Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Изкуството да бъдеш иноватор

Георги Сердаров, един от 10-те финалисти в конкурса Next Generation 2016, създава системата за резервации ReZZo.bg и с нея се опитва да промени бизнеса на ресторантите
Share Tweet Share
Снимка

Плановете за ReZZo.bg са през следващата година да пробие и на пазарите в някои държави на Балканите, споделя изпълнителният директор на платформата Георги Сердаров.

 Фотограф: Надежда Чипева

Георги Сердаров е четвъртият финалист в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2016. Той е създател и мениджър на системата за ресторантьорски резервации ReZZo.bg, която е инструмент за запълване на свободните маси в заведенията, но и насърчава клиентското търсене чрез предлагане на отстъпки.
Досега ви представихме победителя в конкурса Светла Пармакова, ръководител на отдел "Управление на обезпеченията" в Райфайзенбанк, подгласника й Антон Петров, мениджър "Верига на доставките" в софийския клон на швейцарската "Райхле и Де Масари", и главния информационен директор в спедиторската компания "Гопет транс" Иван Такев. През следващите седмици очаквайте разказите и за останалите мениджъри, попаднали във финалната десетка на Next Generation 2016.

Георги Сердаров определено изглежда като човек, който обича да подрежда както света около себе си, така и времето. За това свидетелстват и нестандартните му хобита, сред които астрономия, космология, астрофотография, механични часовници и пъзели. Преди години, по време на престоя си на студентска бригада в САЩ, купува огромен телескоп и го пренася в България през куп летища, граници и подозрителните погледи на охранители и митничари. Тогава Георги все още не знае, че звездите в кариерния му път ще се наредят по такъв начин, че времето за любимите занимания ще бъде все по-оскъдно.

Въпреки това и днес създателят и изпълнителен директор на ресторантьорската система за резервации ReZZo.bg казва за себе си, че е човек, насочен към звездите. Това очевидно не му пречи да бъде и добре ориентиран в бизнеса, защото ReZZo.bg вече създаде един изцяло нов пазар при резервации за заведения, а запазените маси от клиенти през системата растат с трицифрени проценти и в двете години от пускането й насам (виж карето "За компанията"). Сердаров пък не само отговаря за нейното управление, но и продължава да въвежда иновации в усъвършенстването й. Затова и никак не е случайно, че тази година попадна във финалната десетка в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, организиран от "Капитал" и "Кариери".

Как се трупа опит
След като завършва гимназия във Варна, Георги Сердаров следва "Бизнес администрация" в Ротердам. Той избира тази специалност, защото по думите му времената, в които трябва да реши какво точно да прави, са такива. "Икономиката растеше, мислех, че това ще е интересна сфера, в която да се развивам. А избрах Холандия и този университет, защото образованието е изключително насочено към практиката. Решавахме реални бизнес кейсове, дадени от реални компании", обяснява той. По време на обучението му вниманието му се насочва към маркетинга, а в последните години от следването си започва работа за хотелската верига Golden Tulip (вече част от Louvre Hotels Group) в Холандия. По-късно се мести в маркетинг отдела на местния хотел от групата, който е базиран във Варна.

Опитът, който натрупва в близо трите години от работата си за компанията, е ценен, защото дава възможност на Сердаров да види как работи западният корпоративен свят отблизо. "Не ми хареса. Всичко е строго регламентирано, има точно определен начин, по който се вършат нещата, а промените стават трудно. Това ме разочарова, защото аз съм човек, който не обича да го вкарват в рамки. Когато вкараш някой човек в рамки, ти му убиваш иновативния дух, креативността, но дори и стимула да каже на мениджъра какво мисли за продукта или услугата, която продава", казва той.

Докато все още е служител на хотелската верига, Сердаров разбира, че компанията, собственик на заведенията за хранене Happy Bar & Grill, търси човек, който да се занимава с развитие на лоялните клиентски програми, анализа на клиентите и интернет присъствието. Това се случва през 2009 г., когато все още много от ресторантите в България дори нямат интернет страници, а социалните мрежи изобщо не се разглеждат като потенциален и сериозен канал за достигане до клиентите. Георги Сердаров започва работа за Happy Bar & Grill, като участва в разработване на програми за лоялни клиенти. Служител е на веригата почти три години, като междувременно през 2013 г. завършва магистърска степен по пазарни анализи в University of Gent в Белгия (виж карето "Трудното решение").

"Правих магистратурата си почти 30-годишен, докато съучениците ми бяха току-що дипломирани бакалаври, и видях как се променя мисленето на поколенията. Следващото поколение мисли по все по-комбинаторен начин. Хората не заучават някаква материя, а знаят само отгоре какво представлява тя. И когато им се зададе проблем, знаят коя материя и кои други ще им бъдат полезни. Нямат тази информация запазена в главата, събират я, съчетават нещата и решават проблема", разказва мениджърът. Той е щастлив, че е успял да влезе в същия начин на мислене, защото това му помага да взема бързи и според него по-правилни решения.

Как се ражда звезда
Докато е в Белгия, Сердаров продължава да работи за Happy Bar & Grill от дистанция, като помага на мениджъра на доставките да разшири присъствието на услугата онлайн. "Занимавах се с анализа на клиентите, създавахме интернет кампании, които бяха клиентски ориентирани", спомня си той. В Белгия се ражда и идеята за създаването на платформа, която да оптимизира работата на ресторантите, като им помогне да запълнят оставащите празни маси. Заведенията имат интерес към това, защото в противен случай те не само не реализират приход, но трупат и загуби заради високите фиксирани разходи за наем, работни заплати и др. Крайните клиенти пък са насърчавани да резервират през големи отстъпки. "Идеята дойде от събрания в предишните ми позиции опит и от анализите на клиенти. ReZZo.bg обаче не е система, която трябва да помогне на потребителите да си направят резервация, а система, през която ресторантът оптимизира своята работа и която решава един голям проблем на бизнеса като цяло. Ресторантът е нашият клиент", пояснява Сердаров.

Заведенията не дължат такса за влизането в платформата, плаща се само ако има направена резервация през нея. "Този модел, както обичам да казвам, сме си го измислили ние, а точно във времето, в което го стартирахме, в САЩ се появи подобен проект. Конкуренция вече има и в България, но това само ни радва." Услугата работи от 2014 г. и е търсена от ресторанти, които имат завършена бизнес концепция, бекофис екип и маркетинг и не се ръководят от един управител на място.

ReZZo.bg е първият личен проект на Георги Сердаров. Той го започва от нула, но и следи плътно всички стъпки в неговата реализация и практическото му приложение. Финансирането идва от Happy Bar & Grill (виж карето "За компанията"). Само концептуализацията на идеята отнема около два-три месеца, шест-седем месеца пък се прави уеб сайта. "Правихме всичко сами от самия старт, а екипът, който се занимава със системата сега, е от петима души", обяснява мениджърът. Неговата роля тогава е да следи целия процес от дизайна до функционалността.

Снимка

Всички финалисти в конкурса Next Generation, които попадат във финалната десетка след първите трима, получиха като награда 30% EMBA стипендия от City College - международния факултет на The University of Sheffiled. На снимката: зам.-ректорът на университета д-р Мегаклис Петмезас и Георги Сердаров.

 Фотограф: Цветелина Белутова



ReZZo.bg се обслужва от собствен кол-център, в който заетите също са петима души. "Преди половин година започнахме да създаваме нова услуга към мрежата, която да поеме и телефонните резервации. Тоест клиентите да не се обаждат в ресторанта, за да запазят маса, а да се обаждат на нас, на единен национален номер, ние да приемаме резервацията през системата и тя да отива към ресторанта. Имаме голям успех с нея, тъй като освобождаваме време на самите екипи на ресторантите, на които не се налага в пикове часове да приемат и резервации, и могат да отделят това време за по-доброто обслужване на клиентите, които в момента са там", разказва Георги Сердаров. Това отново е собствена идея на екипа зад ReZZo.bg и отново идва след разговори и анализ за нуждите на клиентите, но и събиране на идеи какво би улеснило работата им. За тази услуга ресторантите плащат месечен абонамент.

Да управляваш във всички посоки
Най-голямото предизвикателство пред младия мениджър в пътя на създаването и стартирането на ReZZo.bg се крие в управлението на различните екипи и изграждането на стандарти, които да бъдат приети. "Техническата част по проекта беше аутсорсната на външна компания. Може да се каже, че беше предизвикателство да работя с IT хората, тъй като аз идвам от бизнеса, а те мислят по различен начин. Имаше много наместване, за да разбера как мислят те", спомня си Сердаров. Трудно е било да убеди и ресторантите да повярват в ползите от системата. Всичко е минавало през лични срещи и разговори, а сега има екип, който прави това за компанията.

В началото Сердаров има седемдневна работна седмица и е на разположение винаги за всичко. "Сега работя по 9-10 часа на ден, но не и в уикендите, защото най-голямото ново предизвикателство, с което се срещнах, беше раждането на сина ми", казва той. В бъдеще той вижда ролята си в ReZZo.bg като човек, който продължава да се занимава и с продукта, с иновациите и техническите разработки, но и с оперативната работа. Той е и човекът, който участва лично в подбора на хората, които наема компанията. "За пазара на труда мога да кажа, че младото поколение от хора не вярват много в себе си, но имат много големи очаквания дори за стартиращи позиции. Нереалистични. Искат да получат нещата наготово. За да станеш професионалист, трябва да започнеш отнякъде и да се доказваш дори на най-ниските нива. Младите хора искат да прескочат няколко стъпки, което не е добре", пояснява мениджърът.

Плановете за ReZZo.bg са през следващата година да пробие и на пазарите в някои държави на Балканите. "Кол-центърът като услуга, ако потръгне в България, ще я предлагаме и на други пазари, но първоначално ще излезем само със сайта – интернет услугата и мобилното ни приложение. Ще ни трябва силен местен екип "Продажби", добър маркетинг бюджет и голям партньор в лицето на местните ресторантьорски вериги. Забелязали сме, че това моделът, който работи", обяснява Сердаров.

Ако трябва да посъветва нещо младите мениджъри, то би било да не се страхуват, да бъдат иновативни, да инвестират в развитие и хора. "Но най-вече да слушат екипите си, защото те са тези, които имат какво да кажат и могат да дадат реална оценка как се справя бизнесът. Трябва да ги стимулираш да разказват – какво мислят за услугата, как тя да се подобри, какво оперативно да се направи. Ако дадеш такава отговорност, и служителите се чувстват добре. Ти трябва само да ги вдъхновяваш. Това е ролята на мениджъра според мен", заключва той.
Трудното решение
Да се върнеш в университета
Георги Сердаров споделя, че едно от най-трудните решения, които взема досега, е да се върне обратно в университета, след като вече е започнал да гради кариера. Преди да стартира работата си по ReZZo.bg, той се занимава с програмите за лоялни клиенти на ресторантите от веригата Happy Bar & Grill. "Тази сфера ми допадна и исках да се развивам кариерно в нея, но осъзнах, че за да го правя много добре, трябва да имам широки познания по статистика", разказва той. Решението да прекъсне кариерния си път и да се насочи към магистратура в една трудна и сравнително отдалечена от досега натрупаните му познания област обаче повлиява в добра посока на по-нататъшното му развитие. Той изкарва магистърска степен в University of Gent, Белгия, който попада в списъка на 100-те най-добри университета в света. "За да ме приемат, започнах, общо взето, от нулата в много горещото лято на 2012 г. Спомням си, че учих много, но в самия университет беше най-тежкото ми учене досега. Трудно беше статистическото програмиране, което беше абсолютно нова материя за мен, нямах никакъв предишен опит. И тук усилията, които положих, спрямо другите предмети бяха 90% към 10%", казва Георги Сердаров.
За Георги Сердаров
Георги Сердаров е роден във Варна. Завършва езикова гимназия там, а след това следва "Бизнес администрация" в Inholland University, Scool of Economics в Ротердам, Холандия. Между 2007 г. и 2009 г. работи в маркетинг отдела на хотелската верига Golden Tulip в Холандия, а след завръщането си в България през 2008 г. за кратко е базиран и в местния хотел на групата, който се намира във Варна. От края на 2009 г. до 2013 г. работи за веригата ресторанти Happy Bar & Grill. Той се занимава с развитието на онлайн доставките на храна, анализа на клиентското поведение, програмите за лоялни клиенти и интернет кампаниите. Междувременно прави магистратура "Пазарни анализи" в University of Gent, Белгия. Освен неин създател от 2013 г. Георги Сердаров е и изпълнителен директор на платформата за ресторантьорски резервации ReZZo.bg. Бил е лектор е на различни форуми, където представя маркетингови теми.
За компанията
Ресторантьорската резервационна система ReZZo.bg е инвестиция на веригата за хранене Happy Bar & Grill . Георги Сердаров е неин идеолог и управлява процеса по създаването и усъвършенстването й. Към момента с ReZZo.bg работят 212 заведения от цялата страна, а за двете години, в които съществува, системата е изпратила 300 хил. клиенти до регистрираните в нея ресторанти. Ръстът на направените през ReZZo.bg резервации през 2015 г. е 247%, а очакванията за 2016 г. са той да бъде 164%. Преди няколко месеца ReZZo.bg стартира и услуга за приемане и на телефонни резервации през собствен център за обслужване на клиенти. Към момента инвестицията в системата надхвърля 250 хил. лв. Екипът на ReZZo.bg е от петима души.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly