Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Спедитор

За професията разказва Вера Вакареева, мениджър екип, отговарящ за пазар Бенелюкс – Белгия, Холандия, Люксембург, в "Гопет транс"
Share Tweet Share
Снимка

Спедиторът e доставчик на услуги и посредник, той избира най-подходящия вид транспорт и превозвач, за да отговори на нуждите на клиента, обяснява Вера Вакареева.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Голяма част от стоките, които ползваме, са преминали немалко километри, докато стигнат до щанда в магазина. Същото важи и за материалите, от които те са били произведени. И за да може всички те да пропътуват разстоянията за нужното време, да се запазят при необходимото качество, а разходите за транспорт да са минимални, голяма отговорност носят именно спедиторите. Тези професионалисти са свързващото звено между изпращача и получателя и имат важната задача да изберат най-подходящия вид транспорт и превозвач.

В момента по данни на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) във вътрешнообщностния европейски пазар спедиторите организират 65% от товарните превози с автомобилен транспорт, 95% от тези по въздух и 65% от тези по море. Спедиторите извършват транспортни услуги и с жп транспорт, по вътрешните водни пътища, както и при нужда от интермодален транспорт, т.е. микс между няколко вида транспорт.

"Професията е перспективна, защото има много голяма сфера на приложение и дава възможност за професионална реализация във всички дейности в транспорта, в който са включени логистичните, спедиторски и складови услуги", коментира Поликсена Кръстанова, директор на браншовата организация. Тя обяснява, че такива кадри се търсят не само от спедиторския бранш, но и от транспортните, куриерските (които извън обичайната дейност извършват спедиция на товари), производствените или търговските фирми с логистични центрове. Дори и статистиката на НСИ за първото тримесечие на 2017 г. потвърждава, че сектор транспортни услуги е с най-динамично развитие и устойчив ръст, а това е показателно не само за развитието на бранша, но и за нуждата му от нови кадри.

Отново според последните данни на националната статистика за 2016 г. средното пазарно заплащане за професия спедитор е 1075 лв., а за опитните кадри то възлиза и на 1500-1800 лв. Големите компании предлагат на служителите си и социални пакети – транспорт до работното място, карта за градски транспорт, поемане на разходи за храна или ваучери за храна, допълнително здравно осигуряване, карти за спорт и др.

Професията обаче е и доста отговорна и напрегната. Специалистите често са на линия 24/7. За да могат да подберат най-подходящата комбинация от транспорт и превозвач, те трябва да са комбинативни, да могат да планират и организират добре, да имат добри комуникативни умения. От бранша коментират, че владеенето поне на английски език е силно препоръчително, а всеки друг език носи само предимства. В момента най-търсени са немски, френски и италиански.

През 2016 г. по инициатива на Центъра за професионално образование към НСБС са приети държавни образователни стандарти за професията спедитор-логистик за две специалности - "Спедиция, транспортна и складова логистика" (трета степен на професионална квалификация) и "Планиране и управление на логистични процеси" (четвърта степен на професионална квалификация). Обучение по тях се предлага както в самия център, така и в университети в страната. Вече стартира и дуално обучение по професия спедитор-логистик, в което партньори са компаниите "Гебрюдер Вайс", "Йобстел България", "Карго Партнер", "Лагермакс Спедицио България", "Шенкер", "Лидл България" и "dm България".

Повече за професията разказва
Вера Вакареева, мениджър екип, отговарящ за пазар Бенелюкс – Белгия, Холандия, Люксембург, в спедиторската и логистична компания "Гопет транс"
Вера Вакареева има бакалавърска степен по "Финанси" и магистърска степен по "Финансов мениджмънт" от УНСС. Един семестър от бакалавърската си програма е учила в Холандия. В "Гопет Транс" работи от II курс в Университета, като съчетава учене и работа на пълен работен ден. Първоначално е на позиция сътрудник фактуриране, след това aсистент спедитор, а от началото на 2015 г. е мениджър екип, отговарящ за пазар Бенелюкс – Белгия, Холандия, Люксембург.

Моята професия
Спедиторът e доставчик на услуги и посредник, той избира най-подходящия вид транспорт и превозвач, за да отговори на нуждите на клиента. Той е свързващото звено, координаторът между превозвач и клиент. Спедиторът предоставя транспортни и логистични решения, търсейки оптимални условия за подпомагане и развитие на бизнеса на своите партньори.

Въпреки че не е толкова популярна в България, според мен тази професия е изключително перспективна. Тя е неизменен елемент от търговските взаимоотношения и в този смисъл е и универсално приложима – можете да я работите навсякъде по света. Бих я препоръчала на всички млади хора, които искат динамична, интересна, различна професия, благодарение на която всеки ден научаваш нещо ново. Тази професия дава не само знания за икономиката на различните държави, за бизнеса, но и изгражда характера, учи на търпение, постоянство, упоритост, целенасоченост, развива усета ви към хората и изграждането на взаимоотношения.

Моето образование
В гимназията учих в математическа паралелка, а висшето си образование завърших в УНСС. Имам бакалавърска степен по "Финанси" и магистърска степен по "Финансов мениджмънт". Един семестър от бакалавърската си програма имах възможността да уча в Холандия. Започнах работа в "Гопет транс" след II курс в университета – учех и работех на пълен работен ден.

Специалностите "Стопанска логистика" или "Управление на транспорта" най-пряко реферират към професията на спедитора. Националното сдружение на българските спедитори също предлага професионално обучение за нея.
Личният ми кариерен път, а и на много от колегите в компанията, е доказателство, че специалността не е определяща – важно е да харесаш професията и да я разпознаеш като своя. След това в процеса на работа да вложиш цялото си желание и мотивация, за да усвоиш спецификата й. Аз се учех от опита на колегите си и от своя собствен. В "Гопет транс" например имаме вътрешно изградена политика по отношение на въвеждане на новите служители и програма за обучение на млади хора без опит от колега вътрешен обучител. Той се грижи за тяхното базово въвеждане в професията спедитор, а всички ние в оперативните екипи подпомагаме този процес.

Моят път дотук
Професионалният ми път като спедитор започна случайно. Бях втори курс, когато разбрах от приятел за възможност за работно място за хора без опит в "Гопет транс". Желанието ми тогава беше да се реализирам в сферата на финансите и счетоводството, а в компанията имаха отворена позиция за сътрудник фактуриране. Бързо разбрах, че работата с фактури и документи не е за мен, но ме грабнаха екипът и отношението към служителите. Бях сигурна, че това е "моята" фирма. Получих одобрение от университета да замина за Холандия на обучение и прекъснах работата си за няколко месеца.

След връщането си потърсих възможност отново да работя в "Гопет транс". Получих втори шанс и предложение да стартирам на позиция асистент спедитор през лятото на 2012 г. Започнах плахо и неуверено, но колегите успяха да ми предадат своя ентусиазъм и да ме запалят. Сблъсквах се с различни казуси и учех нови неща всеки ден. Най-хубавото е, че 5 години по-късно все още е така. Бяха ми необходими само 6 месеца, за да ме увлече динамиката на професията, да видя перспективата пред себе си и да почувствам, че съм на мястото си и съм намерила себе си. Всъщност "Гопет транс" е моят първи и единствен работодател към момента.

Моите задачи и отговорности
Позицията, която заемам към момента, е мениджър екип (Freight Development Manager). Ръководя няколко спедитори, отговорни за вноса и износа за Белгия, Нидерлания и Люксембург. Голяма част от ежедневието ми преминава в комуникация с клиенти и партньори за уточняване на параметрите, планирането и организирането на транспорт, проследяване на целия процес на доставката, както и разпределяне на задачите, координиране и проследяване на работата на колегите в отдела. В ролята си на ръководител моя отговорност са и изграждането на стратегии за цялостното развитие на отдела, увеличаване на пазарния дял, обучението и кариерното развитие на хората в екипа ми.

Търсени умения и опит
В компания с мащабите на "Гопет транс", с 400 служители, 6 офиса, 5 от които извън България, умението за работа в екип е задължителна основа за успешна реализация. По принцип динамичното естество на спедицията изисква от теб да бъдеш организиран и да умееш бързо да се ориентираш в нова ситуация и да вземаш решения. Спедиторът трябва да може да отчете, от една страна, нуждите на клиента, от друга, да договаря решения и да балансира отношения с подизпълнителите, които наема за извършването на транспортите.

Предизвикателствата
Ние работим за бизнеса и трябва да сме готови да следваме неговата динамика. Всеки ден има своите предизвикателства и удовлетвореността да се справиш с тях, да намериш решение в ситуации с много променливи е основната тръпка в тази професия.

Да откриеш алтернатива за клиента, особено когато конкурентите не успяват, да реагираш адекватно в ситуация на проблем и да спестиш време, средства и нерви на клиентите и партньорите си, да приложиш най-балансирания подход в деликатни ситуации, всичко това е част от ежедневието на спедитора. С времето и опита някои от ситуациите са повтаряеми, но никога факторите и страните в процеса не са едни и същи. Така отново и отново имаш възможността да изпробваш себе си - своите професионални знания, умения за водене на преговори и убеждаване, бизнес усет и комбинативност.

Удовлетворението
Прекрасно е да работиш в среда с млади хора, в приятелска атмосфера. Чувствам се спокойна, че мога да разчитам на хората в екипа и на всички колеги на 100%. Да получиш от клиент или партньор обаждане по телефона с позитивна обратна връзка за съвместната работа или благодарствен имейл е безценно. Знаеш, че си е струвало всички усилия, които си положил. Прибираш се вкъщи с приятното усещане, че и този път си се справил с поредната комплицирана ситуация, и това те зарежда с хъс и енергия за следващия работен ден.

Заплатата
Заплащането е конкурентно, но когато си прохождащ в нова професия, най-важното не е възнаграждението само по себе си, а възможността за трупаш знания, умения и опит, да изграждаш компетенции. Заплащането варира в различните компании, но в "Гопет транс" професията предоставя добри финансови възможности, когато покажеш, че можеш да поемеш самостоятелно отговорности, имаш ориентация към резултати и си готов да продължиш да се развиваш като специалист.

Моите планове
В личен план продължавам да работя върху мениджърските си компетенции. От гледна точка на позицията, която заемам в момента, ключово за мен е да науча повече за различните техники и подходи за мотивацията на хората в екипа ми. Следващата стъпка в кариерното ми развитие би била поемане на отговорност за повече от една дестинация – в "Гопет транс" това е мениджър на направление (Business Unit Manager), и се подготвям за това.

Моите източници на информация
Основният ни източник на информация е пазарът – от какво имат нужда клиентите, какво предлагат конкурентите като сервиз и решения и какво можем да научим от партньорите си. Обмяната на вътрешен опит между колегите в компанията също е изключително ценна. За да се възползваме максимално от него, в компанията периодично организираме вътрешни обучения и работни срещи с различна тематика, например - превоз на опасни товари, превенция на щети и рекламации, интермодален транспорт, митнически режими и др.

Специфична информация, касаеща ежедневната ни работа, можем да открием и в интернет в сайтовете на институциите с регулаторни или контролни функции, свързани с нашата професия – за пътната обстановка, забрани за движение на тежкотоварни автомобили, нови нормативни актове, допълнения и изменения към съществуващите такива и др.
Търсени умения
- комуникативни умения
- умение за бърза преценка и вземане на решения в променящи се ситуации
- инициативност и поемане на отговорност
- умения за решаване на проблеми
- умения за работа в екип
- умения за планиране и приоритизиране
- умения за водене на преговори и ценообразуване

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера (септември 2017): Непознатите перспективни професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly