Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Да влезеш в главата на лидера

Няколко насоки как да подобрим общуването помежду си, за да постигнем повече успех в работата и личния си живот
Share Tweet Share
Снимка

"Трябва да започнем да гледаме на общуването по по-цялостен, холистичен начин, който да обхваща не само разума, но и всички останали функции, които са ни присъщи – чувства, емоции, интуиция, импулси, които сме пренебрегвали или подценявали до този момент", казва Николаос Димитриадис.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Настоящият модел на комуникация чисто и просто не работи. Най-честата причина хората, мениджърите, компаниите и правителствата да се провалят е, защото все още живеят и най-вече общуват според правилата и вярванията на миналото. Затова ако искаме да имаме по-пълноценен живот, но и да бъдем по-успешни в работата и бизнеса, трябва да променим начина, по който комуникираме.

С това послание д-р Николаос Димитриадис, директор развитие на City College – международния факултет на University of Sheffield и регионален директор на факултета за Сърбия, Черна гора и Босна и Херцеговина, провокира участниците в третото издание на Next Generation MBA Class – събитието, което подгрява кампанията за кандидатстване в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2016 на "Капитал" и "Кариери". След което даде няколко полезни насоки какво можем да направим, за да подобрим комуникацията си, така че да постигаме повече в работата, преговорите, маркетинга, лидерството, продажбите, а защо не и в личния си живот.

На кръстопът
Огледайте се наоколо. Смятате ли, че общуването между хората е пълноценно? И дали наистина работи? Отговорът, поне засега, е по-скоро отрицателен, защото ако действително работеше, светът щеше да е много по-добро място за живеене отколкото е в момента, казва Димитриадис. По думите му понастоящем сме изправени пред кръстопът, който изисква да направим преломен избор – дали да продължаваме да използваме и възприемаме комуникацията само като пренос на данни от точка А до точка Б, т.е. нещо, което всяка машина вече може да прави дори по-добре от нас, или да минем на следващото, по-високо ниво на общуване, което стъпва върху откритията на неврологията и взима предвид начина, по който действително функционира човешкият мозък (т.нар. brain-centric approach). "Намираме се пред прага на революция, която засяга всички аспекти на нашето общество – бизнес, образование, дори политика", заявява експертът.

Не всичко е логика
Димитриадис е на мнение, че в общуването си до момента сме били подвластни на рационалния модел, който води началото си от концепцията за хомо економикус. Тя се появява през XVIII в. - епоха, в която обменът на информация, възможностите за избор и разбиранията за човешкия организъм са били доста по-ограничени в сравнение с нашето съвремие. Според това логоцентрично схващане човек е безкрайно рационален и действията му са мотивирани от преследването единствено и само на личния, утилитаристичен интерес. Което обаче не отговаря на начина, по който в действителност сме устроени, както сочат и последните открития на науката, убеден е Димитриадис.

Проблемът всъщност е, че остарелият начин на общуване таргетира само онази част от мозъка, която управлява логическото и аналитично мислене, а именно неокортекса или новия мозък. "Така, когато комуникираме, ние всъщност се опитваме да влияем само на мислещата, рационална част от мозъка, като забравяме, че сме много повече от това", казва специалистът.

Къде са емоциите
Ако в ограничените рамки и бавните темпове на XVIII в. рационалното мислене е заемало централно място в отношенията, днес то съвсем не е достатъчно, за да постигаме пълноценна и още по-важното ефективна комуникация. Оттук именно идва и нуждата от промяна на модела. "Трябва да започнем да гледаме на общуването си по по-цялостен, холистичен начин, който да обхваща не само разума, но и всички останали функции, които са ни присъщи – чувства, емоции, интуиция, импулси, които сме пренебрегвали или подценявали до този момент.", пояснява Димитриадис. И това не е валидно само за личния живот, но и за всички останали сфери на дейност – работа, бизнес, образование, политика и икономика.

Някои сектори като маркетинга например вече са въвели този нов модел, за да изследват и предвиждат по-прецизно нагласите и поведението на клиентите. Подходът започва да се прилага все по-често и в поведенческата икономика, политиката, финансите дори. От друга страна, навлизането на когнитивните технологии ще помага все повече да се оптимизира непрекъснатият поток от данни, който преминава ежедневно през мозъка ни, така че да бъдем по-ефективни и да се фокусираме върху по-стратегическите и креативни задачи в работата. Изобщо новите технологии вече са на път да променят из основни начина, по който общуваме, убеден е Димитриадис.

"Представете си, че носите интелигентни очила, които декодират в реално време мимиките и езика на тялото на хората, с които говорим, като ни показват какво реално чувстват във всеки момент от разговора", дава пример той. Защото в крайна сметка ако човек не е само рационален и съвършен егоист, а дълбоко в себе си е способен и на съпричастие и емпатия, във взаимоотношенията ни би имало много по-малко място за празно говорене и много повече възможности за положителна промяна в поведението на всеки, а оттам и в света наоколо, заключава експертът.

7 златни принципа на успешната комуникация

#1 Не се уповавайте само на рационалното мислене
Използвайте и емоциите и чувствата си във взимането на решения и общуването си.

#2 Споделяйте какво чувствате, не само какво мислите
Когато общувате с някого, вместо да се опитвате да обмените концепция или идея, опитайте да предадете емоция. Тя ще направи разговора по-запомнящ се и ще има по-голям ефект върху поведението на събеседника.

#3 Взимайте предвид навиците на хората
Винаги можете да постигнете съгласие с някого по определен въпрос, но не забравяйте, че навиците са много силни и не се променят лесно.

#4 Не подценявайте личните си пристрастия и предразсъдъци
Но не подценявайте пристрастията и предразсъдъците и на хората, с които общувате. Мисленето не е кристалночист процес, какъвто ни се иска да бъде, а често пъти е замъглявано или дори възпрепятствано от вярвания и стереотипи, към които е необходимо да подхождаме осъзнато, за да общуваме успешно и ефективно.

#5 Изследвайте непрекъснато заобикалящата среда
Мозъкът ни се е развивал в продължение на милиони години при взаимодействието с околната среда и физическите условия наоколо. Затова когато комуникираме, трябва винаги да имаме предвид как физическата среда влияе на общуването.

#6 Опростявайте процесите
Не е достатъчно да кажем на някого как да действа. Трябва да се погрижим да отстраним и препятствията, да улесним процедурите и да опростим правилата в процеса на изпълнение на поставените задачи.

#7 Говорете повече с действия и по-малко с думи
Най-древната част от мозъка – т.е. тази, която се намира под неокортекса – е всъщност истинският двигател на поведението ни. Особеното при нея е, че тя не може да говори, защото лингвистичните способности се намират в новия мозък. Така че можем да приказваме колкото си искаме, но същинската част от мозъка, която управлява поведението, няма да разбере нищо от това, което казваме. Затова най-добре говорете с действия, а не с думи, съветва Димитриадис.




Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly