Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Биодесертите Roobar за две години стигнаха 26 държави

Трима млади предприемачи се връщат от чужбина в България, за да започнат производство
Share Tweet Share
Снимка

Анита и Калин Класанови. Третият в екипа е Яни Драгов, който е търговският експерт в съвместната компания

 Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Снимка

Стартирал с две сладкарки, днес в цеха работят 12 служители. За тях работната седмица е 5-дневна и са социално осигурени на пълните им заплати

 Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

"Това са най-вкусните барчета*, които съм ял!". Съобщението, изпратено от Испания, пристига преди няколко дни на служебната поща като за "Добро утро" на екипа, който произвежда Roobar-четата в покрайнините на София. Признанието идва само две години след като Анита Класанова, съпругът й Калин Класанов и Яни Драгов обединяват усилия и се заемат с "алтернативно сладкарство". Наемат помещение от 100 квадрата и започват производство с две сладкарки. В момента суровите им биодесерти се продават в повече от 26 държави, сред които Дубай и Австралия. Цехът вече заема тройно по-голяма площ и в него работят 12 души. Това все още е само началото за тримата предприемачи, които вече са успели да върнат част от вложените средства и веднага ги реинвестират. Нямат съмнения, че бизнесът им е обречен на успех, и не изглеждат изнервени от трудностите, защото това, което правят, е израз на философията им за живота. По думите им работата не трябва да се превръща в самоцел, която те кара да жертваш семейството, приятелите и почивката си. А и това, което правят, им дава възможност да изявят в най-пълна степен талантите си.

Началото


Преди да си стиснат ръцете, тримата имат вече предприемачески опит зад гърба си. Семейството на Анита се занимава с ресторантьорство, на Калин - с пекарна, а Яни вече е извоювал позиция на най-големия вносител на биохрани в България. Срещат се в столично заведение, в което Анита приготвя сурови десерти, и похапвайки от тях, решават, че си струва да опитат да ги направят достъпни за по-голям кръг от хора. "Бяхме опитвали чужди барчета, но си казахме, че ние можем да ги направим по-добре", разказва Калин Класанов и обяснява, че най-голямото достойнство на Roobar е в това, че са семпли - съдържат не повече от 4-5 съставки, основно сушени плодове, ядки, суперхрани. Всички те са биосертифицирани. Крайният продукт е безглутенов и без никакви животински съставки. Анита Класанова, която е автор на рецептите, допълва, че десертите са напълно сурови, благодарение на което ценните хранителни вещества в тях се запазват. "Смятаме, че начинът на живот изисква осъзнато да избираме какво слагаме в телата си и то трябва да е много енергийно ефективно", обръща внимание тя. "Предлагаме на хората това, с което се храним ние и децата ни. Такова е нашето мислене", добавя Калин.

Той споделя, че желанието на екипа е догодина по-голяма част от суровините, които ползват за направата на барчетата, да са произведени в България. "Тук няма как да отглеждаме какао или годжи бери, но имаме шипки и бадеми", обяснява Калин Класанов. На въпрос как се справят с проблема "годност на продукта", когато в него няма консерванти и е напълно суров, той отговаря, че всичко е въпрос на хигиена, и показва на екипа на "Капитал" производствения цех. Помещението прилича повече на лаборатория, отколкото на сладкарска работилница. В него се влиза със специално облекло, всички служители са с маски, шапки. Вътре е инсталирана система за прочистване на въздуха, каквато се ползва в болничните операционни. Нощем, когато персоналът си е отишъл, се пуска UV система, която допълнително прочиства въздуха.

Бизнес зараза

Внедряването на такова оборудване изисква непрестанни инвестиции и екипът смята да започне активно да работи по европейски проекти, за да си помогне в този процес. Дотук бизнесът е започнал със собствени средства, които тримата са успели да спестят от опита си като търговци. Попитани дали са отворени за нови партньорства, които да ги подкрепят в растежа им, Анита и Калин Класанови казват, че не изключват никакви възможности, още повече че според тях в България има добра предприемаческа култура. Хвалят се, че непрекъснато "заразяват" хора около себе си с идеи. Засега обаче отказват да кажат какви са инвестицията и оборотът им.

Според тях да се занимаваш с производство не е битка с "вятърни мелници", особено когато спазваш правилата. "Когато и продуктът ти е добър, той лесно се продава", убеден е търговецът в екипа Яни Драгов. Той организира участията на фирмата в големите изложения на биохрани. Последното такова представяне е било в Германия на Biofach, където Roobar имат щанд за втора поредна година, и резултатът е нови договори с по-големи дистрибутори. През тази година предстоят изложения в САЩ и Китай, каза Драгов. По неговата статистика за миналата година фабриката е произвела 500 хил. Roobar-чета, а през тази броят им може да достигне до един милион. "Моята визия е Roobar да стане толкова популярен, че да измести другите подобни десерти от рафтовете на магазините. Нашият продукт е много по-здравословен, без никаква добавена захар и е изцяло био", рекламира го Яни Драгов.

По света и у нас

Снимка

Опаковката е това, което отличава Roobar от други български продукти

 Фотограф: Красимир Юскеселиев


До голяма степен за успеха на продукта в чужбина спомага и това, че дизайнът на опаковките му и цялостният маркетинг са на световно ниво. Той е дело на Анита Класанова, която е учила графичен дизайн. Тя разказва, че често се сблъсква с хора, които не могат да повярват, че Roobar са български, именно заради опаковката. След като са успели да стъпят в повече от 26 държави, тримата предприемачи смятат да вложат повече усилия върху българския пазар. За да популяризират десертите си, те планират да подпомагат активно спортни събития. Издават плановете си да разширят асортимента със солени изделия, които може би ще се появят на пазара догодина. Обмислят и строителството на собствена фабрика, която да ги направи още по-големи.

* сурови десертчета

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly