Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Къде умират идеите

Няколко насоки как да отключим креативния заряд, който носим в себе си
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Когато говорим за способността да бъдем креативни, често пъти си мислим, че става въпрос за някаква заложба, нещо като дар от природата, който или го имаш, или го нямаш. Оттук идва и възхищението, с което често пъти са обсипвани творческите натури, все едно са по-специални същества, носещи тези си качества по рождение. Това разбиране за креативността обаче не само е вредно, понеже необратимо ни дели на креативни и некреативни, но и според все повече психолози и експерти не отговаря на действителността.

Погледнете децата например. Независимо от пола, средата, религията и произхода им, без значение както правят - дали ще играят, рисуват, говорят на някакъв странен език или просто ще цъкат на таблета, те винаги подхождат по свой си начин, необременен от правилата на възрастните. Те са валма от креативност, която прилагат в почти всичко, с което се захванат.

С времето обаче започват постепенно да я губят, влизат в някакви релси, тръгват по утъпканите пътеки, които обществото е заложило като капани за тях. И този процес сякаш се задвижва от момента, в който влязат в училище. Така за няколко години от естествени артисти те се превръщат в автомати, повтарящи учебниците наизуст.

Защо се случва това? Кой е виновен? Може ли и как да се предотврати този развой, така че, вместо хора по калъп, да отглеждаме и възпитаваме неповторими, свободомислещи личности? Защото за никого не е тайна, че новаторството е силно търсено вече не само в рекламния и IT браншове, а във всички сфери на бизнеса и наличието или липсата му ще предопределя до голяма степен професионалния успех на бъдещите поколения.

Убитата креативност
Помните ли ученическата рисунка, която преди около година обиколи вирусно социалните мрежи, понеже беше получила двойка от учителката (виж снимката по-долу)? Причината за ниската оценка била, че дървото в нея изглеждало по-голямо от къщата и достигало небето – все неща, които не отговаряли на законите на природата. "Тази случка илюстрира основния проблем в образователната ни система – децата още от малки са вкарани в едни рамки, които убиват креативността им", казва Милин Джалалиев, изпълнителен директор на комуникационния клъстер в Publicis One, включващ Saatchi & Saatchi, Publicis, MSL и BrandWorks, по време на лекцията "Как да отключим креативността си", организирана с медийното партньорство на "Кариери".

По думите му причините това да се случва са няколко. На първо място, в училище децата се учат да работят сами – получават някаква задача, чието решение трябва да намерят самостоятелно, било то в клас, или вкъщи. Забранява им се да говорят помежду си, да обсъждат, да експериментират заедно. Така те от малки се отучват да работят групово, да си сътрудничат. Истината обаче е, че най-добрите идеи се раждат в екип, понеже всеки внася нещо от себе си и допринася за обогатяването и прецизирането им. И това е особено валидно за нашето съвремие, където знанието е толкова усложнено и специализирано, че няма как един човек да има поглед върху всичко.

От друга страна, в класната стая тези, които получават поощрението и вниманието на учителите, са послушните, дисциплинираните, децата, които стоят мирно, не правят шум, не пречат на останалите. "Те са избраните, те са хората, които по някакъв начин училището посочва като пример за подражание", казва Милин. Следователно всички останали, които не се вписват в тези представи, или имат друго виждане за нещата - като ученика с рисунката - са порицавани и потискани, тяхното поведение се определя като неправилно. Така още от ранна детска възраст сме разделени на категории – на добри и лоши, послушни и непослушни, отличници и двойкари. И някъде в този процес креативността, която ни е била присъща като малки и която не познава граници, определения и етикети, започва постепенно да избледнява.

Снимка

Ученическата рисунка, която получила двойка

[Saatchi & Saatchi] 



Непосилната лекота на въображението
От завършилите образованието си обществото все повече очаква да бъдат креативни, да вървят извън коловоза, да бъдат пионери в работата си. Бизнесът днес и все повече в бъдеще ще залага на иновациите, на търсенето на смели и нестандартни решения. Така, от една страна, компаниите все по-силно се нуждаят от предприемчиви, инакомислещи, проактивни специалисти, а, от друга, училищата бълват отличници, научени да седят послушно в редици. Как е възможно да се разбие този омагьосан кръг?

Преди всичко децата в клас трябва да бъдат свързани помежду си, да бъдат научени да работят в екип, да стигат заедно до отговорите. Нещо повече – необходимо е да бъдат стимулирани да задават въпроси, колкото и неудобни да са те. Само така ще запазят любопитството към околния свят, което стои в основата на творческото мислене, убеден е Джалалиев.

Освен това учебната среда трябва да ги кара да се чувстват значими, способни и смели, независимо от конкретния предмет, дейност или задача, която им се дава. Много е важно да им се покаже, че няма страшно да правят грешки, да се провалят – това е част от постигането на успеха, както в личен, така и в професионален план. Да опитваш, да експериментираш, да разчупваш познатото, да поставяш под съмнение, да развиваш въображението си, да играеш – това според Милин са нагласите, към които трябва да приучава училището, ако иска да не само да съхрани, но и да развие креативността, с която всеки първокласник влиза в класната стая в първия учебен ден.

Снимка

За да съхраним и развиваме креативността си, още от малки трябва да се учим да сме свързани, да работим в екип, да стигаме заедно до отговорите, казва Милин Джалалиев, изпълнителен директор на комуникационния клъстер в Publicis One, включващ Saatchi & Saatchi, Publicis, MSL и BrandWorks

[Saatchi & Saatchi] 



Отвъд страха
Творчеството не трябва да се възприема като талант, а като начин на мислене, режим на работа, определена настройка, която всеки може да влезе, стига да вярва в себе си и способностите си. То не е нищо повече от комбинация от елементи, идващи от опита, спомените, преживяванията, подсъзнанието, средата и пр., които водят до създаването на нещо, което не е било правено никога досега, казва във втората част на лекцията Бари Бранд, дългогодишен творчески директор в няколко офиса на Saatchi & Saatchi в Близкия Изток и Европа.

По думите му всяка идея има своя енергия. Зарядът на добрите идеи обаче е по-силен. Така, когато първоначалната хрумка започне да преминава през различни хора, всеки от тях допринася с нещо от себе си за развиването й. В този процес тя се видоизменя, еволюира, може дори тотално да се промени, но може и да загуби част от енергията си и да се пръсне в нещо като "развален телефон". Затова, независимо откъде идват и през какво преминават, за да могат идеите да се съхранят, е необходимо да се създаде подходяща среда за случването им.

При това живеем под натиска постоянно да се показваме, да бъдем видими, да изглеждаме добре, да комуникираме най-добрата версия от себе си в социалните мрежи. Обществото ни насажда страх от провал, поставя стигма върху допускането на грешки. Ако обаче искаме да бъдем креативни, трябва да се научим да се гмуркаме в дълбокото. А това непременно създава усещане за дискомфорт и несигурност. "Когато си истински креативен, не можеш да разчиташ на карти за ориентир, няма предначертани пътища, защото никой не се е докосвал до тези идеи преди теб", обяснява Бари.

Снимка

Любопитството носи знание, а знанието разсейва страха от провал, смята Бари Бранд, дългогодишен творчески директор в няколко офиса на Saatchi & Saatchi в Близкия Изток и Европа

[Saatchi & Saatchi] 



Да запушиш устата на вътрешния саботьор
И ако страхът е най-големият враг на креативността, как можем да го преодолеем тогава? Преди всичко като вярваме в себе си. Ако се събуждаме всеки ден с мисълта, че не сме креативни, никога няма да бъдем такива. В моментите, в които чувстваме, че тъпчем на едно място, и затъваме в белия лист хартия пред нас, най-доброто решение е да бъдем любопитни, да отворим очите си за обиколния свят, темата, по която работим, човека, който стои до нас, или ключовете, които подрънкват в джобовете ни. По този начин ще открехнем съзнанието си за непознатото и ще го направим проводник на новото. "Любопитството ще ви донесе знание, а знанието ще разсее страха", обяснява Бранд.

По думите му всички хора се делят на два вида – такива, които дават енергия, и такива, които я взимат. Много е важно в средата, в която живеем и работим, да преобладава първият вид. "Ако отидете на интервю за работа в компания и след 20 минути усетите, че пред вас стоят енергийни вампири, бягайте", съветва той. Позитивната енергия насища пространството с добри идеи и обратно – лошата енергия ги изсмуква.

Друга съществена стъпка в този процес е да се вглеждаме в себе си и да изследваме какво се случва в нас, когато измисляме идеи. Трябва да работим върху вътрешните гласове, които ни казват, че ще се изложим, че ще прозвучим глупаво, че ще ни се смеят. Да намерим нещо, което да промени тези душевни саботьори – дали ще е медитация, книга, филм, разговор с приятели, за всеки изходът от подвижните пясъци на безидейността е индивидуален. Във всички случаи обаче трябва да сме готови да проявим смелост, да отворим вратата към непознатото, да прекрачим прага и да сме достатъчно "гладни", за да нагазим там, където никой друг преди нас не е стъпвал.
Конкурс на тема "София. Заслужава си да я посетиш" обявяват рекламната агенция "Saatchi & Saatchi България" и Университетът по финанси, бизнес и предприемачество – ВУЗФ с медийното партньорство на "Кариери". Трима финалисти с най-вдъхновяващите и интересни разработки ще получат частични стипендии в размер 50% от таксата за обучение в магистърската програма "Реклама, бизнес дизайн и бранд мениджмънт" на Saatchi & Saatchi и ВУЗФ. Форматът на разработките е напълно свободен – презентация, интерактивно видео, реален проект или др. От кандидатите се очаква да покажат процеса, по който са стигнали до същността на бранда София, целевата група и комуникацията му по ясен и последователен начин. Участниците трябва да изпратят разработките си на имейл адрес: saatchi@vuzf.bg, или на адрес: София, бул. "България" 118, ет. 1, Saatchi & Saatchi. Крайният срок за кандидатстване е до 11 юни 2017 г. Повече информация за условията на конкурса можете да намерите тук.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly