Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Какъв е твоят бранд?

Когато кандидатствате за работа, вие "продавате" себе си, направете го убедително
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Прави страхотни презентации. Организирана. Веселякът. Мрънкалото. Човекът-който-винаги-закъснява.

Всеки от нас има своите собствени "етикети" или ключови характеристики, с които го свързват повечето (или само някои) хора. А и самите ние сме склонни да поставяме такива. Често получаваме етикетче още преди да сме се запознали. Като понякога то може да бъде дори и подвеждащо. Някои ни харесват, други не съвсем. Но това сме ние. Това е нашият бранд и това са асоциациите с него.

Брандовете като хора и хората като брандове
Съвременната тенденция в рекламата е такава, че брандовете стават все "по-човешки" и приемат присъщите за хората черти като чувства, мечти, желание за свобода, любопитство... Те вече имат свои ценности, вдъхновяват, "говорят" на разбираем език, казва Милин Джалалиев, управляващ партньор на рекламната агенция Saatchi&Saatchi. И обръща внимание, че в същото време наблюдаваме и обратното - хората все повече приемат поведението на брандовете и имат своите собствени запазени символи, статуси, послания.

При това някои успешно капитализират "бранда" си. Григор Димитров или Джордж Клуни например печелят значителни хонорари от нещата, които рекламират. Именно защото е бранд, статусите на Марк Зукърбърг трупат по хиляда лайка само за минути. Брандът Анджелина Джоли подкрепя различни социални каузи.

Всъщност всички онези хора, на които се възхищавате, имат своя си бранд, който харесвате или обратно – приемате с отвращение и се отказвате от продуктите, които промотира, инициативите, които подкрепя, събитията и местата, на които ходи.

Още по темата: Моята виртуална визитка


Моето аз, моят бранд
И ако прехвърлим цялата тази философия в "кариерен" контекст, т.е. в контекста на търсенето на работа, стаж или просто конкурсната надпревара за наградата, която искате да спечелите, не е ли време да си зададете въпроса: "Какъв е моят бранд?". Реално във всички подобни ситуации вие "продавате" себе си. Но дали познавате достатъчно добре продукта и бранда си, за да го "продадете" максимално убедително?

Ако използваме отново похватите на рекламистите и характеристиките, които те виждат в брандовете на продуктите, то вашият личен бранд има следните особености:

- личностт.е. какво е онова нещо, което е специфично за вас и какъв е начинът, по който се представяте и искате да бъдете запомнени. Може би "етикетът" за вас е "организатор", "лидер", "дигитален специалист", "финансист" и т.н. Оформете така CV-то си и профила си в социалните мрежи, че това да си личи.

Може би вие сте добър дизайнер? Защо да не провокирате работодателя с по-нестандартно CV като например този дизайнер, който кандидатства със CV върху кутия за зърнена закуска:

Снимка

 



друг, който вижда себе си като бранд, свързан с крафт бира:
Снимка

 



или предпочита да впечатли мениджмънта с друг "подкуп" - CV в кутия шоколадови бонбони:
Снимка

 



или още по-трудоемкия подход - да разработиш игра за себе си, чрез която докато работодателят играе и се забавлява, да научава неща за теб и способностите ти:
Снимка

 



Ако имате претенции за креативност и кандидатствате за позиция, за която това е едно от нещата, очаквани от вас, помислете с какво можете да впечатлите хората, които ви оценяват. Ето още няколко подобни примера.

Късметът не е всичко или CV в китайски късметлийски курабийки:


Снимка

 



А този екип от дизайнери "отвличат" сайтовете на рекламни агенции, за да привлекат вниманието им:


Може би искате да покажете, че не само сте креативен, но сте и добър с думите като този кандидат:

Или находчив и знаете как да използвате инструментите на Google:
Или пък имате някакво хоби или умение, което можете да вплетете (понякога дори и буквално) в общото си представяне пред работодателя като тази кандидатка:


Снимка

 



Не приемайте примерите буквално! Както казва Оскар Уайлд: "Бъди себе си, всички останали вече са заети". Отделете малко време и помислете кои са онези неща, които ви отличават от всички останали и с които си заслужава да се промотирате. Не е задължително да сте хиперкреативен (макар че помага), просто подходете по-стратегически в представянето си и не залагайте на "сухото", стандартно CV. За целта можете просто да използвате и някоя от многото платформи за създаване на функционално CV. Един от последните примери, за които наскоро ви разказахме, е платформата на българският стартъп Enhancv.

Още по темата: Какво е общото между Роналдо и успешния мениджър


- цветовепризнайте си, че имате предпочитания към определени цветове. Ако погледнете гардероба си, може и с изненада да установите, че в него има основно дрехи в синьо, сиво и черно, а розовото и червеното са в пълна немилост. Или вече си го знаете? Според теорията на цветовете, ако това са вашите гами, може би сте един сериозен човек. Неслучайно това са и цветовете, които се използват в бизнес облеклото. Или може би обичате червеното, което често се свързва с агресия или страст, бялото – чистота и невинност... И несъзнателно, но понеже толкова много обичате розовото – което пък се приема за символ на позитивизъм и женственост – го избирате за чантата на лаптопа си, за тефтера и дори за цвета на стените в хола... Все жокери за вас и вашия бранд, които подсъзнателно може и да повлияят върху възприятието за вас, вашето настроение, нагласа и дори професионализъм.

Но да зарежем теориите за психологията зад цветовете. Или ако искате, научете повече за тях. Просто имайте предвид, че вашият любим цвят също е част от бранда ви, така че бъдете с едно наум кой е той, как го комбинирате и в каква цветова гама се появявате в различни ситуации.

- име тук е лесно – вашият бранд е вашето име, прякор или начина, по който сте известен в обществото. Може би вашето име вече не е просто Иван Иванов, а Иван с блога за автомобили или смешния псевдоним, който използвате във Facebook или Twitter.

Направете една бърза проверка с какво ви асоциира Google, когато изпишете името си. В най-добрия случай ще излизат публикации, в които сте цитирани като експерт в дадена област. В неутралния – ще се появяват линкове към профилите ви в социалните мрежи, където един специалист по подбор или всеки друг, който иска да научи нещо повече за вас, може да намери повече информация за вашите способности и интереси. Има и трети вариант, който няма да дефинираме като най-лошия, защото понякога това може да е търсен, целенасочен ефект, но в този случай просто няма да съществувате във виртуалния свят. Ако обаче искате да бъдете намерен, помислете как името ви да се появи в интернет, кой е адекватният канал и как асоциациите с него да бъдат положителни и професионални. И не на последно място - кой е най-подходящият канал, който искате да използвате за целта. Тук можете да намерите и няколко конкретни, практични съвета как да изградите вашата виртуална визитка в различни социални мрежи.

- послание какво е посланието, което давате (или мислите, че давате) на аудиторията, с която общувате. Дали им казвате: "Аз съм уверен в уменията си и мога да ви бъда полезен" или "Отчаяно си търся работа. Съгласен съм на всичко". Помислете какво е това, което искате да комуникирате, как е най-удачно да го направите и действайте.

Не случайно в LinkedIn например е предвидено поле, в което можете да разкажете са вашите знания, умения, компетенции и интереси накратко. Реално това е вашето послание към всеки един, който се сблъска с профила ви.

Посланието е важно не само на документи, но и при среща на живо. Затова обърнете внимание на езика на тялото си и покажете поведението, което отговаря на вашия характер или поне, което смятате, че ще бъде печелившо в конкретната ситуация.

- ценности – ценностите са всички онези принципи и убеждения, които имате и в които вярвате. Те са онези неща, които определят лично за вас какво е правилно и грешно, кое е добро и кое лошо. Може би вашите ценности са свързани с това да помагате на хората, да предавате знания умения, вярвате в спорта и спортсменските отношения и т.н. И тук отново е важно да ги заявите – в автобиографията си, в мотивационното си писмо, в профила ви в социалните мрежи, във всяка една постъпка... Защото хората с еднакви ценности работят заедно най-ефективно и в същото време – най-приятно.

Ако още не сте осъзнали своите собствени ценности и това, което ви движи - отделете малко време, за да опознаете себе си. Така ще бъдете и много по-уверен във всяко едно начинание, с което се заемете, т.е. и с начина, по който представяте бранда си.

- лого/шрифт – пример за това може да бъде семейния герб (честито на хората с аристократично потекло:), но и фирменото лого и шрифт на компанията, в която работите, логото на любимия ви отбор, което сте залепили на чантата си и т.н. Всъщност вашето лого може да е и вашата профилна снимка или кавъра, който сте си сложили във Facebook. Вашият шрифт може да бъде и любимият ви шрифт във Word, на който сте написали CV-то и мотивационното си писмо. А най-вманиачените в идеята за лично брандиране сигурно ще помислят как да вплетат личния си шрифт и във визитките, които използват, личния си сайт, новата щампа на тениската или чантата си и т.н.

- символи – ако сте готвач, може би вашият символ ще е черпак, ако сте туристически агент – компас, ако сте IT специалист – компютър или мишка. Вие си изберете дали искате да имате професионален символ и ако да, кой е вашият.

Още по темата: Как да вляза в рекламата


Успяхте ли да откриете характеристиките на вашия бранд? Ако да, вече е време да започнете да развивате бранда си стратегически и да очаквате възвращаемост от усилията си под формата на предложение за работа, нови възможности за развитие и т.н. Ако сте в началото, фактът, че в момента вече четете края на този текст означава, че проявявате интерес към темата. Затова ви предизвикваме да отделите няколко часа до края на тази седмица, за да помислите целенасочено за личния си бранд, как да го изградите и развивате или дори как да се ребрандирате, ако мислите, че това е нужно. Обещайте си да го направите, гарантираме ви, че упражнението ще ви бъде полезно.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly