Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Човек е много по-продуктивен, ако има време за себе си

Ако си имал добър мениджър, и ти ще бъдеш добър, казва Филип Филипов, директор на Skyscanner в София и част от 10-ката на Next Generation финалистите
Share Tweet Share
Снимка

Ако човек има подкрепата и свободата да прави грешки и да се научи, тогава и мениджърът ще е доволен, казва Филип Филипов.

 Фотограф: Юлия Лазарова

Тази седмица ви представяме кариерния път на още един от десетте финалисти в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2016 - Филип Филипов. Той е директор на българския офис на компанията за търсене на полети Skyscanner, в който вече работят 35 разработчици и който продължава да се разраства. Филипов има бакалавърска степен по политически науки от "Харвард". Завършил е и МВА в INSEAD. В Skyscanner е от 2013 г. и вече е един от висшите мениджъри в компанията.

- Г-н Филипов, защо решихте да отворите офис в София и риск ли беше подобна стъпка?
Рискът не е голям. Има няколко причини за този офис. Ние сме компания в индустрията с пътувания. София има страхотен подбор на хора, които са се занимавали с нещо в този сектор. Компаниите може и да не са много известни за голямата публика, но тук има офис на Booking.com, Vayant, която е за ценообразуване на самолетни билети, TravelStoreMaker и др. Така се получава голяма концентрация на хора в този сегмент. Второто е, че има страхотни инженери в България, които като качества са просто уникални. Имаме един определен тест за специалисти, преди да преминат интервюта при нас. Досега само четирима са получавали пълния брой точки в него, като двама от тях са българи.

Така видяхме, че има възможност да съчетаем тези два фактора, и затова отворихме офис. Първо наехме двама души, които работеха от дома си и пътуваха. После имахме възможност да наемем екипа на Soundcloud - общо петима души. Така в един момент решихме да отворим цял офис и в момента сме 35 души. В България е основно софтуерен екип.

- Преди сте отговаряли за b2b екипа?
Да, но после минах към сегашния екип, който отговаря за доставчиците. Имаме връзка с 1400 партньора и моят тим отговаря за връзката с тях. Преди това изградих b2b екипа от 5-има до 45-има души в момента, през което време оборотът нарасна над 30 пъти.

- А как попаднахте в Skyscanner?
Покрай предишната ми работа се познавам с един от основателите на компанията - Гарет Уилямс, който е и изпълнителен директор. Когато учих бизнес администрация в Сингапур, пишех седмичен блог за индустрията и имах около 1000 абонати, като той беше един от тях. Един ден ми написа, че е в Сингапур, и поиска да се срещнем, тъй като имал специално предложение за мен. Отидох по дънки, фланелка и джапанки. Поговорихме си и ме попита какво искам да правя след това. С тогавашната ми приятелка и сегашна съпруга искахме да се местим в Лондон. Имах варианти да работя за фондове за дялови инвестиции и за една друга технологична компания - Skype. Гарет ми каза: защо не пробваш да се присъединиш към нас. Аз се съгласих, минаха интервютата. Мисля, че се срещнах с всички висши мениджъри, а с главния инвеститор прекарахме три часа в разговори. Първоначално бях тъй нареченият контрактор и пътувах между Лондон и Единбург, където е централата на компанията. Впоследствие излезе възможността в България и със съпругата ми се върнахме в София.

- Добър избор ли беше завръщането в София?
Страхотен избор. За да може да се разрасне даден офис в Skyscanner, имаме тъй наречените senior leaders - около 16 души в компанията. Аз съм един от тях и така дойдох в София. Системата в компанията ни дава свобода и по този начин разширихме офиса, наехме доста хора, успяхме да привлечем способни специалисти. Сега сме 35 души и дори имаме стажант от Португалия. Впрочем много интересен е фактът, че когато отворихме стажантската програма на световно ниво, не очаквахме хора извън България да кандидатстват за офиса в София. Но досега сме имали трима чужденци - освен този от Португалия един от Германия и един от Сингапур. Този офис не се определя само като български, а е международен.

- С какво точно се занимава офисът в София?
В нашата компания няма офиси, които да се занимават с аутсорсинг. Момчетата и момичетата тук работят по три интересни проекта - единият екип създава ботове, които отговарят на определени запитвания. Другият екип предрича цени - изискват се алгоритмични знания, за да предугадиш кога цената ще падне или скочи. Проектът е много сложен. Една малка част от b2b екипа направи нашия проект White Label, чрез който компании могат да интегрират търсенето в Skyscanner на сайтовете си. Така че това са трите екипа. Аз отговарям за връзката с различните офиси. Отделно съм юридическото лице на компанията. Пътувам много и само през миналата година съм летял 84 пъти.

- Трудно ли се управлява дистанционно?
По-голямо предизвикателство е, но не бих казал, че е задължително трудно. Голяма част от тези екипи са доста независими и когато има постоянна комуникация, нещата се случват. Моята локация в момента ми позволява по-нормален начин на живот. А преди отговарях за екипа в Сингапур и беше далеч по-трудно заради часовата разлика от Лондон.

- Взимали ли сте грешни решения?
О, да. Взимали сме грешни решения откъм продуктовата страна. Например имаше продукт, който мислехме, че ще направим много бързо. Първо се оказа, че е изключително сложен, тъй като управлението на данни беше далеч над очакванията ни. Подценихме колко мащабна информация трябва да обработим. Продуктът стана много бавен. Отне ни време да разкажем и признаем грешката си на клиентите. Но научихме урока си и създадохме нова архитектура.

- Защо избрахте индустрията с пътувания?
Имах възможност да работя за стартираща компания в индустрията - Everbread, която за съжаление не успя да се развие. Тогава много се запалих по авиолиниите и авиацията. Става въпрос за един от най-големите пазари на света - между 12 и 14% от глобалния брутен продукт са свързани с пътувания. Изключително много специалисти има в тази сфера. Онлайн пътуванията се развиват бързо, но има цели пазари, на които потребителите не знаят, че могат да си купят билет през интернет. Интересен и растящ сектор е.

Преди това бях консултант в Ню Йорк и Лондон. Първоначално се занимавах със стратегии в банковия сектор, но ми беше скучно. Впоследствие се занимавах с оптимизацията на логистиката в големи предприятия. Учил съм политически науки и исках да се занимавам с човешки права. Работих и за ООН в студентските си години. Там срещнах толкова много умни хора, които обаче са с вързани ръце. Интелектуалната маса там е жестока, но няма изпълнителна власт. Така реших да се занимавам с бизнес.

Снимка

София има страхотен подбор на хора, които са се занимавали с нещо в сектора с пътувания, казва Филип Филипов

 Фотограф: Юлия Лазарова



- По-практичен ли е бизнес секторът?
По-интересен е. Но не изключвам след време да се върна към обществено насочен сектор като образование или здравеопазване.

- Не сте се задържал на едно място повече от две години?
Да, откъм локация не съм се задържал. Сега сме в България, после не знам къде. Интересно е, научават се много неща.

- Доволен ли сте от MBA образованието си?
Доволен съм, да. Откъм академична гледна точка не съм сигурен колко си заслужава. Но от гледна точка на нетуъркинг и срещи с нови хора определено да. Най-интересен курс за мен беше организационно поведение, а не толкова финанси.

- Как човек се учи да бъде мениджър?
Предполагам, че всичко става с опит.

- Имали ли сте труден период?
Такъв период може да бъде в две крайности - или имаш някой служител, който е много кадърен и иска постоянно да расте, или имаш някой демотивиран. Има различни методи как може да бъде стимулиран даден човек. Като цяло всеки научава много от собствените си мениджъри. Когато започнах в Skyscanner, докладвах на главния оперативен директор, който е просто уникална личност и има толкова много знания как се управляват хора, че може да е професор и да напише книга по темата. Сега в момента докладвам на директор продукти. Човекът е с 20-годишен опит от компании като Micrоsoft и Amazon. Теорията е, че ако си имал добър мениджър, и ти ще бъдеш добър. Което, разбира се, не означава, че ако не си имал такъв, няма да станеш добър. Смятам, че ако даден човек има подкрепата и свободата да прави грешки и да се научи, тогава и мениджърът ще е доволен.

- Вярвате ли в работохолизма?
Не вярвам, въпреки че съпругата ми няма да се съгласи. Мисля, че човек е много по-продуктивен, ако има време за себе си. Не смятам, че часовете са равни на КПД-то, което може да се вземе от един човек. Важното е този човек да има възможност да учи нови неща. Да, имало е случаи, в които сме работили много. Но не вярвам в работохолизма.

- Имате ли определени правила в това отношение при управлението на хора?
Не очаквам от хората да отговарят на мейлите ми, ако примерно съм им ги пратил в 11 вечерта. Не очаквам да са на същото часово време като мен - в офиса сме с плаващо работно време. Обичам да идвам рано сутринта, защото тогава мога да свърша работа. Но някои са семейни и предпочитат да дойдат в 11 и да приключат в 8 вечерта. Вярваме, че всеки може да намери собствения ритъм на работа, стига това да не се отразява негативно на останалите.

- С кое се гордеете най-много в работата си?
Че успяхме да изградим страхотни екипи, които могат да функционират самостоятелно, и хората в тях да се чувстват добре.
Трудното решение
За мен беше предизвикателство да изоставя b2b екипа ми. Човек има принадлежност към нещо, което е изградил. Но пък за всяко нещо си има време. Имаше възможност да поема сегашния ми екип и приех. Така преминах в изграден тим от екип, които съм създал. Но имаха нужда от човек с продуктов опит и аз приех.
Skyscanner е глобална метатърсачка за самолетни билети, хотели и коли под наем. Предлага услуги на над 30 езика. В началото на годината завърши поредния си инвестиционен рунд за 192 млн. долара, които са за международното разрастване на фирмата. Има офис и в София с 35 разработчици, който е един от 11-те глобални офиса на Skyscanner.

Досега в поредицата с кариерни истории на финалистите в Next Generation 2016 ви представихме:
- големия победител Светла Пармакова, ръководител на отдел "Управление на обезпеченията" в Райфайзенбанк
- първия подгласник Антон Петров, мениджър "Верига на доставките" в софийския клон на швейцарската "Райхле и Де Масари"
- третия финалист Иван Такев, главен информационен директор в спедиторската компания "Гопет транс"
- Георги Сердаров, създател и мениджър на системата за ресторантьорски резервации Rezzo.bg

- Димитър Каданов, изпълнителен директор на софтуернаta компания OneBit Software.
- Даниел Бундаржиев, оперативен мениджър на MegaMall в столичния квартал "Люлин"
- Иван Александров, собственик и основател на онлайн супермаркета eBag и дигитална агенция WhatIf
- Калин Георгиев - зам.-декан на Факултета по математика и информатика към Софийския университет, както и основател на софтуерната компания "Астеа солушънс"

- Красимир Колев -
старши мениджър "Преход и трансформации" в компанията за изнесени услуги TELUS International Europe.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly