Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Специалист по общуването

Милена Арабаджиева e специалист социални медии /Social Outreach Coordinator/ в компанията за дигитална реклама Hop Online.
Share Tweet Share
Снимка

Милена Арабаджиева

 Фотограф: Надежда Чипева

Социалните медии вече стават неизбежен канал за фирмено присъствие. Натискът от "да ме няма" във Facebook, Twitter или Linkedin, кара все повече компании да определят човек от екипа, който да се грижи и за "социалномрежовия" имидж. Скоро обаче за повечето от тях става ясно, че присъствието и рекламата в това ново пространство изисква специални умения. Това е моментът, в който започва търсенето на специалист по социалните медии.

Изборът може да бъде наемане на такъв специалист на пълен работен ден за големите компании или наемане на външен консултант. В България тази професия започва да се развива тепърва. Много често работата в социалните мрежи просто се добавя към профила на по-традиционните маркетинг или PR специалист.

Ако приемем, че сериозните професионалисти имат профил в Linkedin, то в България в момента има около 5,785 специалисти по социалните медии. Поне това показва бегла справка в професионалната мрежа. Колко от тях обаче действително са специалисти и достатъчно ли е да "висим" във Facebook или да "постваме" активно, за да си сложим този етикет?

Категорично не, твърди Бет Харт, консултант по дигитален маркетинг, пред онлайн изданието Inc. Специалистът по социални медии не просто е активен във Facebook, той може да обясни как избира, създава и управлява съдържание. Той е способен да се аргументира как и защо избира "приятелства" и последователи и как интегрира инициативи в социалните мрежи с други информационни канали. Според Харт, добрият специалист социални медии не е стар или млад, с бакалавърска или бизнес диплома, или пък експерт в областта на компанията, която обслужва. Най-важното в тази професия е да разбира хората и отношенията между тях.

Милена Арабаджиева е завършила журналистика в Софийски университет "Св. Климент Охридски". В компанията за дигитална реклама HopOnline работи като специалист по социалните медии от половин година. Има предишен опит в областта на медиите, рекламата и PR.

Тази година специалното издание на Кариери: "Моята Кариера" е посветено на професиите в дигиталното пространство. Там ще намерите много повече професии и задълбочено представяне на изискваните умения за заемането им. Изданието ще се разпространява в кариерните центрове след 12 март т.г. и ще бъде достъпно в PDF формат на сайта ни в рубриката "Моята кариера" по същото време.

Моите отговорности и задачи

Специалист социални медии наистина е много нова позиция, все още дори не е обособена професия, затова и задълженията могат да варират. Най-общо крайната цел е да стигнеш чрез социалните медии до точните хора, които биха се превърнали в клиенти на компанията, която обслужваме. Тоест дори когато става въпрос за привличане на посетители на сайта, то те да са такива, за които споделеното съдържание би било наистина полезно и интересно.

Най-важният въпрос е как да доведеш и откриеш тези хора? Това е по-сложната част - да определиш кои са те, както във всяка друга рекламна стратегия. Тази част подготвяме с целия екип - продуктовият мениджър е най-близо до клиента, но творческият директор също има виждане по въпроса.

Моята работа е да намеря идентифицираните хора в социалните мрежи и да завържа контакти с тях, така че рекламата и маркетинга да минат на едно по ново ниво, където става въпрос за връзка с реални хора. Не директно да им предоставяш реклама : "купи си едно или друго", а да им предоставяш полезна за тях информация, така че когато имат нужда от това, което предлагаш, да се сетят за теб, да знаят, че сте си писали в Twitter. Ти споделяш вече част от живота им и когато те препоръчват твое съдържание на свои приятели това вече носи добавена стойност.

Организирам и кампании в социалните медии. Опитваме се да наложим content маркетинга като основно средство за достигне до хората и оптимизиране на сайтовете. Това означава, че когато клиентът ни има експертно написана статия, полезна за потребителите, аз трябва да я промотирам със средства, с които аз преценя, така че да стигне до максимално хора в социалните мрежи. Понякога използвам и професионални софтуери, тъй като, когато имаш 12 клиента и за всеки от тях поддържаш връзка с поне 10 човека, тогава става трудно всичко да бъде извършвано ръчно.

Основна част от задачата ми е да идентифицирам т.нар. "opinion leadres" или "social influencers" в дадена сфера/индустрия. Тоест хората, които упражняват влияние в социалните мрежи. Ето и пример от практиката ми, за да онагледя тази задача: става дума за една компания за кухненско оборудване в Ню Йорк, за която трябваше да определим кои са техните потенциални клиенти.

Ако приемем, че най-тесният таргет са главните готвачи или собственици,управители на ресторанти, то оттам нататък трябва да разберем кои са хората, които имат най- висок резултат на влиятелност да речем в готварството. Те са ни най-полезни, тъй като ако някой от тях сподели нашето съдържание, то ще стигне до много повече хора, които най-вероятно също биха се заинтересували от него.

Основните направления, по които работя са: 1. промотиране на авторското съдържание, което създаваме, в социалните медии, така че да събере повече споделяния, харесвания и т. н.; 2. Управление на социалните профили на клиентите ни, което включва две поднаправления - увеличаване на аудиторията в социалните медии и "ангажиране" на аудиторията (ангажиране е да споделят твое съдържание, да завържеш дискусия или разговор и т. н.); 3. Проучвания - различни видове, най-често определяне на влиятелните хора в дадена социална мрежа за дадена сфера; 4. Цялостна стратегия - също наша работа е да изберем цялостната стратегия за социално-медийно присъствие - в кои медии да присъстват, за кои от тях да вложим повече ресурс, кога да се споделя, какъв тип съдържание да се споделя.

Снимка

Милена Арабаджиева

 Фотограф: Надежда Чипева



Моят път до тук

Завърших журналистка в Софийски университет "Св. Климент Охридски" и бях убедена, че ще бъда журналист. След това работих около 2 години в списанието за конен спорт "Езда". Там прекарах много хубаво време и научих много, започнах като репортер и после израснах до отговорен редактор.

Направихме и няколко пресцентъра за събития, това ми беше първото докосване и до връзките с обществеността. След "Езда" започнах да работя в друга фирма, където отговорностите ми бяха в областта на маркетинга и рекламата. В сферата на маркетинга се занимавах с изготвяне на оферти и връзки с клиенти по един от проектите на компанията.

По отношение на рекламата заложихме основно на онлайн рекламата, като отговорностите ми бяха свързани с целия процес - от медия планиране и купуване до крайните анализи и отчети за ефективността й. Междувременно имах и задачата да поддържам връзка с медиите - когато има корпоративни новини, да ги подготвя по подходящ за прес- информация начин и да ги разпратя. Както и да ги публикувам в сайта на компанията.

Така започнах да работя и със съдържание в интернет. Цялото съдържание, като актуализиране и оптимизиране в сайтовете им също беше моя отговорност. Направихме и първата Facebook страница на компанията.

Между временно имах ангажимент като PR обслужване на един от известните ни състезатели по мотокрос, Николай Куманов,с който покрихме като прес обслужване и социално присъствие целия му състезателен сезон. Използвахме основно Facebook, например, когато той беше на състезание в Италия, ми изпращаше снимка с текст "на осмо място съм" и веднага го пускахме във Facebook.

Това много се харесваше на хората, имаше по 250 споделяния на една снимка. Успехът се дължеше да тясното сътрудничество, което успяхме да постигнем. След това продължих в друга уеб агенция identity studio, където отговарях за съдържанието в уеб сайтовете и отново за поддръжката на профили в социалните медии.

Моите предизвикателства

Честно казано много си харесвам работата, така че не мога да се сетя за нещо, което да определя като негатив. Все пак едно от неудобствата в нашия случай е часовата разлика, когато работиш с чужди клиенти. Това понякога налага да работя и по-късно вечер, никой не те принуждава, просто ако искаш да си свършиш добре работата, оставаш.

Другият недостатък на позицията ми е, че работата ти не остава дълго - пускаш един "туит" и след един час едва ли някой ще го види; поддържаш добре един профил, той се развива активно, проектът спира, никой не се занимава вече с профила и вече няма "хубава страница", т.е. това, което остава в портфолиото ти след известно време вече не е показател за работата ти. Така че за хора, които искат да оставят нещо трайно в работата си, позицията ми е доста голямо предизвикателство.

Най-голямото предизвикателство в работата ми, е както вече казах, да определиш целите, кои са хора и как да стигнеш до тях. Повечето клиенти съдят за успеха на една страница по броя фенове или последователи, но това е една цифра, която дори можеш да си купиш. Трудното е цялата тази цифра да я вкараш в изкарване на пари за клиента, да знае той защо инвестира. Предизвикателство е и измерването на поставените цели: пуснал си един линк, той има определен брой "кликвания", определен брой споделяния, но не знаеш дали хората след като са "кликнали" са харесали това, което са видели, а може да не са го харесали, но вече да са те видели и да знаят как да се свържат с теб.

Удовлетворението

Тази работа ти дава много свобода - можеш да работиш навсякъде и по всяко време, единственото, от което се нуждаеш, е лаптоп и интернет връзка. Тази гъвкавост в работното място и време е безценна лично за мен.

Харесва ми най-вече, че тази работа е свързана с хората, и когато работиш с различни клиенти в различни индустрии ти дава връзка с много широк спектър от хора. Обогатява те страшно много. Дори и когато работиш от името на дадена компания, ти създаваш контакти, знаеш, че тези хора са там и после може да ги намериш. Най-голямото ми удовлетворение е, когато клиентът каже: "Great job!"

Бъдещите ми планове

Професията е още нова и бързо развиваща се. Затова и моите бъдещи планове са да се развивам постоянно, да се уча на всичко ново, което се появява в социалните медии. И разбира се да допринасям за развитието на компанията, да ставам по-добра и клиентите ни да бъдат доволни. Така че моите планове са за повече клиенти и по-качествена работа.

Изисквания за специалист социални медиии:
усет и умение за общуване с хора

стратегическо мислене

активен профил и добро познаване на техническите възможности и спецификата на комуникацията в основните социални мрежи: Facebook, Twitter и LinkedIn, Google+

познаване на актуалните инструменти и софтуери за управление на кампании в социалните мрежи

познаване на актуалните тенденции в социалните мрежи

добри писмени умения за изразяване

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly