Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Позицията на PR-а е малко като на сивия кардинал

Понякога той е зад кулисите, а в друг момент погледите са изцяло вперени в него с очаквания, разказва Анна Великова, новият гост в Кариерен клуб: Маркетинг, реклама и PR.
Share Tweet Share
Снимка

Анна Великова

[„Загорка“ АД] 

Анна Великова е мениджър "Корпоративни комуникации" в "Загорка" АД. Преди да започне работа в компанията през 2009 г., Великова е заемала позицията мениджър "Връзки с обществеността" в музикалната компания Stereo Room. Преди това е работила за PR агенцията United Partners, където е заемала позицията Group Account Manager.  

Великова е завършила специалността "Връзки с обществеността" във Факултета по журналистика и масови комуникации към Софийски университет "Св. Климент Охридски" (СУ) и е специализирала в London School of PR. Тази седмица тя е новият ни гост в Кариерен клуб: Маркетинг, реклама и PR.

Стъпка по стъпка

Завършила съм езикова гимназия във Варна, след което реших, че искам да уча в СУ. Първото ми желание беше "Журналистика", но впоследствие бях силно впечатлена от специалността "Връзки с обществеността". По време на моето кандидатстване през 2003 г. дисциплината беше сравнително нова и не толкова популярна у нас. Харесах я, казах си, че това е интересна възможност, и я записах.

Образованието и кариерата ми вървяха успоредно. Това се случи, защото след първи курс всеки беше задължен да изкара стаж по специалността си. Един ден попаднах на телевизионно интервю със собственичките на PR агенция United Partners. Работата им ми изглеждаше доста интересна и реших, че искам да започна стаж именно там. След това директно се обадих на едната и разпитах какви са възможностите. Отидох на интервю, харесахме се и така започна моята кариера.

След като приключи стажът, получих предложение да остана да работя и на практика, в рамките на четири години, стартира моето развитие в агенцията - от най-ниското ниво до позицията на Group Account Manager. Вече имах опит с най-различни клиенти от големи и корпоративни (като Procter & Gamble) до малки социални кампании. Успоредно прилагах наученото във факултета в практиката.

Продължих като мениджър "Връзки с обществеността" в музикалната компания на Мария Илиева: Stereo Room. А от четири години работя в "Загорка" и принадлежа на корпоративния свят.

Като погледна назад във времето смятам, че нещата се случваха много естествено и последователно. По онова време "Загорка" беше в търсене на нов човек за позицията и ме бяха препоръчали. Спомням си, че получих обаждане и покана за интервю - преминах през цялостен подбор: от среща с HR-а на компанията до такава с изпълнителния директор.

Уменията

Що се отнася до уменията, които изиграха роля да ме вземат на работа, си спомням една конкретна ситуация. Изпълнителният директор ми даде негово интервю и поиска мнението ми. Помолих за химикал и веднага започнах да редактирам. Бях честна и споделих кое в текста е неправилно и как смятам, че трябва да бъде. Именно поради факта, че бях откровена, директна и обосновах мнението си с точни аргументи, го спечелих. Тогава не бях запозната със спецификата на компанията, но подходих интуитивно, изхождайки от предишния ми опит. В крайна сметка, ако компания те наема на такъв пост, от теб се изисква да си обективен и да умееш да извличаш ключовите послания.

Вярвам, че човек трябва да бъде себе си. Може да е клише, но е истина. Това е така, защото в момента, в който започнеш да изграждаш различен от твоя образ, ще дойде деня, в който ще се наложи да покажеш истинската си същност.

Един ден на Анна Великова

Всяка сутрин денят ми започва с преглед на електронната ми поща и мониторинга, за да съм информирана какво се случва на пазара,с конкуренцията, какво е отразяването в медиите и т.н. Правя си структуриран план за деня и започвам задача по задача. Съществуват обаче непредвидени моменти и дни, в които задачите бързо променят своя характер и човек трябва да е гъвкав.

Функцията ми се води мениджър "Корпоративни комуникации", което само по себе си включва PR на марките от портфолиото ни, на компанията, вътрешна комуникация, организиране и провеждане на вътрешни и външни събития и други. Работата ми съпътства развитието на комуникационните стратегии на всички марки и най-вече на водещите - "Загорка", "Ариaна" и "Хайнекен". Обичайно по тях има много работа, свързана с развитието на отделните кампании.

Корпоративният PR или поддържането и развитието на репутацията на компанията засяга до голяма степен корпоративната социална отговорност (CSR), която е заложена в политиката ни за устойчиво развитие. Освен за това имам ангажимент и за съблюдаването на потребителската ни линия. Голяма част от работата ми е свързана с комуникация и координация на дейността на агенции, с които реализираме дадена компания. В този случай има ситуации, когато трябва да намериш баланса между ценностите на марката/компанията и идеите и предложенията на агенцията, така че процесите да се случват максимално ефективно.

Забавна част от работата ми е свързана с координирането на инициативата "Светът на Загорка" – това е комбинация от музейна експозиция и обиколка на пивоварната ни в Стара Загора и бе един от първите проекти, с които се захванах, когато започнах в компанията.

Със сигурност целият този диапазон изисква доста енергия и най-вече да обичаш това, което правиш и продукта, за който работиш. В тази връзка съм щастлива, че работя в компания, част от международна корпорация, където ежедневно имам възможност да черпя знания и умения от вдъхновяващите хора в нея.

Позицията на PR-а е малко като на сивия кардинал. Понякога той е зад кулисите и дирижира нещата. В друг момент погледите са изцяло вперени в него с очаквания, които трябва да оправдае.

Балансът

Плюсовете на работата ми са екипният дух и възможността да черпя страхотно ноу-хау. Това, което безкрайно ме мотивира, е крайният резултат и качеството.

Разбира се, при толкова динамична работа, не може да се отрече, че няма напрежение и трудни моменти. Често работя в движение, докато пътувам в командировка. В крайна сметка, колкото и да искаш да си структуриран в конкретна рамка, невинаги се получава. Трябва да си гъвкав.

Няма добра работа без добра почивка. Като приключа просто обичам да се "изключвам" и да спра потока от задачи. Обичам да танцувам танго, да ходя на концерти, да прекарвам дълги вечери с моята филмова колекция и да общувам с близките си. Важно е човек да се научи да разграничава служебното от личното. Както казват специалистите по човешки ресурси – да има work-life balance.

Корпорацията и креативността

Преди четири години корпоративната територия беше нещо ново за мен. Сега като се обърна назад си давам сметка колко много съм научила. Със сигурност занапред бих се развивала в територии като CSR, както и дейностите свързани с Public Affairs. За мен е важно да уча нови неща и да имам предизвикателства в работата. Благодарение на тях човек се отделя от зоната си на комфорт и върви нагоре.

Някои хора си мислят, че като работиш в корпорация имаш много рамки, които ограничават гледните ти точки на креативност, на полет на мисълта. Всъщност едно от предизвикателствата е едновременно да се вместиш в ценностите на компанията и корпоративната култура, но и да успееш да приложиш креативните си идеи подобаващо. За най-чести убийци на креативността се спрягат отговорите "Нямаме пари за това" или "Нямаме ресурс да го направим".

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly