Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Композитор на музика за компютърни игри

Повече за професията споделя Христо Христов, който работи в IT компанията "Империя онлайн"
Share Tweet Share
Снимка

 

Измисляне на тема, MIDI оркестрация, смесване и мастериране. Обикновено така започва създаването на музика за компютърна игра. А основното действащо лице в този сложен процес е, разбира се, композиторът на гейм музика – една все още рядка за България, но доста перспективна професия по думите на Христо Христов, който свири на пиано от 17 години, като 10 от тях е бил концертиращ пианист. Веднага любопитстваме какви са основните умения, които трябва да притежава успешният професионалист в тази област? Да е музикант, да умее да общува с хора и, не на последно място, да разбира от технологии и да работи със софтуер за продуциране на музиката, който не е никак лесен за използване, обяснява Христо, който в момента е част от екипа на IT компанията "Империя онлайн". Там той пише оркестрална и електронна музика за видео игри, но също така участва в направата на трейлъри и рекламни клипове.

Поканихме го да разкрие някои от тайните в работата на успешния композитор на гейм музика, отговорностите и предизвикателствата, свързани с нея, както и да разкаже повече за професията си, което може да помогне и на други младежи да направят своя кариерен избор. Но, както предупреждава Христо, помнете, че ако искате да влезете в играта и да се реализирате в тази сфера, трябва наистина да бъдете най-добрите, понеже има много хора, които композират музика чрез софтуер, и конкуренцията е доста голяма.

Моята професия
Професията на композитора на музика за компютърни игри е перспективна, но много малко хора я работят и се започва много трудно. Има много хора, които пишат музика чрез софтуеър, и затова, ако искате да работите това като професия, трябва наистина да сте сред най-добрите.

Друг основен фактор е, че в България няма учебно заведение, което може да предложи адекватно образование, свързано конкретно с тази позиция. Съществуват някои форми на образование, но моето професионално мнение е, че те не предлагат реално, работещо "know how".

Моето образование
Учил съм "Композиция" в Теоретико-Композиторски и Диригентски Факултет към НМА "Проф. Панчо Владигеров". Като пианист съм завършил множество майсторски класове и съм носител на множество награди - български и международни. Участвал съм в семинари и майсторски класове по гейм музика, звукови ефекти и аудио имплементация в Германия.

Моят път дотук
Започнах да се занимавам с музика на 10-годишна възраст. Свиря на пиано от 17 години, като около 10 от тях съм бил концертиращ пианист. През 2007 г. започнах да пиша музика както класическа, така и медийна (филмова, за игри). Преди работата ми в "Империя Онлайн" съм работил като фрийлансър основно по американски игри.

Моите задачи и отговорности
В ежедневната си работа комуникирам с гейм дизайнери, сценаристи, художници, програмисти и всички останали колеги, въвлечени в изработката на една игра. Коментираме каква е концепцията и какво е посланието, което искаме нашата игра да предаде на играчите. Обсъждаме също така къде и как ще бъде имплементирана музика в играта, до колко интерактивна ще е и как ще се държи спрямо събитията, които се случват в играта. След това аз започвам да продуцирам тази музика. Процесът включва измисляне на тема, MIDI оркестрация, смесване и мастериране. След това аудио материалът се преслушва от колегите, които са го поръчали и заедно коментираме дали са необходими промени и ако да - какви. Почти същите са процесите, свързани с направата на трейлъри и всякакви други рекламни клипове, като там подходът е по-близък до писането на филмова музика.

Необходими опит и умения
На първо място човек трябва да бъде музикант, независимо дали е завършил това или се е научил сам. Трябва да е добър с компютрите заради технологията, която бива използвана за продуциране на музиката. Използва се изключително сложен софтуеър. Трябва да е комуникативен заради постоянната интеракция между него и останалите колеги, с които работят по даден проект.

Моите предизвикателства
От креативната страна на нещата най-важният и предизвикателен момент е да се намери точният баланс между моята индивидуланост като музикант, търговската страна на продукта и креативната концепция на гейм дизайнера. Музиката трябва да е оригинална и иновативна, но не прекаленo, за да не се отклони твърде много от стандартите в индустрията, както и да е продаваема. При мен идват различни хора с различни идивидуалност и разбиране. Някои ми се доверяват изцяло с музиката, за да им дам предложение в зависимост от концепцията на играта. Други имат много ясна представа как искат да звучи играта им. Дават ми референции от други игри, като искаме да постигнем същото настроение, само че чрез наша оригинална музика.

В някои случаи още в началото знам, че това, което ми предлагат няма да проработи. Моя е отговорността да им обясня на база опита си, какво може да се направи, за да запазим настроението на концептуално ниво, но облечено в работещ модел.

От техническа страна най-предизвикателни са стиловете, които изискват оркестрална музика. Когато пиша електронна музика за по-футуристичните ни игри не съм ограничен от наличието на реално съществуващ първоизточник.

При оркестровата музика нещата не стоят така. Там използвам софтуеър, за да наподобя живия звук на реално съществуващи инструменти, затова е нужно човек да познава из основи всички инструменти и ролята им в оркестъра. При все това голяма част от правилата, които са задължителни в класическия оркестър не биха дали добър резултат при компютърно-генерираната музиката. Същото важи и в обратния случай. Човек трябва да знае тези разлики, да ги използва и да подчинява софтуеъра на творческата си воля.

Моето удовлетворение
Да създавам музика винаги е била голямата ми страст. Освен това аз съм ветеран - геймър и играя компютърни игри винаги, когато имам време. Чета много книги предимно фентъзи, исторически - средновековни и научно-фантастични.
Търсени умения:
- музикални умения
- работа с компютър и специализиран софтуер за продуциране на музика
- комуникационни умения
- креативност


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Работа в: ИКТ

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly