Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Специалист дигитално планиране (Digital Planner)

Digital Planner е човекът, който определя как протича една кампания в интернет, решаваш на какви комуникационни канали да залагаш, какъв език да използваш и как да популяризираш идеите си.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Какво е да си Digital Planner? Ти си човекът, който определя как протича една кампания в интернет. Решаваш на какви комуникационни канали да залагаш, какъв език да използваш, как да популяризираш идеите си. Превръщаш ги в реалности, управляваш реализацията им и имплементацията им, следиш развитието им. И ги гледаш как растат и променят начина, по който хората говорят за продуктите и услугите на клиентите ти.

Добрият Digital Planner вярва, че "от сън спомен няма", знае какво е QR код и че никой не го използва, прави разлика между PHP и .NET, знае какво е HTML5 и че далеч не е панацея за всички, които искат анимираният иначе на Flash сайт да се вижда на iOS устройства. На ясно е, че Facebook може и да продава, стига да знаеш как става това, а също и че Pinterest съвсем не е мастодонтът, за който всички говорят.

Digital Planner е човекът, който внася доза трезв разум в раждането на идеята за онлайн комуникация или за адаптирането на офлайн кампании в digital (или просто цифрова) среда.

 

Визитка

Христо Ласков е специалист по дигитално планиране и стратегически директор в Publicis Modem Cybermark. Преди това е работил като журналист във вестник "Пари", "Дневник", "Капитал", TV7, Mergermarket.

Бакалавър е по новогръцка филология във Факултета по класически и нови филологии на СУ "Св. Климент Охридски". Както и специализация по "Финанси" в Университета по национално и световно стопанство.
 

Моят път дотук

В интерес на истината за тази професия не точно образованието по специалността е толкова важно. От по-голямо значение е способността да гледаш нещата отвисоко. Да имаш по-широк поглед върху различните комуникационни канали и начина, по който да ги използваш най-рационално и правилно. Може би професионалният ми път ме научи именно на това.

Кариерното ми развитие започна във в. "Пари", където в продължение на няколко години отговарях за технологичните страници и събития. Впоследствие опитах да развия един-два свои проекта, които съчетавах с работата си в "Икономедиа" (където пак пишех за технологии за "Дневник" и "Капитал") и Mergermarket, част от Financial Times Group. Сегашната ми работа - не съм я търсил, а тя сама ме намери. Получих оферта, на която не можех да устоя. И така, вече има-няма година съм Digital Planner. Може би първият в Publicis MARC Group и със сигурност първият в Publicis Modem Cybermark - подразделението за дигитален маркетинг на компанията.

Моите задачи и отговорности

Основната ми задача е да познавам онлайн каналите за комуникация и да успявам да въплъщавам конвенционалните маркетингови кампании в средствата, които всички наричат нови медии. Според мен - просто медии, тъй като вече понабраха годинки съществуване. Самата работа съчетава в себе си много аспекти от маркетинговата сфера. Най-много обаче прилича на стратегическото планиране.

Основната ми задача е да намирам най-добрите канали за развитие на комуникацията на клиентите спрямо поставените цели. Затова и смятам, че най-важното нещо е познаването на средата, в която работиш. Разликата между традиционното и цифровото планиране е основно в богатството на средата. Огромното предимство на интернет е многообразието от средства за комуникация, което обаче означава и че трябва да познаваш твърде много продукти и услуги. В същото време самата среда е твърде динамична и променяща се заради огромната конкуренция, което прави работата интересна.

Има и много допълнителни задачи - освен че трябва да прецениш как да се развие идеята, трябва да проследиш развитието й от етапа на разработка до края на самата кампания. Един от най-големите митове е, че като пуснеш едни банери или едно приложение, работата по него свършва. Напротив - тогава тепърва започва именно заради динамиката на средата. Още един плюс за тази професия, особено за хората, които обичат динамиката и не са от поспаливите.

Моите предизвикателства

Най-голямото предизвикателство е да намериш баланса между оригиналността на идеята си и ефективността й. Практиката показва, че това се постига най-трудно. Или идеите са твърде креативни, или твърде скучни, или както ние ги наричаме - safe вариант. По принцип обичаме да експериментираме, но сегашната икономическа обстановка налага по-скоро прагматични решения, които невинаги са най-успешни. Което не означава, че и в некризисна ситуация не се търси успеваемост - напротив. Основната ни работа е да генерираме възвращаемост на инвестициите на клиентите си. Дали сме успели или не - метриката за тази успеваемост се задава преди всяка кампания, която провеждаме.

Моите обучения

Не съм особено голям фен на обученията. Най-малкото защото универсално решение, за който и да е проблем, няма. Ако една кампания е успешна в един продукт, може да не бъде успешна за конкурента му, например. Зависи от много фактори. Да не говорим, че една кампания, която в Германия е ударила всички в земята, в България може да остане незабелязана - въпрос на среда. За това, най-много вярвам на практиката, защото тя е най-добрият учител.

Голямото предимство на онлайн средата е, че имаш предимството да променяш всичко в движение и дори и да си сбъркал, да коригираш грешките си. Или обраното: ако откриеш, че даден канал е по-успешен, отколкото си очаквал, да замислиш присъствието си там. Предпочитам да се обучавам с кампаниите, които правя и клиентите, с които работя, защото именно те имат най-добрия инсайт за индустрията, в която оперират. Не казвам, че не следя новостите и не се обучавам за тях, но за мен най-добрият начин за обучение е директният сблъсък с проблема и намирането на решение за него.

Моите планове за развитие

Харесва ми това, което правя. Определям себе си като динамична личност, която не стои дълго на едно място. Което превръща позицията Digital Planner в перфектна. Колкото и да ти се струва отстрани, че работиш на едно и също място, това далеч не е така. Като погледнеш нещата, по които си работил преди 3 месеца, и проектите, които реализираш в момента - между тях понякога няма прилика.

Другото предимство е, че работя за различни клиенти, което, подобно на журналистиката, означава разнообразие само по себе си. Защото успявам да открия паралела между телекомуникациите и автомобилния бранш например. Научаваш полезни неща за различни индустрии, непрекъснато си в контакт с много и различни хора. А и динамичната среда означава нови предизвикателства непрекъснато, което е идеалната работа за тези, които обичат винаги да са една идея пред другите. И да мислят малко по-напредничаво и да се опитват да изпреварват ситуацията.

Препоръчвани източници на информация

Подобно на обученията - предпочитам личната комуникация от източника. Опитвам се да завързвам контакти с всички партньори, с които работим, и да следя случващото се при тях в реално време. Не вярвам кой знае колко на блогове, а медиите - колкото и таргетирани да са те - не могат винаги да предоставят достатъчно пълна, точна, адекватна и навременна информация за нещо, което ми трябва.

Принципът ми, е че, който не знае, пита. Затова и се опитвам да комуникирам с колкото се може повече хора, да следя лично колкото се може повече кампании и марки, за да видя дори и грешките на другите, за да се опитам да ги избегна самият аз в работата си. Или пък да науча нещо ново. Динамиката на онлайн средата го изисква. При нас няма номер едно - има просто някой, който е успял да направи нещо по-добре от другите. И гледаш винаги ти да си този някой. Дори и когато те изпреварят, се опитваш следващия път идеята ти и изпълнението й да са една идея над това, което си видял и опитал. Иначе е скучно.
 
 
Tърсени умения

- Дълбоки познания за интернет и дебрите му
- поне минимални познания по програмиране или поне докъде се простират възможностите на технологиите
- огромно количество енергия, здрави нерви и желание за усъвършенстване
- добри комуникационни умения
- умение за бързо и коректно разбиране на нуждите на клиента
- хъс и спортна злоба (в добрия смисъл)
 

*Статията е част от специалното издание на Кариери - "Моята кариера 2013. Професиите в дигиталното пространство".

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly