Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: VR инженер

За професията разказва Красимир Николов, VR инженер и съосновател на компанията Quark VR
Share Tweet Share
Снимка

Виртуалната реалност е технология, която те изважда от средата, където се намираш, и те поставя в друга обстановка или дори напълно различен свят, обяснява Красимир Николов

 Фотограф: Надежда Чипева

Да се разходиш в Амазонската джунгла, да учиш френски език в Прованс и да покориш Еверест в рамките на няколко часа. Всичко това съвсем скоро ще бъде възможно благодарение на виртуалната реалност (VR), която повечето големи компании очакват да постави началото на нова технологична революция. Голяма част от сегашното съдържание във виртуалната реалност е предназначено за забавление, най-вече за игри.

Технологията обаче крие много повече възможности за приложение в различни сфери, някои от които образование, медицина и психология. Затова и прогнозите на VR инженерите са това да е една от най-търсените и необходими инженерни професии в следващите между 5 и 10 години. Специалистите, които заемат тези длъжности, най-често са дипломирани програмисти, но разработването на софтуери за виртуална реалност далеч не е единствената възможност за развитие. Досег с технологията могат да имат и хора с артистични професии като дизайнери и фотографи.

Работата на VR инженерите е свързана с програмиране на приложения, подходящи за виртуалната реалност, които могат да дадат нови възможности на потребителите за използване на технологията. Хардуерната част също е изключително важна, защото тя е своеобразната връзка между реалния и виртуалния свят. За целта са задължително необходими очила за виртуална реалност, като има и допълнителни технологични решения, като ръкохватки например, които правят преживяването още по-вълнуващо. Затова и всяка стъпка от процеса по разработване на софтуерно решение трябва да бъде внимателно тествана дали отговаря на хардуерната част.

Проблемите пред технологията са все още ограниченото й приложение и високата цена на по-качествените устройствата за крайния потребител. Бъдещото на виртуалната реалност ще бъде в посока неограничени възможности за предвижване със специалните очила, фотореалистична картина на образите и лесна употреба от масовия потребител. Като всяка нова технология обаче и виртуалната реалност крие все още редица неизвестни, които, за да бъдат открити, пазарът ще има необходимост от квалифицирани инженерни специалисти.

Повече за професията разказва
Красимир Николов, VR инженер и съосновател на компанията Quark VR
Красимир Николов е VR инженер и съосновател на компанията Quark VR, която е съсредоточена върху разработването на технология за безжични очила за виртуална реалност, които предоставят високо качество на графика и картина на зрителя. Има бакалавърска степен от Техническия университет в София, специалност информатика, и магистърска степен "Изкуствен интелект" в СУ "Св Климент Охридски".

Моята професия
Аз съм VR (Virtual Reality) инженер. Виртуалната реалност е технология, която те изважда от средата, където се намираш, и те поставя в друга обстановка или дори напълно различен свят. Това става с помощта на специални очила/шлем, които се поставят на лицето и имат за цел да те изолират от заобикалящата среда. Моята работа се изразява в програмиране на приложения, които показват картина в очилата за VR. Приложенията за VR работят подобно на компютърните игри - рисуват (рендират) картината, която вижда потребителят. Разликата е основно в това, че картината се рендира 2 пъти - веднъж за лявото и веднъж за дясното око.

Мисля, че професията е много перспективна, защото виртуалната реалност има много приложения в различни сфери на живота – образование, туризъм, компютърни игри, забавление, недвижими имоти и много други. В следващите 5-7 години се очаква да има толкова позиции за VR инженер, колкото сега има за разработчици на мобилни приложения.

Препоръчвам професията на всеки млад човек, който харесва интерактивни технологии и обича предизвикателствата. VR може да реши различни проблеми в много сфери на живота, така че независимо от персоналните интереси всеки човек може да намери приложение на технологията.

Моето образование
Имам бакалавърска степен по информатика от немския факултет на Техническия университет в София. След това учих магистратура "Изкуствен интелект" в СУ "Св. Климент Охридски". Образованието ми на програмист ми позволява да се занимавам с разработка на различни приложения за VR.

Това далеч не е единствената перспектива, ако човек желае да се занимава с VR. В днешно време има много развити инструменти, които позволяват прилагането на VR без умения по програмиране. Всеки, който иска да се занимава с 3D моделиране и дизайн, архитектура, разработка на компютърни игри, видео и фотография например, може да приложи виртуалната реалност в работата си.

Снимка

Най-важните умения в работата на VR инженера са око към детайлите, педантичност и търпение в процеса на разработка и тестване, казва Красимир

 Фотограф: Надежда Чипева



Моят път дотук
Преди да започна да работя върху Quark VR, работех като програмист върху софтуер, който се използва от големи компании като банки, застрахователни компании, болници и др. В такава среда се работи по установени и изпитани принципи и понякога остава малко място за иновации. От друга страна, винаги съм обичал да експериментирам с нови технологии и тяхното приложение в живота. Вярвам, че иновативните технологии променят живота ни към по-добро и ни помагат да решаваме все по-сложни проблеми.

Първоначалната причина да се занимавам с виртуална реалност беше моят интерес към компютърни игри. Когато се появиха първите VR очила, ми беше много интересно да разбера как бих могъл да играя любимите си игри във VR. По-късно разбрах, че виртуалната реалност има много други приложения и игрите са много малка част от цялата сфера.

Виртуалната реалност е най-доброто изразно средство, измисляно от човека, и има способността да ти покаже света през погледа на другия. Това прави VR най-добрият начин да събудиш съчувствие и съпреживяване у хората по проблемите, които ти смяташ за важни.

Също така VR може да те пренесе в нови непознати светове и да ти помогне да изпиташ непознати преживявания. Не на последно място VR е един от най-добрите инструменти за обучение и образование, който подсилва една от най-старите и развити (от еволюционна гледна точка) човешки способности – пространственото мислене. За повече информация по темата препоръчвам книгата Moonwalking with Einstein.

Моите задачи и отговорности
Моята работа е предимно свързана с разработката на софтуер за виртуална реалност. Това включва както програмиране, така и тестване на крайния резултат. Особеното е, че в работата с VR тестването и разработката са тясно свързани с хардуера и всяка стъпка от процеса се тества на очилата.

Умения и опит за професията
User Experience, или това, което потребителят изпитва, когато ползва VR приложението, е от изключителна важност. Тъй като действието се случва пред очите, лошото преживяване може да е изключително неприятно. Затова най-важните умения в работата са око към детайлите, педантичност и търпение в процеса на разработка и тестване.

Моите предизвикателства
Най-голямата ни цел и същевременно най-голямото предизвикателство е преживяването да е възможно най-приятно за крайния потребител. Цялата ни работа се върти около въпроса как ще се стори това на хората.

Моето удовлетворение
Най-голямото ми удовлетворение е да видя някой да пробва виртуална реалност за пръв път. Много малко технологии могат да предизвикат такива искрени и позитивни реакции у хората.

Заплащането
Мога да говоря предимно за заплащането на VR програмистите. То е сравнително високо за IT сферата и в зависимост от опита може да нарасне в диапазона 3000 – 6000 лв. на месец. За сметка на това обаче изискванията също са доста високи. Това е работа за хора, за които програмирането е призвание, а не просто препитание.

Моите планове за развитие
Работейки в стартираща компания, позицията ми расте паралелно с растежа на компанията. Все пак винаги се интересувам от нови технологии и не спирам да следя нови разработки в областта.

Моите източници на информация
Най-добре е човек да се учи от технологичните лидери в сферата. Компании като Oculus, Valve, Nvidia, Unity, Epic games (Unreal Engine), българската Chaos Group (V-Ray) имат изключително много информация и документация, както и развити общности от потребители, които споделят информация. Ако търсите курс за VR програмист, препоръчвам Udacity. За новини относно VR индустрията най-добрите сайтове са UploadVR, RoadToVR и VR Scout.
Търсени умения
- познания на C++ езика
- познания по компютърни алгоритми
- познания по компютърна графика
- основни познания по линейна алгебра и аналитична геометрия
- работа със системите Unity и Unreal Engine

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2017: Непознатите IT & инженерни професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly