Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Ако искате да се занимавате с маркетинг – четете, наблюдавайте процесите и общувайте активно

Успешният бизнес днес е резултат от иновативен начин на мислене и добро използване на всички инструменти на маркетинга и рекламата, казва маркетинг консултантът и преподавател Станимир Андонов
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Как избрахте да се насочите към професионално развитие в областта на маркетинга?
От любопитство. Беше ми интересно да разбера как работят успешните съвременни компании, защо някои от тях успяват, а други – не, какво отличава успешните брандове от неуспешните. Така започнах да чета и да наблюдавам и анализирам различни бизнеси и установих, че маркетингът е отговорът на всички тези въпроси.

Какво е това, което все още ви дава увереност, че сте направил правилния избор навремето?
Днес, когато погледна назад след единадесет години работа в областта на маркетинга, виждам стотиците младежи (студенти, курсисти и стажанти), на които съм помогнал да изградят своя собствен начин на маркетингово мислене, свое собствено чувство за маркетинг. Виждам успехите на фирмите, които съм консултирал и за които сме провеждали традиционни или невромаркетингови изследвания. Тези резултати ми дават увереност, че навремето съм направил правилния избор и още повече – дават ми увереност, че има смисъл да продължавам да помагам на българските фирми да развиват и управляват маркетинга и брандинга си професионално. Вярвам, че обучението на студенти и курсисти по маркетинг и брандинг допринася за повишаване на конкурентоспособността на българската икономика. Всичко, с което се занимавам, ме прави щастлив и доволен.

Много хора смятат, че да се занимаваш с маркетинг е лесно и забавно. Така ли е в действителност?
Прави са за второто. Забавно е, но не винаги е лесно. Работата на маркетолозите е много отговорна и динамична. Да се занимаваш с маркетинг е забавно, защото модерният маркетинг все повече акцентира на емоциите и преживяванията на потребителите. За да са доволни, потребителите трябва да преживяват хубави мигове с купените от тях продукти. Така през последните години фирмите акцентират повече на емоциите на потребителите свързани с брандовете, отколкото на качеството, функционалността и цената на продуктите с тези брандове.

Какви качества и умения трябва да притежава човек, за да направи успешна кариера в областта на маркетинга и рекламата?
Модерният маркетолог трябва да бъде с отворено съзнание. Всеки, който иска да направи успешна кариера в областта на маркетинга и рекламата, е добре да знае, че ще му се налага постоянно да учи, да придобива нови знания и умения. Особено важно е бъдещите маркетолози да знаят, че те трябва да изградят и да развиват собствен начин на мислене. Успешният бизнес днес е резултат от иновативен начин на мислене и добро използване на всички инструменти на маркетинга и рекламата.

Как могат да бъдат развивани тези качества? Дайте конкретни и практични съвети.
Чувството за маркетинг е настройка на ума. Всеки от нас го притежава и може да го развива и усъвършенства. Съветвам всички бъдещи и настоящи колеги да четат много. Да следят много специализирани издания, да четат и да гледат казуси от практиката на големи и малки, успешни и неуспешни български и чужди фирми. Съветвам колегите също да наблюдават много. Наблюдението без участие в наблюдаваните процеси е най-висшата форма на маркетингово изследване. Разговорите с колкото е възможно повече хора също ни обогатяват и разширяват нашия мироглед, което винаги се отразява и в по-доброто разбиране на бизнеса, в който участваме.

А възможна ли е кариерна трансформация към маркетинга, т.е. някой, който до сега е работил в друга сфера, да се пренасочи към маркетинга? В кои случаи това ще бъде най-лесно и какъв е пътят до там? И кога е по-добре да не се експериментира с такава кариерна промяна?
Кариерната трансформация към маркетинга е възможна във всеки от етапите от трудовия стаж на човек. Във фирмите, работещи в страната, има немалко инженери по образование, които сега заемат позиция маркетинг мениджър или други в областта на маркетинга. Практиката не само у нас показва, че кариерната трансформация от точните науки към маркетинга почти винаги е много успешна, а вече и все по-логична, имайки предвид сериозните маркетингови анализи, прогнозиране и планиране, които стъпват на основата на точните науки и научни методи.

Моят опит показва, че колкото по-рано човек започне да се занимава с маркетинг, толкова по-бързо той ще разбере дали това е за него. Маркетинговата работа не е за всеки. Тя не доставя удоволствие и удовлетворение на всеки и не препоръчвам на всички хора да изоставят своите професии и да започват да се развиват в тази област.

Кои са направленията и професиите в областта на маркетинга, които смятате, че са перспективни и за които ще има търсене на специалисти в бъдеще?
Със сигурност специалистите по реклама и брандинг ще бъдат търсени от бизнеса още много години. Тяхната роля в управлението на всяка фирма ще става още по-важна и значима. Другата област в маркетинга, чиято важност в момента нараства, е работата с големи масиви от данни за пазарите и потребителите, т. нар. big data. Управлението на взаимоотношенията с клиентите (CRM) също е маркетингова дейност, която още много години ще дава стойностни ползи за фирмите, които я управляват професионално и отговорно.

Самият вие се занимавате с невромаркетинг, което не е широкоразпространена специализация. Смятате ли, че това е област с перспектива от гледна точка на възможностите за кариерно развитие? Какъв е кариерният път до работа в тази област?
Невромаркетингът е нова област от маркетинга, която използва медицински технологии, като функционалния ядрено магнитен резонанс, ЕЕГ и други, за да изучава реакциите на мозъка към маркетингови стимули. Изследователите използват тези методи и уреди, за да измерват промените в активността в дадени части на мозъка и така да се опитат да разберат защо потребителските решения са такива, каквито са и коя част от мозъка ги предизвиква. С моя приятел и колега Стилиян Георгиев вече осем години развиваме този бизнес в страната. Гордеем се, че през тези години проведохме невромаркетингови изследвания за някои големи фирми, работещи в страната, включително най-голямата търговска банка в България. Натрупахме немалък опит в осъществяването на този тип изследвания и продължаваме да се развиваме.

Търсенето на този тип маркетингови услуги в страната все още е малко и на всеки, който иска да се занимава с това, няма да му бъде лесно, но пазарът в България се развива много динамично.  Конкуренцията във всички бизнеси все по-осезаемо притиска фирмите. Невромаркетингът е една от авангардните изследователски възможности, която може да доведе до създаването на иновативни възможности за изграждане на значими отличителни и устойчиви конкурентни предимства за фирмите.

За да се занимава с невромаркетинг, човек трябва да има задълбочени познания по маркетинг, реклама и физиологията на човешкия мозък. Трябва отлично да работи с една или повече от популярните медицински апаратури за неврофизиологични изследвания, чрез които се набират необходимите за анализите физиологични данни от участниците в изследванията.

Лесен път и готова формула за успех в тази маркетингова област няма.

Вие сте преподавател  и автор на книги в областта на маркетинга, но кой е най-важният маркетинг урок, който самият вие сте научил?
За съжаление в бизнеса няма панацея. Няма единни формули и модели, които да носят успех винаги и на всички. Заради това правенето на бизнес винаги е интересно и предизвикателно.

Както казах и по-рано вярвам, че успешният маркетинг винаги е резултат от начина на мислене на маркетолозите и мениджърите на фирмата. Най-важното в бизнеса са хората и това, което се ражда в тяхното съзнание. Всичко останало е функция на начина на мислене и идеите на хората, осъществяващи бизнеса.

Кои са вашите източници на професионална информация?
Аз съм член на Американската маркетингова асоциация. Редовно получавам техните издания Marketing News и Marketing Insights. Следя и сайта на асоциацията: https://www.ama.org
Препоръчвам на колегите сайтовете: http://www.adweek.com/, http://www.brandrepublic.com/, http://www.businessinsider.com/, http://www.inc.com/ и http://www.forbes.com/. Тези списания и сайтове ежедневно ме обогатяват с новини, истории, казуси, резултати от маркетингови изследвания и нови маркетингови модели. Препоръчвам ги на всички колеги.

А на вдъхновение?
Вдъхновение получавам от умните и смели маркетингови и рекламни кампании на модерни български и чужди брандове. Вдъхновение и идеи черпя и от книгите, статиите и лекциите на проницателните класически и актуални мислители и практици в нашата област. 
 

Станимир Андонов е маркетинг и брандинг консултант, както и мениджър на Neuromarketing Bulgaria – единствената агенция за невромаркетингови изследвания в България. Той е доктор по маркетинг и лектор във Висше училище по застраховане и финанси, София. Преподавател е в магистърската програма "Реклама, иновативен маркетинг и бранд мениджмънт" на Saatchi&Saatchi и ВУЗФ. Автор е и на няколко книги в областта на маркетинга. 
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly