Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: PR специалист

Повече за професията разказва Венелина Михова, мениджър "Ключови клиенти" в комуникационната агенция "Юнайтед Партнърс"
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Антоанета Киселинчева

Кое е първото нещо, което ви изниква в съзнанието, когато чуете PR или връзки с обществеността?

Ако е организиране на щури партита с известни личности или публикуване на платени статии по сайтове и вестници, значи, сте доста далеч от истината. Всъщност професията на PR специалиста е много по-сериозна и отговорна от това. Като за начало е свързана с провеждането на различни проучвания, отлично познаване на пазара и тенденциите, бизнеса на клиентите и техните конкуренти. Изключително важно е и да имаш стратегическо и креативно мислене, да умееш да пишеш текстове и да използваш вещо думите, да можеш да говориш и да презентираш интересно и увлекателно пред хора, да познаваш добре медиите и да боравиш свободно с новите технологии и социалните мрежи.

Но какви са тънкостите и особеностите на професията, как се става PR и какви са стъпките, за да се издигне човек в тази динамична и предизвикателна област? Поканихме Венелина Михова, за да даде отговор на тези и други въпроси, и да разкаже повече за своя опит и кариерен път. Тя е PR специалист по професия и понастоящем работи като мениджър "Ключови клиенти" в комуникационната агенция "Юнайтед Партнърс". Завършила е бакалавърска степен по "Българска филология" в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Към PR-а се насочва след като завършва висшето си образование, но е работила и като журналист в различни телевизионни продукции. А това не е никак изненадващо, тъй като, както самата тя споделя, тези две дейности имат множество допирни точки. В "Юнайтед Партнърс" е постъпила като стажант преди години, но с желание и упоритост е успяла да се издигне до настоящата си позиция, на която ръководи няколко екипа. И така днес основната част от работата й е свързана с планиране, изработка и реализиране на кампании и комуникационни стратегии за клиентите на компанията. 

Перспективи
Ние сме агенция в сферата на комуникациите, а добрата комуникация винаги е била сред водещите предпоставки  за успех – независимо дали говорим за компания, организация или частно лице. В нашето съвремие нуждата от добра комуникация се чувства все по-силно благодарение на интернет, социалните мрежи и най-вече мобилните технологии, които са постоянно с нас и са наш непрестанен източник на информация. Ежеминутно получаваме огромни количества информация и за да може до нас да достигнат посланията, които клиентът иска да предаде, е необходимо той да има добър комуникационен партньор. В този смисъл професията е перспективна.   

Моето образование
Имам бакалавърска степен по "Българска филология" от Софийския университет "Св. Климент Охридски". Впоследствие записах задочно магистратура по "Връзки с обществеността" пак там, но не съм се дипломирала. През годините съм участвала в семинари и друг тип образователни събития, вече тясно специализирани.

Изискваното образование за тази професия
За професията на PR специалиста е необходимо да умееш да пишеш текстове и да разбираш текстове, защото именно това ти дава свободата да работиш с думите и да си креативен. В това отношение филологическото образование ми даде много. От друга страна, всякакъв тип образование, свързано с маркетинг и комуникации, може да е добра основа. Важното е да се учиш от практици, тъй като съвременната информационна среда е много динамична и това, което е релевантно днес, често вече не важи за утре. В България може да се учи маркетинг и PR в повечето големи университети.

Много е важно самообучението – търсенето на интересна информация в интернет може да е полезно, стига да е контролирано. За това могат да помогнат хора, които вече са в бранша. Стажантските програми на различните агенции и компании дават такъв шанс за практическо обучение.

Моят път дотук
Като студентка работех в НТ "Иван Вазов" – беше една от най-забавните ми работи. След това започнах в БНТ в отдел "Международна дейност", където се занимавах с организирането на кинофестивали и разпространението на българските филми по фестивалите в света. Там получих добър опит в работата с хора от различни националности и характер, което помага много в изграждането на комуникационни умения. Работила съм и като редактор и репортер в различни ТВ продукции. Към PR професията се насочих, когато завърших университета. В интерес на истината PR и журналистическата работа доста си приличат, а и работата на PR специалиста зависи много от това да познаваш добре медийното пространство. Вярвам, че добрите журналистически и PR практики се ценят и от двете страни.

Задачи и отговорности
Работя с няколко екипа, които ръководя. Като цяло работата ми е свързана със стратегическо планиране на стратегии и консултантска дейност. Или по-просто казано, заедно с екипа измисляме коя комуникация ще е най-подходяща за нуждите на клиента, какво искаме да кажем на неговата аудитория, как и по какъв начин, както и къде да бъдат споделени посланията, за да достигнат до правилните хора. Голяма част от работата ми е свързана и с развитието на екипа, с който работя.

Умения и опит
Едно от най-важните неща е лидерските умения – това е нещо, което развиваш и изграждаш, за да може екипът да работи добре и да се чувства добре в работата си. Както казах, умението за работа с текстове също е важно. Говоренето пред хора, презентационните умения – това са неща, които са особено важни, защото колкото и да е добър проектът, който си направил, ако не го представиш хубаво, няма да впечатли аудиторията. Това е като да изгледаш филм и да си кажеш "много яка идея и сценарият не беше зле, ама тъпо го разказаха". Това се придобива с опит, а той идва с работата. Не е случайна поговорката "не питай старило, а питай патило". Практиката дава най-големия опит във всяко едно отношение.

Моите предизвикателства
Едно от основните предизвикателства е това, че работиш с хора – клиенти, партньори, подизпълнители и колеги. Основните предизвикателства идват и от това, че често работим с клиенти, базирани в чужбина, на които е трудно да обясниш обстановката в България. Тук именно се намесва консултантската дейност - да убедиш клиента какво ще е най-добре да се направи в комуникационно отношение, за да постигнем целите си.

Моето удовлетворение
Работата ни е доста интересна, тъй като е свързана с разнообразни сфери на дейност. Някои от клиентите ни са от областта на бързооборотни стоки, докато други са технологични компании, фармацевтични, модни, финансови и т.н. Забавно е да научаваш спецификите на различните бизнеси и да търсиш най-правилното решение за тях. Най-голямо удовлетворение носи, когато видиш реалните резултати от своята дейност. Например имаме клиент, чиято единствена комуникация е в социалните мрежи, които са поддържани от нас. Когато ни се обадиха и споделиха, че са увеличили продажбите си благодарение на нас, това донесе много приятна емоция от добре свършената работа. А и фактът, че сме Агенция на годината за 2014 г. на наградите на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА), също беше прекрасно признание.

Моите източници на информация
Информация черпя буквално отвсякъде – книги, списания, колеги, но предимно от интернет. Не е необходимо да се търси информация само на едно място. Напротив, доста полезно е да напишеш в търсачката ключови думи като "презентационни умения" и да поровиш, за да видиш кое ще е най-подходящо за теб. Често комбинирам информация от различни професионални сайтове, медиите, включително и от социалните мрежи – youtube, facebook, 9gag. Да, не е нужно да са специализирани, за да научите нещо ново, което може да ви свърши работа

Хубаво е да се ходи и по семинари или работилници, в университетите организират такива. Дори на пръв поглед темата да не звучи интересно, можеш да почерпиш практика от това как самият човек е представил проекта, как е направил презентацията си и е провел лекцията. 

Моят съвет към бъдещите професионалисти
Първото нещо е, че PR-ът не е "организиране на събития с известни личности". Не е и "публикуване на една статийка сега тука". Всъщност той е много сериозна професия, свързана с проучвания и стратегическо мислене – да умееш да преценяваш кое е важно, как ще представиш посланията и на кого. Разбира се, има я и креативната част, която е доста забавна.

Основното нещо, което се случва на всеки, започващ работа някъде, е желанието за бързо израстване във фирмата. Съветът ми е да гледат и слушат, и да черпят от опита на другите, да търсят посоката, в която им е най-интересно да се развиват и да се стараят да прилагат тези познания (дори т.нар. меки умения), да се развиват и да мислят самостоятелно. Ако се справят, по-бързо ще получат и желаното признание. Бъдете креативни, мислете с главите си и се стремете да се развивате, за да постигнете успехи. Аз започнах в "Юнайтед Партнърс" като стажант и минах през няколко позиции, докато достигна сегашната. Вярвайте в себе си и се постарайте, за да постигнете успех.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly