Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Погрижете се за здравето на служителите си и подобрете продуктивността им

Научете се да разпознавате симптомите на влошено здраве и липса на щастие сред хората, с които работите, тъй като те също влияят на представянето им
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Тази седмица гост в блога на Кариери.bg е Диян Михайлов, съ-основател, изпълнителен директор, обучител и уелнес консултант в The Happy Company School (повече за него по-долу). Запознахме се с него и екипа му на една от традиционните им бизнес закуски за HR специалисти. Говорихме си за здравето на служителите и за това как то влияе на резултатите на компанията. Да, точно така - физическите, емоционалните и менталните проблеми на вашите служители са и ваши проблеми. А щастливите и здрави служители, които усещат, че работодателят им има желание да осигури добра работна среда и дори да се грижи и развива хората в екипа, се отплаща с по-висока ангажираност и продуктивност. Как да го постигнете? Ето насоките на специалиста.

Резултатите на всяка организация зависят от хората, които я движат напред. Едва ли има някой, който да оспори това твърдение. Както едва ли има и някой, който не би се съгласил, че всеки служител е съвкупност освен от професионални знания, умения и опит, така и от лични характеристики като физическо здраве, склонност към емоционални реакции, мисловни нагласи или навици, формирани далеч преди въпросният човек да постъпи на работа при вас. Именно затова, ако искате екипът ви да е ефективен, е важно да развивате не само професионалните знания и умения на неговите членове, но и да обръщате внимание на тяхното емоционално и физическо здраве.

И тук мениджърите се сблъскват с въпроса за един милион долара: как го направим така, че да има реален резултат? Ето няколко конкретни съвета как да се погрижите за екипа си, без това да изглежда фалшиво, а напротив – да доведе до реални резултати.

#1 Смислените критерии за "продуктивност" включват и личните приоритети
Една от най-често срещаните грешки е измерването на продуктивността с неподходяща мерна единица. Например брой часове, които един програмист използва, за да завърши дадена задача без да се взема предвид качеството на изпълнение, брой редове код (архаична метрика използвана основно в Индия) и т.н. Такива критерии могат да бъдат измислени и за всяко друго професионално направление. Всеки екип може да подходи по различен начин, но най-важното е да има общо разбиране и смислени и обективни измерители на продуктивността.

До тук добре, лесна работа. Но дали не е време да обсъдите и какво означава продуктивността в екипа от гледна точка на личното здраве и щастие на всеки член? Един служител, който има за приоритет да вземе детето си от училище навреме или да не закъснее за среща на организацията, в която е доброволец, едва ли би бил щастлив от това професионалните му цели да пречат за постигане на личните му приоритети. Дали не е възможно да организирате работата така, че вашите служители да успяват ефективно да съчетават и двете? Ако успеете да го постигнете, ангажираността на хората в екипа ще се увеличи значително, а оттам и продуктивността им.

#2 Научете се да разпознавате симптомите на влошено здраве
Ако екипът ви не се чувства добре физически, ментално или емоционално, няма как да очаквате да бъде ефективен. Тук имам предвид да вземете под внимание фактори като липсата на достатъчно движение или хидратация, лични тревоги или липсата на приятели и приятелска обстановка на работното място, емоционални реакции към несигурност, вредни навици и много други.

Препоръчително е да се научите да разпознавате симптомите на влошеното здраве, за да сте в състояние да подкрепяте екипа си и да го тласкате към подобрение. Ето един бърз чеклист, чрез който да проверите дали екипът ви има проблеми и от какво естество са те. Просто отговорете с "да" или "не" на въпроса "Наблюдавам ли в моя екип следното?":

Физическо здраве:
- Нередовно хранене (например пропускане на закуска или обяд)
- Предпочитание и прекомерна консумация на вредни храни
- Приемане на храни като начин за справяне със стреса (т.нар. емоционално хранене)
- Недостатъчно приемане на вода*
* здравословното дневно количество е между 1.5 – 2.5 л в зависимост от теглото
- Липса на почивка
- Вредни навици – пушене, употреба на алкохол или наркотици
- Спадове на енергията през деня
- Липса на качествен сън
- Промени на физическо ниво – напълняване, тъмни кръгове под очите, хронична болка в крайниците и т.н.

Емоционално здраве:
- Негативни нагласи
- Спадове на настроението
- Конфликти
- Невъзможност да се интегрират работата и личния живот

Менталното здраве:
- Честа разсеяност или разконцентрираност
- Забавяне и невъзможност за предаване на работата в срок
- Стрес поради наближаващи срокове
- Спад на креативността
- Допускане на чести грешки
- Отлагане на работните задачи
- Чувство на тревожност и стрес
- Бърнаут
- Апатия
- Липса на приятелски отношения
- Липса на мотивация
- Прекалена безкомпромисност и кариеризъм

Ако положителните отговори преобладават, това е сигурен знак, че влошеното здраве в екипа вреди на продуктивността. И тук вече навлизате в деликатна тема. Как е най-добре да подходим, за да не нарушим личното пространство на колегите си?

#3 Дайте добър личен пример
Не е тайна, че екипът винаги се напасва и следи поведението на своя лидер. Трудно бихте мотивирали някого да промени свой вреден навик, ако лидерът на екипа не даде добър пример в тази посока. Изберете нещо, което сте идентифицирали като вредител на собствената продуктивност – може да е свързано с храненето, начина на живот или друго – споменете го на екипа и демонстрирайте как може да се справите. За нула време ще имате последователи, които ще работят по същия или сходен проблем, като ще поставите комуникацията на ново ниво и ще покажете, че споделянето се насърчава.

#4 Стимулирайте промяната, колкото и малка да е тя
Китайската мъдрост гласи, че дългото пътуване започва с малка крачка. Мотивацията и постоянството, когато човек променя някой свой навик също. Изградете традиция да празнувате успехите не само в професионален, но и в личен план. Създайте успешни истории и ги разпространете сред екипа. Наградете усилията и превърнете хората, работещи над себе си, в посланици на промяната.

#5 Използвайте социалните придобивки умно
Социалните придобивки са слаб мотиватор и отговарят на очакванията на едва около 50% от служителите, показва проучване на консултантската компания Aon. Разбира се трудно може да се случи нещо по-различно, тъй като да изградиш конкурентно предимство с нещо, което е общодостъпно и много лесно за копиране, противоречи на икономическата логика. В същото време стойността на придобивките се крие в тяхното правилно използване. Може би това, което предлагате на служителите не е това, от което те имат нужда. Направете проучване и адаптирайте бюджета си за придобивки към това, което се търси и което ефективно би повлияло на продуктивността на хората в екипа..

#6 Прибавете лични цели към професионалните
Всеки се е сблъсквал с кариерния план за развитие и цели като "завършване на курса Х", "участие в презентации с цел набиране на кадри" и т.н. Това, което липсва най-често са останалите цели в живота на всеки човек като "тегло в норма", "достатъчно физическа активност", "пълноценна почивка", "добри отношения с партньора", "работа по лични каузи" и т.н. Опитайте да включите постижими цели свързани със здравословния начин на живот на работното място и ще повишите продуктивността няколко пъти. Примери в тази посока са цели като:
- достатъчна консумация на вода
- подходяща закуска преди работа (може и чрез закуската, която фирмата предлага)
- спазване на почивки за зареждане с енергия
- ограничаване на вредните навици като пушене, пиене и консумация на дехидратиращи напитки.
За финал съветът ми е да започнете с нещо малко и приемливо, за да можете да постигнете веднага видим успех. Експериментирайте и дайте ясен сигнал, че искате да сте част от по-доброто здраве на екипа. Резултатите няма да закъснеят.
Снимка

[Личен архив] 


Диян Михайлов е съосновател, изпълнителен директор, обучител и уелнес консултант в The Happy Company School. Работи с водещи компании в България и Европа в областта на стратегиите за развитие на организационната култура, управлението на човешките ресурси и корпоративните уелнес програми. Има опит като консултант в PwC България, Accenture и като лидер на екипи в няколко международни компании.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly