Регистрация

Работа по каталог

Снимка

 Фотограф: Shutterstock

Сами решавате кога да работите, колко часа от деня си да отделяте за тази цел и колко пари да печелите. Звучи като работата мечта, нали? Особено във време на криза, когато възможностите са ограничени, а все повече хора губят източници на доходи, досега смятани за сигурни.

Подобна гъвкава система на работа предлагат компаниите, които се занимават с така наречените директни продажби или мрежов маркетинг. Те изграждат мрежа от свои представители, които продават продуктите им, без формално да са техни служители. Дистрибуторите обикновено получават каталог с продуктите на компанията и отстъпка върху стойността им или пък вземат процент върху продажбите, които успеят да реализират. За да започнете да печелите от директен маркетинг обаче, трябва да се заредите с търпение и постоянство, както и да мобилизирате цялата си мрежа от контакти, предупреждават дистрибутори с опит.

Консултант по желание

Човек може да стане представител на фирма за директни продажби сравнително лесно - ако получи предложение от някой от вече действащите дистрибутори, като той самият се свърже с такъв или пък като се регистрира в интернет сайтовете на тези компании. Повечето структури предполагат над вас да има човек с добри резултати от вашия град или поне разположен близо до вас, който става ваш ментор. Той обикновено се грижи и за обучението ви.
Регистрацията обикновено не изисква някакъв депозит или първоначален капитал. "Ние не ангажираме по никакъв начин финансово нашите представители, регистрацията и обучението са безплатни", обяснява Невена Сребрева, търговски директор на компанията за козметични продукти Avon.

Компаниите за директни продажби дават възможност за реализация на хора на всякаква възраст, с различно образование и опит. Често това са майки с малки деца, домакини, студенти, които искат да си докарват допълнителни доходи по време на следването. Сребрева обаче подчертава, че в Avon могат да намерят реализация и мъже въпреки имиджа им на женска компания.

Много от хората, които започват да се занимават с мрежов маркетинг, го правят само за удоволствие и за да получават отстъпки върху продуктите на компанията, чиито представители са. Такъв е случаят с представителка на Avon, която се захваща с тази работа съвсем случайно - преди около две години на детско парти получава предложение от нейна позната. "Хареса ми като идея, защото преди това си бях купувала техни продукти, а така щях да си ги купувам с отстъпка. Никога не съм имала амбиции да раста или да ходя по обучения. Правя го главно за удоволствие, не съм мислила да се развивам в тази посока." Тя има постоянна работа и не разчита на доходите си от тази дейност, за да издържа себе си и семейството си.

Други решават да превърнат директния маркетинг в своя професия. Ирина Матева става дистрибутор на продукти на козметичната компания Oriflame през 1994 г.- още при стъпването й в България. В онзи момент тя е без работа и търси възможности за реализация. "Реших, че би ми било интересно да се занимавам с това, тъй като обичам козметика. Беше нещо съвсем ново и непознато на българския пазар, но вече 15 години работя с Oriflame и съм доволна, че го направих. Това ме спаси, когато нямах работа. Бях много благодарна, защото изкарвах доста добри пари за онова време", разказва тя. Ирина би препоръчала на свои близки и познати (и го е правила) схемата на директния маркетинг, особено в ситуация като настоящата. "Смятам, че когато човек е в трудна ситуация, това е едно добро начало. Защото не само спестяваш средства от семейния бюджет и печелиш пари, но и си ангажиран - срещаш се с хора, ходиш по обучения и семинари. Сега е времето да се стартира", убедена е тя.

Ирина се занимава само с директни продажби в продължение на 10-11 години и натрупва сериозна мрежа от контакти. Самата тя започва да набира представители. След това се захваща със собствен бизнес и за няколко години се откъсва от системата. След известно време обаче се завръща отново към продажбите по каталог. Казва, че ако човек е достатъчно активен и амбициозен, може да си докарва прилични доходи по този начин. "Но нека не се заблуждаваме, бизнесът е труден, всеки месец започваш от нулата. Нямаш сигурността на заплатата, от теб зависи какви ще са доходите ти", подчертава тя.

Според Стела Пенчева от отдел "Маркетинг и реклама" в Oriflame Bulgaria обикновено на подобна възможност за печалба се гледа по-скоро като на помощен, а не на основен източник на доходи. "Ако обаче човек има желание и време да се заеме сериозно с този бизнес, той може да замести липсата на постоянна работа, тъй като с достатъчно голяма и стабилна клиентска база средното месечно възнаграждение може да достигне една нормална работна заплата. Но за тази цел консултантът трябва да инвестира доста от личното си време и усилия, както и много желание", обяснява тя.

Как се печели


Не всичко е красиво като в каталозите на козметичните компании. Ако решите, че искате да се занимавате сериозно с директен маркетинг и да печелите от това, ще трябва да сте много постоянни и упорити, защото, ако пропуснете дори една кампания, рискувате да загубите много. В повечето от съществуващите схеми действа системата на точково оценяване и израстване в йерархията. На базата на реализираните продажби и привлечените нови дистрибутори представителите печелят определен брой точки или звезди. Когато натрупат достатъчно, те получават възможност да се изкачат на следващото стъпало - дистрибуторът може да стане супервайзър/лидер на екип или мениджър. Тогава и печалбата расте, тъй като лидерът получава процент върху оборота на привлечените от него нови дистрибутори.

Така например представителите на компанията - дистрибутор на продукти от алое вера, "Форевър ливинг продъктс" вземат по 43% от продажбите на продукти на дребно, а с израстването си в йерархията печелят процент и върху продажбите на привлечените от тях дистрибутори. В Oriflame директният приход възлиза на 30% от стойността на направените поръчки, а консултантите получават и бонуси, които могат да варират от продукти на фирмата, през допълнителни финансови възнаграждения до възможности за пътувания, семинари и срещи в страната и чужбина. В Avon независимите представители на първото ниво от търговската структура, които купуват най-вече за себе си и за своите близки, получават отстъпка от стойността на продуктите, която е до 25% в зависимост от обема на поръчката.За поръчките на отделни продукти отстъпките за представители стигат и до 35%, съчетани и с непарични награди и преференции (кредитна карта, включване към мобилен оператор и др.). Там също дават възможност на представителите да се възползват от безплатни обучения в областта на козметиката и да придобият базисни бизнес умения. В повечето от тези компании не е проблем новият дистрибутор да се издигне по-бързо от този, който го е привлякъл, което ги прави по-гъвкави от традиционните йерархични структури.

От представител до директор


Много от фирмите за директни продажби предпочитат да издигат в йерархията хора, тръгнали от обикновени представители. Такъв е случаят на Невена Сребрева, търговски директор на Avon, която започва работа в компанията още при стъпването й на българския пазар. "Тогава завършвах образованието си, но то ми се струваше недостатъчно и имах нужда да видя това, което изучавах, на практика", връща се към началото тя. Първата й среща с Avon е на едно групово интервю през 1999 г. с представители от Англия, отговорни за подбора и обучението на местния екип. "Излязох оттам с ясната визия, че това е компанията за мен и която ще ме провокира да разгърна своите реални възможности", казва тя. Сребрева става един от първите представители на фирмата за България и едновременно работи като лидер на екип и зонален мениджър. След това става обучител на зоналните мениджъри. Благодарение на обучението, което получава в компанията, отговорностите й нарастват и тя взема решение да запише магистратура по бизнес администрация. Напуска Avon, за да учи МВА в HЕS Amsterdam School of Business с профил предприемачество и иновации. След като завършва, Avon я кани обратно, за да оглави разрасналия се отдел "Обучения" за България, Македония и Албания. От септември 2008 г. тя е търговски директор в компанията. "Аз съм само един от многото успешни примери за развитие в компанията, но реализацията не е на всяка цена и не е задължителна", казва тя.

Сребрева смята, че моментът е подходящ за начало на подобен тип дейност - при днешната финансова нестабилност и несигурност на работните места е добре човек да има допълнителен източник на доходи. "Пазарът ни предоставя повече възможности, отколкото заплахи, затова трябва да се възползваме от тях", оптимистична е тя.

Директните продажби в България

От 2004 г. компаниите за директни продажби в България имат своя национална асоциация. Нейни членове са "АкваСорс"  ЕООД,  "Вижън Балкан" ЕООД, "Ейвън козметикс България"  ЕООД, "Орифлейм  България" ЕООД, "Роял сейлс интернешънъл България" ЕООД, "Форевър ливинг продъктс България" ЕООД.

Според  официални  данни* на Българската асоциация на директните продажби (БАДП) в този сегмент  в  България за 2008 г. са реализирани продажби в размер на 46.9 млн. евро. Четиридесет и седем процента от тях идват от козметика и грижа  за тялото, 50% от продукти за подобряване на благосъстоянието на духа и тялото, хранителни добавки и диетични храни, а 3% са от дрехи и аксесоари. Средната стойност на една поръчка е 125 евро. В този бранш са заети 95 863 души. От тях 87% са жени, а 90% работят на непълен работен ден.

*Без  компанията  "Роял сейлс интернешънъл  България"  ЕООД,  която  е пълноправен член на БАДП от ноември 2008 г.

  • Печат
  • Изпращане
  • Споделяне
  • Twitter
  • Споделяне във Facebook Facebook

Реклама

GLOBUL – Да поговорим за бъдещето!

Платена публикация

GLOBUL – Да поговорим за бъдещето!

Подбрани позиции

© 2003-2014 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2014 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропаForeign Policy - България

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: SofiaEcho.com