Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Мениджър в областта на мрежовите технологии

Иво Митрошанов, старши мениджър "Център за мрежови комуникации" в компанията за пренос на данни и гласови услуги Interoute
Share Tweet Share
Снимка

Иво Митрошанов споделя, че най-голямото му удволетворение идва от добре свършената работа, решаването на труден проблем или самото преодоляване на определено предизвикателство.

 

Представете си свят, в който всеки компютър е изолиран без възможност за връзка с други компютри или ресурси. Всъщност такъв свят е съществувал... в миналото. Днес повечето устройства, които ползваме като смартфони, лаптопи, компютри, принтери и пр. са свързани в обща мрежа, което им позволява да обменят различни видове информация помежду си. Mрежовите технологии се смятат за една от най-перспективните области в света на информатиката. Тe се развиват постоянно, стандартите и услугите се променят непрекъснато, а добрите и сертифицирани мрежови специалисти са винаги търсени и добре платени. Мениджърът в областта на мрежовите технологии трябва да е запознат с техническите новости в своята сфера на дейност, но и непрекъснато да развива лидерските си умения. Като ръководител на екип той трябва да гледа в перспектива и да мисли стратегически, като отговаря както за работата на целия екип, така и за професионалното развитие на отделните му членове.

Иво Митрошанов е сертифициран специалист в областта на мрежовите технологии (CCNA, CCNP, CCNP Security) и има над 10 години практика във водещи телекомуникационни компании, която е натрупал в международна среда. През 2014 г. става част от ръководния екип на компанията за пренос на данни и гласови услуги Interoute, където заема позицията старши мениджър "Център за мрежови комуникации".

Митрошанов беше един от лекторите на форума "Аз, инженерът", организиран съвместно от Фондация "Мечти в действие" (Wishbox) и Интер Експо Център. Инициативата, на която "Кариери" е медиен партньор, има за цел да събере на едно място водещи технологични компании в България с млади специалисти, студенти и гимназисти. В своята презентация по време на форума Иво разказа кои са предизвикателствата на инженерната професия, препятствията по пътя и как е възможно да ги преодолеем. Той съпостави работата на инженерите в България с тази в международна среда и разкри интересни факти от тяхното работно ежедневие. Повече информация от събитието можете да намерите тук.
 
Моето образование
Завърших математическа гимназия, а след това продължих с образованието си в Техническия университет в София, където се дипломирах като магистър по "Ядрена и Медицинска електроника".

Моят път дотук
Започнах да се занимавам с компютри и всичко свързано с тях още в гимназията, като това продължи и докато следвах висшето си образование. След дипломирането си работих за кратко като системен инженер в Българската национална телевизия. През 2005 г. малко на шега кандидатствах за работа в IBM, които по това време изграждаха голям център в Чехия и набираха ИТ персонал из цяла Източна Европа. Приеха ме на работа, но малко след пристигането ми се оказа, че проекта за който съм нает е бил отменен, и се озовах в отдела за подръжка на клиентски мрежи. През 2008 г. целият мрежови бизнес на IBM бе продаден на AT&T, която е една от най-големите компании в света на телекомуникациите. За няколко години преминах през всички технически нива на подръжка и станах ръководител на екип на третото и последно ниво на поддръжка.

Работата бе изключително тежка и отговорна, предполагаше се, че специалистите могат да се справят с всеки проблем, който може да изникне по мрежата. Година по-късно имах възможност да стана мениджър на
екип, който поддържаше само френски клиенти. А преди малко повече от половин година реших, че искам да се върна да работя в България. Така станах част от ръководния екип на Interoute, която е считана за европейски лидер в преноса на данни и гласови услуги.

Моите задачи и отговорности
Ръководя новосформиран екип от мрежови специалисти, който поддържа ключови клиенти като УЕФА, Дойче Банк, Хилтън, както и българските подразделения на Holcim, "Кока Кола", Пиреус банк. Обичайният ми работен ден започва около 8 сутринта с преглед на всички инциденти за последните 24 часа по мрежа за пренос на данни на Interoute. След това идва ред на кратка оперативна среща с екипа, определяме по-важните и приоритетни проблеми, които трябва да бъдат решени. Следват срещи с другите ръководители на отдели, изготвяне на отчети за текущи проблеми, обобщения за дейността от предишната седмица. Бидейки "бивш техничар", обикновено моят екип ме държи в течение за техническите подробности за всички по-важни текущи инциденти, а аз от своя страна ги представям при нужда обобщени на оперативния директор. Също така често водя технически обучения или презентации.

Необходими умения за сегашната позиция
Търпение, умение да слушаш, техническа грамотност, гъвкавост и адаптивност – това по отношение на оперативната част на работата, когато се сблъсквам с ежедневни технически проблеми.
Не по-малко важен е другият аспект на работата – да бъда ръководител, но и лидер на екипа. Тук се изисква дипломатичност, умение да комуникираш и мотивираш, способност да видиш всяка ситуация и от други гледни точки освен собствената.

Моите предизвикателства
Може би голямото предизвикателство е да осъзнаваш отговорността да бъдеш мениджър. Защото когато работиш като техник, носиш отговорност само за своите действия, а когато ръководиш екип отговорността е в пъти по–голяма, тъй като вече си отговорен за всеки един член от екипа.
Друго предизвикателство е умението да ръководиш, което звучи може би лесно (особено за нас българите), докато не осъзнаеш, че всеки човек е различен и често изисква индивидуален подход.

Предизвикателство е да гледаш в перспектива и да градиш стратегия, която се простира и след утре,
както за работата на колектива, така и за професионалното развитие на отделните членове на екипа. Освен това трябва да намериш време за развиване и поддържане не само на собствените лидерски качества, но и да си в час с чисто техническите новости и аспекти на работата. Предизвикателство е в случай на по-сериозен проблем да успееш да го разбереш, анализираш, да направиш план за действие и да синхронизираш при нужда различните отдели на фирмата.

Моето удовлетворение в сегашната работа
Звучи клиширано, но за мен това, което носи удовлетворение, е добре свършената работа, решаването на труден проблем или самото преодоляване на определено предизвикателство. Също така това е положителната оценка от клиентите за доброто качество на услугите, които получават от моя екип, или фактът, че си търсен за съвет от колеги или подчинени. Не на последно място винаги се стремя екипът ми да ме счита за човек, към когото да се обърнат за съвет, а не просто за ръководител. Искам хората ми да са мотивирани, отговорни и съпричастни с визията на фирмата, като в същото време те трябва да продължават да се развиват в технически и кариерен аспект.

Комуникация в международна среда
Комуникирането в международна среда може да бъде доста голямо предизвикателство. Винаги трябва да сте подготвени за спецификата на определената националност, с която общувате. Като цяло са валидни известни стереотипи:

- Французите са склонни да ескалират всеки проблем с цел да се привличат внимание, така че работата да бъде свършена. Често могат да звучат драматично или заповедно.

- Северните нации очакват всичко да е ясно дефинирано и съобразено с правилата. Рядко има поле за волни интерпретации и очакват същото от другата страна.

- Испанците ще ви повишат тон, дори може да започнат почти да ви се карат, а италианците освен това ще драматизират, за да подчертаят значимостта на ситуацията.

- Англичаните пък ще подходят спокойно и сериозно, но често ще намерят място за шегуване извън или в контекста на проблема. Като цяло обаче са едни от най-добрите в умението да комуникират правилно и дипломатично.

- Индийците пък често са склонни да се съгласяват и приемат всичко, дори и не винаги да са наясно какво трябва да се направи или дали ще могат да го направят.

Като цяло се изразявайте ясно и точно, избягвайте жаргонните изрази и винаги се уверявайте, че са ви разбрали правилно. Също така се съобразявайте с аудиторията – подробни технически детайли са подходящи за технически лица, но не и за счетоводители например.
Умението да комуникираш правилно звучи лесно, но е доста трудно за усъвършенстване и се добива предимно с опита.

Стартово заплащане
Компютърните специалисти са сравнително добре платени, като нивото на заплащане се увеличава динамично с трупането на опит и знания. Особено положителен ефект в тази насока играе сертифицирането в техническа област. Хората със сертификати, дори идващи със сравнително малко опит или направо от университета, могат да разчитат на атрактивна заплата. Специално в областта на мрежовите технологии има голям избор на възможни сертификати и специализации. Например специалистите в областа на трансмисията на данни или гласови услуги са търсени и добре платени, като специално при първите обучението е трудно постижимо извън фирми, занимаващи се с подобна дейност.

Моите планове за професионално развитие
Да се развивам и усъвършенствам не само като ръководител, но и като лидер. И един ден да ръководя технологичен център на голяма международна фирма, изграден тук в България.

Моите източници на информация
Основно интернет, като в технически аспект използвам сайтове на производители на апаратура, както и технически интернет форуми. Като мениджър следя предимно блогове, посветени на това как да се развиваме и усъвършенстваме като лидери и ръководители.

Моите съвети към младите специалисти
 - Градете всичко стъпка по стъпка, целенасочено и мислете в преспектива – нищо не става за един ден.

- Не се оглеждайте постоянно настрани и не мислете "ами ако" – това ще ви пречи да сте фокусирани и целенасочени.

- Никога не взимайте важни решения под въздействието на емоциите. Обмисляйте внимателно и преценявайте всички плюсове и минуси.

- Понякога си струва да жертвате пари, за да натрупате повече умения и знания, което ще даде плодове в бъдеще.

- Когато кандидатствате за нова работа, се замислете колко полезен ще бъдете (така ще се проявите по-лесно) и какви са перспективите ви. Винаги трябва да знаете колко струвате!
 
Какво се търси:
- солидна техническа подготовка
- търпение
- умение да слушаш
- гъвкавост и адаптивност
- комуникационни умения
- дипломатичност
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Работа в: ИКТ

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly