Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Паулина Шопова, DHL: Успешните кандидати за работа са динамични, любопитни за знание и развитие

Практика в DHL е да търсим референции от предишни работодатели и да чуем друга гледна точка, преди да направим окончателния си избор, казва директор отдел "Човешки ресурси" в компанията за международни куриерски и логистични услуги, която е сред най-добрите работодатели в класацията на AON за 2016 г.
Share Tweet Share
Снимка

Приветстваме задаването на въпроси, това ни дава увереност, че кандидатът има нужното отношение и интерес, коментира Паулина Шопова.

 Фотограф: Надежда Чипева

Поканихме представители на финалистите в конкурса Най-добър работодател - мениджъри или HR специалисти - да ни гостуват в рубриката "Моят идеален кандидат за работа", за да научим повече за фирмената им култура, условията за работа при тях и как провеждат подбора на новите си кадри (в случай, че искате да работите за най-добрите работодатели). От разказите им ще разберете и какви възможностите за обучение и развитие предлагат, както и любопитни практики, насочени към ангажирането, мотивирането и развитието на екипите им.

Дотук ви представихме:
- технологичната компания SiteGround - финалист в категория средни и големи фирми
- тютюневата компания JTI България, която за четвърта поредна година получава отличие в категория малки фирми
- компанията, която предлага инструменти за признание и възнаграждение на служителите "Содексо Пасс България"
- "Сен Гобен констракшън продъктс България" и направлението й "Вебер България"
- производителя на брашно "ГудМилс България"
- автомобилната компания "Скания България".

Тази седмица продължаваме поредицата с компанията за международни куриерски и логистични услуги "Ди Ейч Ел Експрес България". През 2016 г. фирмата беше отличена сред най-добрите работодатели в класацията на AON. Факторът, който получава най-висок дял удовлетворени служители, е висшето ръководство – близо 90% от хората са абсолютно съгласни, че топ мениджмънтът е видим и достъпен за тях.

Повече за условията за работа, процеса на подбор и възможностите за кариерно развитие разказва Паулина Шопова, директор отдел "Човешки ресурси" в "Ди Ейч Ел Експрес България".

Какви кандидати търсите в момента и по какъв начин успявате да ги намерите?
- DHL е компания с 25-годишна история в България, безспорен логистичен лидер и един от най-добрите работодатели не само на локално ниво, но и в глобален мащаб. В момента всички наши позиции са заети. Принципно кандидатите, които търсим трябва да отговарят на високите ни стандарти за умения, знания и поведенческа нагласа, съответствайки на качество на продуктите и услугите, предоставяни на нашите клиенти. В търсенето на правилните кандидати разчитаме и на нашите служители да участват активно в процеса по подбор чрез инициативата "Препоръчай кандидат". Така намираме баланса. От една страна, имаме вътрешна приемственост между служителите и тяхната мотивация да работят с хора, в които вярват и харесват, от друга, намираме външен потенциал, който ни прави адекватни в една бързо променяща се, динамична бизнес среда.

А от какви кандидати очаквате да имате нужда за в бъдеще?
- Служителите ни са нашият най-ценен актив. Те са тези, които успешно промотират DHL и всеки един от тях е лице на компанията. Неслучайно наше мото е, че "Всеки един е търговец". За да запазим пазарните си позиции, високото качество и духа в компанията, имаме нужда от хора, които вярват в своите умения, готови са за нови знания и се стремят непрекъснато да се развиват. Хора, които не се страхуват от промяната, а я търсят и предлагат подобрения. Хора, които осъзнават своята отговорност за успеха на бизнеса и компанията.

Какви са изискванията ви към CV-то и мотивационното писмо на кандидатите?
- Очакваме документите, които кандидатите подават към нас, да бъдат с кратка, ясна и вярна информация. За проверка на мотивацията им разчитаме на откровен диалог по време на самото интервю за работа.

А какви CV-та и мотивационни писма бихте отхвърлили?
- Разглеждаме всички CV-та, постъпили през различните канали за кандидатстване. Кандидатите, с които не провеждаме среща, са тези, които не отговарят на изискванията за съответната позиция.

Как протича интервюто за работа във вашата компания?
- Провеждаме интервюто в духа на партньорска среща. Целта ни е да създадем приятелска атмосфера, да отнемем напрежението, ако има такова в кандидата, като го предразположим да се представи по най-добрия начин. Използваме възможността по време на тази среща да запознаем потенциалния бъдещ служител с реална работна среда и взаимоотношения, присъщи за компанията ни.

Имате ли изисквания към облеклото?
- Очакваме от кандидата да бъде с прилично облекло, подходящо за офис среда и участие в интервю. Тъй като за нас клиентът е от изключителна важност, всеки служител трябва да представлява компанията с подходяща визия при контакт с клиент. В този контекст очакваме от кандидатите, с които се срещаме, отношение и поведение, присъщо за един бъдещ служител и лице на компанията ни.

Кое е по-важно за вас – квалификацията или характерът на кандидата?
- И двата елемента са важни и тук отново търсим баланса. За определени позиции квалификацията се оказва решаваща, там където е необходима професионална експертиза и предишен опит. Категорично залагаме на кандидати, които споделят ценностите на компанията. Търсим кандидати, които да са готови да придобиват нови знания и умения и да имат лична инициатива за бъдещо развитие.

Какви умения трябва да демонстрира кандидатът, за да ви впечатли?
- Кандидатите, на които предлагаме оферта за работа, са тези, които са ни впечатлили с позитивно отношение, отворена комуникация, гъвкав подход, тези, които търсят предизвикателства, демонстрират жив интерес и желание за работа.

А какво в никакъв случай не трябва да прави по време на интервюто?
- Ние умеем да провеждаме разговори с хора от различен тип, както и да се адаптираме по време на срещата спрямо събеседника. Харесваме, когато кандидатът е откровен, държим на това и демонстрираме същото. Взаимоотношенията в DHL са открити и се отнасяме с голямо уважение един към друг, без значение от йерархичния статус. Това, което не ни допада по време на среща, е всяко крайно поведение.

Какви въпросите задавате най-често и какви отговори очаквате да чуете?
- За всяка позиция се подготвяме индивидуално и въпросите касаят квалификацията, образованието, предишен опит и компетенциите за съответната позиция. Разчитаме на откровен диалог между партньори, на това да си допаднем взаимно и да разпознаем един в друг ценности, в които вярваме.

А какви въпроси очаквате да задава или да не задава кандидатът?
- Избягваме да поставяме интервюто в рамка и създаваме среда, която предразполага свободен обмен на информация. Приветстваме задаването на въпроси, това ни дава увереност, че кандидатът има нужното отношение и интерес. Зад задаваните въпросите стоят нагласите и тенденциите на пазара на труда.

Какво би ви спряло да наемете някого въпреки подходящото CV и доброто представяне на интервюто?
- Практика в нашата компания е да търсим референции от предишни работодатели относно представяне в работата и да чуем друга гледна точка преди да направим окончателния си избор. В този контекст, ако установим невярна информация или факти, които биха застрашили доброто име на компанията, не бихме направили предложение за работа.

Кои са най-често срещаните грешки, които допускат кандидатите по време на интервюто?
- Прави недобро впечатление, ако кандидатът не е запознат с профила на позицията и дейността на компанията. В DHL работят отворени, динамични, любопитни за знание и развитие хора. Именно това търсим и като поведение в интервюирания кандидат.

Какви са придобивките и възможностите за кариерно развитие, които предоставяте във вашата компанията?
- Пакетът от придобивки, който предлагаме, отговаря на тенденциите на пазара. Резултатите от ежегодното проучване мнението на служителите, проучванията на нивата на възнагражденията и придобивки в България, както и информацията, която получаваме по време на интервютата, ни дават пълната увереност, че сме конкурентни и адекватни на пазара. Нескромно бих казала, че възможностите за кариерно развитие са неограничени. Работейки в глобална компания, всеки един от нас би могъл да продължи своя кариерен път не само извън функцията и позицията, която заема, но и да поеме извън границите на страната, в която работи. Безспорен факт е, че членовете на висшето ръководство са преминали през различни функционални и ръководни нива в компанията. Сходен е и пътят на останалите ръководители в DHL.

Имате ли стажантска програма и как е организирана тя?
- Компанията дава възможност на стажанти да се обучават и да трупат ценен опит в реална работна среда. Имаме дългогодишно глобално партньорство със студентска организация AIESEC, като участваме регулярно в техни програми и събития.

Как оценявате работата и следите за развитието на кандидатите след наемането им?
- DHL има специално развита програма за новоназначени служители. Тя е с продължителност от 90 дни и в нея активно участват служителите, ръководителите и отдел "Човешки ресурси". С нея запознаваме новите ни служители с историята и културата ни, с целите и стратегията ни, с различните начини за обучение и развитие в компанията. Служителите на всяка позиция имат определени показатели за изпълнение, чрез които се проследява пригодността за позицията. Всеки служител след първата си година в компанията освен показатели за изпълнение поддържа и план за развитие, който се проследява с прекия ръководител и е част от процеса на управление на представянето.

Какви възможности за обучение осигурявате на служителите в компанията?
- Всички ние, служителите на DHL, преминаваме модули по специално разработена, глобална програма за обучение "Сертифицирани международни специалисти". Програмата ни дава познания и развива умения, които успешно можем да приложим на бъдещи позиции. Ръководителите от всички нива преминават и лидерски обучения в ролята си на "Сертифицирани международни мениджъри". Компанията предоставя също така на своите служители онлайн платформа с богат набор от модули за придобиване на допълнителни професионални умения.

Имате ли инициативи за сплотяване на екипите и мотивиране на служителите в компанията? Какви?
- В DHL вярваме, че нашите мотивирани служители са в основата на успеха на компанията ни. В стремежа си постоянно да бъдем предпочитан работодател на пазара отдел "Човешки ресурси" непрекъснато развива и надгражда нашата програма за признателност. Тя е разработена на основата на множество и разнообразни инициативи. По-долу можете да се запознаете с някои от тях.
Служител на годината - най-важното събитие в цялата програма. С нея награждаваме нашите най-изявени служители, демонстриращи изключителна ориентираност към клиента, притежаващи позитивна нагласа и правещи нещата със страст, скорост и по правилния начин от първия път.
Can Do Award – тук награждаваме тези, които са надхвърлили своите задължения. Това са предимно служителите, обслужващи клиенти, чиито стил и подход мотивират и вдъхновяват останалите да дават най-доброто от себе си ежедневно.
Long Service Award – тази награда засвидетелства благодарност към лоялните и дългогодишни служители.
Еvery Day Thank You Award – това е ежедневно признание за приноса, който служителите имат за успеха на компанията.
Sales Champion Club – тази награда отличава изключителните качества на най-добрите сред търговската общност във фирмата.
Цялата програма за признателност изгражда и поддържа културата на ангажираност на служителите на DHL.

Имате ли HR инициативи, които бихте определили като иновативни?
- Освен гореспоменатите инициативи имаме и програма за стипендии за деца на служители UPstairs. Тук DHL предлага допълнителна подкрепа с цел предоставяне на еднакви възможности за обучение и квалификация на децата на служители с ограничени финансови ресурси. По-скоро бих определила инициативата като значима в чисто човешки и социален аспект.

Коя от всички инициативи, които имате, смятате, че влияе най-силно върху ангажираността на служителите ви?
- Всеки служител се мотивира по различен начин в зависимост от ценностите, в които вярва. Безспорно връчването на наградата "Служител на годината" на грандиозно събитие в екзотична дестинация остава незабравим спомен за всеки преминал по "червения килим". Ангажираността на служителите се засилва, когато сме част от общозначими каузи. Такава е глобална инициатива "Ден на доброволеца", в рамките на която подкрепяме различни социални и обществени проекти.

Какви са новите инициативи в тази насока, които планирате?
- Най-вече искаме нашите служители да бъдат здрави. Планираме в много близко бъдеще да работим по инициативи, които поощряват воденето на по-здравословен начин на живот.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly