Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Глобалният кандидат

Работодателите имат нужда от иновативни начини на общуване, за да спечелят качествени служители
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Милан Филипов** завършва магистратура по икономика в Софийския университет "Св. Климент Охридски". След няколко месеца по програма "Еразъм" в Германия и стажове във Франция и Полша той се подготвя за последните си изпити.

Миналата есен Милан специално лети до Великобритания, за да посети Лондонското кариерно изложение за висшисти (London Graduate Fair) - едно от най-големите европейски събития от този тип. Целта му е да установи дали той като българин би имал същите шансове пред потенциални глобални работодатели, както колегите му от други страни в Европа.

"Някои от приятелите ми мислеха, че съм луд да бия целия този път само за да се срещна с компании и служители по подбора, но си струваше. Доволен съм, защото разбрах, че европейските специалисти по персонала са наясно с нивото на образование в България. Те всички бяха на мнение, че аз съм подходящ за работа не само в техните дъщерни компании в България, но дори в структурите им на европейско или на световно равнище", споделя абсолвентът.

След това пътуване той вече знае, че е атрактивен кандидат за известни европейски работодатели и ще има възможност за избор, след като завърши. Въпреки това не разчита единствено на контактите си от Лондон: "Поддържам връзка с компании, търсещи нови служители, не само на кариерни форуми, а и чрез социалните мрежи и университета. Предчувствам, че ме очакват интересни дни", казва бъдещият магистър по икономика.

Милан може да се довери на своята интуиция. Защото компаниите в целия Европейски съюз се надпреварват да наемат висшисти с отлични дипломи. Въпреки формалните ограничения за достъп на българи до някои западни трудови пазари, за работодателя няма значение от коя държава идва даден кандидат, стига да докаже, че притежава търсените качества. Подборът отдавна вече не се извършва само на национално ниво. Сега големите фирми все по-често разглеждат профилите на специалисти от други националности и обявяват свободните си позиции също в съседни държави, в региона или дори по-далече в Европа.

Дигитална динамика


Компаниите непрекъснато търсят контакти с потенциални ценни служители, като използват всевъзможни канали: кариерни изложения, вестници, списания, социални мрежи като Facebook, Twitter, LinkedIn или Xing. "Започнахме да адаптираме нашата комуникационна стратегия към потребностите на новия пазар. Трябваше да преминем през един интересен и пълен с предизвикателства учебен процес в областта на новите медии - Facebook и други подобни. В края на всеки ден трябваше ние, работодателите, да отиваме там, където са кандидатите за работа - а именно в социалните мрежи", разказва Флориан Апел, ръководител на отдел "Работодателска марка" в DEKRA - международна компания за експертизи за автомобилостроенето, промишлеността и персонала с филиали в повече от 50 страни в света.

Бързото развитие на комуникациите изисква от отделите по персонала често и бързо да се приспособяват към промените. А това не е лесен процес. За големите фирми е далеч по-трудно да се "движат" в дигиталното пространство, отколкото за отделния човек. "Преди всичко работодателите трябва да определят отношението си към социалните медии и поведението си в тях. Например: Допустимо ли е да бъдат приятели във Facebook с кандидати за работа? В много държави в момента това е недопустимо, но не е изключено да се превърне в нещо обичайно в близкото бъдеще", коментира Марк Тимс, упрявляващ директор на GTI Recruitment Solutions - глобална компания за подбор, базирана в Лондон. Заради постоянната промяна в комуникационните навици на кандидатите Тимс съветва специалистите по персонала да развият инстинкт за подходящото поведение в различни ситуации.

Виртуално запознанство


Сериозните компании осъзнават необходимостта от нов подход към младите хора с оглед тяхното различно отношение към кариерата в сравнение с това на техните родители. Тъкмо поради тази причина работодателите не просто предлагат на кандидатите конкретно място за работа, а най-напред водят с тях активен диалог, за да спечелят интереса им. Вече не са единици висшите мениджъри, които канят потенциални служители на онлайн чат, за да им разяснят по-подробно възможностите за кариерно развитие в ръководените от тях фирми.

На всички корпоративни сайтове вече има специален кариерен раздел, където се публикуват обявите за работа и условията за кандидатстване. Масова практика е свободните позиции да се обявяват също в Twitter. Много компании имат собствени кариерни профили във Facebook. Стотици абсолвенти попадат на тях, търсейки информация за работодателя, и често натискат бутона "Харесва ми".

Наблюдава се и друг интересен феномен: все по-често необвързващите контакти в глобалната мрежа са предпоставка за обвързващи работни взаимоотношения впоследствие. Умните кандидати за работа осъзнават този шанс и съзнателно го търсят. Милан Филипов например е качил автобиографията си и личния си профил в различни интернет страници, редовно разглежда сайтовете на различни работодатели във виртуалното пространство и събира професионални контакти. "В началото ползвах социалните мрежи и новите медии без конкретна цел, но после осъзнах, че всички тези контакти могат да донесат стратегическа полза. Досега успях да установя връзка с всички работодатели, които съм си избрал. След запознанството ни в интернет с двама от тях вече имах личен контакт", споделя младежът.  

Милан разказва и една конкретна случка: на Лондонското кариерно изложение миналата година той се среща лице в лице с човек, с когото преди това е общувал само виртуално. "Познанството ни от мрежата беше огромен плюс, обяснява студентът. За щастие разговорът ни премина много добре и на живо. Това ми даде възможността да получа по-подробна информация за фирмата, към която бях насочил вниманието си. Сигурен съм, че такъв тип взаимоотношения и установяване на контакти увеличава възможностите ми да намеря перфектната работа, независимо коя компания ще избера накрая", категоричен е абсолвентът.

Този нов вид комуникация на пазара на труда със сигурност не е временно явление. И до момента не се влияе от икономическата ситуация. Няма значение дали е период на криза или на възход: компаниите винаги искат да привлекат най-добрите. "В трудни времена подборът продължава да е важен елемент от работата на специалистите по персонала, само фокусът е различен. Сега работодателите не наемат масово, а само хора с отлично представяне и голям потенциал. За да стигнат до тях, фирмите трябва да усвоят подходящия стил на комуникация и модерните средства за общуване", обобщава Щефен Лайк, директор "Глобална работодателска репутация" в Ernst & Young Global Limited.

-------------------

* Геза Бартелс е специалистка по работодателска репутация, личен маркетинг, кариера и комуникация. Работи като консултант в международната компания за управленско консултиране Goetzpartners Management Consultants в Мюнхен. Завършила е културология в Испания и Германия, в момента подготвя дисертация по комуникационни науки към университета в Люнебург, Германия.

Оливер Фийл е консултант на свободна практика. Работи по стратегически проекти за управление на персонала в големи концерни в Европа. Преди това в продължение на 10 години е ръководил звеното за връзка с клиентите в Европа и Азия на консултантската компания Тrendence.

** Името е променено.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly