Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Как да управляваме по-възрастен служител?

Няколко съвета към младите мениджъри
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

[Shutterstock] 

Все по-често в офисите, производствените предприятия и държавните институции на ръководни позиции застават млади хора. И е добре да е така, и е важно да се случва. Защото те, младите, имат подходящо образование, говорят свободно чужди езици и не на последно място имат енергия и хъс да въвеждат промени. Нерядко обаче на тях им се налага да управляват по-възрастни служители, близки до възрастта на собствените им родители.

Нека не се лъжем - това често е стресиращо за младия мениджър, който освен че няма много професионален, няма и много житейски опит. От друга страна, по-възрастният служител може да се почувства пренебрегнат, обиден, гневен и дори да умишлено да саботира работата на по-младия си колега.

Затова, ако и вие самият сте в ролята на "младия шеф", ето няколко съвета, които може да ви бъдат от полза.

Заложете на демократичен стил на управление. Този подход има за цел изграждане на ангажираност и съгласие сред служителите. Използва се при сътрудници, които притежават равно или дори по-голямо познание от лидера. Залага се на изявяването на всички гледни точки и изслушването на всички идеи в процеса на вземане на решение. По-опитният служител получава възможност да прави преценки и да взима решения, да управлява ресурси и да носи отговорности. Делегират му се важни задачи, като се упражнява по-рядко и по-деликатно мениджърският контрол.

Не демонстрирайте по-високия си статус. Обичайно в една организация хората са наясно с йерархията, те са я приели и я зачитат, така че такава демонстрация е напълно излишна. Вместо да упражнявате дадената ви от организацията власт през формалния статус, правете това през авторитета, който сам си изграждате. Защото, както казва Питър Дракър: "Рангът не предоставя привилегия, нито дава сила. Той налага отговорност."

Покажете респект към опита на дългогодишния служител - и професионален, и житейски. В този тип конфигурация балансът лично - професионално отношение е донякъде нарушен. И е проява на ниска емоционална интелигентност да се пренебрегва разликата във възрастта и да се правите, че тя не съществува, а са важни само "корпоративните цели и тяхното постигане". В света на хората, възникнал преди този на корпорациите, от съществено значение е да покажеш уважение и зачитане на по-възрастните. Просто защото по-дълго са вървели по пътя. Да помогнеш на един такъв човек да се чувства равнопоставен, уважен и спокоен, че граденият с години авторитет сред екипа няма да се сгромоляса в резултат на това, че го управлява по-млад мениджър. В този ред на мисли още в началото е важно да имате личен разговор на четири очи с по-възрастния колега и да определите правилата, които ще спазвате във взаимоотношенията си.

Покажете респект към опита на дългогодишния служител - и професионален, и житейски.

Проявявайте разбиране. По-опитният служител сигурно ще изпитва затруднение с това някой по-млад да го ръководи, затова опитайте се да се поставите на неговото място и уважете чувствата, които той може би изпитва. Освен това - опитайте се да проявите търпение, толерантност и разбиране към по-"остарелите" му възгледи, неохота за усвояване на нови неща и склонност към поучаване (ако въобще изброените са налични).

Задавайте въпроси и търсете съвет. Че каква по-добра възможност за един неопитен мениджър да научи всички тайни на работата директно от първоизточника? Питайте по-възрастния си подчинен за всичко, слушайте и пак питайте и така не само ще скъсите пътя си до сърцето на вашата професия, но и ще засвидетелствате интереса и възхищението си от опита на колегата. Отделете му време, чуйте историите му и не забравяйте да му благодарите за всички съвети, препоръки и идеи, които ви даде.

Внимавайте как давате обратна връзка. Със сигурност в хода на сложните отношения млад началник - възрастен подчинен неведнъж ще ви се наложи да давате обратна връзка, която без съмнение няма да е само позитивна. Не се страхувайте да го направите. Ако вече имате изградено доверие помежду си, това няма да е трудно. Задължително е да стане на четири очи и да бъде щадящо егото на подчинения. Ще трябва не просто да му кажете как искате оттук насетне да прави нещата, а да му дадете примери, да му покажете, да се аргументирате. А понякога пак и пак. И отново да бъдете търпеливи и внимателни. Да прецизирате не само изказа си, но и тона на гласа си и цялостното си невербално поведение. Защото често тези неща, а не използваните думи, най-много дразнят и без това малко или много фрустрирания в началото по-възрастен служител.

Работете върху собствения си стил. Все пак не забравяйте и да заявявате позициите си. Разсъждавайте върху изминалия ден и експериментирайте с нови поведения на следващия. Обсъждайте това, което ви затруднява, и не се поддавайте на стреса и неувереността.

Цялото това общуване с по-възрастен колега и предизвикателствата, пред които то изправя по-младия ръководител, ще помогне на втория да повиши собствените си професионални и мениджърски умения. Ще го научи, често през допусканите грешки, да се справя в разнообразни ситуации. Ще повиши емоционалната му интелигентност - способността да познава и управлява собствените си преживявания, както и да усеща и управлява чуждите настроения и нагласи. Това е и подготовка за заемане на по-висока позиция. Това ще го направи по-гъвкав и ще му даде възможност да интегрира безценен управленски опит. Пък и житейски. И в крайна сметка всички препоръки могат да се сведат до едно изречение: общувайте интензивно и с уважение към по-възрастния служител, учейки се.
Снимка

[Личен архив] 


Цветелина Гюрова е магистър по организационна и социална психология и консултант на свободна практика в областта на човешките ресурси. Работила е в Бюро по труда, Институт по психология на МВР и "Виваком". През последните 6 години работи по проекти, свързани с обучения, центрове за оценка и развитие, разработване на компетентностни модели и др.
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly