впечатление в офиса на технологичната фирма, са люлките. "Смятаме, че те създават усещането за свобода, за креативност, сближават хората и самото движение разтоварва стреса и може да се отпуснеш и измислиш гениално решение на проблема, върху който работиш. Понеже тук инженерите се занимават с алгоритми и доста сложни задачи", разказва Колева.
Още по темата: Как да бъдем "еко" в офиса

В компанията има и музикална стая, за която казват, че се е "оформила сама", след като няколко служители започнали да носят в нея пиана, укулеле, китари, но и да ги използват в почивките от "коденето". "Носят си неща, които нямат време да използват вкъщи и предпочитат да имат в офиса, когато имат възможност и желание да се разтоварят", казва Надежда Попова. Мениджърите в Skyscanner са наясно, че служителите прекарват много време на работа и на практика живеят с колегите си. "Съответно сме създали условия за почивка като т.нар. "тиха стая" за релакс, масажен стол, баня и душове, хамак", разказва Мирослава Колева.

Всичко това остава впечатление, че хората не идват просто на работа, а във второто "вкъщи". "Разхождат се все едно са у дома – отиват в гейм стаята да поиграят, в кухнята хапват, говорят си, свирят в музикалната стая. Няма я нагласата, че си само на работа. Трудиш се наистина много, но въпреки това се чувстваш добре", посочва офис мениджърът.

Снимка

В офиса се организира йога, а предпочитаните срещи между служителите са т.нар. walking meetings, в които колегите излизат навън и провеждат срещата, разхождайки се на въздух в парка.

 Фотограф: Юлия Лазарова



Мобилният програмист
Skyscanner са много гъвкави и в политиката си за присъствие - стига да можеш да участваш в срещите, които са ти насрочени, няма значение къде си. "Имаме дори опцията да работим от града или страната, в която сме родени. Тъй като имаме офиси с много интернационални служители, те могат 20 дни да работят от родните си места, за да имат възможност да се видят със семействата си", посочва Попова.
Още по темата: Вие, HR-ката, машините и йерархията

В компанията се опитват да разчупят и образа на програмиста, който обикновено е свързан със заседналия начин на живот. "Грижим се за здравето на служителите си - имаме отделни срещи, в които говорим за това как бихме могли да го подобрим. Какви здравословни храни да предоставим в офиса с цел подобряване на хранителната култура, също и какви инициативи да въведем, които биха могли да спомогнат този процес", посочва Попова.

Снимка

Освен локацията в сърцето на София от около 800 кв.м. площ и огромна тераса, която огражда целия офис, при избора силно е надделяла и възможността за разширение.

 Фотограф: Юлия Лазарова



В офиса се организира йога, а предпочитаните срещи между служителите са т.нар. walking meetings, в които колегите излизат навън и провеждат срещата, разхождайки се на въздух в парка. "Човек има нужда от движение, затова и кафето е в другия край на офиса, за да можем да се разходим дотам", обяснява Мирослава Колева.
Още по темата: "Добруване" в офиса

Дългосрочната инвестиция
Близо до очевидното е, че технологичните фирми трябва да осигурят добри условия, ако искат да привлекат най-добрите служители. В Skyscanner те дори сами избират къде да бъде бъдещият им офис. "Разгледахме повече от 25 сгради на различни места в близост до метро. Накрая се допитахме до служителите какво предпочитат и се съобразихме най-вече с тях, тъй като останалите фактори бяха изцяло в полза на другия вариант, който бяхме селектирали", разказва Колева. И допълва, че всъщност за фирмата е щяло да бъде много по-бързо и евтино да си направи офис в чисто нова сграда.

Снимка

В офиса на Skyscanner никой няма фиксирано бюро, дори се насърчава сменянето на работните места от време на време.

 Фотограф: Цветелина Белутова



Освен локацията в сърцето на София от около 800 кв.м. площ и огромна тераса, която огражда целия офис, при избора силно е надделяла и възможността за разширение. "По принцип за бързорастящите фирми е важно да има накъде да се разрастват, а в нашата сграда целият етаж е около 3000 кв. м. Когато направиш такова сериозно вложение в custom-build офис, след това ти се иска той да продължи да се разраства в същата сграда, което несъмнено беше доста важно за нас при избора на мястото", разказва Колева.

Снимка

Част от атмосферата в офиса на компанията идва и от материалите, от които е изградена сградата - дишащи, естествени, звукоизолиращи.

 Фотограф: Юлия Лазарова



Част от атмосферата в офиса на компанията идва и от материалите, от които е изградена сградата - дишащи, естествени, звукоизолиращи. С подобна логика - да е удобно и добро за здравето на работещите - е създаден и интериорният дизайн. Растенията например се използват както за пречистване на въздуха, така и за буфер на звука - ограждат бюрата, за да изолират от шума. Самите бюра пък са огромни в сравнение с тези в повечето офиси. "Има определен минимум колко би могло да бъде пространството на човек в офиса, което при нас е много над средното. В момента имаме 52 бюра и 35 служители", посочва Надежда Попова. Защото в компанията са убедени, че за да работи една компания добре, служителите също трябва да се чувстват добре. И свободни. "Това е нещо, на което българският мениджмънт има още да се учи – да дава отговорност на служителите си и да ги оставя да дадат най-доброто от себе си", казва Мирослава Колева.

Снимка

Skyscanner са много гъвкави и в политиката си за присъствие - стига да можеш да участваш в срещите, които са ти насрочени, няма значение къде си.

 Фотограф: Юлия Лазарова

Критерий: Да паснеш на екипа
Skyscanner работи с малък екип в София още от октомври 2014 г., но след не повече от година решава да открие модерен офис в "Перформ бизнес център", където към момента работят 35 програмисти. Кандидатите за работа са много, но новите служители се подбират не само по това дали са добри програмисти, а и дали пасват на културата на компанията, обяснява Филип Филипов, директор на международния b2b екип на Skyscanner и ръководител на българския офис. Свободните позиции са отворени за хора от цял свят, като кандидатите могат да изразят преференция за София например. Това лято от Skyscanner в България наемат и трима стажанти, които преминават през обучение в Единбург.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly