Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Творчески лидер "Дигитални комуникации"

За професията разказва Ивайло Ботушанов, който от няколко месеца е на тази позиция в рекламната агенция Saatchi Interactive
Share Tweet Share

Да намираш силни творчески решения, да си полезен за екипа, да си вършиш работата навреме и да внимаваш да не се взимаш на сериозно. Но също така да забравиш всичко и да започнеш отначало, когато работата го налага...

Това са някои от най-важните умения на творческия лидер "Дигитални комуникации" според Ивайло Ботушанов, който от няколко месеца е на тази позиция в рекламната агенция Saatchi&Saatchi. Професията му дава възможност да допринася за създаването на новаторски кампании с помощта на дизайнери, копирайтъри, фотографи, оператори, режисьори и програмисти. Така заедно откриват и реализират най-вдъхновяващото и работещо творческо решение за марките на клиентите си. Според Ивайло дигиталната среда в рекламата тепърва ще се оформя и ще расте. А това означава, че професията е доста перспективна и броят на проектите и хората, които се занимават с нея, все повече ще нараства в бъдеще.

Като PR експерт в New Moment, New Ideas и дигитален стратег в Lowe Swing Ботушанов е работил за клиенти като Alpha Bank, Kamenitza, Stella Artois, Becks, Xerox, Toyota, Ford и др. Също така е бил промоутър на Rome’s Ultimate Party - едно от най-големите нощни парита в Рим, и астистент по авторските права в издателската къща за детска литература и учебници в Белград "Креативни център". Той е един от организаторите на българския национален шампионат по въздушна китара (бел. ред. вид танц, при който изпълнителят се преструва, че свири рок или хеви метъл на въображаема китара), който е част от световния шампионат. Ивайло е и гост-лектор в съвместната магистърска програма на Saatchi&Saatchi и ВУЗФ по "Реклама, иновативен маркетинг и бранд мениджмънт", която стартира новия си сезон през ноември 2015 г.

Перспективи
Това е иновативното настояще на рекламната индустрия, което тепърва загатва колко интересно може да бъде бъдещето. Комуникацията в дигитални канали и с дигитални инструменти е сравнително нов елемент в комуникационните кампании. Възможностите за таргетирано достигане до потребители и прецизно измерване на ефекта се увеличават с развиването на технологиите. Независимо дали говорим за онлайн инструменти или за инсталации в обществени пространства, имаме невиждани и неочаквани начини за взаимодействие с публиката, които впечатляват хората по нов, директен, личен и емоционален начин. Осъзнаването на това полезно действие от страна на рекламодателите води до стабилно дългосрочно увеличаване на бюджетите за "диджитал". Все по-често цели кампании се случват само в дигитални канали.

Всъщност "диджитал" не е канал, а изцяло нова и различна среда. Постоянното развитие на технологиите предоставя поле за творчески решения, до които днес няма как да достигнем, а утре ще приемаме за стандартни. В този смисъл професията е перспективна. И по-важното е, че положителната перспектива е не само за агенциите и звената, които в момента наричаме "диджитал", а за целия рекламен бизнес, защото, независимо какви технологии използваме, добрите творчески идеи и концепции остават водещи, а хората, които умеят да ги генерират винаги ще бъдат търсени.

Данни за работещите в тази област
Както казах в началото, "диджитал" средата в рекламата тепърва ще се оформя и ще расте, съответно ще расте и броят на проектите и на хората, които се занимават с тях. Някои агенции имат вътрешни дигитални отдели или партньорски дигитални агенции, или и двете. Други просто работят с подизпълнители. Има и няколко самостоятелни агенции, които работят само дигитални активации и кампании. Други разработват дигитални продукти, които не са комуникационни, но между тях и рекламните агенции има обмен на проекти и професионалисти. Не зная дали има статистика.

Моето образование
Магистратура в Залцбург, Австрия по "Продуцентство за култура и изкуство" и друга магистратура - "Преводач-редактор" в СУ "Св. Климент Охридски". И двете почти завършени. Дипломиран бакалавър съм в Софийския със специалност "Новогръцка филология". Преди това съм завършил гимназия в Елена и паралелно езиковата гимназия във Велико Търново с английски език. Kато тийнейджър учех интензивно английски при Виолета Чушкова. Тя е преводачът на "Дюн" на Франк Хърбърт, "Прекрасният нов свят" на Олдъс Хъксли и още много научнофантастични романи и разкази от легендарната поредица Библиотека "Галактика". В час четяхме и превеждахме разкази на Рей Бредбъри и Айзък Азимов, за домашно пишехме научнофантастични есета и есета, които нямаха тема, но имаха предварително зададен край и трябваше да сглобяваме историята така, че да доведе до него. Ако има някаква връзка между образованието ми и професията ми, аз я виждам в тези занимания.

Изискваното образование за тази професия
Всяко образование, което развива умения за общуване и разбиране на хората и техните интереси и потребности. Осъществяването на една рекламна кампания обикновено изисква използването на различни гледни точки, умения и дейности, които в агенцията са налични, благодарение на голям екип от професионалисти с разнообразен опит и образование.

Ако трябва да погледнем конкретно интерактивните дигитални агенции (или отдели), моите наблюдения са, че в момента има два типа – такива, които изработват изцяло дигиталните елементи на кампаниите си вътре в агенцията, и такива, които изнасят самата изработка - софтуерна (и хардуерна, когато има такава) - към външни подизпълнители. При първия тип, освен обичайните за една класическа рекламна агенция умения, се изискват и умения за разработване на софтуер. Те се придобиват или в технически университет в специалности в сферата на информационните технологии, или в другите образователни формати – курсове и школи по програмиране, които са на много високо ниво в България, все повече и все по-достъпни. Онлайн курсовете също са опция. Но да не забравяме, че в дигиталните агенции работят и хора с класически рекламни умения – дизайн и копирайтинг.

Моят път дотук
Преди Saatchi Interactive работих като дигитален стратег в Lowe Swing, София. Преди това бях промоутър в Рим на Romes Ultimate Party - едно от най-големите нощни събития във Вечния град, а първата ми работа в сферата беше в агенция New Moment, New Ideas в София. Там започнах съвсем начинаещ през 2008 г., работих три години като PR спциалист. Преди това бях работил предимно административна работа - отношения с чуждестранни партньори на фестивала за късометражно кино In The Palace, Балчик и асистент по авторските права в "Креативни център", издателска къща за детски книги и учебници в Белград.

Не мога да кажа, че съм планирал нещо. Решавал съм спонтанно на момента, когато се е появавла възможност за интересна работа. Ходех и продължавам да ходя много на купони и на събития, където се запознавам с различни хора, говорим си кой какво прави, какво му е интересно. Винаги съм си намирал работа от предложения и препоръки на приятели, които познавам от купони. Късмет. Най-интересните предложения винаги са били за рекламни агенции. Обикновено започвам на позиция, за която нямам конкретен опит, нито приетото за необходимо образование. В това има риск да се провалиш и да се изложиш, но от друга страна е гаранция за интересно ежедневие и развитие в нова посока.

Най-интересното в творческия аспект на рекламния бизнес е предизвикателството с всеки следващ проект да стигаме някъде, където досега не сме стигали, което означава, че независимо от натрупания опит, всеки път е като първи. Работя в рекламна агенция, защото начинът на работа дава приоритет на силната творческа идея и правилния аргумент към нея, които са по-важни за създаването на добър творчески продукт от служебната йерархия, задължителния опит или конкретното образование за позицията.

Задачи и отговорности
Помагам на екипа да стигне до възможно най-доброто творческо решение по съответната задача в рамките на времето, с което разполагаме. Първите идеи са свободни, без ограничаване на посоката. От тях избираме най-силните по два основни критерия:
1) да предават духа и посланието на бранда;
2) да бъдат забавни и/или полезни за публиката.


Всичко е въпрос на дискусия, в която влизат мненията на хора с различни гледни точки и умения. Няма еднолични решения, печели добрата идея, която е подкрепена от валиден аргумент. Следва реализацията - изработването на елементите на кампанията/активацията, в която всеки от екипа има своите индивидуални задачи. Целта е да достигнем до възможно най-добрия резултат от гледна точка на послание, дизайн и функционалност. Съответно задачите са разделени между копирайтъри, дизайнери и програмисти. Проектните мениджъри управляват процеса. Арт директорът и аз имаме отговорност за цялостния финален продукт.

Умения и опит
Да намираш силни творчески решения, да си полезен за екипа, да си вършиш работата навреме и да внимаваш да не се взимаш насериозно. Важат и за мен, и за всички в екипа. Аз съм се провалял във всичките наведнъж или по отделно, много пъти. В такива ситуации трябва да се използва умението да забравиш всичко и да започнеш отначало, бързо. Много често по причини, които може да са вътре в агенцията или идват от клиента, а и от други външни обстоятелства, се налага да убиваме идеи или проекти в развитие, в които вярваме. Трябва да се действа бързо – убиваш, забравяш, почваш от начало. Много полезно умение. А ако се вземеш насериозно, трябва да си починеш насаме – 20 минути, час, два, колкото е нужно. Ако е по-сериозно - отпуск.

Моите предизвикателства
Намирането и реализирането на най-вдъхновяващото и работещо за бранда творческо решение. Всичко останало са дребни ежедневни проблемчета на процеса, които решаваш бързо и забравяш на момента.

Моето удовлетворение
Обичам да измислям неща. В рекламната агенция ти плащат, за да го правиш. И обичам да общувам с други хора, които обичат да измислят неща и имат умения да ги реализират в текст, картинка, снимка, видео. Интересно ми е да работя с копирайтъри, защото работят с красотата на думите и смисъла. Интересно ми е да работя с дизайнери, защото не мога да рисувам и се впечатлявам от нещата, които правят. Същото важи за работа с фотографи, оператори, режисьори.

Оказа се, че има красота и в работата на програмистите. На една конеференция в Белград бях на презентация на Карстен Шмит. Той направи сравнение между езиците, които хората говорят и пишат и езиците за програмиране - щом езиците, които говорим са достигнали до днешния си облик след хилядолетна еволюция, нека си представим как ще изглеждат и какви ще са възможностите на езиците за програмиране само след десет или сто години. Ако можеш да напишеш код, който да генерира 3D обект, значи можеш и обратното - да генерираш 3D обект, който да напише код, който управлява конкретна функционалност. Следователно кодът като текст може да отпадне, а разработчиците да програмират функционалност директно чрез моделиране на 3D обекти, а не чрез писане. Шмит представи няколко работещи експериментални модела, както и скулптура, изработена на 3D принтер, която всъщност е "код" с конкретна функционалност. Впечатляваща перспектива за бъдещето на програмирането, която ще промени света.

Заплатата
Има компании и държави, в които тези цифри са обществено достояние. Ако бяхме сред тях, щях да напиша моята сума, за да може всеки да прецени. Нямам представа каква е заплатата на колеги на подобни позиции в други агенции. Аз съм на тази позиция от няколко месеца и съм доволен от стартовото заплащане. Така или иначе самото трупане на стаж не може да е единственият фактор, който се отразява на промяната на заплащането. За творческите позиции по-определящо е качеството на творческия продукт на агенцията.

Моите планове
Не мисля за кариерно развитие и нямам никакви планове. Хората на творчески позиции обикновено искат свобода, за да измислят и реализират идеи. Тази свобода се печели и се поддържа с постоянно добра работа, с колегите в агенцията и с клиентите. Старая се да затвърждавам и поддържам доверието, че екипът, в който работя, разработва качествен продукт, за да можем да отстояваме свободата си за генериране на вдъхновяващи идеи. Повече свобода, по-добри идеи.

Моите източници на информация
Източниците са стотици, сложил съм ги всичките в един отделен туитър фийд. Източниците от този фийд съм насочил към paper.li, който всеки ден по едно и също време ми генерира автоматичен бюлетин. Когато имам време скролвам директно фийда в туитър, когато съм зает – преглеждам бюлетина. Задължително гледам/чета всичко в thecreatorsproject.vice.com и reelseo.com. Използвам https://kippt.com/ и http://www.scoop.it/ за събиране, отсяване и споделяне на важни и интересни неща по теми и категории. Заедно с екипа използваме https://traincamp.me/ за размяна на информация по категории, за вътрешно обучение, а скоро започваме да използваме и функционалността им за отстъпки при участие в онлайн курсове, уебинари и конференции.

Съвет към младите
Да стрелят смело, в началото може и на посоки, за да усетят сами в какво са добри и как им е удобно да го правят. После ежедневието само ще се погрижи да ги вкара в рамката на процесите и крайните срокове, с които всеки свиква, ако има желание да остане в професията. Но важното е в началото да осъзнаят как протича техния личен творчески процес, какво го стимулира, какво му пречи, за да знаят как да го превърнат в продуктивен ежедневен професионализъм. Рекламата не е изкуство, рекламата е занаят.
Търсени умения:
- творческо и рекламно мислене
- познаване на дигиталната среда и технологии
- умение за работа в екип


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly