Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Какво искат X, Y, Z?

Профил на различните поколения през гледната точка на работодателя
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Колкото по-бързо се развива светът, толкова по-резки стават различията между всяко отделно поколение. Дотолкова, че работната среда вече не смогва да се променя наравно с всички различни, които "приютява". Днес (почти) на всяко работно място има голяма възрастова разлика между най-старите и най-младите служители в нея. Това би трябвало да бъде добре – широк спектър от гледни точки и опит или просто свежи идеи от енергични нови кадри. Всички нужни съставки, за да се движи една организация напред и нагоре. Но както в природата, различните породи се надушват и често трудно се погаждат.

Работното място обаче категорично не принадлежи само на едно поколение. А днес за пръв път то се поделя между минимум три, които имат собствени очаквания, приоритети и най-важното – стил на работа. И докато работната среда сблъсква "умове" от различни времена, винаги ще съществуват неразбирателство и противоречия. Единствено осъзнаването и разбирането им може да сниши напрежението и най-важното - да научи всички как ефективно да работят заедно, за да се превърнат в цветен, но продуктивен екип.

Ето и кратък "наръчник", който всеки един работодател (а и не само) може да използва, за да разбере по-добре профила на различните поколения – техните силни и слаби страни, както и какво търсят те за своето развитие, за да може да привлече, ангажира и задържи хората и "качествата", от които има нужда.

Baby Boomers
Или така нареченото следвоенно поколение, обхваща годините от 1946 до 1964 г. Децата на 60-те са амбициозният целеустремен тип, който се заема да промени света и да го "изтегли" от бойното поле.
Бумърите са отдадени на работата си. Склонни са да работят над 60 часа на седмица, защото искат да допринесат за успеха, да се впишат в компанията и да се почувстват като част от отбора. Затова и трудно балансират между работа и личен живот. В поколението цари страхът, че могат да загубят позицията си, ако отсъстват прекалено. Това са хора, които очакват да бъдат активни и след 60+.

Какво търсят в работата
Много мнения сочат, че бумърите трябва все още да останат в "играта" в ролята си на компетентните, които насърчават трансфера на знания. Затова, ако наемате човек от това поколение, трябва да знаете, че той търси признание, иска да знае дали идеите му се харесват и се вписват в цялостната картина.

Силни страни
Хората от следвоенното поколение са лоялни, трудолюбиви и имат желание да се задържат на една позиция дълго време – нещо, което липсва при по-младите сега. За тях парите са на второ място, след добре свършената работа. Освен това са добри комуникатори, но не само вербални, боравят добре и с езика на тялото, което според проучвания е 55% от качествената комуникация.

Слаби страни
Бумърите са традиционалисти, които не обичат промените и отказват да учат нови умения. Склонни са и да "съдят" другите, ако не са съгласни с тях или ако просто не достигат тяхното ниво на работохолизъм.

Поколението X
Родените в средата на 60-те до началото на 80-те обикновено са известни като децата "сам вкъщи" (latchkey kids), защото родителите им често отсъстват. Което пък обяснява тяхната независимост, находчивост и умението да се адаптират към работата.

Поколението заема около 60% от работната среда в момента. Те притежават предприемачески дух и за разлика от предходното поколение са готови да "прегърнат" промяната на работното място. Ориентирани са към кариерата, но по-силният акцент пада върху семейството и се стремят да постигнат баланс между личния живот и работата. Затова гъвкавото работно време е изцяло за това поколение. След като стават свидетели на burn out-a ("прегряването") на своите родители, се отдават повече на независимостта и свободата, не са толкова обвързани с това, което правят.

Какво търсят в работата
Това поколение предпочита да работи само вместо в екипи. Иска непрекъсната динамика и предизвикателства на работното място. Обича свободата, но и чувството, че прави нещо смислено. Ако не успеете да ангажирате служителя X, той просто ще потърси нова работа.

Силни страни
Бързо се адаптират и учат. Директни комуникатори са и винаги искат обратна връзка за свършеното. Поколението има и по-голяма глобална осведоменост и се чувства по-комфортно с технологиите, разнообразието, пътуването.

Слаби страни
Поколението X не харесва твърдите, строги изисквания за работа, освен това няма дългосрочна перспектива и по всяко време може да смени работата си. Обикновено са нетърпеливи, скептични и отхвърлят правилата.

Поколението Y
"Децата на хилядолетието" са тези, родени в началото на 80-те. Макар предшествениците им умело да боравят с технологията, игреците издигат видовете комуникация до съвсем друго ниво.

Те са деца на високотехнологична среда, в която комуникират лице в лице все по-малко. Поколението Y предпочита да пише, вместо да вдигне телефона и да се обади. Разчита винаги на интернет и социалните медии и по този начин се превръща с "технологично предизвикателство" за работодателите, пише HR Magazine. Но от друга страна, "отварянето" му към света му дава възможност да се захваща с повече и да усвоява повече. Затова поколението Y разполага с богато портфолио от умения и може да се ориентира към различни професии.

Какво търсят в работата
Децата на хилядолетието предпочитат работодатели, които умеят да насърчават и управляват различията в компанията си. И макар на пръв поглед "дигиталните деца" да изглеждат прекалено претенциозни, те просто обичат динамиката и не искат да скучаят на работното място. Те очакват да работят с позитивни хора и компанията напълно да реализира мечтите им, както и да използва модерни технологии за комуникация. Но като оставим настрана тази "отнесена" визия, игреците се стремят към нови знания и умения, които да прилагат, затова и очакват високо заплащане и гъвкаво работно време.

Силни страни
Поколението Y са целенасочени, упорити и винаги са готови да сътрудничат. Отворени са към иновациите и различните култури. Попълнение от това поколение може да спомогне екипната работа и същевременно много по-лесно се адаптира към промени в средата.

Слаби страни
"Децата на хилядолетието" дълго време продължават да бъдат възприемани като деца заради липсата им на дисциплина. Те сякаш са готови да кривнат в името на нещо, по което са се "запалили" в процеса на работа. Затова и имат нужда от надзор. Освен това са нетърпеливи, искат работата им да е не само гладка, но и възможно най-бърза.

Поколението Z
На новото, което се очаква да "блесне" на професионалната сцена, разбира се, се гледа скептично. Поколението Z застъпва от началото на новото хилядолетие. И макар представата за "следващите" да е, че трябва да станат от компютъра вкъщи и да излязат на пазара на труда, това поколение не изглежда да е загубено въпреки по-слабото му желание да чете. Дори напротив – Z са предприемачески настроени и стават все по-активни. Общо 17% хората от това поколение искат собствен бизнес, показват резултатите от съвместно проучване на американската консултантска компания Millennial Branding и третата по големина компания за подбор на кадри в САЩ Randstad.

Какво търсят в работата
Още е прекалено рано и е трудно да се определи какво точно искат и какви характерни черти проявяват в работата, но изследвания показват, че парите не са техен мотиватор. Те търсят обучения, възможности за развитие и работа, в която виждат смисъл, не искат просто да преживяват с месечна заплата.

Силни страни
Учудващо, но Z предпочита традиционните методи за комуникация, докато всички мислят, че общуването им се движи главно по линията Facebook – Snapchat. Според MarketingProfs 51% провеждат разговори очи в очи, 16% искат да комуникират с мейли, а само 11% чрез чат. Това естествено не повлиява на възможността им да вършат няколко неща наведнъж онлайн, типично за дигиталния свят, от който са част. Благодарение на скоростта, с която технологиите и средата се разв иват, поколението няма нужда да чете толкова, колкото предшествениците му очакват. Z притежава фотографска памет и освен това запомня много повече по слух, отколкото докато "забива" глава в книгата.

Слаби страни
Макар това да е лоялното поколение, което би работило и за малка компания, тя обаче не трябва да злоупотребява с тази всеотдайност, защото Z не познава ограничения и лесно може да си тръгне.

Поколението α
Още преди да стане ясна кариерната реализация за хората Z на пазара, започва да се говори за ново и вече съвсем различно поколение. Макар коментарите, че буквите са свършили и единствената възможност е да се започне от А, алфа-поколението има далеч по-дълбок смисъл. То е съвсем различно и изцяло принадлежащо на "новия свят". Алфа-децата се раждат след 2010 г. и е рано да кажем какви ще бъдат в работата си и какво ще изискват от работодателя. Но едно е сигурно – α не познават живот без технология. Те ще боравят с таблети и смарт устройства още преди тийнейджърските си години. Ще бъдат винаги свързани, и то по различни канали. Прогнозите предполагат, че образованието им ще започва по-рано и ще е по-продължително. Така че дори и да не подхождат с особен интерес към него, животът 24/7 онлайн ще ги направи високообразовани и винаги информирани.

Какво търсят в работата
Трудно може да се предположи какви ще бъдат критериите им, когато стъпят в работна среда, но хората от алфа-поколението все повече ще оставят настолния компютър, дори и лаптопа, на заден план. Затова, ако искате да привлечете вниманието им, трябва да имате добра мобилна версия на сайта си. Или приложение, което изглежда добре визуално и е изключително лесно за употреба.

С напредването на годините всичко около различните поколения се развива дотолкова, че едните нямат търпение да завъртят живота си около новото, докато другите отказват да поемат масивните подобрения и иновации. Затова и пазарът не може да угоди на всички нужди, нито да "носи на гръб" четири поколения с различна визия за света и това, което може да се "изсмуче" от него.

Текстът е част от специалното издание на "Кариери" - HR Пътеводител - гид за тенденциите в областта на човешките ресурси за следващите 5+ години.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly