Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Станете онлайн комуникатор първо сами за себе си

Тази седмица гост в Кариерен клуб: Маркетинг, реклама и PR е Георги Грънчаров, експерт "Онлайн комуникации" в УниКредит Булбанк.
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Георги Грънчаров е експерт "Онлайн комуникации" в УниКредит Булбанк. Завършил е връзки с обществеността в Софийски университет "Св. Климент Охридски", а след това записва магистратура по политически мениджмънт, воден от интересите си в тази област. Срещаме се с него, за да разберем как е стигнал до позицията си в момента и какво точно представлява тя. Интервюто му е част от Кариерен клуб: Маркетинг, реклама и PR.

Студент на пълен работен ден

Първите си стъпки в кариерата направих с работата си в PR агенцията Publicis Consultants, част от групата на Publicis. Там започнах на пълен работен ден, още преди да завърша бакалавърската си степен. Интересен беше този първи досег със сериозна агенция, тъй като по това време реално бях без никакъв опит и преминах през дълъг процес на подбор, докато получих позицията. Със сигурност обаче това преживяване ми даде много - от насоки накъде да се развия до идеи върху какво да поработя повече. Не съжалявам, че го направих - мисля, че възможностите в университета реално да научиш как се случват нещата в професията са доста ограничени. В крайна сметка без практика още на този етап не е възможно да натрупаш опита, който ти е нужен за бъдещото развитие.

В Publicis останах малко повече от година и през това време имах възможност да се включа в някои от големите проекти на компанията. След още известно време в по-малка PR агенция, реших да пробвам нещо различно. Така попаднах в политическия отдел на в. "Дневник" като част от ежегодната им стажантска програма. По същото време интересите ми бяха свързани с различни обществено-политически теми, редовно пишех и коментари в блога си. "Дневник" беше логичното продължение на тези интереси.

Попаднах на най-доброто място, където да се уча на журналистика, а "учители" ми бяха истински професионалисти, с много от които и днес поддържам връзка. И досега смятам, че времето, прекарано в "Дневник", е една от най-ценните ми професионални стъпки. Общуването с различни хора, ходенето по събития, умението да отразиш една новина не просто като текст, висящ в пространството, а в развитие – с предистория, продължение и т.н. – е само част от интересния опит, придобит в медията.

Приключването на стажа ми в средата на 2009 г. съвпадна и с развихрянето на икономическата криза у нас. Реших, че е дошъл момент, в който да експериментирам с нещо по-различно от масовите комуникации. По същото време в банка ДСК търсеха човек за позиция в отдел ИТ сигурност. За този пост изискваха умения като аналитично мислене, способност за синтезиране на информация, изготвяне на анализи на база логови данни от различни системи.

Опитът там беше много ценен, тъй като научих много специфики за работата в голяма компания, част от международна група. Съобразяването с групови политики и стандарти, координацията между различните звена както в банката, така и в групата като цяло, беше ключов момент и създадоха рефлекси, които са ми много полезни и в настоящата работа. След две години и половина в ДСК дойде време за "връщане към корените" и впускане в ново предизвикателство.

Перата на работата

Разбрах за свободната позиция на експерт "Онлайн комуникации" в УниКредит Булбанк от интернет и реших да кандидатствам – с подходящото образование, с над 6-годишен опит като блогър, с интереси в социалните медии и с полезен стаж в банковата сфера, сигурен бях, че това е моето нещо. По време на интервютата имах възможността освен да поговоря с хора от "Човешки ресурси", но и да разбера повече за самата позиция от бъдещия си мениджър.

Самата позиция е доста всеобхватна. Работата ми включва управлението на онлайн ресурсите на банката - както съдържанието на уебсайта, така и на присъствието в социалните мрежи, диалог с новите медии, дори управлението на някои инструменти за вътрешна комуникация. Един от важните проекти, по които работя от самото начало, е корпоративният блог. Той допълва цялостната и доста подробна картина от дигитални канали, използвани от банката за непосредствено общуване с потребителите онлайн.

Ежедневните дейности включват както малки, но важни детайли, така и по-цялостен и дългосрочен поглед над стратегията за онлайн общуване – неща, които се изграждат и "отглеждат" постепенно и с много постоянство.

Управлението на комуникационните канали върви ръка за ръка с работата по превръщането на офлайн активностите на компанията в онлайн такива. Компанията е като жив организъм с много динамичен корпоративен живот. Смятаме, че за публиката е интересно това, което се случва с нея – както публични събития, така и детайли от "кухнята", а не на последно място хората искат да видят лицата, които стоят зад логото. Съответно най-бързият начин за това е като представим тази информация онлайн и по този начин достигнем до много по-широка публика. Каквото и да говорим, през последните години голяма част от деня на повечето хора минава онлайн. Ние трябва да бъдем там, до тях.

Най-голямо удовлетворение в работата ми доставят свободата да реализирам идеите си, както и мащабите, в които една добре осъществена идея може да израсне. Имам свободата да работя върху иновативни идеи, върху неща, които могат да се реализират с много бърз ефект. Важни условия за това са средата, в която работя, и подкрепата на колегите ми. Има и друг много тънък момент, който обаче е ключов – разбирането на мениджмънта за значението на дигиталните комуникации. Ако това разбиране липсва, можеш да се сблъскаш с непреодолима стена. За щастие при нас този проблем не съществува и това ме вдъхновява още повече – да виждам пред себе си не стени, а нови и нови възможности.

Предизвикателствата

В голяма организация като нашата предизвикателствата са свързани с това да "запалиш" искрата на колегите си от други отдели за социалните мрежи - да им разкриеш именно възможностите на дигиталните канали за популяризиране на техните усилия и ежедневни дейности. Мога да кажа, че не удрям на камък в това начинание и вече имаме конкретни постижения – разработваме редица онлайн проекти заедно с колеги от бизнеса.

Макар и повечето колеги да не са хора с дълбоки познания за социалните мрежи, те бързо "улавят вълната" и започваме да говорим на един език. Застават с лицата си, с имената и контактите си в корпоративния блог, понякога представяме различни техни роли, които показват човека отвъд стереотипа за банков служител. В дигиталната комуникация тази откритост, честност и непосредственост е жизненоважна.

В тази връзка, отскоро работим по проект, който среща колегите от бизнеса със социалните медии. Става въпрос за вътрешен social media team, в който участват колеги от различни звена на банката, а идеята е да ги провокираме да покажат своята работа и актуалните неща в тяхната сфера пред онлайн аудиторията. Този вътрешен екип като цяло има потенциала да допринесе значително за разнообразието на съдържанието, което генерираме в социалните мрежи и корпоративния блог. Много глави мислят по-добре от една.

Снимка

[office.microsoft.com] 



Комуникаторът и книгите

В личен план отделям голяма част от свободното си време на друг проект, свързан със страстта ми към книгите – "Библиотеката". Той се роди спонтанно преди повече от три години, когато с приятелката ми решихме да създадем наше лично онлайн местенце, където да разказваме впечатленията си от прочетеното. С течение на времето си изградихме и сериозна аудитория, не на последно място и благодарение на социалните мрежи, където споделяме статиите.

През 2012 г. дори спечелихме наградата "Рицар на книгата" на Асоциация "Българска книга" за онлайн медия, посветена на книгите. Много се гордея, че въпреки динамиката на работата си, успявам да отделя време за "Библиотеката". А и това е проект, който отново е свързан с онлайн общуването, така че много от наученото използвам и в работата си. Придобитите умения например успях ефективно да използвам при разработването на корпоративния блог.

Догони ме, ако можеш

В професионален аспект бъдещите ми планове са свързани с по-нататъшното развитие на дигиталните канали, с които комуникираме. Развитие, подобрение, разширяване и намиране на нови и ефективни методи за непосредствено взаимодействие с онлайн потребителите.

Лично за себе си мога да кажа, че се чувствам изключително комфортно в сферата, в която се развивам. А именно, защото тя се характеризира с голяма динамичност – не мога да си позволя да изоставам, да държа едно и също ниво. С други думи, целта ми е винаги да бъда в крак с материята, да не съм в ролята на догонващ, да виждам в иновациите възможност, а не поредното нещо, което ще ми отнеме време, докато вникна в него. Сами знаете, че Facebook се променя постоянно, останалите канали също, изникват нови мрежи, други пък губят началните си позиции. Да успееш да вникнеш във всичко и да го асимилираш, така че да държиш високо ниво в работата си, е доста голямо предизвикателство. Именно на него посвещавам голяма част от времето и усилията си.

Иначе в личен план, разбира се, книгите остават моя страст, така че със сигурност ще продължавам да пиша и развивам блога "Библиотеката", залагайки на личното отношение – нещо, което се цени все повече в иначе заобикалящия ни мейнстрийм.

Общувай с тях онлайн

По времето, когато аз бях студент, работата в областта на онлайн комуникациите не се учеше в университета. Едва ли се учи и в момента. За хората, които са отправили поглед към подобна позиция, е важно да имат цялостно разбиране за онлайн средата. Това не се създава в университета, възпитава се индивидуално, ден след ден. Развивайте общата си култура, стремете се да бъдете онлайн комуникатори първоначално сами за себе си. Как изглежда блогът ви, фейсбук профилът ви, присъствате ли в LinkedIn – не забравяйте, че колкото по-добре комуникирате себе си, толкова по-добре ще работите утре в избраната компания. Обръщайте внимание дори на дребните детайли, понякога те говорят много.

Разбира се, в никакъв случай не пренебрегвам образованието, тъй като то изгражда критичната база знания, голяма част от които ще са от полза за такава работа. Образование в сферата на журналистиката и масовите комуникации, психологията, културологията със сигурност е предимство. Безупречната грамотност е просто задължителна – да не забравяме, че дори най-дребната граматическа грешка само с един клик вече става достояние на целия свят. Бих посъветвал хората с интереси в тази област постоянно да се интересуват от промените и никога да не "застояват" на едно ниво, да бъдат на първо място критични към себе си.

През последните 1-2 години се появиха доста специализирани сайтове на български, в които всеки заинтересован може да научи много актуална информация за новостите на средата, технологиите и онлайн общуването. Ежедневно следя SocialЕvo, Smart News, NewTrend.bg, блоговете на популярни експерти и практици като Иво Илиев, Жюстин Томс, Василена Вълчанова. Посещавам полезни чуждестранни сайтове като SocialBakers, Mashable, различни професионални профили в Pinterest. Следя добрите (и лоши) примери на различни компании, това също помага за сверяване на часовника.

Търсени умения за дадената професия:
- безупречна грамотност

- разбиране за онлайн средата

- богата обща култура

- умения за синтезиране на текст

- богат речников запас

- гъвкавост към промените

- умение за работа в екип

- отговорност и проактивност

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly