Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Продуцент на игри

Тодор Бонов, продуцент на игри в компанията за компютърни игри Gameloft, разказва за своята професия и кариерен път
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

В рубриката "Професии" ви представяме различни възможности за професионална реализация. Днес ви срещаме с Тодор Бонов – продуцент на игри в компанията за компютърни игри Gameloft, който разказва за своята професия и кариерен път.
 
Гейминг индустрията е един от бурно развиващите се сегменти в областта на информационните технологии, за които от консултантската компания Digi-Capital прогнозират обороти от 110 млрд. долара в световен мащаб към 2018 г. Работата като продуцент на игри е една от възможностите за кариера.  Тя има много общо с проектния мениджмънт – друго направление, за което специалистите в областта на човешките ресурси и подбора на персонал казват, че е с добра перспектива. Но ето повече информация дейтали за професията и индустрията от разказа на Тодор Бонов.

Моята работа
Представете си, че от утре ръководите екип от гейм дизайнери, програмисти и художници, който има само една цел – да създаде игра, виртуален свят, потапянето в който да носи наслада на всеки един домогнал се до него. Това е денят, в който можете да напишете на визитката си продуцент на игри.
 
Задачи и отговорности
Като продуцент аз ръководя разработката на игра (проект) и водя мултифункционален екип. Основните задължения, които могат да опишат най-добре професията са:
- Планиране
С правилно планиране задаваме посоката и темпото на работата. Планът никога няма да е перфектен, но е отправната точка, от която тръгва всеки един проект.
- Контрол и проверка на разработвания продукт
Като продуцент отговарям продуктът да бъде доставен навреме, да покрие зададените стандарти за качество и да се вмъкне в определения бюджет.
- Координиране
Изработката на игра или който и да е друг софтуерен продукт зависи не само от екипа, който пряко е ангажиран с разработката, но и от редица други отдели като топ мениджмънт, маркетинг, комюнити мениджмънт, QA и т.н. Координирането на целия работен процес между различните звена е едно от най-големи предизвикателства в професията.
- Приключване на проекта
Като продуцент съм отговорен за излизането на играта на пазара. Всяко едно звено, участвало в разработката на продукта, винаги ще иска "още малко време", за да го по-добър. Това е момента, в който трябва да преценя, кога играта ще излезе на пазара, тъй като "доизкусуряването" е почти безкраен процес.
- Водене на мултифункционален екип от програмисти, дизайнери, артисти
Като продуцент водя екип от професионалисти и съм отговорен за добрия тон на работното място и всеки един мой колега да се чувства добре в екипа - да намеря време да поговоря с всеки поотделно, да го изслушам, да отчета личния принос и постижение или да дам конструктивна критика, когато се налага, да мотивирам и да бъда до всеки един в онези трудни моменти преди пускането на играта на пазара.
 
Перспективи
От финансова гледна точка професията е с отлична перспектива за развитие - оборотът, който индустрията генерира, се увеличава с приблизително 8% на годишна база, като се очаква да достигне 110 милиарда долара през 2018 г. С най-голям прираст са игрите за мобилни устройства, където е и основният таргет на Gameloft.
Точно това бурно развитие при мобилните игри е и основната предпоставка за развитието на личностните ви качества, които можете да подобрявате всеки ден при комуникацията си със специалисти от всички отдели на компанията.
 
Моето образование
Завършил съм "Бизнес администрация" със специализация маркетинг в Нов български университет. През последната 1 година се опитвам да намеря време, за да напиша магистърската си теза по статистика.
 
Изборът на професия
Това е въпросът с най-лесен отговор.
Обичам игрите + искам и мога да водя екип = работя като продуцент на игри в Gameloft
 
Умения и опит
Търпението и желанието за нови познания са основополагащи предпоставки за успех във всяка една професия, но най-важното лично качество, което трябва да имате като продуцент е да сте добър слушател.
Като ръководител на комплексни проекти вие никога няма да разполагате с експертните умения, които имат колегите от екипа. Поради тази причина е от изключителна важност да "чуете" всички гледни точки, така че да поведете проекта във вярната посока.
Разбира се, работата е свързана с компютърни технологии и познания в сферата са задължителни, но както вече споменах, не е необходимо да сте невероятен програмист, даровит художник или завършен маркетолог. Важното е да умеете да накарате всички тези специалисти да работят заедно за постигането на обща цел.
 
Моите предизвикателства
Основното предизвикателство е, че ние създаваме забавление. В началото на проекта стои трудността да предвидим какво ще бъде очакването на потребителя, кое ще бъде забавно и кое не в играта, кое ще зареди с емоция и лично преживяване. Именно постигането на "фън"-фактора е основото предизвикателство на работата в гейминг индустрията - промяна на първоначалната идея, чести промени в изискванията и т.н. Предизвикателствата от технологично естество са постигане на платформена независимост и честата смяна на вътрешната архитектура поради скоростното променяне на мобилните технологии.
 
Обичам работата си, защото...
Започвате нова работа. Тя е спокойна и монотонна. Приключвате работния ден  по едно и също време. Извършвате една и съща дейност, която с нищо не може да ви изненада и/или обогати. Комуникацията ви с колеги е ограничена до минимум.
Работата в Gameloft няма нищо общо с описаното по-горе, което създава редица професионални предизвикателства, справянето с които ми носи удовлетворение.
 
Заплатата
Нивото на заплащане зависи от опита на продуцента, броя на публикуваните игри и колко успешни са те.
Ако нямате опит в гейм индустрията като продуцент, но имате опит като проджект мениджър най-вероятно ще надградите текущата си заплата.
 
Моите планове за развитие
Нова игра, ново приключение. 
 
Моите източници на информация
Няма лош източник на информация. Всяка една книга, статия или лекция, от която обогатявате личния и професионалния си кръгозор ще ви помогне за по-добрата комуникация с екипа.
Аз лично редовно чета Harvard Business Review и http://www.gamasutra.com.
 
Съветът ми към младите
Не забравяйте, че не вие, а екипът създава игрите. Хората, с които работите са професионалисти, което означава, че работата им трябва да има смисъл и цел, които вие трябва да посочите.
А, да. Разберете какво гласи законът на Торндайк и го ползвайтеJ
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly