Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Специалист по маркетинг на социалните мрежи

Красимир Добрев има над 4 години опит в консултирането на малки и средни бизнеси, международни корпорации, благотворителни кампании и културни събития
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Велко Ангелов

През последните няколко години социалните медии станаха неотменна част от живота на хората и компаниите. Те промениха не само начина, по който общуваме помежду си, но и как взаимодействаме с марките и продуктите, как консумираме информация, как взимаме решения, как формираме и изразяваме мнение.

Не е учудващо, че все повече компании започнаха да обръщат огромно внимание на присъствието си в дигиталния свят и да го използват като основен канал за ангажиране на аудиториите със своите марки и продукти. Диалогът с потребителите стана далеч по-важен от разпространяването на рекламни послания. В миналото марките бяха свикнали да говорят "от трибуната" и комуникацията протичаше едностранно - от бранда към крайния потребител. Днес същността на тази комуникация е коренно различна. Тя въвлича брандовете и техните фенове в непрестанен процес на обмяна на информация, споделяне и равнопоставен диалог помежду им.

В тази нова медийна среда фигурата на специалиста по маркетинг в социалните мрежи ще заема все по-централно място в маркетинговите екипи на организациите. Неговата основна задача е да "очовечава" марките, като ги приближава до ежедневния живот и навици на хората. Той не просто пуска статуси във Facebook и пише туитове в Twitter. Той трябва да създава преживявания за потребителите, да ги образова, да ги забавлява. Той умее да мисли стратегически и да представя информацията и визуално. И тъй като социалните мрежи никога не спят, в тази професия не съществува работно време "от 9 до 5". Затова най-голямото предизвикателство пред работещите в сферата е да бъдат непрекъснато в крак с промените и да се адаптират бързо към динамичната среда. А за компаниите, които наемат такива професионалисти – да им дават свободата да реализират идеите си и да ги оставят да избират най-ефективните инструменти за работа. Тази нова професия е подходяща за всички млади хора, които притежават нестихващо любопитство, усет към общуването и способност да разказват вълнуващи истории с помощта на социалните мрежи.


Повече за професията на специалиста по маркетинг на социалните мрежи, както и за собствения си кариерен път разказва Красимир Добрев, който е работил за различни български и международни компании и марки и е създател на проекта Abandoned in Sofia.
 

Красимир Добрев има над 4 години опит в консултирането на малки и средни бизнеси, международни корпорации, благотворителни кампании и културни събития. През 2011 г. започва работа като маркетинг координатор за проекта Google Business Photos. Работил е и за благотворителното дружество Holiday Heroes, както и за Нощта на музеите и галериите в Пловдив. Негова лична инициатива е проектът Abandoned in Sofia – онлайн кампания, която цели да заснеме изоставените предмети и сгради в София. Завършил е специалност "Връзки с обществеността" в Нов български университет.

Моето образование
Завърших "Връзки с обществеността" в Нов български университет. Смятам, че образованието по публични или маркетинг комуникации, както и журналистика, са доста полезни в бранша, но не и задължителни. Работодателите, които търсят специалисти по маркетинг на социалните медии, по-скоро трябва да разчитат на уменията и опита на кандидата. И най-вече да инвестират в личности, които имат разнообразни интереси и умеят да се забавляват.

Моят път дотук
Никога не съм си представял, че ще практикувам една от най-младите професии. Като подрастващ се виждах по-скоро като комедиен актьор или журналист - със сигурност човек, който разказва вълнуващи истории. Ако погледнем астрологично на нещата, имам Меркурий и Юпитер в Близнаци и някак си съм обречен да се занимавам с комуникации. Ако разгледаме развитието ми хронологично, първият ми допир до социалните мрежи беше с MySpace. Като тийнейджър бях толкова обсебен от идеята, че съдържанието може да бъде общодостъпно, а и в същото време да гради имидж, че прекарах голяма част от тийнейджърските години именно в MySpace. След това започнах да следвам PR, паралелно с това карах стажове в PR агенции, но творчеството в българския пиар някак си се изчерпваше до връзки с медиите.

Искаше ми се да съм част от нещо по-голямо, когато през 2011 г. започнах работа като маркетинг координатор за проекта Google Business Photos, където отворих очите си за това как трябва да се случват съвременните комуникации. След това започнах да консултирам малки и средни бизнеси как да промотират себе си във Facebook и изведнъж 4 години по-късно това се оказва моята професия. Някак си взаимно се намерихме и засега се опитваме да битуваме в мир и спокойствие. Близките ми се шегуват, че говоря в статуси и хаштагове.

Моите задачи и отговорности
Всеки ден в работата ми е различен. Единствените постоянни последователи са динамиката и стресът, особено в моментите, когато работя над 6 проекта едновременно. Ако някой чуе за клонинг програма в България, нека се свърже с мен. Извън шегата, ежедневните ми задължения са свързани със създаване на стратегии, идентифициране на публики, проучване на конкуренцията, адаптиране или създаване на ежедневно съдържание, изготвяне на едиториъл календари, съвместна работа с графични дизайнери, комуникация с клиенти, социален мониторинг, измерване и представяне на резултатите и всичко това придружено от чай с куркума, джинджифил, мед и лимон. Да, мисля, че чаят от куркума доста ми помага да балансирам между различните професионални задачи и отговорности в последно време.

Задължителни умения и опит в моята професия
Професията на специалиста по социални медии прави впечатление на изключително атрактивно, неангажиращо и тенденциозно занимание. От друга страна, бизнесът в България все още не е узрял достатъчно, за да осмисли напълно функциите на експертите в областта. Бих посъветвал всички начинаещи колеги, които искат да развиват своята дигитална кариера, да прочетат много внимателно следващите параграфи.

Консултантската дейност е едно от фундаменталните умения, които специалистът по маркетинг в социалните медии трябва да владее. Находчивостта в това да обучаваш клиентите, както и умението да изразяваш идеите си с убедителна яснота са две критични качества за нашата професия. С други думи, дори да популяризираш шпеков салам, се налага да обясниш на клиента, че социалните платформи се различават контекстуално; че броят на феновете не е цел, а мярка за успеваемост; че не съществува таргет 18 - 80. Мъдрите хора са казали, че имаш една уста и две уши – слушай двойно повече, отколкото говориш. Именно способността да се вслушваш в клиента или общностите, които създаваш, ще ти помогне да спечелиш играта в "социалките" през 2015 г.

Визуалното мислене е най-ценният похват в нашата сфера. Ако преди се налагаше просто да си добър писател в 140 знака, днес не само трябва да разказваш, а да показваш историите. Способността да представиш брандовете визуално е може би най-важното качество, за да наречеш себе си специалист по социални мрежи. Графичният дизайн и социалните мрежи вървят ръка за ръка и не могат да функционират поотделно. Много често графичните екипи не умеят да адаптират съдържание за социална среда, това от своя страна създава много главоболия, а понякога и резултира негативно върху качеството на работа. Моят съвет е всеки начинаещ специалист по социални медии да започне курс по графичен дизайн през 2015 г. или поне да използва canva.com.

Ако не си добър по хвърлянето на боб или гледането на карти Таро, стратегическото мислене ще те отведе на правилното място. Маркетингът в социалните медии е най-непредвидимото нещо, но все пак онлайн присъствие без стратегия е изгубена битка. Ако не се чувстваш комфортно в работата с цифри, данни и Excel, започни да свикваш. И не забравяй, че съдържанието трябва да се върти около основните човешки нужди.

Работата в социалните мрежи е като джаза – получава се най-добре, когато импровизираш. Не се страхувай да изпробваш различни подходи, но не се плаши и от грешките. Никога не започвай работа за клиенти или фирми, които не насърчават освободената работна обстановка. Колкото и неблагодарна да е нашата професия (понякога), прави всичко възможно да се забавляваш, докато работиш, защото това определено ще увеличи продуктивността ти. Все пак нашата работа е да разказваме и показваме истории от реалния живот. Няма как да сме ефективни, ако не черпим истории от източника. И като заключение ще кажа, че не креативното мислене, а комбинативното мислене ще ви помага най-много в професията.

Моите предизвикателства
Едно от най-големите предизвикателства в моята професия е, че не съществува доказан и универсален оперативен път на работа. Всеки бизнес, който използва социални мрежи, има различна цел, инструменти, бюджет и очаквания от своите специалисти по социален маркетинг. В този контекст успехът в работата е синоним на постоянно адаптиране и смяна на подхода. Понякога си в ролята на терапевт, друг път гасиш пожари като пожарникар, а най-често си мажоретка, която забавлява околните.

Другото основно предизвикателство е фактът, че социалните мрежи не спят. В нашата професия не съществува такова нещо като "от 9 до 5". Всичко е 24/7, а това понякога коства много личен живот. Но най-трудното в нашия е бранш е постоянно променящата се среда. Желанието да си нонстоп информиран се превръща в надпреварване с теб самия. Платформите, тенденциите и аудиториите постоянно се променят и развиват, а на теб не просто ти се налага да говориш за тези иновации, а да ги прилагаш директно в практиката.

Моето удовлетворение
Вдъхновението от работата ми се корени във възможността да уча нови неща всеки ден, а това определено никога не ме отегчава. От друга страна, работата ми позволява да изразявам своето мнение, както и да опитвам нови неща. Какво по-вълнуващо от това? Тук трябва да се подчертае, че професията на социалните маркетолози стеснява границите между професионалното и личното, създавайки един хибрид между двете. Това от своя страна спомага изграждането на разпознаваем личен бранд. Но това, което ми носи най-голямо удовлетворение, е гъвкавостта на нашата професия, която ни позволява да работим от всяка точка по света, без да се съобразяваме с географията.

Заплатата
Корпоративният свят в България започна да оценява нуждата от специалисти в социалните мрежи. Паралелно с това разбиране оптимистично расте и стартовото заплащане. То може да варира спрямо бюджета, размера, екипа и потока от работа по проекта. Не мога да се ангажирам с конкретни цифри, но със сигурност бих посъветвал търсещите работа да не подценяват труда си и да не омаловажават себе си, понеже социалното присъствие е най-значимият фактор за бизнеса в днешно време.

Моите планове за развитие
Бих желал да работя малко повече за стартъпи, понеже опитът досега ме е свързвал главно с големи корпорации. Също така изявявам огромен интерес към благотворителни и културни организации в България, тъй като смятам, че те претърпяват пропуски в начина, по който комуникират себе си. Чрез разказването на визуални истории успях за 1 година да превърна дружеството Holiday Heroes в една от най-разпознаваемите благотворителни кампании в България. Две поредни години работя и за Нощта на галериите и музеите в Пловдив, където постигнахме страхотни резултати и успяхме да изведем културата и изкуството на един по-масов език. Моят постулат в живота гласи, че "няма нищо по-постоянно от промяната". В момента съм се фокусирал върху това да разширя експертизата си в брандирането на населени места, което най-вероятно ще бъде следващото ми поприще в бъдеще.

Моите източници на информация
Източниците на професионална информация са безкрайни и могат да те школуват много по-добре от всеки университет или академия в страната. Препоръчвам три източника, които предоставят изключително полезна информация:  блога на BufferApp, подкаста на Michael Stelzner от SocialMediaExaminer и YouTube канала на Gary Vaynerchuk.
 
Търсени умения
- Стратегическо и комбинативно мислене
- Визуално мислене
- Ясно и убедително изразяване на идеите
- Вслушване в клиента
- Находчивост и адаптивност към променящата се среда
- Умение за разказване на истории.

* Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2015. Професии с бъдеще"
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly