Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Мениджър "Бизнес развитие"

За професията разказва Ружа Караатанасова, главен изпълнителен директор на Adventure Facility Concepts & Management
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив / Ружа Караатанасова] 

За известно време - година или две - си в Малайзия, после се озоваваш във Франция, Великобритания, Щатите или някъде другаде в света. Там, където те отведе следващият проект, следващото предизвикателство.

Горе-долу така изглежда отвън професията на мениджъра "Бизнес развитие" в компанията за управление на спортни съоръжения Adventure Facility Concepts & Management (AFCM). Определено звучи забавно, но по думите на Ружа Караатанасова, главен изпълнителен директор на дружеството, тя в действителност е и доста сложна и изисква определена комбинация от знания и умения, за да може да бъде упражнявана успешно. И все пак ключовата дума тук неслучайно е аdventure, приключение. То се изразява в това да ръководиш и отговаряш за цялостната реализация на даден проект, който в случая на AFCM представлява изграждането на верига от развлекателни центрове за деца и семейства в различни точки на света. Което де факто означава да следиш отблизо и във всички детайли различните фази на проектите - от идеята и плана през воденето на преговори, намирането на доставчици и изготвянето на маркетинговата стратегия до наемането на персонал и пускането в действие.

Като цяло от този вид професионалисти се очаква да притежават широка икономическа култура, проактивност, организираност, представителност. Както и опит в отваряне на търговски обект или договаряне на съдружия. И логично, с трупането на опит и разгръщането на потенциала расте и заплащането, което по думите на Караатанасова може да достигне и до 4 хил. лв. на месец за България. Така че, ако проявявате интерес към подобна кариера, ето какво трябва да знаете за нея, за да сте подготвени и да направите правилния избор за себе си.

Моята професия
Управител съм на Adventure Facility Concepts & Management (AFCM) и като такъв отговарям за всичко, включително и за екипа от мениджъри "Бизнес развитие". Същевременно самата аз работя активно и като мениджър "Бизнес развитие". Компанията е на 3 г. и се занимава с управление на спортни и развлекателни съоръжения по света. Имаме изградени развлекателни центрове за деца и семейства вече в 10 държави – Канада, Израел, САЩ, Австралия, Малайзия, Франция и Великобритания. Бурното развитие предстои, сега полагаме само основите. Смятам, че тази професия е една от най-перспективните за хора с икономическо образование, защото дава опит в много сфери (маркетинг, счетоводство, планиране, преговори, опериране), както и в международна среда.

Моето образование
Завършила съм Университета за национално и световно стопанство, специалност "Търговия", а впоследствие и специализация по право към същия университет. Разбира се, образованието беше само основата, на която трябваше да надграждам с много опит, както и постоянно да се усъвършенствам не само по отношение на знания, но и на умения като например преговори, мотивиране, развитие на една идея от абстракция до реалност.

Изискваното образование за тази професия
Няма точно образование в България, което да дава необходимите знания. МBA в Американския университет е най-доброто, за което аз знам. Според мен образованието би трябвало да създава умения за гъвкаво и критично мислене, за логика, за предприемчивост, анализ на дадена ситуация и т.н. Да мислим, че образованието, което се дава сега, ще ни подготви занапред като знания, и да му прехвърляме отговорността, е доста наивно. Ние сме тези, които изграждаме качества на характера и способности да се адаптираме и саморазвиваме. Значение има и дали човек е живял в чужбина. Още по-добре е, ако е и работил там, дори и на ниска позиция, за да има идея какви са очакванията, трудностите и стандартите.

При нас мениджърът "Бизнес развитие" има и по-тясна специализация. Ако той се грижи и за отварянето на обектите, тогава става т.нар. Launcher (от англ. глагол to launch – започвам, стартирам), т.е. заминава за чужда страна за период от 1 до 6 месеца, изгражда екип, отваря центъра, обучава персонала, дава ход на маркетинговите кампании, заложени във франчайза на обекта, и се връща готов за следващото предизвикателство. За тази подкатегория мениджъри са важни хората с опит в отваряне на търговски обекти. Един вид ги изпращаме на мисия и смелостта и самостоятелността тук са от голямо значение.

Моят път дотук
Всичко стана много, много случайно, макар че според някои нищо не е случайно. Бях увлечена по катеренето като спорт и току-що бях завършила "Икономика на търговията". Кандидатствах за стаж в Германия, но той почваше след 6 месеца и трябваше през това време да се издържам сама. Попаднах на обява в "Кариери" за търговец в HRT (сега "Уолтопия") и, понеже беше перфектната комбинация между образование и хоби, реших да изкарам някой лев. Това се случи преди 12 години. Хареса ми, така реших да остана и да пропусна стажа. След време станах мениджър "Продажби", а после зам.-управител в "Уолтопия". Преди 3 години решихме да създадем AFCM и да построим верига центрове, която дава възможност на деца и млади хора изобщо да се забавляват в интерактивна среда, като естествено по този начин избягват заседналия начин на живот – спорт и забавление в едно.

Моите задачи и отговорности
Отговорна съм за около 50 проекта едновременно, което би било невъзможно без екипа, който сме създали. Всички тези проекти са в различни фази и съответно задачите по тях са много разнообразни - от преговори с търговските центрове или с вериги от по 100-200 търговски центъра през избора на локация в държава, в която никой от екипа не е бил преди, до създаването в някои случаи на съвместни предприятия и избора на атракциони, доставчици от цял свят, определяне на маркетинговата политика, подбор на персонал и пр.

Работата е изключително интересна и динамична. Имайте предвид, че проектът може да бъде в коренно различни култури – да кажем Малайзия или Франция. Макар и вече да сме натрупали значителен опит, не липсват никога и предизвикателства. Точно в Малайзия един от нашите мениджъри "Бизнес развитие" беше посрещнат от правителствената делегация, която ни поздрави с първата българска инвестиция на тяхна територия. Беше хубава изненада за нас.

Умения и опит
За да е успешен мениджърът "Бизнес развитие", се иска широка икономическа култура, проактивност, организираност, представителност. Опитът в отваряне на търговски обект или договаряне на съдружия също е много важен.

Моите предизвикателства
Най-голямото предизвикателство са хората – правилните партньори и правилният екип. На кого да се довериш, с кого да започнеш бизнес, колко свобода да дадеш. Второто предизвикателство е фокусът – когато градиш международна верига, трябва да избираш кого да таргетираш и къде да се насочиш. Светът е твърде голям, за да се впуснеш едновременно навсякъде, и трябва фокус и стратегия.

Моето удовлетворение
Най-вече разнообразието и предизвикателството. За мен скуката е непоносимо състояние. Освен това обичам да градя бизнес и то - бизнес с мисия. Допълнително удовлетворение идва и от факта, че центровете имат и добавена стойност за самото общество. В тях се промотира здравословният живот, пълен с движение и мисъл. Мениджърът "Бизнес развитие" при нас на практика създава такава среда и взаимоотношения, развива ги, намира как нещата да се случат, не спира да търси, да анализира и да подобрява т.нар. потребителско изживяване.

Заплатата
Стартовото заплащане е 1200 - 1500 лв. чисто за човек без опит, но със стабилно образование. В зависимост от потенциала на човека, самостоятелността и отговорността, която може да носи, заплатата стига до 4 хил. лв. Ако се докаже, че може да се разчита на него за развитието на бизнеса в дадена държава, и той се пресели там, тогава заплатата се съобразява с местните нива на заплащане на подобен кадър - да кажем 120 хил. долара годишно за Щатите например.

Моите източници на информация
Посещавам международни нетуъркинг събития и конференции, които са най-полезни. Непрекъснато пътувам, за да се видя с партньори и да обменяме опит. Посещавам много обекти в най-различни държави, за да видя нови продукти, практики и тенденции. За да градиш международен бизнес, ти трябва много информация, не може да си позволиш да си неинформиран. Разбира се, информацията трябва да се усвои и анализира по правилния начин, иначе остава безполезна.

Моите планове за развитие
Моята задача е да направя веригата от центрове успешна. Хубавото на младия бизнес е, че работата няма начин да доскучае. Така беше и в "Уолтопия". Всеки мениджър "Бизнес развитие" във фирмата има опция да расте вътре във нея, но може да стане отговорен и за развитието на веригата в друга държава. Това е свързано с емиграция и трайно заселване на друго място, но би било възможно само след като се докаже първо в централата.

Моят съвет към бъдещите професионалисти
Съветът ми е по-скоро към хората, завършили икономика, пък и не само - не търсете удобното място, а търсете мястото, което ще ви развие, ще ви даде възможност за изява. Много често срещам хора с потенциал, вкопчили се в работа, която намират за скучна. Това за мен е светотатство – точно между 25 и 35 години човек има възможност за най-много развитие и трупане на знания, най-много опит и докосване до най-разнообразни професии. Страхува ли се, просто пропилява прозорците от възможности, които са отворени само за известно време. Важно е също и човек да бъде самокритичен, това е добра основа за развитие. В противен случай може цял живот да си мисли че е велик, а да е доста далеч от това определение и рано или късно животът ще му го покаже.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly