Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

10-те най-вредни работни навика и как да се отучите от тях

Паралелното вършене на няколко задачи може да намали ефектнивността ви
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Колко често се случва да сме по средата на изпълнението на служебна задача и в този момент да звънне телефонът, някой от съседното място в офиса да се разсмее с глас, да отвори прозореца или да дойде да зададе въпрос? А колко често проверяваме мобилни приложения по време на работния ден? Колко прозореца са отворени на екрана на компютъра ви? Колко неща трябва да свършите веднага?

Поемете си въздух – едно нещо е сигурно – винаги ще има обстоятелства, които ни разсейват. Това, което можем да направим за себе си, е да не превръщаме в лош навик тези, които са под наш контрол, и да намерим начин да се адаптираме към тези, на които можем да влияем.

Ето списък с 10-те най-вредни навика, които пречат на работата ни и няколко практични съвета как да се отучите от тях:

#1 Списъци, много списъци
Списъци със задачи – на телефона, бележки, тефтери, във файлове и приложения на компютъра... Не станаха ли твърде много? Ограничете се до един списък със задачи, защото големият брой носи допълнителен стрес, разсейва вниманието и води до по-ниска продуктивност. Отсейте най-важните задачи. Знаете, че трябва да вземете детето от градина след работа, нали? Не си го записвайте. И още нещо – не е нужно да изпълните всичко от списъка, нужно е да завършите това, което правите в момента.

#2
Планиране – да, защото иначе...
Имате списък със задачи, но нямате план за действие? Създайте си структуриран план за действие. Стъпка по стъпка, задача по задача. Понеделник сутрин е добър момент да се прегледат най-важните събития, срещи и задължения за седмицата. Сложете ги в календара си. А после всяка сутрин планирайте деня си и приоритизирайте. Липсата на план на работното място е вреден навик, който ни отдалечава от постигането на професионалните цели. Списъкът ще ви помогне за вашия план. Планът ще ви помогне да изпълните задачите от списъка.

#3
Мултитаскинг? По-добре не.
Отдайте цялото си внимание на това, което правите в момента. Не защото не можете да вършите много неща наведнъж, а защото ако не го правите, резултатът ще е по-щадящ за вас и всъщност качествено по-добър. Мозъкът работи и се фокусира най-добре върху едно нещо.

#4
Подредете работното си място
Ако бюрото ви е разхвърляно и претрупано – отървете се от излишното и подредете останалото. Вместо десетки пощенски картички поставете на видно за вас място семейна снимка, нещо, което свързвате с ваш успех или което ви вдъхновява.

#5
Смартфонът – нашият приятел
Вземете го, разгледайте приложенията и обърнете внимание на тези, които използвате ежедневно. Помислете имате ли нужда от звук на течаща вода, който да ви подсеща да се хидратирате или има друг начин, който не изисква да си гледате телефона? Какво ще стане ако не отговорите веднага на приятел, който ви пише в чата? Всъщност ще стане нещо – ще завършите задачата, върху която работите по-бързо и по-успешно. Спрете звука, спрете известяването. Всички знаят къде сте, ако небето внезапно падне, човекът, който ще ви го съобщи, ще намери начин да го направи, ако преди това не сте погледнали през прозореца.

#6
Сърфиране с мярка
Разгледайте историята си на браузване за седмица назад. Колко от виртуалните места, които сте посетили на работното място, са ви помогнали да свършите задачите си по-бързо и качествено?

#7
Време е за почивка
Нашият физически и психически капацитет за работа не е безкраен. След около час и половина непрекъсната работа нивата на продуктивност спадат. Когато усетите, че това се случва, вземете си кратка почивка, която ще ви помогне да презаредите. Затворете очи, протегнете се, станете и се разходете наоколо. Оставете телефона, мозъкът ви има нужда от тишина и момент с по-малко стимули. Дайте му ги. Вреден навик е обаче да вземате почивка, когато ви е скучно, някой слиза да пуши или група колеги са се събрали на мястото за отдих и обсъждат снощния мач.

#8
Цедка за емоции
Всички имаме добри и лоши дни. Запомнете, че начинът, по който изразяваме емоциите си, определя до известна степен и отношението, и очакванията към нас. Негативизъм, мрънкане, шеги на гърба на колега, клюки, циничен език – развийте своя усет за тънката линия между здравословния хумор и неподходящото поведение.

#9
Шум, по-малко шум
Независимо дали вие го вдигате, приказливият колега или тракащият на клавиатура – шумът разсейва. Погрижете се за шума около себе си. Говорете с шумния колега, обяснете му какво ви притеснява и попитайте дали има какво да направите за него. Използвайте пространство, в което да можете да се фокусирате за най-важните задачи.

#10 А дали да не се разсеете?
Ако вършите нещо важно и се разсеете за момент няма проблем, просто опитайте да се фокусирате отново. Но отделете си време и помислете как и дали обстоятелствата, които ви разсейват не работят във ваша полза в дългосрочен план. Колегата, който постоянно задава въпроси, може да ви помогне да станете по-добър лидер, да менажирате по-добре времето си, да станете по-ефективни в разрешаването на проблеми. Работете върху тази мисъл.

Изводът – има лоши навици, които пречат на работата ни и има липса на добри, което не ни помага. Но няма нещо, което е извън нашия контрол. Ако не можем да контролираме средата, може да контролираме себе си и да разширяваме постоянно зоната си на комфорт.

Лошите навици са бариери, които сами си поставяме и можем да ги вдигнем или директно да ги премахнем. Имаме обаче и друга страхотна възможност, която ни позволява да израстваме – да се погрижим за добрите си навици.

Снимка

[Личен архив] 


Полина Павлова е ръководител на екип в "Адеко България". Тя е част от екипа на компанията от 2011 г., като е работила на различни позиции, сред които Backup TL и Incident Custodian. Преди това е била oператор на база данни в АII Data Processing и главен редактор на списание FitnessSport. Има бакалавърска степен по българска филология и магистърска по електронни медии от СУ "Св. Климент Охридски".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly