Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Дизайнер потребителско изживяване (UX Designer)

За професията разказва Веселина Петрова, дизайнер потребителско изживяване в SAP Labs Bulgaria
Share Tweet Share
Снимка

Едно от основните предизвикателства в работата на дизайнера на потребителско преживяване е да не се привързва емоционално към решенията, които предлага, защото в голяма част от случаите може да са погрешни, казва Веселина Петрова.

[Капитал] Фотограф: Надежда Чипева

Събуждате се и първото нещо, което правите, е да отворите някое от любимите си приложения на телефона, да проверите известията си и да наваксате за всичко, което сте пропуснали в "мрежата" за тези 6-8 часа сън. Това е т.нар. синдром FoMo (Fear of missing out - от англ. страх да не изпуснеш нещо), а една от причините за появата му е фактът, че все по-голяма част от продуктите, които ползваме, са в дигиталния свят. А това създава и все повече работни места, свързани с търсенето на начини за по-ефективно "общуване" между хората и технологиите.

Едни от "виновниците" да предпочитате повече определени мобилни приложения и сайтове пред други са дизайнерите на потребителско изживяване. Това са хората, които имат задачата да свържат по най-добрия начин компанията зад едно приложение или сайт с нейните клиенти, като превърнат посещението им в преживяване. За тази цел те създават структура и логически връзки между отделните компоненти на софтуерния продукт, които да улеснят потребителя и да го накарат да се връща многократно към него.

Освен технически познания за различни дизайнерски програми тези хора трябва да притежават и много силни комуникационни умения, за да разберат по най-добрия начин изискванията на компаниите и нуждите на потребителите. Те трябва да бъдат отчасти и психолози, за да успеят да изградят тази емоционална привързаност към продуктите, която кара хората да ги търсят отново и отново. Голяма част от работното ежедневие на дизайнерите на потребителско изживяване минава не пред компютъра, а в разговори с клиенти, със софтуерните инженери и с колегите от дизайнерския екип на компанията. Голямо предимство са и основните познания по програмиране, които помагат на тези специалисти да се ориентират дали техните предложения са технически изпълними.

Повече за професията разказва
Веселина Петрова, дизайнер потребителско изживяване в SAP Labs Bulgaria
Веселина Петрова е част от Global Design екипа на SAP Labs Bulgaria от близо две години и е един от дизайнерите на потребителско изживяване в компанията. С тази професия тя се занимава от около 4 години. Споделя, че разнообразният й предишен професионален опит - редактор, уеб дизайнер, маркетинг специалист - е голям плюс в настоящата й професия, като й помага да черпи идеи от различни области и да пречупва задачите си през повече от една гледна точка. Нейното образование е още едно потвърждение за това - тя е завършила книгоиздаване във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий", а преди това - търговската гимназия в града.

Моята професия
Потребителското изживяване е пряко свързано с отношението на всеки от нас към околния свят и нашата основна задача е да можем да предоставим софтуер, с който нашите потребители да могат да се свържат емоционално и работата им с него да е приятна и лесна. Крайният потребител е мерилото за свършена работа - ако е доволен и, използвайки продукта ни, може бързо и ефективно да постигне заложените си цели (поръчка, следене на процес, проверка на някакви важни данни), ние сме си изпълнили задачата както трябва. Един от подходите, които използваме в работата си, е т.нар. дизайнерско мислене. Накратко това представлява метод за намиране на решения на различни проблеми, при който разбирането на потребителя и неговите нужди е поставено на първо място.

Професията е сравнително нова на нашия пазар и според мен все повече ще й се обръща внимание, защото за успеха на всеки бизнес, не само в IT сферата, доволните и лоялни клиенти са изключително важни. Бих я препоръчала на всички, които искат да създават продукти и услуги, които да улесняват живота на хората, имат креативно и дори нестандартно мислене, умеят да анализират събраната информация и не се страхуват да задават въпроси, за да достигнат до същината на проблема, който се опитват да решат.

Моето образование
Завършила съм книгоиздаване във Великотърновския университет, а преди това и Търговската гимназия във Велико Търново. Що се отнася до образованието ми, свързано с професията, мога да кажа, че основно съм се облегнала на практическия си опит през годините, в които съм работила различни неща в IT сферата. Посещавала съм семинари и работилници, водени от известни в областта специалисти, както и преди няколко години завърших курс за Human Computer Interactions ("Взаимодействие човек - компютър") към известен университет. Все още в България няма, доколкото ми е известно, предлагане на програми, директно насочени към потребителското изживяване. В някои от университетите се предлага като самостоятелен курс. От друга страна, в западните университети има вече такива програми както за бакалавър, така и за магистър.

Според мен образованието е важно, но най-важни са персоналните умения, опитът в различни сфери на живота, познаване на хората и техните навици и най-вече възможността да се поставим на мястото на другия и да погледнем през техните очи, когато създаваме нашия продукт. Важен е и екипът, с който работим. Когато хората вътре в него се разбират и допълват като знания и умения, работата върви гладко.

Моят път дотук
Занимавала съм се с уеб дизайн, управление на общности (community management), маркетинг в социалните мрежи (social media marketing). Имаше един период, в който списвах блог за интернет маркетинг, а също така за кратко имах възможността да упражнявам професията на журналист, макар и не официално.

Занимавам се с потребителско изживяване от близо 4 години покрай работата ми като уеб и интерфейс дизайнер, като фокусът ми е предимно върху корпоративните проекти. Мога да кажа, че професията ме намери случайно. Хареса ми възможността да създавам решения, които да улесняват потребителите.

Моите задачи и отговорности
Като част от екипа на Global Design в SAP моята основна задача е разработването на концепции за създаване на контроли, които са част от фреймуърка на компанията. За целта с моите колеги събираме изискванията на хората, които създават приложения, изследваме проблемите, които те имат, и им предлагаме решения.

Една от особеностите на нашата работа е, че всичко, което създаваме, трябва да отговаря на стандартите за достъпност, за да сме сигурни, че ще може да се използва на всякакви устройства и от всички, в това число и хората със зрителни проблеми.

За постигането на всичко това е много важно да работим заедно както вътре в екипа, така и с колегите, които се занимават с разработката, документаторите, екипите, които създават самите приложения. Ежедневието е доста динамично и включва не само работата ни на компютър, но и изнасянето на презентации и срещи с колеги за уточняване на подробностите.

Умения и опит за работа в професията
Чисто технически желаещият да се занимава с потребителско изживяване трябва да има познания в сферата на уеб и интерфейс дизайна - принципи, методи, текущи тенденции, добри и лоши примери. Трябва да познава техники и методи за изследване на проблемите. Познания в сферата на програмирането също са в плюс, защото ще може да прецени дали предложената концепция е изпълнима технически. Технически познания (HTML, CSS, JavaScript) са препоръчителни също и за създаването на прототипи, с които се валидират идеите.

Едно от основните личностни умения е емпатията и познаването на хората и техните навици. Дизайнерът на потребителско изживяване трябва да е любопитен и любознателен и да не се притеснява да комуникира с хора. Една от първите стъпки при започването на даден проект е изследването на проблема, върху който ще се работи, като се провеждат разговори с крайните потребители. Затова е желателно бъдещият дизайнер да не се притеснява да говори и задава въпроси.

Не на последно място, трябва да има ясен и разбираем изказ, да може да оформя документацията, да води нужната кореспонденция и да не се притеснява да презентира пред публика.

Моите предизвикателства
В работата на дизайнера на потребителско изживяване има редица предизвикателства, като едно от най-основните е да не се привързва емоционално към решенията, които предлага, защото в голяма част от случаите може да са погрешни. Хубавото е, че му е позволено да греши и да преосмисля и поправя решенията си до достигането на най-добрия краен резултат. Понякога е много трудно да се поставиш на мястото на потребителя и да игнорираш егото си, че това, което предлагаш, е най-доброто. Винаги трябва да се съмняваш и да задаваш въпроси.

Друго предизвикателство е комуникацията с разработчиците. Понякога дизайнерите и разработчиците са като от две различни планети и разговарят на различни езици. Не трябва да забравяме, че всички се борим за едно и също нещо - да имаме доволни потребители.

Моето удовлетворение
Усещането за добре свършена работа е едно от нещата, които ми носят удовлетворение. Доволна съм, когато някоя от концепциите, върху които сме работили с колегите, е одобрена и крайният резултат се използва в приложенията, които предлагаме на пазара.

Моите източници на информация
В днешно време всеки един от нас може да получи информация за нещата, които го вълнуват, от много разнообразни места. Един от най-често използваните източници е интернет. Има голямо количество сайтове, които предлагат актуална информация по темата. Имам абонамент за няколко нюзлетъра, изпращани от подобни сайтове. Присъединила съм се и в няколко групи във Facebook, където се споделят новини, мнения и примери за добри и лоши практики.

От няколко години се организират конференции, насочени към потребителското изживяване. В тях не само има лекции, но и практични работилници, водени от специалисти в областта. Тази тема винаги присъства и на по-мащабните IT конференции.
Търсени умения
- емпатия
- аналитично мислене и способност за синтезиране на информацията
- задълбочени познания в сферата на уеб/интерфейс дизайн
- познания в сферата на ползваемостта и достъпността на софтуерните продукти
- комуникативни и презентационни умения
- умения и познания за изследване на проблемите.

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2017: Непознатите IT & инженерни професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly