Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Какво е общото между Роналдо и успешния мениджър

Няколко съвета как да се превърнете в "запазена марка" и това да повлияе положително на кариерата ви
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

 Автор: Михаил Вълканов

Виждате страхотно момиче на парти. Отивате при нея и ѝ казвате: "Аз съм много готин. Омъжи се за мен!" Tова е директен маркетинг.

Така започва едно шеговито, но доста точно обяснение на различни маркетингови термини. Ако момчето вземе телефонния номер на момичето и на следващия ден й се обади, това е пример за телемаркетинг, ако някой го представи бляскаво пред нея - реклама от уста на уста, и т.н., продължава анекдотът. И накрая завършва със ситуация, при която момичето отива при момчето и му казва: "Чувала съм много хубави работи за теб. Искаш ли да излезем?" - пример за разпознаваемост на бранда.

Всъщност в последните редове на тази измислена история има една важна истина – ние, хората, все повече се превръщаме в брандове, които заобикалящата среда разпознава в определен образ, препоръчва, коментира и харесва (или не).

Аз, брандът
В много индустрии на хората се гледа като на брандове от години – например в музиката, изкуството и спорта. Бионсе, Майкъл Джордан, Дейвид Бекъм и много други знаменитости са типичният пример за това. Около тях има толкова авторски права и мърчандайзинг, че всеки бранд мениджър би завидял на мащабите и размаха на тези брандове. Защо обаче е необходимо всичко това? Има една-единствена цел – всяка знаменитост се нуждае от своя ореол (образ на бранда), чрез който да изгради ясен и разпознаваем модел, харесван от хората и съответно продаващ се на целевите аудитории. Под продажба разбираме най-вече продажба на това, което тези хора правят - музика, спорт, изкуство и естествено рекламни права.

И тук възниква логичният въпрос каква е разликата между Кристиано Роналдо като бранд (един от най-скъпо платените футболисти и като спортист, и като рекламно лице) и един мениджър? И двамата имат своята целева аудитория, на която брандът трябва да продава добре. При футболиста това са феновете, мениджърите на други отбори, т.е. бъдещи работодатели, потенциални рекламодатели, които ще използват образа му като рекламно лице. Но нима един мениджър няма своята таргет аудитория? От служителите през партньорите и клиентите – това са все важни групи, на които всеки мениджър трябва да продава образа си добре.

Маркетинг за всеки
Превръщането на един човек в бранд е също толкова предизвикателно, колкото и да превърнеш един обикновен продукт в известна и разпознаваема марка. Ето и някои от най-важните правила при изграждането на брандове личности:

#1 Изградете ясен образ за себе си. Всеки човек има и положителни, и отрицателни черти. Определете кое е най-важното за вас – това, с което искате целевите ви аудитории да ви асоциират. Това, в което сте най-добър. И не започвайте с дългия и продължителен списък от положителни качества. Изберете едно или максимум две неща. Фокусирайте се върху тях. Така правят и успешните корпоративните брандове.

Когато една марка изтъква много свои положителни характеристики, първо, става недостоверна в очите на хората и, второ – губи ясен и разпознаваем образ. Вземете пример с рекламите, които ви заобикалят. Едни говорят за качество, други за ниска цена, но ако попаднете на реклама, която ви говори и за двете, ще реагирате с голяма доза недоверие. Така е и с нас като личности.

Ако сте ръководител на екип, може би нещата, с които бихте искали да ви свързват вашите подчинени, са стабилност и целеустременост. Затова използвайте всеки повод да покажете на хората, с които работите, че сте брандът, на който могат да се доверят. Ако пък сте редови служител, търсещ повишение и кариерно развитие, може би ще е полезно да докажете, че сте марка, която се свързва с точност и надеждност, като швейцарски часовник. Каква да бъде вашата запазена марка зависи изцяло от вас.

#2 Бъдете последователни в това, което правите. Има един ефективен тест за това колко добре се справят брандовете: опишете основните характеристики на марката с няколко думи и проверете дали хората назовават името й. Например: с кой бранд асоциирате "най-сигурните коли на света"?

За всяка марка няма нищо по-важно от това изграденият и поддържан образ да бъде ясен и устойчив във времето. Това важи в пълна сила и за брандовете личности. Ако един мениджър или служител на фирма е непостоянен в това, което прави, твърде вероятно е това да обърква хората около него.

Съвсем наскоро в България бе "вълкът от Уолстрийт" Джордан Белфорт. Всеки, гледал филма и проследил изявите му през последните месеци и няколкото интервюта в България, би завидял на последователността, с която гради образа си на изпечен търговец. И при това до такава степен, че е способен да "продаде" дори и противоречивите или откровено негативни части от биографията си под формата на книга и семинари, просто като част от личностното си развитие и това, което е в момента.

#3 Изграждайте взаимоотношения. При корпоративните брандове отдавна е дефинирана теорията за "Марките на любовта". Защо и хората да не са такива брандове? Накарайте целевите ви аудитории да ви харесват. Бъдете положителни. Наскоро имах удоволствието да гледам Мариус Донкин в "Господин Ибрахим и цветята на Корана" – наистина невероятен разказ с много поуки за живота и смъртта. Един от основните съвети, които героят на Донкин получи, беше да се усмихва по-често, защото това отваря много врати.

Замислете се кога работата с хора е по-успешна – когато имате насреща си усмихнат или навъсен човек? Кога сте мотивирани да работите с някого и кога се демотивирате да правите нещо заедно само защото неизбежно очаквате "намръщената" реакция. А и ако говорим за международен бизнес, винаги се сещам за една поговорка, която гласи, че "всички се усмихват на един и същ език".

Снимка

Уголемяване

[Shutterstock] 



#4 Oбщувайте активно с хората около вас. Да, усмивката е важна, но това да общуваш с хората е още по-съществено. Говорете с подчинените си. Говорете с партньорите си. Общувайте дори и с конкурентите си. И да, най-вече говорете с клиентите си. Живеем във времена, в които повече приказваме и по-малко слушаме това, което ни казват. За всеки бранд комуникациите, в това число и рекламата и PR-ът, са много важни, както и обратната връзка, т.е. вслушването в това, което казват клиентите. Бъдете активни – посещавайте различни мероприятия, на които може да се срещате и общувате с хора, които са или може да са важни за вас. Освен че по този начин представяте вашия личен бранд, научавате и много нови неща, срещате се с много полезни хора.

Контактите и познанствата, които изграждате, са най-ценният ви актив като бранд. Спомняте ли си за филма "Ерин Брокович"? Останала без пари, работа и каквато и да било надежда, главната героиня започва по немилост работа в една адвокатска кантора, където се натъква на афера с промишлен замърсител на вода. Умението й да общува с хората, да говори с тях и да чува проблемите им, да влиза под кожата им, да се запознава и сближава с всеки, който има поне малко връзка със случая, я превръща в добър адвокат, който печели невъзможната битка. И няколко милиона като хонорар.

#5 Развивайте се. Всеки бранд има нужда от развитие. Корпоративните брандове развиват нови и нови продукти, търсят нови ниши. Това важи и за брандовете личности. Търсете ново амплоа тогава, когато вече сте стигнали до синдрома на професионално изчерпване. Развивайте се като личности и професионалисти. Днес понятието учене през целия живот (lifelong learning) придобива все по-голямо значение. Както казва професор Герхард Фишер от университета в Колорадо: знанията вече отдавна не са свързани просто с място и време, през което ги получаваш, например в училище и университета, и място и време, в които ги прилагаш - работата, с която се занимаваш. Знания и умения се придобиват всекидневно през целия живот. Само през последните 15 години няколко поколения в крачка се учат на новите технологии и променят коренно живота и професионалната си кариера вследствие на това. Дори и вече да сте успешен мениджър, продължавайте да търсите нови знания и умения. Така както дори и най-добрият алпинист продължава да е жаден за нови и нови приключения, дори когато е изкачил най-високия връх. Ако не друго, може да си намерите страхотно хоби, а това води след себе си още нови знания, познанства и развитие на характера и личността.

#6 Обърнете внимание на "опаковката". При корпоративните брандове опаковката е онова, което мотивира много потребители да търсят и купуват един или друг продукт. Опаковка има и при хората. Дали това е начинът, по който изглеждате – с обеци, татуировки и цветна коса като Денис Родман или със строг, едноцветен костюм с вратовръзка - облеклото ви, общата ви култура и стил на поведение, езикът или дори работното ви място, всичко това е вашата "опаковка". Тя има значение и е въпрос на добър бранд мениджмънт, който да е на нивото, за което вашият бранд претендира. Затова дали не е време да си подредите бюрото и да спрете да носите онзи любим пуловер?

Има още много детайли, които са важни за това един бранд личност да бъде изграден и успешно управляван. Думите, че "до определена възраст ти работиш за името, а след това то работи за теб", са много показателни за ролята на бранда в съвременния живот и бизнес.

И макар брандове, дано не забравяме, че сме хора. И понякога грешим. Или пък имаме нужда от промяна. Но пък затова има "ребрандиране", нали така?
* Д-р Кристиян Постаджиян е преподавател по реклама в Нов български университет и автор на магистърска програма "Рекламен мениджмънт и визуален брандинг". Той има над 15 години опит в областта на маркетинговите комуникации, като директор "Клиенти" в рекламна агенция "Адиа" (представителство на в. Financial Times) и като управител на консултантска компания "Бранд спирит".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly