Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Отговор на казус: Не е ли по-добре да си стоиш вкъщи?

Какво да правим, когато имаме болен колега в офиса
Share Tweet Share
Снимка

[flickr (CC)] 

Навън е -18 градуса и изведнъж в офиса пропълзява някакво странно създание, което до вчера сме познавали като колегата Пешо, Гошо, Гинка или Марийка.

Конкретното име и позиция нямат особено значение, защото човекът, който стои пред нас, вече не е същият, а бегло подобие на предишното си "аз". Едва влязъл, ни хвърля един празен поглед и с огромна, неистова мъка се упътва към мястото, където до вчера седеше Пешо, Гошо, Гинка или Марийка. И в този момент истината ни връхлита с цялата си непосилна тежест – свидетели сме на поредния паднал жертва на онзи бич за съвременния корпоративен офис, познат като настинка или грип. Всички характерни симптоми са налице – потънали очи, зачервен и течащ нос, напукани устни, кашлица, джобове, от които се подават заканително намачканите ъгълчета на използвани до полуда носни кърпички и какво ли още не...

И когато си мислим, че може и да сме се заблудили, че доколкото го познаваме, сигурно е прекалил с алкохола предишната вечер, ето че той вади от чантата си неопровержимото доказателство – шишенце с прополис, капки за нос и корен от джинджифил за чай. Помощ! Но какво прави? С ужас виждаме как взима джинджифила и отива да си направи първия за деня животоспасяващ чай. Така за секунди кухнята ще се превърне във високотоксична бойна зона на вируси, които оттам като в същински Шенген на кошмара ще се разпръснат във всички посоки, стигайки и до най-отдалечените кътчета на офис пространството, специално проектирано, за да улеснява непосредствения обмен на информация (и бацили) между колегите.


Ако този сценарий ви е добре познат и дори често сте били главни герои в него, нищо чудно, подобно на нашата читателка, да ви се е случвало да си зададете въпроса "ЗАЩО много хора държат да идват на работа, когато са болни, излагайки на опасност здравето на колегите си и рискувайки да влошат собственото си състояние?". И най-вече: "КАК в такива случаи да ги накараме да размислят, така че да стоят далеч от офиса, без да ги обиждаме и без да ги караме да се чувстват непотребни?". В търсене на лек срещу т.нар. презентеизъм (или ходенето на работа на всяка цена, дори когато сме твърде болни, за да го правим), зададохме тези въпроси на няколко управители и специалисти по човешки ресурси в различни компании. И ето отговорите, които получихме.  
 

Ако човек не се чувства добре, трябва да си остане вкъщи
Анелия Димитрова, управляващ директор на компанията за развитие и подбор на персонал "Катро България"

Снимка

 



Казусът на читателката е особено актуален в сезона на вирусите и гриповете. Като по случайност или просто съвпадение, точно тази първа работна седмица на годината имахме двама болни служители в компанията, единият от които аз самата... За щастие, с помощта на хомеопатичните съвети на нашата лекарка бързо се възстанових и не ми се наложи да отсъствам от работа. Като цяло, що се отнася до мен самата, съм склонна да се самолекувам, включително и с бабини рецепти, и да не се предавам така леко на болестите. А и съм натрупала имунитет покрай децата, които какви ли не вируси носят от градината :)

Спрямо служителите на "Катро", а и в предишни компании, за които съм работила, винаги сме спазвали принципа, че ако човек не се чувства добре, независимо колко безобидни са симптомите, е по-добре да си остане за ден-два вкъщи, за да предотврати по-нататъшно развитие на заболяването, а и за да не зарази колегите. Дори едно обикновено главоболие, чийто причинител не винаги е ясен (може да в вирус в зародиш, паднало кръвно, какво ли не), може да направи човека неработоспособен и неефективен на работното място. Измъчва се не само той, а и колегите му, защото обстановката става по-неспокойна и раздразнителна. Лично аз като мениджър когато видя, че някой колега не се чувства много добре, предпочитам да говоря с него, да разгледаме графика му дали има много важни и спешни задачи, за да преценим кои от тях могат да се свършат от вкъщи или да се поемат от другите колеги, и да го пратя да се възстанови във вкъщи за ден-два. Такъв беше в случая и преди няколко дни в офиса и тъй като първата работна седмица на януари определено позволява такова отсъствие дори и без преразпределение на задачите, надявам се в понеделник всички да сме на линия, здрави, отпочинали и заредени с нови сили.

Специално що се отнася до "Катро", но предполагам и в много други международни компании в днешно време, работата от вкъщи (или home office) става все по-разпространена особено в IT сектора, защото позволява гъвкавост в работния график и зарежда хората с по-различна енергия. Това не означава, разбира се, че очакваме от болните си колеги да работят у дома с температура и кашлица, но заедно преценяваме според ситуацията кои от задачите биха могли да се свършат отдалечено. Принципно при нас в един проект са въвлечени винаги двама консултанти, така че могат да си помагат и в такива ситуации. Аз естествено също съм насреща да поема допълнителна работа, особено когато има спешни крайни срокове. 

От всичко казано бих посъветвала читателката на "Кариери", че здравето е по-важно от всичко и с правилните работни практики като споделена отговорност, взаимозаменяемост, подкрепящи мениджъри и др., оставането вкъщи не би трябвало да е проблем. Важното в този процес е както мениджърите, така и служителите да се научат да ценят здравето си, защото всяко изоставане в работата може да се навакса. Ако не ценим здравето си, това дава отражение рано или късно.
 
Здравето на служителите е най-ценният капитал на организациите
Венета Димитрова, управител на комуникационната компания Arcon net и на консултантското дружество Arcon consult

Снимка

 



Като управител на няколко дружества, мнението ми относно ползването на болничните и ползата от отпуск във връзка със заболяване е категорично в полза на здравето и опазването на здравето на всички служители. Вероятно всички ще се съгласят, че те са най-ценният капитал за всяка фирма. Има колеги, които смятат за геройство да ходят болни на работа, защото работата трябва да се върши. Повечето колеги обаче считат, че това е безотговорно, защото така могат да се заразят и останалите членове на колектива, както и семействата им, което рефлектира зле в числеността на работоспособния персонал и се отразява върху качеството на работата.

Нашето дружество държи на етиката в поведението и отношенията между колегите. Вирусните инфекции са лесно разпространими. Ако член от колектива се разболее, по разписаните вътрешни правила следва да се отдаде на почивка и лечение в домашни условия. Ежедневните му ангажименти се преразпределят, доколкото е възможно между колегите. Ако има особено спешни задачи, те се делегират към друг, който успешно може да ги продължи или свърши. Затова е хубаво да има възможност за припокриване на служителите в случай на отсъствия. Ръководството не толерира геройските престои на работното място с висока температура и трудов ентусиазъм, въпреки че изпълнението на неотложни задачи в конкретни срокове се измества в бъдещето и тези срокове има опасност да не се изпълнят.

От друга страна, е важно да не се спекулира с неразположеност и преднамерени отсъствия, облечени във фиктивни болнични листове.  В големи колективи е трудно да се контролират отсъствията във връзка със заболявания и съответно лесно може да се спекулира. В тази връзка бих посъветвала създаването на вътрешнофирмени правила, които да регулират ползването на отпуск поради заболяване. Какви са задължителните процедури, които трябва да се спазват с цел създаване на правилна организация по издаването, съхранението и изплащането на болничните листове, представени на работодателите?

- Лицето с издаден болничен лист го представя на хартия на своя работодател (осигурител/осигурители) за оформяне на отпуск и ведомост за заплати.

- Всеки работодател/осигурител издава заповед на служебно лице, оторизирано да въвежда данни в дневника и да съхранява бланките.

- Хартиеният болничен лист се завежда в дневник за регистриране на представените на работодателя болнични листове и остава на съхранение.

- Първите три дни от болничните листове се изплащат от работодателя.

- В НОИ се представят всички приложения - № 1, 8, 9, 10 и 15 в зависимост от вида болнични и от броя им за месеца.

- Изплащането на останалите дни във временна неработоспособност (след първите три) се извършва от НОИ по предварително декларирана лична банкова сметка.

Защо на работодателите е необходим дневник за болничните листове?

- Той е официален документ, в който се регистрират и съхраняват уникални данни за всяко лице и за всеки болничен лист – номера, кодове на заболяване, дата на издаване.

- Чрез него се осъществява контрол върху данните и върху периодите дни във временна неработоспособност с цел отпуск или заместване.

- Улеснява извършването на справки при необходимост от анулиране, коригиране или обжалване на вече издадени болнични листове.

- Подлежи на проверка при ревизия от органите по контрола върху разходите на ДОО.

- Спестява глоби и санкции; графичното оформление на дневника е съобразено с всички изисквания на действащата нормативна уредба.
 
Технологиите ни помагат да работим с колеги от всички краища на света
Марина Христова, HR асистент в технологичната компания Indeavr

Снимка

[Indeavr] 



В допълнение към спецификата на бизнеса или дейността на компанията (има дейности, при които здравето на изпълняващия ги е основно и най-важно изискване), конкретният казус има най-малко четири измерения на оценка и анализ. От една страна, компанията и по-конкретно управлението й, което се стреми да осигурява оптимална наличност от човешки ресурси, за да се изпълняват оперативните задачи; от друга страна, тези ангажименти трябва да се изпълнят с очакваното качество; от трета страна, хората са с различни навици и отношение към собственото си здраве; от четвърта, технологиите отдавна премахнаха географските граници и осигуриха възможност да работим в екип с колеги от всички краища на света. 

Разбира се, не всяко неразположение е толкова сериозно, за да е невъзможно да работиш по задачите си, да отлагаш или да прехвърляш към колегите това, което се очаква от теб. В същото време почти никой не работи изолиран от околните и е много лесно едно обикновено неразположение да се превърне в сериозно заболяване за колега или още по-лошо – в масово заболяване за целия екип. Това увеличава значително риска от недостатъчен капацитет за компанията и влошено качество на услугите към клиентите.   В Indeavr се стремим да осигурим решение на подобни казуси, което да бъде приложимо, независимо от възможните лични причини зад поведението на хората. Основен компонент на решението ни е възможността да се заяви работа от дома (Work From Home).

Work from Home е инструмент от система за управление на отсъствията на сътрудниците в Indeavr и може да бъде заявен както от всеки сътрудник, така и от неговия пряк ръководител. В ситуация, подобна на описаната в казуса на читателката, Work from Home помага на сътрудника да не изостава със задачите си. В случай че той самият не може да прецени адекватно риска за неговите колеги, Work from Home се превръща в ефективен инструмент в ръцете на неговия пряк ръководител. Така преките ръководители могат да изпратят човек да работи в "изолирана" среда, без да правят компромиси с вече съгласуван график или да увеличават натоварването на другите членове на екипа.

За да работят от дома си, Indeavr осигурява на сътрудниците си отдалечен достъп и инструменти за непрекъсната (активна) комуникация с екипа. В стремежа си да не допусне компромис с  изискваното качество и да подкрепи екипа, който работи със сътрудника, компанията е приела и основни правила на работа в режим Work from Home, които отчитат всички предимства и недостатъци на отдалечената работа. Практиката ни доказва ползата от подобни на Work from Home инструменти, когато са част от система за управление на човешките ресурси. Така колегите ми получават гъвкавост и със сигурност могат да бъдат по-ефективни, независимо дали са в ролята на мениджър или на редови сътрудник в екип.
 
Трябва да накараме колегата да се чувства спокоен и сигурен
Росен Станев, HR специалист в "Самекс", която е официален представител на веригите за бързо хранене KFC, DD и Nordsee за България

Снимка

 



Често в работната среда се случва деликатната ситуация, в която служител идва на работа със симптоми на настинка или грип. Всеки се сблъсква с вирусните заболявания. Причините за това са ежедневните промени във времето, непроветрената работна среда, недобрата хигиена в градския транспорт и др. И тук идва въпросът как да накараме болния ни колега да си остане вкъщи, как да не допуснем да се разпространят вирусните заболявания сред останалите ни колеги.

В нашата народопсихология е добре известно твърдението, че нашият дом и работа са нашите крепости. Свикнали сме да се чувстваме незаменими. За всеки служител е важно да бъде на работа и да изпълни задачите си, защото само мисълта, че някой може да го замени или измести го кара да се чувства несигурен и да пренебрегва състоянието си.  Нека да признаем и друга причина. Все още в доста фирми служителите не са осигурявани на реалните си трудови възнаграждения. В тези случаи финансовата страна кара работника да идва на работа болен. Не на последно място важна причина е намаления персонал в компаниите с цел постигане на ефективност и максимални печалби. В този случай често се случва да няма подготвен друг колега, който да поеме работата на болния си колега.

Мнението ми е, че отговорът на въпроса "Как да накараме болните ни колеги да си стоят вкъщи и да се лекуват?" се състои в премахването на гореизброените причини. Няма законови норми, които да ни помагат да решим този казус. Затова трябва да накараме колегата да се чувства спокоен и сигурен. Деликатен разговор, в който показваме на служителя минусите при оставането му на работа в тази ситуация, е добър вариант. В повечето случаи този разговор трябва да бъде проведен от друг служител, на когото болният има доверие или изпитва респект към него. Също така е необходимо да протегнем ръка, като осигурим подкрепа. Тя може да се изразява с поемане на текущите задължения и разпределение на работата между останалите колеги.

И ето, че и аз сега съм в тази ситуация. От сутринта съм на работа със симптоми на вирусно заболяване, но вече се замислих. Осъзнах, че няма да мога да дам 100% от  себе си и ще разболея останалите колеги. Въпреки че съм загубил визитката на личния си лекар, намерих му координатите в интернет и си записах час...

Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly