Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Дигитален художник

За професията разказва Тодор Игнатов, който работи като лидер на екип от художници в IT компанията "Империя онлайн"
Share Tweet Share
Снимка

["Империя онлайн"] 

Четки, бои, платна, стативи...

Обикновено това са инструментите, с които свързваме хората, занимаващи се с рисуване. В днешно време обаче съществува и един друг, по-особен вид художници, които използват компютър и таблет, Photoshop и Illustrator, за да творят. Това са дигиталните художници, които стават все по-търсени от IT компаниите в България. От тях се очаква да бъдат не само креативни и артистични, но и да притежават необходимите технически умения, за да могат да извлекат най-доброто от възможностите на новите технологии. Да, защото по думите на Тодор Игнатов, който работи в гейминг компанията "Империя онлайн", да рисуваш на таблет или компютър е съвсем различно от рисуването на платно, не всеки го може, а и българското образование все още не набляга достатъчно на развиването и усъвършенстването на дигитални умения у бъдещите художници.

В сътрудничество с програмата за обучение по програмиране "ИТ Таланти" поканихме Тодор да разкаже за перспективите и предизвикателствата на тази млада професия, какво е необходимото образование и по какви пътища трябва да мине един млад специалист, за да направи кариера в тази област. Той работи в "Империя онлайн" от самото създаване на компанията преди 10 години и за това време е израснал до настоящата си позиция - лидер на екип от близо 20 дигитални художници. Неговата задача е да следи кой как се справя с текущите задачи и да им дава адекватни насоки така, че работата да се върши качествено и в срок. Въпреки мениджърските си отговорности обаче, често му се случва самият той да хване "дигиталната" четка и да се включва като художник в различни проекти. А това е нещо, което признава, че не спира да му носи голямо удоволствие и до днес.

Професионални перспективи
Смятам, че като цяло е перспективна професия. В нашия сектор, освен недостиг на програмисти и други специалисти, има и недостиг на дигитални художници. В компанията, в която работя аз, проблемът е още по-осезаем, тъй като нямаме проблеми с намирането на софтуерни разработчици. Преди 2 години основахме тренировъчен лагер за обучение на начинаещи програмисти, от който два пъти годишно наемаме по една група от по 10-15 нови кадри. В този смисъл не зависим от пазара на труда. Не така стои въпросът с артистите.

Всеки път, когато компанията обяви свободна позиция за художник, бързо постъпват над 250 кандидатури, но се броят на пръсти тези, които притежават необходимите умения да рисуват не на платно или лист хартия, а на таблет и компютър. Смятам, че дигиталното рисуване има голяма перспектива, защото в компаниите в сектора художниците са добре заплатени. На свободния пазар е по-трудно за тях да се реализират и то при такива добри условия.

Данни за работещите в тази област
Конкретни данни за професията не бих могъл да посоча, но всички сме наясно колко е осезаем проблемът с липсата на подготвени кадри в IT сектора като цяло. Ние имаме потенциал и сме конкурентоспособни в световен мащаб, но ни липсват хора с добри дигитални умения. Под дигитални умения се разбира притежаване на чисто технически умения, които да ни помогнат да се възползваме от възможностите, предоставяни от технологиите. Според мен това е проблем от обществено значение и трябва да се работи в посока на подобряване на този тип умения във всички професии, а оттам увеличаване на броя на заетите в сектора, който расте с удивително бързи темпове.

Моето образование
Завършил съм през 2004 г. Следвах за бакалавър и впоследствие направих магистратура в Националната художествена академия в София, специалност "Графика" при проф. Христо Стайков.

Изискваното образование за тази професия
Според мен за всеки, който иска да се занимава с това, е най-добре да премине през учебно заведение с такава насоченост, защото трябва добре да се научи да рисува анатомия и съответно композиция, перспектива, цветознание и всички други неща, които са "А"-то и "Б"-то в изобразителното изкуство. За да си добър, трябва да си наясно с тези неща и да можеш да ги прилагаш.

Разбира се, има и изключения – хора, които не са минали през академията, но са имали желанието да се научат сами чрез книги, наръчници или гледайки образователни клипове в интернет. Един от най-добрите ни артисти е с юридическо образование. Това е доказателство, че всеки с мотивация и талант, който развива с труд и постоянство, може да стане добър. Според мен това важи за всички професионални сфери.

Моят път дотук
Роден съм в такова семейство – майка ми, баща ми и сестра ми са художници. Средата, в която съм отраснал, е била такава и ми повлия, стана си от само себе си. Прекарвах почти цялото си време в ателието на баща ми. Оттам се запалих по рисуването. Животът ми е свързан с това.

Докато следвах в Художествената академия и след завършването си, работих 7 години в киното. После реших, че то не е подходящо за човек, който иска да има семейство. Беше ми много трудно, но все пак реших, че трябва да започна да се занимавам с това, за което съм учил и което е моето призвание - рисуване. Така започнах с дигиталното рисуване.

Никога не съм мислил, че ще работя в тази сфера, защото по мое време нямаше толкова компютри. На доста късен етап от живота си съм имал компютър и допир въобще до IT и интернет. Хората в днешно време още в гимназията започват да рисуват дигитално с таблет, докато аз започнах след университета.

Задачи и отговорности
Ръководя екип от около 20 артисти. Наблюдавам работата им, следя кой как напредва със задачите, казвам кой къде да "пипне", т.е. какво да подобри. Всеки работи по различни проекти. Някои колеги са в екипи, работещи по мобилни игри – техните задачи не ги разпределям аз. Продуцентите на проекта си имат свои изисквания. Аз минавам всеки ден и гледам кой какво е свършил и давам препоръки, съвети, насоки какво може да се подобри. Не съм само мениджър, поемам приоритетни задачи за основния продукт на компанията - уеб-базираната стратегическа игра "Империя Онлайн". Радвам се, че все още имам възможност да рисувам дори на тази позиция и го правя с огромно удоволствие.

Умения и опит
Като професионалист, който работи в екип, незвисимо в коя сфера, трябва да умееш да работиш с хора, да си дипломатичен и съобразителен. Да притежаваш сериозен набор от т. нар. "меки умения".

Като художник трябва да си преди всичко креативен, да имаш усет към детайла, към композиция и цвят, да имаш вкус безспорно. В същото време трябва да умееш да работиш бързо, но не за сметка на качеството на продукта.

Като ръководител на арт екип трябва да си много аналитичен, да си наясно кой какви способности притежава и къде му е силата, защото при нас изискваме художниците и артистите да могат всичко. Но това е рядкост – да можеш да правиш от човешки фигури до бутончета и банери. Понякога е трудно в един артист да се съчетаят тези умения. Някои художници искат да рисуват, а не искат да правят банери и обратното. Тези, които обичат да рисуват по-приложни, по-анимационни неща, не обичат реалистичното рисуване.

В общи линии трябва всичко да се прави с мярка и трябва да се търси постоянен баланс. Задължително е да се напасне всичко и да го направиш да изглежда все едно е рисувано от един човек. Всеки си има силни и слаби страни, затова трябва да вземеш най-доброто от всеки член от екипа си. За да работиш като дигитален художник, безспорно е нужно да умееш да твориш на таблет и да работиш на добро ниво с Photoshop, Illustrator, flash.

Моите предизвикателства
Когато работиш в продуктова компания, всеки ден се сблъскваш с различни предизвикателства, създавайки уникални неща и стремейки се да си по-добър от всички останали. Всичките ни продукти са изцяло реализирани от нас. Не изнасяме нито един процес в създаването им, т.е. правим си всичко сами "от-до". В тази връзка трябва много добре да се сработиш с другите звена – дизайнери, програмисти, маркетинг специалисти и т.н. Предизвикателство е да направиш така, че да не забавяш разработването на проекта, а  понякога ти се иска да имаш още малко време, за да доизпипаш нещата. Все пак сме хора на изкуството. И въпреки това девизът на моя отдел е: "Компромиси с качеството не правим!".

Предизвикателството е да успееш да балансираш хората, да ги мотивираш, да ги обединиш и да бъдеш навсякъде едновременно. Да следиш как върви работата при всеки, а в същото време и да отмяташ и своите задачи като художник. Предизвикателство е и да можеш да делегираш, да даваш на другите работа, която ти като художник би искал да свършиш и за която "те сърбят ръцете". Интересно е, когато за определена задача трябва да направиш проучване, да експериментираш с нещо, с което никога преди не си се сблъсквал в работата си.

Моето удовлетворение
Удовлетворението е най-вече от свършената работа, от това, че съм успял да мотивирам един толкова голям екип да работи задружно, без да пренебрегвам индивидуалностите на всеки един. И когато накрая реализираме един продукт, който е абсолютно балансиран, всички сме щастливи с постигнатото.

Дали сме си свършили работата добре, се вижда от реакциите на играчите във форумите, от броя на регистрациите в играта – ако се увеличават, това означава, че хората са доволни и това е наистина удовлетворяващо.

Компанията, в която работя, е бързо развиваща се и една от най-успешните гейминг компании в България. Екипът ни в момента е от около 160 човека, а аз имам удоволствието да съм един от първите хора във фирмата. Дълги години съм се справял с всичко по "Империя онлайн" и всичките ни игри. Впоследствие се разраснахме до голям екип от художници. Създаването на такъв професионален, талантлив и сплотен екип е нашата награда и удовлетворение.

Заплатата
Като цяло нивата на заплащане в IT индустрията са по-високи от средните за страната. За съвсем млад човек без абсолютно никакъв опит стартовото нетно заплащане е в диапазона 700-1000 лв. Както всички други професии в сектора, така и тази е привлекателна и много перспективна и човек може много бързо да се развива, да покачва квалификацията и съответно заплащането му да расте прогресивно всяка година.

Моите планове за развитие
Както казах, аз съм един от първите служители в компанията, която тази година навършва 10 години от създаването си. Когато си един от първите в толкова разраснал се колектив и се обърнеш назад, си даваш сметка колко дълъг път сте изминали заедно и колко е ценно да си неизменна част от успеха. Това ме кара да се гордея със себе си и колегите си. Приемам хората в екипа като семейство, с което сме изградили страхотни взаимоотношения, основани на лоялност и доверие. Едва ли някога ще напусна компанията. Въпреки че съм постигнал едно по-виско ниво, за мен е важно да продължавам да раста в професията, да се усъвършенствам и да се развивам в още много и различни направления. Продължавам ежедневно да уча и да се интересувам от нови неща. Никой не трябва да се оставя по течението в професията си, особено когато работи в толкова динамична среда, какъвто е IT секторът.

Моите източници на информация
Всякакви източници на информация могат да помогнат да се усъвършенстваш и да станеш по-добър, стига да имаш желание за напредък и да учиш. Като цяло за рисуването повечето хора си мислят, че го могат, че е лесно, че разбират кое е добре и кое не е, докато не започнат да се занимават с това професионално. Всичко изброено по-горе помага – различни специализирани форуми, интернет. Сайтове за дигитални проекти като devianart, pinterest и behance биха били полезни. В крайна сметка всеки харесва определен стил, автор/и и следи развитието и новостите, свързани с него.

Моят съвет към бъдещите професионалисти
Като художник първото, което съветвам младите, е да учат човешка анатомията от книгите на Bammes и Bridgman anatomy. Това е основа, върху която трябва да стъпят непременно. Всеки художник трябва да умее да рисува човешко тяло. Това е едно от нещата, на които ни учат в специализираните учебни заведения като Художествената академия. Според мен академичното образование е ключов фактор за кариерно развитие в сферата.

В академията трябва да крадеш занаят, да се научиш от тези, които са по-добри и опитни, но всичко зависи от теб самия. За жалост, там не се набляга на усъвършенстването на дигиталните умения. Страшно много млади и таланливи хора на изкуството не успяват на намерят кариерна реализация, само защото не умеят да прилагат уменията си на таблет и компютър. Съветвам ги възможно най-рано да започнат да упражняват практически знанията си на таблет, за да свикват с начина на работа, защото е много по-различно от това да рисуваш на платно например. Колкото и банално да звучи, основният ми съвет към младите в професията звучи така: "Работа, работа и пак работа". Колкото повече се упражняваш, усъвършенстваш и работиш за подобряване на уменията си, толкова по-бързо ще се развиваш и ще постигаш своите успехи.

Търсени умения:
- работа в екип, дипломатичност и съобразителност
- креативност, усет към детайла, композиция и цвят, естетика
- умение да се рисува човешката анатомия
- дигитални умения – работа с компютър, таблет, Photoshop, Ilustrator, flash

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Работа в: ИКТ

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly