Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: ADAS софтуерен инженер

За професията разказва Николай Ангелов, ръководител на екипа от ADAS софтуерни инженери във "Вистеон България"
Share Tweet Share
Снимка

"Първото и задължително нещо за софтуерен инженер в автомобилния бизнес е опит в програмирането на езици като С и С++ и добро разбиране на софтуерните процеси и архитектури, използвани за разработката на системи за вграждане", казва Николай Ангелов.

 Фотограф: Цветелина Белутова

В момента може да звучи леко футуристично, но според различни прогнози автономните автомобили, т.е. тези, които се управляват сами, без нуждата от шофьор, ще станат важна част от транспортната ни система само до 10 - 15 години. От Ford и Tesla вече официално обявиха, че планират масово производство на този тип коли още през 2021 г., а от Uber прогнозираха, че всички техни автомобили ще бъдат автономни през 2030 г. Дори и да не са толкова масово достъпни в началото, генералната посока е ясна - бъдещето на транспорта е тясно свързано с автономните превозни средства. А това означава и че ще има нужда от все повече инженери, които да ги конструират, подобряват и превръщат в още по-иновативни, безопасни и екологични.

Една от професиите в тази сфера на дейност е тази на ADAS софтуерния инженер. ADAS, или Advanced Driver Assistance Systems, са сложни системи, които помагат на шофьора да се придвижва безопасно и са първата стъпка към автономното шофиране. Как точно работят те? Най-общо казано, ADAS системите разчитат на различни източници на информация - радари, камери, сензори, мобилни устройства и т.н., с чиято помощ засичат обектите около автомобила (например други автомобили, хора, постройки и т.н.) - на какво разстояние са, дали се движат и с каква скорост и т.н.

Събраната информацията се обработва и шофьорът получава индикации на таблото пред себе си за възможни рискове, например опасност от сблъсък. Това му помага да прецени как да действа, например да намали скоростта или да заобиколи, а ако автомобилът е достатъчно автономен - да изземе тези функции и действия от водача. На практика системата помага на колата да се придвижи безопасно, дори и "на автопилот" от точка А до точка Б, да паркира, да "вземе решение" вместо шофьора в по-напрегната ситуация и изобщо да се справи с всякакви предизвикателства по пътя.

Професията, свързана с разработването на този тип системи, е подходяща за хора, които имат интерес към математиката и точните науки, имат логическо мислене и са креативни, тъй като често работата е свързана и с иновации и намиране на нови подходи за решаване на различни технически или софтуерни предизвикателства. Позицията е свързана и с компютърни умения, като за целта е важно да се овладеят езици за програмиране като C, C++, Python. Няма конкретна специалност за подготовка на ADAS инженери, но подходяща основа дават университетските програми, свързани с роботика и автоматизация.

Повече за професията разказва
Николай Ангелов, ръководител на екипа от ADAS софтуерни инженери във "Вистеон България"
Николай Ангелов е инженер по автоматика от Техническия университет в София. Започва кариерата си във "Вистеон България" още в 3-ти курс като младши инженер. Впоследствие работи и в офиса на компанията в Германия. Бил е лидер на екипи, работещи по различни проекти, като последно ръководи екипа от ADAS софтуерни инженери във "Вистеон България".

Моята професия и нейните перспективи
В момента съм софтуерен лидер и отговарям за новaта софтуерна група за разработване на ADAS системи. ADAS са помощни системи за шофьора, разработени за автономно и адаптивно управление на конкретни системи в автомобила, като се разширяват до пълно управление на превозното средство. ADAS системите са разделени в 5 нива, като се простират от автоматично управление на фарове и чистачки, през автопилот на магистрала и автономно паркиране на автомобила, чак до пълното управление и шофиране в градска среда на автомобила без наличието на човек в него.

Важно е да се подчертае, че ADAS продуктите трябва да са не само комплексни, но и се изисква изключително ниво на сигурност и защита на продукта във всички нива на системата. Грешки и пропуски в сигурността на системи от този вид могат да доведат до сериозни последици и дори фатален край за пътници и пешеходци. Разработката на такъв продукт не се свежда само до използване на сложни компютърни алгоритми и обработка на входящи данни, а също и подсигуряване на гарантирано бърза реакция и достоверни входни данни.

ADAS в момента е най-комплексната и интересна сфера в автомобилната индустрия и се очаква този вид технологии да доведат до еволюция в автомобилната индустрия – автомобилните производители да еволюират от производители на превозни средства до доставчици на транспортни решения. Работата в тази сфера носи огромни нови знания, новаторски опит и дългосрочна перспектива в световен мащаб.

Моето образование
Завършил съм факултет "Автоматика" (ФА) към Технически университет - София, бакалавър "Инженер по автоматика". Специализирал съм в катедра "Системи и управление". Започнах работата си във "Вистеон" като 3-ти курс студент и паралелно с ученето натрупах много практически опит, който ми бе много полезен. След завършване на бакалавърската ми степен усъвършенствах професионални знания както чрез специфични обучения, организирани от фирмата, за подобряване нивото на служителите и подпомагане на работата им с нови технологии, така и индивидуални технически онлайн обучения. От средата на февруари започнах и онлайн курс за разработване на самоуправляеми автомобили към онлайн платформа за обучение, базирана в Силициевата долина, Калифорния.

Моят път дотук
Страстта ми към програмирането и технологиите датира от ученическите ми години. Завърших Математическа гимназия, паралелка "Информатика с английски език", а след това и Технически университет с насоченост за цифрово управление на автоматизирани системи. Не мога да обясня от къде конкретно се е породила тази моя страст, но винаги съм имал интерес във вградените системи (embedded) в разработките на изкуствен интелект и роботика. Започнах работа във "Вистеон" като напълно начинаещ софтуерен инженер по препоръка от приятел, който вече беше във фирмата. Преминах през различни и много интересни проекти в областите Driver Interaction (информационни табла на шофьора, централни информационни дисплеи) и системи за управление на Li-Ion батерии за електрически и хибридни задвижващи системи на автомобили.

Работих 3 години в българския офис на "Вистеон", след което бях 4 години и половина в един от офисите ни в Германия. През това време извървях пътя до старши софтуерен инженер и технически ръководител на малък екип в Германия. Прибрах се обратно в България през април миналата година и станах софтуерен лидер на HMI екип в нов SmartCore проект. Едно от хубавите неща във "Вистеон" е, че фирмата има широка продуктова гама, иновативна е и с много добри позиции в автомобилната индустрия, което дава възможности за развитие както в посока на управленски функции, така и в чисто техническо отношение. А когато миналата година разбрах, за сформирането на ADAS екип за работа по тази иновативна и вълнуваща сфера, не се поколебах да се включа в нея.

Моите задачи и отговорности
Като софтуерен лидер отговарям за организирането и изпълнението както на административни, така и на някои технически въпроси. В момента ADAS групата се сформира, като има екипно разделение в различни технологични по сфери - обработка на сензорни данни, управление на хардуер, мидълуер (осигуряващ сигурна и бърза комуникация между различните софтуерни нива) и др. Поради това дневните ми задължения са крайно разнообразни и включват чести комуникации с наши офиси в чужбина, доставчици на софтуер или пряка комуникация с клиенти, вътрешна синхронизация на екипа, решаване на текущи проблеми от технически и административен характер, разработване на концепции и прилагането им като софтуерни решения, както и постоянно учене на технологичните новости в областта на технологиите, приложими в ADAS.

Все пак, ако трябва да обобщя ежедневните задачи на един софтуерен инженер в ADAS, те включват: анализ на спецификация, участие в ежедневни SCRUM срещи, разработка на софтуер или работа по дефекти, възможно е да се налагат проучвания както в интернет, така и в съвместна комуникация с други колеги и доставчици за възможни решения на актуален проблем.

Нужни умения и опит
Първото и задължително нещо за софтуерен инженер в автомобилния бизнес според мен е опит в програмирането на езици като С и С++ и добро разбиране на софтуерните процеси и архитектури, използвани за разработката на системи за вграждане (embedded). Тъй като ADAS е много комплексна система, използваща множество данни от радари, камери, сензори и други, вградени в автомобила, човек е добре да разбира поне концепцията и системния дизайн на такъв тип автомобили.

В зависимост от подсферата в ADAS са необходими и по-задълбочени знания по различни въпроси като обработка на данни и сигнали, разпознаване на образи, алгоритми за идентификация на позиция и за управление, софтуерна архитектура, операционни системи за реално време, невронни мрежи и дълбоко обучение на невронни мрежи и др. Разбира се, никой не очаква, че човек ще разбира от всичко изброено по-горе, но познания и практика поне в една от сферите, комбинирани с опит в програмирането и познания по вградени системи, би било добър старт.

Моите предизвикателства
Една от причините да изпитвам удоволствие от това, с което се занимавам, е, че носи предизвикателства във всеки аспект от работата – от намиране на оптимално техническо решение на даден проблем до установяване на правилната комуникация и успешното планиране на задачите.

Моето удовлетворение
Както казах и по-горе, едно от удовлетворенията ми са предизвикателствата, които срещаме всеки ден, за да доведем проект/продукт до успешен край. Друго удовлетворение от работата е да видиш свой продукт в кола за десетки хиляди евро в масово производство по целия свят. Може би нещото, което ме запали по автомобилната индустрия, освен възможността да работя в технологично-иновативна сфера е, че можеш да видиш физически резултата от своя труд, използван от милиони хора по целия свят и да работиш за продукти, които ще са в реални автомобили след 2-3 години, т.е. ти допринасяш за бъдещето в една от най-масовите продукции. Досега работата ми даде възможност да допринеса за прогреса на нови за индустрията системи, като например системи за управление на Li-Ion батерии, по които работих преди време. А със сегашната ми работа по ADAS системите лично допринасям за еволюцията на автомобилната индустрия, която ще доведе и до еволюция на обществата в развитите държави.

Заплатата
Доколкото знам, стартовата заплата за програмист може да бъде между 1500 и 2000 лв. в зависимост от технологиите, които се използват.

Моите планове
За момента пред мен предизвикателството е ясно, а именно да допринеса максимално за развитието и разработването на ADAS технологиите и автономните автомобили във "Вистеон". Както вече споменах по-горе, за да усъвършенствам и себе си с последните новости, от средата на февруари съм на специализирано онлайн обучение в свободното си време, насочено изцяло в разработката на самоуправляващи се автомобили.

Моите източници на информация
Интернет е пълен с информация относно тази сфера, тъй като е една от най-нашумелите не само в България, а и на световно ниво. Информация относно случващото се в света на ADAS може да се намери в повечето технологични онлайн издания, като:
http://safecarnews.com
http://electronicdesign.com
http://www.embedded-vision.com
http://www.driverlessvehiclenews.com
www.autonews.com и др.
Като обучителни материали, свързани с темата, за мен лично най-полезен е www.udacity.com.
Търсени знания и умения
- добър опит с поне два от изброените езици за програмиране - С, С++, Python
- опит във вградени (embedded) системи
- добри математически познания и прилагането им в софтуера
- опит или познания в обработката на данни и сигнали
- предимство са познаване на стандарти от автомобилната индустрия като ISO26262, архитектурни познания и опит с операционни системи в реално време
- предимство са и познания в разработка на динамични модели и код генерация от модели.

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2017: Непознатите IT & инженерни професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly