Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: BI специалист

За професията разказва Анууп Лалла, старши директор "Бизнес интелиджънс" във VMWare
Share Tweet Share
Снимка

Целта на моя екип е да изградим философия на работа в компанията, която да е основана на използването на данни, обяснява Анууп Лалла

 Фотограф: Цветелина Белутова

Бизнес интелиджънс (BI) е специфична дейност, която позволява придобиването и превръщането на сурови данни в смислена информация, полезна за работата и развитието на организациите. С други думи, специалистите в тази област са нещо като детективи, които помагат за разрешаването на бизнес проблем с помощта на информация, събрана от различни източници. За тази цел те трябва да умеят да използват софтуери за обработка и управление на данни, като SQL например, и да създават разбираеми визуализационни таблици (dashboards) и модели на представяне на метриките, които да бъдат от полза на другите отдели в компанията – маркетинг, финанси, обслужване на клиенти и пр.

В съвременната глобална бизнес среда събирането на данни и използването им за взимане на стратегически и оперативни решения от страна на мениджърите става все по-ключово не просто за придобиване на конкурентно предимство, но и за самото оцеляване на компаниите. Затова и прогнозите на експертите са, че този вид професионалисти ще стават все по-търсени във всички браншове.

Според сп. Forbes през следващите 10 години нуждата от BI хора в корпоративните екипи ще нарасне с 30%. По данни на CNN това е и една от най-добре платените професии за 2017 г. в областта на STEM (науки, технологии, инженерство, математика) - в Щатите средната годишна заплата на тези специалисти е близо 108 хил. долара. Допълнително предимство е, че BI дейността не е географски обвързана и може да се упражнява от всяка точка на планетата. Също така е благодатна за извършването на кариерна промяна – често се случва BI специалистите да се пренасочват към кариера в областта на маркетинга или финансите.

Повече за професията разказва
Анууп Лалла, старши директор "Бизнес интелиджънс" във VMWare
Анууп Лалла има над 20 години опит в областта на бизнес интелиджънс. Той е оглавявал глобални екипи, отговорни за развитието на организацията чрез интегрирането на технологични решения с бизнес анализ и обработката на големи количества информация. Понастоящем работи като старши директор "Бизнес интелиджънс" в технологичната компания VMWare. Преди това е бил вицепрезидент "Бизнес интелиджънс и услуги с данни" в IT компанията Genpact. Започва кариерата си в областта на информационния мениджмънт в УНИЦЕФ в Ню Йорк. Участва като лектор в редица конференции и браншови събития. Завършил е "Компютърно инженерство" в Университета в Пуна, Индия.

Моята професия
Оглавявам отдел "Бизнес интелиджънс" в технологичната компания VMWare. Задачата на моя екип е да предоставяме данни и бизнес анализи, чрез които да овластяваме и да задаваме посоката на развитие на организацията. За тази цел екипът ми прави отчети, визуализационни табла (dashboards) и анализи, които помагат на различните отдели да взимат подходящи решения. Като например в какви продукти да инвестираме, към какви потребители да се насочим, как да увеличим пазарното присъствие на компанията, как да подобрим обслужването на клиентите, как да повишим оперативната си ефективност и т.н.

Моето образование
Завършил съм "Компютърно инженерство" в Университета в Пуна, Индия.

Моят път дотук
От много време се занимавам с бизнес интелиджънс, повече, отколкото бих искал да си призная. Започнах кариерата си в УНИЦЕФ. Там задачата ми беше да разчитам хуманитарните метрики на компанията в целия свят – нива на детската смъртност, ефективност на ваксинацията, успеваемост на кампаниите. Така започнах да навлизам малко по малко в професията. Работата за неправителствена организация (НПО) е съвсем различна от тази в бизнес сектора. Корпоративните метрики касаят организационната ефективност, печалбата, оптимизацията на разходите. Докато в НПО като УНИЦЕФ се следят данни, като например колко живота са спасени, колко доктори трябва да убедим в необходимостта от ваксинация срещу полиомиелит в дадена държава и т.н.

Моите задачи и отговорности
Най-образно казано, основната ми отговорност е да "свързвам точките" с помощта на данни. Целта на моя екип е да изградим философия на работа в компанията, която да е основана на използването на данни. Тъй като технологично предприятие като VMWare събира много данни чрез сайтове и работа с клиенти и партньори, както и посредством продуктите, които създаваме, цялата тази дейност генерира изключително количество информация. Затова използваме специалисти, които притежават уменията да анализират тази информация и да я представят във формат, който ръководителите могат да използват, за да взимат решения. Този вид умения са много търсени в момента. А тези модели са нужни за взимането не само на стратегически, но и на оперативни решения.

Данни относно всички процеси в компанията се събират в т.нар. склад за данни (data warehouse). Представете си, че сте шеф на маркетинга и искате да разберете какви резултати ще ви донесе инвестицията в дадена рекламна кампания. За тази цел ще се обърнете за съдействие към BI екипа и ще им поискате историческа справка за успеваемостта на рекламните кампании за определен период от време в миналото. Същевременно ще им поискате статистически модел, който да прогнозира какъв би бил успехът на кампанията този път. Така въз основа на данните, които ще получите от BI хората, ще вземете вашето финално решение – дали да направите тази инвестиция или не. Тоест BI отделът не взима решения, а помага на другите отдели да го правят по-лесно, точно и ефективно.

Снимка

Освен технологичните и софтуерните познания много са важни и комуникационните умения, тъй като на BI специалистите им се налага непрекъснато да общуват с други отдели в компанията, коментира Анууп

 Фотограф: Цветелина Белутова



Нужните умения и опит
Преди всичко задължително е да имаш умения за SQL (от англ. Structured Query Language - език за структурирани запитвания, предназначен за създаване, видоизменяне, извличане и обработване на данни). Всеки BI професионалист трябва да притежава такива умения, но те не са достатъчни. Нужно е и да може да използва набор от технологични инструменти, като например такива за визуализация на данни, чрез които да създава визуализационни табла. Използваме и системи за управление на бази данни като Oracle и Greenplum.

Освен технологичните и софтуерните познания обаче много са важни и комуникационните умения, тъй като на BI специалистите им се налага непрекъснато да общуват с други отдели в компанията – маркетинг, финанси, продажби и пр. Те трябва да притежават способността да разбират как определени данни се отнасят до конкретни бизнес проблеми и по какъв начин чрез първите може да се намери решение на вторите, т.е. това, което по-горе нарекох "да можеш да свързваш точките". За тази цел правим ротация – хората от BI екипа прекарват известно време с някой от другите екипи. По този начин постигаме кръстосване на уменията между отделите.

Моите предизвикателства
Основното предизвикателство е да разбереш кои данни имат отношение и смисъл за взимането на определено решение в дадена област или сфера на дейност на компанията. Предизвикателство е и да можеш да се ориентираш в разнообразието, бързината и обема от данни, които се натрупват непрекъснато. Културата не само при нас, но и в другите организации все повече се променя – вместо да се използват данни, които да подкрепят решенията, все повече има нужда от данни още преди да се стигне до вземането на решение. В това се състои голямата революция, която изживяват организациите в момента.

Например създали сме 360-градусов модел на анализ на потребителите – какво купуват клиентите, какви са възможностите, с кои партньори работим, какви оплаквания сме получили. Всичката тази информация е побрана на един лист хартия и всички - от нашия CEO, през екипите по продажби и финансовите до маркетинговия отдел - се съобразяват с характеристиките на този анализ, предприемайки необходимите действия спрямо него.

Друго предизвикателство е поверителността на данните. За тази цел разполагаме с набор от насоки и политики за това как да предпазваме данните от изтичане и как да съхраняваме поверителна информация за потребителите. Всеки член на BI екипа има определени права за достъп до информацията. Съществуват много рестрикции, с които всеки трябва да се съобразява. Достъпът до информацията зависи и от заеманата длъжност в организацията. Така например, ако човек премине от финансовия в маркетинговия отдел, данните, до които автоматично получава достъп, веднага се променят.

Моето удовлетворение
Най-голямото ми удовлетворение е да помагам на колегите си да се ориентират в огромното количество информация и да взимат правилните решения. Глобалната среда се променя изключително бързо. Времето да взимаме правилни решения е сега повече от всякога, като например в кои държави да навлизаме, къде да отваряме нови офиси и да наемаме хора, къде да създадем производствени бази, къде да изградим веригата от доставки и пр. И не говоря само за един бранш, това важи за всички сфери – здравеопазване, застраховане, финанси, технологии, потребителски стоки, търговия на дребно и т.н. Всички фирми имат нужда от информация, въз основа на която да взимат решения. Така че този вид работни места ще се разширяват непрекъснато.

Моите източници на информация
Има много книги по темата. Основните автори в областта са Бил Инмон и Ралф Кимбал. Все повече университети предлагат образование по BI, но завършването на повечето специалности по информационни технологии също отваря вратите към професията. Много хора с MBA или на позиция продуктов или проектен мениджър също избират да се насочат към сферата на бизнес анализите. Статистиците също са подходящи за тази работа.

Препоръчвам да посещавате много браншови събития в тази област – те се организират не само от доставчици на софтуер, но и от други организации. Съществуват и различни сертификационни програми, като например CBIP (Certified Business Intelligence Professional) на TDWI, която учи как да решаваме бизнес проблеми чрез данни и т.н.

Съвет към младите
Срещайте се с хора, които вече се занимават с това, посещавайте конференции и след това решете дали това е сфера, която искате да преследвате. Хубавото на професията е, че позволява кариерна промяна - хора, които идват от света на финансите или маркетинга, могат да се насочат към BI. Виждал съм и обратното – BI специалисти, които впоследствие стават маркетинг мениджъри или финансови директори. Освен това BI е добро начало на кариерния път, когато все още не си наясно в коя област на бизнеса искаш да специализираш.
Търсени умения
- технически познания по SQL и други BI инструменти и платформи като Tableau, OBIEE и BOBJ
- извличане, обработка и анализ на данни от множество източници и системи
- умения за подготовка на сравнителен, предписващ и предвиждащ анализ
- способност за синтезиране и представяне на резултатите/данните чрез визуализационни таблици (dashboards), метрики и доклади
- създаване и поддръжка на бази данни, складове от данни и модули от данни
- способност за извличане на модели и вариации
- владеене на Agile и/или Lean методологии
- притежаване на отлични устни и писмени комуникационни умения

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2017: Непознатите IT & инженерни професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly