Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

20 HR тенденции (поне) до 2020 г.

Промените, към които е важно да се адаптирате, ако искате да бъдете в крак с новата реалност в областта на управлението на хора
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

[Shutterstock] 

Демографските особености, развитието на технологиите, икономическите трансформации - всичко това оказа съществено влияние на начина, по който изглежда и функционира съвременното работно място. При това промените продължават. Но ако искате да сте в крак с новата реалност, трябва да сте готови да я приемете и да се опитате да се адаптирате към нея. Ето 20 от основните тенденции в областта на човешките ресурси, които ще стават все по-важен фактор за изграждането на работодателска марка и привличането и задържането на служителите, поне до 2020 г.

#1 Много поколения, различни очаквания
За пръв път работното място обхваща хора от няколко поколения - т.нар. традиционалисти (родени в периода 1925 - 1945 г.), бейби бумърите (родени между 1946 - 1964 г.), поколенията Х (родени в периода 1965 - 1980 г.), Y (родени през 80-те години на миналия век), а вече и Z-младежите (родени в началото на новото хилядолетие) си проправят път. Всички те имат различни разбирания за идеалния работодател и факторите, които ги мотивират да го харесват, да говорят добре за него и да не мислят за напускане. Ето защо е важно да познавате добре профилите им и "червените бутони", на които реагират. Цялото това разнообразие е показателно, че универсалният подход за ангажиране на служителите отдавна не е работещ. Заложете на такъв, който е адаптиран към нужните на отделните поколения, а още по-добре - на отделния човек.

#2 Опознайте "децата на хилядолетието" - те ще доминират пазара на труда
Поколението Y, известни и като "децата на хилядолетието", постепенно ще станат доминиращият профил на хората на пазара на труда през следващите пет години. Прогнозите са до 2025 г. те да обхващат 75% от всички служители по света. Това означава, че работодателите трябва да познават техните нужди и изисквания особено добре.

Това е поколение, което иска да работи не просто работа, а нещо, в което вижда смисъл, за компания, чиито ценности припознава. Те са привлечени от работодатели, които могат да им предложат повече от просто добро заплащане. Това обаче съвсем не означава, че заплатата не е от значение - 44% от участниците в последното глобално проучване на PwC посочват, че именно това прави един работодател атрактивен. Това е вторият по значимост фактор след възможността за кариерно развитие и израстване, посочен от 52% от анкетираните. Това са хора, които търсят възможности за обучение и развитие, ценят обратната връзка за начина, по който се справят, както и екипната работа.

И все пак не следвайте универсални съвети, а разберете от какво имат нужда вашите служители. "Хората от поколението Y не са глобално хармонизирана група, така че създаването на единна политика спрямо тях не е препоръчително – препоръчваме индивидуална, съобразена с конкретните нужди", коментира Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на City College - международния факултет на University of Sheffield.

#3 Научете езика на следващото поколение
В същото време след 5 години на пазара на труда ще има все повече млади хора и от поколението Z. Те са уверени, социални и на "ти" с технологиите, така че се пригответе да бъдете все по-близко до тях, техния начин на живот и общуване.

"Социалните мрежи, корпоративната идентичност, повлияна от обратната връзка на техните виртуални приятели, броят на "лайковете" и коментарите в корпоративния профил на компанията са тези, които изграждат в голяма степен работодателската марка и влияят на кандидатите за работа. Това е новата реалност за нас, HR специалистите, в работата ни с младите хора и уменията за общуване с тях", казва Миглена Узунова-Цекова, директор "Човешки ресурси" в "Мобилтел". Всъщност понякога скъсяването на дистанцията минава и през това да се обърнете към новите консултанти - хората от поколението Z, които ще бъдат най-полезни в "превода" и изграждането на атрактивна работодателска марка според новите разбирания.

#4 Работа, но по проект
Друг прoфил на съвременния служител, който ще става все по-популярен, е този на специалиста, който работи временно за дадена организация във връзка с конкретен проект или дейност. "Формата на договора не е важна. Това, което е от значение, е приносът, който може да направи някой към организацията", коментира Том Хаак от HR Trend Institute. Този подход дава на хората от новите поколения търсената свобода и в същото време може да е полезна алтернатива за организации, които имат нужда от временни служители за конкретна задача или търсят начини да редуцират разходите си за персонал.

"Пазарът на труда има потребност от гъвкавост, от навлизане на форми на почасова и непълна заетост, включване на трудови, допълнителни и консултантски договори, лизинг и отдаване на служители", коментира Зорница Янкова, мениджър "Човешки ресурси" в HP. Но и подчертава, че в това отношение ни чака много работа - и законодателна, и във връзка с управлението на процесите. В същата посока мисли и Слави Стоев, управляващ партньор в компанията за управленско консултиране "Ин мениджмънт". "Гъвкавите форми на заетост могат да доставят много нов ресурс на организациите, ако успеят да се променят законодателните, психологическите и процесните стереотипи", казва той.

#5 Работното време става все по-гъвкаво
Отношението към работното време също вече е доста по-гъвкаво. Или поне в световен мащаб. Наскоро в Швеция беше въведен 6-часов работен ден, като част от аргументите бяха, че така хората ще могат да съчетават по-добре работата и времето за себе си, ще се подобри здравното им състояние и в крайна сметка ще вършат задълженията си с по-голямо желание и ангажираност, което ще повиши и производителността им. Въпросът за преосмислянето на параметрите на работното време се повдига периодично през последните години. Хората реагираха положително и на дебата около идеята за 4-дневна работна седмица с 10-часов работен ден. Все примери, че разбирането за 8-часов работен ден от 9 до 5 ч. отдавна е остаряло.

"Хората биха искали да имат възможност да ходят на работа в час, който те самите са преценили, че им е удобен. Това не означава, че биха злоупотребявали, а просто, че предпочитат да не се броят работните им часове, а това колко са продуктивни", казва Магит Нохукан от социалната мрежа за професионални контакти Xing. Хубавото е, че подобна нагласа се усеща и сред българските работодатели. "Съвременните компании все повече осъзнават и че количеството и качеството на свършената работа са много по-значими от конкретния брой часове, прекарани на работното място", казва Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси" в пивоварната компания "Каменица"
.

Да, може би не е възможно да има гъвкаво работно време за всички сектори и професии, но там, където е, възползвайте се от новата законодателна уредба, която беше приета тази година. Експериментирайте с възможността за пристигане или тръгване от работното място в удобно за служителя време (разбира се, при условие че той продължава да си върши работата в срок и със същото качество). Помислете и за други подходящи за вашия случай опции за гъвкаво работно време. Служителите ви биха го оценили.

Ако искате успешно да ангажирате служителите си, заложете на индивидуален подход, съобразен с нуждите и очакванията не просто на отделните поколения, а на отделния човек

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly