Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Моята виртуална визитка

Или как да изградим личния си бранд на професионалист в социалните мрежи
Share Tweet Share
Снимка

 

Създаването на бранд не е лесна задача. Изискват се фокус, планиране и постоянство. Особено онлайн пространството, където вече не се конкурирате само в тесните си национални граници. Но пък усилията се отплащат. Понякога в милиони и милиарди.

Когато говорим за брандове, имаме предвид не само такива на продукти и услуги, а и на хора. Защото имена като Опра Уинфри, Мариса Майер, Дейвид Бекъм, Ричард Брансън и дори Джъстин Бийбър също са успешни брандове. Те не само печелят с имената си, но стават посланици и на различни каузи, в които увличат стотици хора.

Всъщност всички ние сме брандове. И още по-хубавото е, че разполагаме с потенциално неограничен ресурс да се промотираме и да печелим внимание благодарение на социалните медии. Успешното ви присъствие във виртуалното пространство може да ви донесе нова работа, допълнителни доходи, ценни контакти и дори да помогне на самия вас да продължите да се развивате и да научаването нови неща по-бързо.

На коя от социалните мрежи ще заложите зависи от вашата професионална сфера и цели. А ако имате нужда от идея как да подходите систематично и ефективно в изграждането на собствения си бранд на професионалист, ето няколко съвета.

Фокус, фокус, фокус
За изграждането на марка най-важна е стратегията. Все пак, ако започнете да строите къща, предпочитате да имате детайлен чертеж, нали? Затова започнете с плана. Най-важните въпроси тук са два – коя е аудиторията и какво й обещавате.

Да започнем от аудиторията. Тук можем да формулираме серия различни варианти - от бизнес партньори и бъдещи клиенти до потенциални работодатели. От какво се интересуват те, какви проблеми срещат и какви канали за комуникация и информация използват? Няма смисъл да разпределяте усилията си между десетки социални мрежи, ако има една, която вашият бранш посещава постоянно. Фокусираният подход там може да даде резултат много по-бързо.

При създаването на личен бранд ключовите думи са професионализъм и експертност. Но много често професионалистите се опитват да покрият твърде голям диапазон от сфери, вместо да се фокусират върху конкретни насоки. Днес водеща е нишовата специализация. Вместо да се опитвате да обхванете необятна тема, например маркетинг или човешки ресурси, изберете между 1 и 3 наистина конкретни сфери на експертност. С този подход е много по-вероятно да изградите ясна асоциация между името си и избраната ниша.

Питай Google
Интересувате ли се какво знаят непознатите за вас? Отговорът на този, както на почти всички въпроси, можете да намерите в Google. Потърсете собственото си име и проследете резултатите. Вероятно е да намерите свои профили в социални мрежи, за чието съществуване сте забравили напълно. Изтрийте акаунтите, които не използвате – все пак надали искате новият ви шеф да разглежда профила в MySpace, който не сте ползвали от 10 години.

Освен еднократно "почистване" създайте и система за следене споменаванията на името или фирмата ви. Google Alerts е стар и известен инструмент, но не се поддържа толкова активно от разработчиците и понякога като че ли е последното място, където идва един линк. Mention е полезен за следене на социални мрежи, а в безплатната му версия можете да добавите сайта, Twitter акаунта и Facebook страницата си, така че да виждате споменаванията към тях, в допълнение към следене на името ви в мрежата.

Основите на "къщата"
Няма как да говорим в детайли за сложни трикове, ако първо не сме поставили стабилна основа.
Тъй като хората обръщат преобладаващо внимание на визуалните елементи, профилната ви снимка ще говори за вас повече от всичко останало. Инвестирайте в професионален портрет, без разсейващи елементи на фона. И се постарайте да запазите консистентност в профилите си с еднаква снимка за всички. Добре е да не сменяте тази снимка твърде често, затова няма да ви отнеме много време да направите промяната във всички канали. За някои от тях можете да използвате автоматизация като IFTTT рецепта за промяна на снимките в Twitter и Facebook.

Освен със снимката отличете профилите си и с единна цветова схема, шрифтове и дизайн елементи. Инструменти като Canva позволяват лесно да създадете свой собствен дизайн, който да приложите към различни формати за най-популярните социални мрежи – от Facebook cover до заглавка на личния ви newsletter.

Добре е да запазите едно и също име за профила си. С услуги като Namechk можете да проверите наличността на любимия си username в серия социални мрежи, а и да се поинтересувате какви сходни домейни са свободни за бъдещия ви сайт.

Винаги с едно наум
Проблемът при създаването на личен бранд онлайн идва от това, че пред приятелите си искате да споделите много повече и по-лична информация, отколкото пред бизнес партньорите си. Разделянето на тази информация е голямо предизвикателство, ако не познавате добре настройките за сигурност в социалните мрежи.

Можете лесно да ограничите старите си постове във Facebook, за да ги виждат само вашите приятели (това става по "пътя" Settings – Privacy – Limit Past Posts).

Снимка

 



След като подготвите профила си, можете да проверите как той изглежда за околните. Отворете профила си във Facebook, натиснете върху бутона с три точки в долния десен ъгъл на заглавната ви снимка и изберете опцията View As Напишете име на приятел или ползвайте опцията Public, за да видите каква информация се появява на непознатите.

Снимка

 



Аналогична опция има и в LinkedIn – под кратката информация за профила ви има бутон View profile as , който позволява преглед на профила.

Куратори vs. създатели на съдържание
Каквото и да говорим, съдържанието в социалните мрежи е основният начин, по който можете да се превърнете в професионалист. Разбира се, не си представяйте, че цялото съдържание, което публикувате, трябва да е авторско. В класическия вариант можете да се придържате към съотношение 7:2:1. От 10 поста 7 са споделени новини и статии за вашата сфера със съвсем кратък коментар, 2 са материали, за които говорите по-детайлно, представяйки собствена гледна точка. Един от десет поста представя изцяло ваше мнение по професионална тема. В различните социални мрежи печеливши са различни типове съдържание.

Ето и какво е работещо в различните социални мрежи:

Facebook: линкове и видео
Във Facebook, противно на очакваното, линковете към материали имат сходна и понякога по-висока видимост от постовете снимки, така че можете лесно да работите със споделяне на статии за повишаване видимостта на профила си. Тук ключово е да споделяте съдържание, което малко потребители споделят в момента – ако много хора са пуснали един и същ линк, Facebook групира постовете в News Feed-a на вашите последователи. Тоест печелившото съдържание е ангажиращо и все още непознато за масата потребители.

И все пак видеото е новият цар на социалната мрежа. От една страна, съдържанието е по-ангажиращо за потребителя, от друга, алгоритъмът на Facebook фаворизира новите видеоформати. С възхода на Facebook Live Video всеки може да сподели мислите си на живо и във видеоформат. Не се притеснявайте, ако записът ви не е с професионално качество – никой не очаква това в днешно време. Дори Facebook звезди като Гари Вайнерчък не са перфекционисти и споделят видеа с лошо качество – аудиторията се интересува основно от качественото съдържание. Ако имате какво да кажете, не се притеснявайте как точно ще изглеждате, докато го казвате.

Снимка

 



Twitter: придружете линковете със снимки
В Twitter нямаме чак такъв избор за формата и размера на съдържанието. Най-полезният съвет за микроблогинг платформата е да добавите снимка към поста за по-голяма видимост на съдържанието – във feed-a на Twitter постовете със снимки са не просто по-интересни визуално, но и физически заемат повече място в потока от информация.

Снимка

 



LinkedIn: бъдете активна част от групи
Най-умната стратегия, която можете да предприемете в LinkedIn, е да се фокусирате върху създаване на добавена стойност за групите в мрежата. Концентрирайте се върху няколко групи, които да посещавате редовно, и просто участвайте в разговора – инициирайте дискусии, отговаряйте на въпроси. Заложете на групи, които имат активна аудитория, но са нишови. В най-големите групи разговорите се разводняват, споделя се твърде много съдържание и не можете да изпъкнете толкова лесно. Все пак, как може да направите трайно впечатление, ако само в рамките на един ден в групата са стартирани над 100 нови разговора?

Instagram и Pinterest: местата за визуалните творци
Повечето материали за създаване на професионален имидж се фокусират върху текстово съдържание – основно защото съветите са писани от маркетолози, които работят най-вече с думи. Но за визуални професии като фотография, дизайн или творчески личности на линия са други канали. Instagram и Pinterest са чудесен начин да покажете майсторски изработени бижута, ръчно правени аксесоари или играчки, както и фотографии от вашето портфолио. За дизайнерите и аниматорите са налице портфолио мрежи като Behance и Dribble. Въпреки че се споменават по-рядко, нишовите мрежи са не по-малко силни. Използвайте ги, ако можете да създавате подходящо съдържание за тях.

Има ли алтернатива на блога?
Големите платформи вече се фокусират върху промотиране на така нареченото "дълго съдържание" (long-form content). Facebook промени дизайна на своите Notes, за да даде на потребителите повод да публикуват дълги постове и ефективно да използват платформата като свой блог. LinkedIn правят сходен опит с контент платформата си LinkedIn Pulse. А всичко това започна от Medium – сайт, специализиран в публикуването и разпространението на дълго съдържание.

Появява се въпросът дали този подход не е по-добър от поддържането на собствен блог? Все пак аудиторията вече прекарва време в социалните мрежи, защо просто да не я посрещаме там? Лично аз не съм привърженик на живеенето изцяло върху чужди платформи – както казват много блогъри, не стройте дома си върху земя под наем. Но комбинирането на различни канали може да работи във ваша полза.

Ако сте готови да създавате съдържание, първо работете върху статия за собствения си блог. Когато материалът там е готов, вземете една част от него, разширете го и го публикувайте самостоятелно във Facebook, LinkedIn или Medium, като в края оставите линк към другата част от темата. Количеството кликове няма да е високо, но това ще бъдат силно ангажирани потребители, готови да ви слушат.

На финала - създайте вашата онлайн визитка
Когато разработите своите канали, можете да покажете всички от тях на едно място с About.me. Мрежата позволява да създадете своя дигитална визитка. Ако ви е омръзнало например да слагате в подписа на мейла си 3-4 различни линка, просто поставете своя about.me линк – всеки посетител ще може да види красива профилна страница с всички ваши онлайн канали.

Към които и платформи да се насочите, ключовият съвет е един: фокусирайте се върху това да бъдете от полза на своята аудитория. Тогава и само тогава можете да се наложите като качествен професионалист.
Снимка

[Личен архив] 

Василена Вълчанова е маркетинг специалист и автор на блога за маркетинг, социални мрежи и PR "Васи ли?!". Работи като маркетинг мениджър в сайта за подаръци-преживявания Wishio. Била е лектор по теми като e-commerce, брандинг, контент мениджмънт, игровизация и PR на различни специализирани събития.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly