Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Търся си работа, какво да правя?

Съветите на специалиста по подбор как да се представите в най-добра светлина пред потенцалния си нов работодател
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Това, което специалистите по подбор оценяват в кандидатите за работа, са техните опит, нагласи и компетенции. Т.е. ние търсим доказателства до каква степен и в каква посока сте успели да развиете вашите знания, умения и способности, за да заемете конкретна позиция. Стандартна формула за оценка на кандидатите няма. Но има някои основни принципи, които спазваме и които можете да имате предвид, така че да се представите убедително на срещата си с нас, консултантите по подбор и с евентуалния работодател.

Кой прави оценката на кандидатите за работа?
За да знаете как да се представите адекватно, от полза би било предварително да се информирате кой ще присъства на интервюто. Често в подбора участват както прекият ръководител, така и представител на екип човешки ресурси. Единият иска да научи какво сте правили и как, както и да усети има ли химия между вас и ще му свършите ли работа. От друга страна HR професионалистът има задачата да разбере дали ще се впишете в културата на компанията и какъв е вашият потенциал за по-нататъшно развитие в нея.

В случай, че подборът се подпомага от от външен консултант, той опитва да се съобрази не само със специфичните изисквания на позицията, но и да направи субективната преценка доколко кандидатът би паснал на културата на организацията.

Т.е. при всички случаи е важно да представите, както доказателства за вашия опит и квалификация, така и ценностите, които ви движат и с които не бихте направили компромис.И ако за първото е важно как ще структурирате документите си и как ще комуникирате знанията и уменията си, то за второто не е нужна специална подготовка – просто бъдете себе си, давайте примери за работата си по същество и не се опитвайте да паснете на културата на компанията на всяка цена, тъй като обратното може и да не е във ваша полза в дългосрочен план.

Откъде да започна подготовката си?
Търсенето на работа е свързано с анализ и оценка на професионалното ви представяне, но не само от страна на специалистите на подбор, а и от вас самите. Нужно е да си давате ясна сметка за това, което знаете и можете; това, което не ви достига на този етап; начинът, по който общувате с колеги и клиенти; стилът ви на работа; целите ви за професионално развитие. Човек рядко си дава задълбочена сметка по всяка от тези теми, особено ако компанията, в която работи, няма добре развита система за оценка на представянето. Отделете им време и ако се налага - потърсете мнението на приятел или колега.

Къде да търся работа?
Обявите за работа дават информация за активните работодатели, но с малката подробност, че голяма част от позициите са разпределени в няколко области, които в момента са много популярни. Съвсем възможно е те да не съвпадат с вашата експертиза или желание за развитие.

Затова много помага щателен преглед на телефонния ви указател и списъка с приятели в социалните мрежи. Нерядко компаниите търсят хора чрез контактите на своите служители. Това е особено валидно за технологичните компании, но не само.

Ако сте решили да смените посоката, добър ход е да се запознаете с опита на ваши познати със сходни на търсените от вас позиции, например в LinkedIn. Използвайте контактите си с тях, за да стигнете до информация за свободните работни места в техния бранш и помислете как да изтъкнете конкурентните си предимства, дори и да не покривате изцяло изискванията за този тип роля. Не забравяйте - дори и да ползвате информация от първа ръка, не е задължително да успеете да научите всичко, което ще ви помогне да прецените дали сте подходящ за дадена позиция и дали компанията ще ви хареса. Рискувайте, кандидатствайте и трупайте опит.

Как да оформя CV-то си?
Форматите за подготовка на CV са разнообразни. При всички случаи няма да сбъркате, ако се придържате към формулата "кратко, но ясно".

Добра идея е за всяка компания, в която сте работили, да уточните сферата на дейност и да добавите уебсайт. Към заеманите длъжности посочете приоритетните области, в които сте се развивали и резултатите, които сте постигнали. Може да се наложи за различни позиции и различни компании да редактирате едни компетенции и да добавите други.

Ако сте управлявали хора – дайте индикативна информация за размера на екипа, дори и да е един стажант. Ако сте управлявали бюджет, дори и скромен, пояснете за какво. Ако позицията ви звучи сложно, или проектите, по които сте работили, са с безкрайни имена, опитайте се да представите информацията максимално разбираемо за хора, които не познават спецификите на конкретната организация, в която сте работили. Така например, ако в номенклатурата на вашата компания се водите координатор за България, но реално сте функционален мениджър, направете нужните пояснения.

Как да се подготвя за интервюто?
Интервюто е бизнес среща. Там представяте уменията си, като давате конкретни примери от вашия опит. Те може да включват справяне със сложни ситуации, предизвикателни срокове, разрешаване на конфликт или въздействие върху конкретно решение или стратегия за бизнеса. Може да са свързани с делегиране на отговорности или даване на обратна връзка. Тези умения имат цена и правилното им представяне ще защити очакванията ви за конкурентна заплата.

Добре е предварително да сте поразсъждавали по темата за очакваното от вас възнаграждение и да сте подготвени с конкретна рамка. Ако ролята, за която кандидатствате, е по-висока от заеманата в момента, може да търсите процентно увеличение на заплащането, което сте получавали досега. Ако сменяте сектора, ще ви помогне дискретно предварително проучване на пазара сред ваши познати.

И не забравяйте чувството си за хумор. То често е катализатор за положителна "химична реакция" с интервюиращите и ви представя в положителна светлина, стига да е с мярка.

Снимка

 


Юлиана Попова е консултант в компанията за подбор на ръководни кадри "Стантън Чейс Интернешънъл България". Тя има опит в подбора на професионалисти за среден и висш мениджмънт в сферата на бързо-оборотните стоки (производство, търговия, дистрибуция), мода и луксозни стоки, финансови услуги. Работила е и за търговски вериги, хотели и водещи медии. В компанията израства от длъжността офис мениджър и маркетинг координатор. По образование е филолог, възпитаник на Софийския университет.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly