Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Дизайнер "Потребителско изживяване" (UX Designer)

Повече за професията разказва Силвия Маринова, дизайнер "Потребителско изживяване" в SAP
Share Tweet Share
Снимка

Нашата работа е да накараме всеки потребител да се усмихне и да работи с удоволствие - без значение дали използва софтуерен продукт, дадено устройство или някой предмет, казва Силвия Маринова.

[Личен архив] 

Все по-често се налага да си "общуваме" с технологиите и да имаме "преживявания" с тях. И също както в общуването с хората, за да бъде преживяването ни положително, е важно "да си говорим на един език". Т.е да не ни е трудно да намерим бутона, който ни трябва, да разберем как работи дадена програма или устройство, да виждаме продукта в цветове, които ни харесат, и той да бъде във форма, която ни допада, и т.н. И дали всичко това ще се случи зависи от дизайнера на потребителско изживяване (User Experience Designer, UX Designer). До известна степен той е психологът, който, познавайки добре и хората, и машините, прави така, че те да могат да взаимодействат помежду си по-лесно, бързо и ефективно. Не случайно обаче този специалист е и дизайнер, т.е. той има отношение и към теми като цветове, визия, форма и т.н. В бъдеще работата на тези специалисти ще бъде все по-предизвикателна, но и все по-важна, понеже технологиите стават все по-важна част от живота ни. Така че, ако обичате компютърните технологии, но имате и креативна страна, може би това е вашата сфера на реализация.

Повече за професията разказва Силвия Маринова, дизайнер "Потребителско изживяване" в SAP
Силвия Маринова работи от три години като дизайнер "Потребителско изживяване" в софтуерния гигант SAP. Тя се занимава над 10 години с концепции за дизайн, ориентиран към потребителите (user-centered design), като опитът ѝ е свързан с дизайн както на софтуер, така и на уеб продукти. Работила е за български и международни компании, като през последните две години работи много близко със софтуерните разработчици от екипите в SAP, които отговарят за продуктите на компанията, свързани с информационната сигурност. Завършила е Националното училище по пластични изкуства и дизайн "Акад. Дечко Узунов", Казанлък. Притежава бакалавърска степен по "Компютърни системи и технологии" от Нов български университет. Семестриално е завършила и магистратура по "Мултимедия, компютърна графика и анимация" в същия университет.

Представете професията си накратко. Защо смятате, че е перспективна?
-
Какво прави един дизайнер "Потребителско изживяване" (UX Designer)? Често този въпрос има многозначни отговори, но ще се опитам да отговоря максимално ясно. Всеки UX Designer би трябвало да има за цел да подобри удовлетвореността и лоялността на клиентите чрез полезността, лекотата на ползване и удоволствието, предоставени при взаимодействието с даден продукт. Трябва да правим разлика между дизайнер "Потребителско изживяване" (UX Designer) и дизайнер "Потребителски интерфейс" (UI Designer), защото са две различни дейности. Често можем да видим в сайтовете за работа обява, която съчетава и двете, което не е погрешно, но трябва да знаете, че от вас ще се очаква да извършвате дейности за две отделни професии.

От няколко години работя много близко със софтуерните разработчици от екипите в SAP, които отговарят за продуктите на компанията, свързани с информационната сигурност. Разработват се различни продукти и услуги, чрез които нашите клиенти и партньори управляват своя бизнес в дигиталния свят сигурно, защитавайки от различни неблагоприятни атаки техния софтуер, крайни потребители и други консуматори. Софтуерът, който разработваме в тази сфера на сигурността, предлага административен инструмент и интерфейс за крайния потребител. Обикновено продуктите са свързани със сложни сценарии за конфигурации и интеграции с други софтуерни продукти. Като дизайнер за мен всеки технически детайл в продукта е важен и за да направим една добра концепция, много често отнема време да разберем какво стои зад всички стъпки на нашите потребители.
Потребителското изживяване е важна част от всеки продукт - било то дигитален или не, не е число, което да изчислим лесно, или прилагателно, което да си измислим, и да знаем, че сме си свършили работата. Всеки от нас всекидневно се бори с продукти, услуги и дори човешко отношение, което ни създава трудности при повечето ни всекидневни дейности. Нашата работа е да накараме всеки потребител да се усмихне и да работи с удоволствие - без значение дали използва софтуерен продукт, дадено устройство или някой предмет.

Какво образование, допълнителни квалификации и умения са нужни за професията ви?
- Все още в България няма, доколкото ми е известно, предлагане на програми, директно насочени към потребителското изживяване. Образование, свързано с компютърните технологии, само би помогнало, защото критериите за техническа грамотност са вече на много по-високо ниво. Образование, свързано с научната дисциплина психология например, би помогнало да се анализират и разбират по-добре нуждите на потребителите.

Образованието е важно, то ни дава определено ниво, след това зависи само от нашите персонални качества и навици да се развием в сферата, в която желаем. Уменията се натрупват с опит и любопитство. Винаги е добре да се посещават допълнителни курсове и квалификации, за да може да се усъвършенстват и обогатят знанията и уменията. Бих препоръчала и посещаването на различни конференции, през които могат да се създадат полезни контакти. Практическият опит е най-важното в сферата на технологиите, можем да научим много и когато сме част от различни екипи и проекти. Надграждането на образованието с опит става безценно.

Какво ви кара да харесвате професията си?
- Харесвам това, което правя, защото помагам на хората. Ние може да работим с технологии, но е по-важно технологиите да работят по начин, най-близък до нас, хората. Да правиш лесни за използване продукти никак не е лесно, защото често всеки има твърде различни очаквания. Всеки доволен и щастлив клиент е привилегия. Дизайнерите на потребителско изживяване се стремим да генерираме повече позитивни емоции и да мислим за всяка допирна точка, която създава точно този приятен опит с продукта, който разработваме. Харесва ми да работя с потребителите, използващи продуктите на нашата компания, и да получавам техните ценни съвети и коментари. Вярвам, че в която и сфера на дейност да погледнем, винаги ще имаме нуждата от дизайнер "Потребителско изживяване" (UX Designer). Всичко, което ни заобикаля, е свързано с изживяване - докосването и взаимодействието с един софтуерен продукт е само малка част от това, което правим всеки ден.

А кои са най-големите предизвикателства, свързани с вашата професия?
- Предизвикателствата в нашата професия са много. Най-голямото предизвикателство е да направиш всеки потребител щастлив, затова другото голямо предизвикателство, когато разработваш бизнес софтуер, е да достигнеш до повече крайни потребители и да получиш обратна връзка. Важни са ефективната комуникация и контакт с клиенти/партьори, без тяхната помощ е почти невъзможно да изградиш една добра концепция за дадено софтуерно решение. Друго предизвикателство е комуникацията с разработчиците. Често дизайнерите и разработчиците имат различни мнения в изграждането на една концепция. Повечето детайли са много специфични и технически, а дизайнерите работят с потребителите на софтуерното решение, а не с изграждането на кода, и данните, които са нужни, са имплементацията на едно софтуерно решение.

Не трябва да забравяме, че всички целим едно и също нещо - да имаме доволни клиенти/потребители. Затова се нуждаем от колегите ни програмисти, за да разберем софтуерната архитектура на един продукт, чисто техническия начин на работа, как е имплементиран и реализиран. Трябва да работим заедно и да се допълваме в работата ни, защото, за да се изгради един софтуерен продукт добре, са нужни и софтуерни разработчици и дизайнери.

И не на последно място е времето, в което живеем, толкова динамично и технологиите се развиват толкова скорострелно, не с дни, а с часове и минути, и ние сме длъжни да ги следваме и дори да ги изпреварваме посредством нашите продукти.

Какъв е вашият съвет към младите хора, които в момента избират образование и професия?
- Помислете какво би ви направило удоволствие да работите. Отговорете си на въпроса: "Какво трябва да направя, за да започна да работя това, което ми харесва?" Не пренебрегвайте образованието, то е част от вас и вашите умения. То ще ви даде една добра основа за вашата кариера, стига да го завършите с успех и желание. Поставете си цели - първо само една цел, но я следвайте, докато я постигнете, после втора цел и така, докато един ден се обърнете назад и се изненадате сами колко цели сте постигнали. Мислете си за бъдещето, ако изберете една професия, но искате да я смените, колкото по-рано, толкова по-лесно, но никога не е късно. Не оставяйте нещо започнато незавършено. От личен опит - например образование, оставено за по-късен етап във времето, може да си остане незавършено. Бъдете упорити и търпеливи. Ако не се чувствате успешни по поетия от вас път, тръгнете по друг. Не спирайте да се учите както в професионален, така и в личен план. Най-ефективният инструмент за кариерно ориентиране сте самите вие.
Текстът е част от специалното издание на Кариери "Професии с бъдеще", подготвено във връзка с изложението "Професии с бъдеще", на което организатори са Кариери.bg и Orange.bg.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly