Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Бойка Джартазанова: Питайте за възможностите за развитие в компанията, това винаги прави добро впечатление

Предварителната подготовка за интервюто е ключова за успешния край на срещата, коментира експертът в екип "Привличане на таланти и развитие" в "Мобилтел"
Share Tweet Share
Снимка

Препоръчвам на кандидатите да бъдат смели, цветни (умерено) и най-вече "извън рамката", казва Бойка Джартазанова

 Фотограф: Цветелина Белутова

В поредицата "Моят идеален кандидат за работа" ви представяме изискванията на специалистите по подбор от утвърдени компании, работещи в България, към техните бъдещи служители. Днес ви срещаме с Бойка Джартазанова, експерт в екип "Привличане на таланти и развитие" на мобилния оператор "Мобилтел".

Препоръчваме ви да прочетете коментарите й, за да се подготвите успешно за интервюто за работа в компанията, а и за да сте по-информирани за условията за работа и развитие, които се предлагат. А тук може да прегледате и конкретните позиции, за които в момента "Мобилтел" търсят специалисти.

Г-жо Джартазанова, какви кандидати търсите в момента и по какъв начин успявате да ги намерите?
- Поради разширяване на търговските ни канали в цялата страна сме фокусирани върху привличането на специалисти в областта на продажбите - консултанти, агенти "Директни продажби", акаунт мениджъри. Спазването на високи стандарти при обслужването на клиентите ни чрез *88 пък води до необходимостта от наемане на сътрудници в кол центъра. Разбира се, периодично търсим и инженери, техници, финансисти, анализатори - компанията е голяма и предоставя редица възможности за реализация на специалисти с различна експертиза.

Процесът по подбор е съобразен със специфичните особености на търсения профил, но неизменна част от каналите, които ползваме за популяризирането на вакантните места, са дигиталните локации за търсене и предлагане на работа. Дали ще участваме на кариерен форум, ще осъществим контакт с бюрата по труда или ще организираме конкретна кампания, включваща радио и интернет обяви или дори плакати - всичко зависи от групата, която целим да привлечем.

А от какви кандидати очаквате да имате нужда за в бъдеще?
- Предвид амбициите на "Мобилтел" да разширява портфолиото си от продукти и услуги, ще продължаваме да имаме нужда от търговци и специалисти, които да се грижат за удовлетвореността на нашите клиенти. Дигитализирането на света ни провокира да се оглеждаме и за експерти в разработването на иновативни решения - инженери, маркетолози, анализатори и други.

Какви са изискванията ви към CV-то и мотивационното писмо на кандидатите?
- Дори и 15-годишен опит би могъл да бъде поместен в не повече от две страници. Пространство, напълно достатъчно за няколко пиктограми, представящи по-лесно за възприемане информацията, върху която искате да наблегнете. Препоръчвам на кандидатите да бъдат смели, цветни (умерено) и най-вече "извън рамката". Що се касае до мотивационното писмо, винаги съм искала да се срещна с тези хора, които са изложили конкретно мотивацията си за кандидатстване точно по тази обява, точно в нашата компания.

А какви CV-та и мотивационни писма бихте отхвърлили?
- За да направи впечатление една кандидатура, тя следва да бъде различна. Това, което не може да се постигне с шаблонна бланка, е уникалността, която търсим у всеки кандидат. Винаги давам съвет на младежите, с които се срещам при наши кариерни инициативи, че е по-добре да не изпращат мотивационно писмо, ако то ще бъде изтеглено от интернет.

Как протича интервюто за работа във вашата компания?
- В зависимост от позицията, за която търсим човек, етапите на подбор минават през телефонно интервю, покана за тест (при специфична необходимост), организиране на събеседване с отговорния мениджър и представител на "Човешки ресурси". Разбира се, проявяваме гъвкавост при невъзможност на кандидатите да присъстват на среща и в тези случаи организираме видео конферентен разговор.

Имате ли изисквания към облеклото?
- Има позиции, които предполагат делови или строг бизнес стил - мениджъри и служители, които се срещат ежедневно с корпоративни клиенти и партньори; такива, които позволяват по-неформален, но все пак елегантен избор - служители в административни и технически офиси, които имат по-редки контакти с клиенти или партньори; както и такива, за които е подходящ спортно-елегантен стил - служители, които нямат визуален контакт с клиенти и партньори. Облеклото по време на интервюто следва да е съобразено с длъжността, за която се кандидатства.

Кое е по-важно за вас – квалификацията или характерът на кандидата?
- Златната среда винаги е била за предпочитане, но лично аз вярвам, че характерът е това, което може да наклони везните в една или друга посока. Човек лесно би могъл да промени квалификацията си, но не така стоят нещата със същността, начина на мислене и нагласата.

Какви умения трябва да демонстрира кандидатът, за да ви впечатли?
- По време на интервю винаги си представям, че съм на работна среща с човека пред мен, че вече сме колеги и че обсъждаме даден проект. Ако разговорът протече балансирано, двете страни изложат ясно очакванията/изискванията си и се постигне унисон между търсенето и предлагането, то "имаме сделка". Впечатляват ме откритата комуникация, увереността на събеседника ми и компетентността, която демонстрира.

А какво в никакъв случай не трябва да прави по време на интервюто?
- Да идва на срещата неподготвен. Ако по време на интервюто се налага обяснение за коя позиция и в коя фирма кандидатства, то ситуацията едва ли ще завърши с предложение за работа.

Какви въпроси задавате най-често и какви отговори очаквате да чуете?
- Изследваните по време на интервю области са едни, но въпросите варират според човека, опита и развоя на разговора. Често питам кандидатите каква би била добавената стойност за тях, ако станат част от нашия екип и на коя заемана от тях длъжност биха се върнали, ако имаха възможност (и защо). Никога не очаквам определен отговор и не се опитвам да предскажа мислите на събеседника ми. Вярвам, че срещата следва да бъде непредубедена, за да се постигне оптимален ефект.

А какви въпроси очаквате да задава или да не задава кандидатът?
- Винаги прави добро впечатление, ако се повдигне темата, касаеща потенциалните възможности за развитие в екипа или се демонстрира интерес към корпоративната култура в компанията. Не смятам, че липсата на въпроси от страна на кандидата е печеливш ход. Със сигурност приключване на срещата с "Нямам въпроси - всичко ми е ясно." е нещо, което препоръчвам да се избягва.

Какво би ви спряло да наемете някого въпреки подходящото CV и доброто представяне на интервюто?
- При наличие на подходяща кандидатура, добро общо поведение по време на интервюто и задоволени очаквания на двете страни, мисля, че единственото, което би ни попречило да преминем към оферта, са непредвидени обстоятелства, налагащи стопиране на процеса по подбор. Това са изключително редки случаи, съпътствани с провеждането на личен разговор с одобрения кандидат, в който го запознаваме със ситуацията и поемаме ангажимент за обратна връзка след повторно стартиране на подбора.

Кои са най-често срещаните грешки, които допускат кандидатите по време на интервюто?
- За съжаление, често се налага да отделяме много време в изследване на мотивацията за кандидатстване, тъй като в нередки случаи събеседникът трудно представя конкретика по темата. Отново насочвам вниманието към предварителната подготовка, която е ключова за успешния край на срещата. Нещо, което кандидатите често пропускат, е предупреждаването в случай на закъснение или невъзможност за присъствие на срещата. Винаги бихме насрочили друга дата за среща, ако сме били своевременно уведомени, че някой няма да може да присъства на вече уговорената. Друга е ситуацията, обаче, ако 20-30 минути чакаме кандидата да дойде, а той не си е направил труда да позвъни.

Какви са придобивките и възможностите за кариерно развитие, които предоставяте във вашата компания?
- "Мобилтел" е част от América Móvil, един от най-големите телекоми в света, а това ни дава възможност да следваме високи международни стандарти - както по отношение на продуктите и услугите, които предлагаме, така и в грижата за служителите. Засвидетелстваме своята отговорност към служителите си, като подсигуряваме редица преференции - служебен транспорт, фитнес, сауна, детска градина, отстъпки за продукти и услуги на "Мобилтел" и наши партньори и др. Лично аз смятам, че една оферта никога не следва да се разглежда само като конкретна цифра, а като пакетно предложение от социални придобивки, корпоративна култура и стандарти на работа.

Разбира се, възможностите за развитие са изключително важен фактор за привличането на най-талантливите кандидати и поради тази причина в "Мобилтел" се грижим да подсигурим разнообразие от програми - за развитие на лидери, отличаване на таланти, вътрешен стаж и т.н., целящи да дадат възможност на служителите да се докажат като професионалисти и да надградят компетенциите си.

Имате ли стажантска програма и как е организирана тя?
- Имаме удоволствието да организираме стажантска програма за тринадесета поредна година. Традиционно тя се провежда под наименованието "Експедиция "Мобилтел" и дава възможност на стажантите да се включват в редица инициативи, организирани специално за тях - доброволчески акции, присъствени обучения, Speed Networking, тиймбилдинги, онлайн обучения, групови и индивидуални конкурси за разработване на самостоятелни проекти. Целта ни е да провокираме интереса на младите таланти, като ги ангажираме със задачи, стимулиращи креативното мислене и иновативните идеи. Ставайки част от екипа ни, те стават част от реалния бизнес и пряко участват и влияят върху работния процес.

Как оценявате работата и следите за развитието на кандидатите след наемането им?
- Имаме дългосрочна политика за управление на представянето на всички наши служители, която включва открита и ясна система на оценяване. По-важно за нас, HR-ите, обаче, е не каква информация виждаме на десктопа си, а личната обратна връзка от хората, с които одобреният кандидат работи. Често имаме неформални разговори с мениджърите, по време на които обсъждаме представянето на новите членове на екипите им. За нас е важно да сме сигурни, че сме открили правилния човек за правилното място, като с течение на времето следим за настъпили промени в една или друга посока. След определен период идва моментът на кариерното консултиране, което в "Мобилтел" сме превърнали в успешна практика за реализиране на кариерна стъпка за професионалисти с отлични постижения, доказани лични качества и амбиция за израстване.

Какви възможности за обучение осигурявате на служителите в компанията?
- В "Мобилтел" вярваме, че човек трябва да бъде жаден за нови знания непрестанно. Да, ние предоставяме редица методи за усъвършенстване на функционалните знания и умения - за последните 5 години инвестирахме над 2 млн. лв. в участия в курсове, семинари и конференции, ротация, работа по проекти, електронни обучения и др., но разчитаме силно и на самостоятелната подготовка на служителите. В тази връзка компанията инвестира в закупуването на книги, за да насърчи четенето и личностното развитие на служителите си чрез "Библиотека на работното място". Колегите имат достът до специализирана литература, която ги подпомага в придобиването на нови умения и разширяването на професионалните компетенции. От октомври 2016 г. стартирахме и нов проект - "Мобилтел" клуб на знанието", чиято цел е да насърчи служителите да споделят професионални знания и практически опит с колегите си. Програмата включва обучения от служители за служители на теми, свързани с дейността на компанията, към които има интерес.

Имате ли HR инициативи, които бихте определили като иновативни?
- Редица HR инициативи съпътстват бита на нашите служители - седмица на здравето, "Клуб мама и татко", рубрика "Докторът съветва", "Училище за родители" и други, подпомагащи колегите в правилното балансиране между работата и личния живот. Участваме и в проекта на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН – "Гордея се с труда на моите родители", като целта на инициативата е да запознае младежи и деца с професиите на техните родители и да им помогне да разберат колко важен е трудът им. С колегите активно участваме и в корпоративната социална отговорност на компанията, като се включваме в доброволчески акции, организираме благотворителни базари и даряваме по ведомост. Ежемесечно се организират и спортни инициативи за служителите и техните семейства. И не на последно място, с различни кампании поощряваме предоставянето на обратна връзка и признанието между колегите - от служители към мениджъри, от мениджъри към служители и от колеги на еднакво йерархично ниво. Влагаме много желание и ресурси, за да запазим позициите си на предпочитан работодател.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly