Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

За домати в интернет

Да правиш нещата по-добре, по-бързо и по-евтино - това е бизнес философията на финалиста в конкурса Next Generation Иван Александров
Share Tweet Share
Снимка

Любезното отношение, отзивчивостта и вниманието към клиента от страна на доставчиците всъщност е нещо, на което Александров изключително много държи и което според него е едно от най-големите предимства на eBag.

 Фотограф: Георги Кожухаров

Запознайте се с Иван Александров – един от 10-те финалисти в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2016. Той е сред седмината подгласници на челната тройка, които получиха като специална награда 30% EMBA стипендия от City College – международният факултет на The University of Sheffiеld. Александров е собственик и основател на онлайн супермаркета eBag и дигитална агенция WhatIf. Електронният магазин е ексклузивен партньор за интернет продажбите на веригата "Фантастико", а за младия му мениджър "да повиша нивото клиентско обслужване в България" е лична кауза.

Иван Александров не обича да пазарува. Вместо обаче като повечето мъже да се примири с желанието на половинката си да вършат заедно седмичните покупки за домакинството, намира приемливо и за двамата решение – онлайн пазаруване. И тъй като електронните магазини за хранителни стоки в България все още са по-скоро изключение, създава собствен такъв. Електронният супермаркет eBag работи от малко повече от година и вече помага на над 3000 души в София да отметнат малко по-бързо едно от домашните си задължения и "да имат повече време за себе си".

Именно стремежът нещата да се случват по-добре, по-бързо и по-евтино е и това, върху което според младия предприемач трябва да изграждат философията си всички стартиращи бизнеси. А хората, които имат идеите и възгледите как да направят това, според него са следващото поколение бизнес лидери – които събира и конкурсът на "Капитал" и "Кариери" Next Generation. По всичко личи, че журито също споделя тази идея, след като класира Александров сред 10-те финалисти в тазгодишното издание на съревнованието (вижте блиц интервюто с него тук).

Тънка дигитална линия
Преди да се впусне в собствен бизнес, в продължение на 10 години Иван Александров трупа опит. И през цялото това време като свързваща отделните етапи от кариерното му развитие нишка минават цифровите технологии.

Началото на професионалния му път е през 2004 г. в Пловдив, където младежът следва "Приложна математика". Докато е студент, започва работа за българско-германската компания w&co MediaServices Bulgaria, която се занимава с обработката снимки за големи германски таблоиди. Идеята е във всички кадри, които се публикуват в даден вестник или списание, главите на хората да са в една тонова схема, като всяко издание си има специфични изисквания – "имаше списания, които искаха по-естествен тип хора, други ги искаха по-светещи", обяснява Иван.

Обемът на работата е голям, което налага компанията да работи на практика без прекъсване, на три смени. "Аз тогава бях студент и работех дневни смени – едната ми смяна беше от шест до два, другата от два до десет часа", разказва той. И допълва, че това, което е научил от около двегодишния си престой там, е "дисциплина и прецизност", както и че "като трябва да се стане рано, независимо колко рано, се става и трябва да отидеш във форма и да можеш да свършиш работата, която се очаква от теб".

След като завършва образованието си, се завръща в родната София и се присъединява към екипа на малка българско-английска компания, която се занимава с предпечатна подготовка на книги за пазара във Великобритания. Работата обаче се оказва доста еднотипна и за около три месеца младежът осъзнава, че това не е неговото нещо, така че продължава нататък и влиза в рекламния бизнес. В продължение на около две години работи за две по-малки агенции, след което през 2008 г. става част от екипа на ilyan.com.

Всъщност тогава компанията, която днес е една от водещите дигитални агенции в България, все още е сравнително малка, макар и да е на пазара от вече над 10 години – при присъединяването си Иван Александров е четвъртият човек в дружеството. По онова време ilyan.com работи за няколко клиенти, за които прави предимно уебсайтове. Точно тогава обаче започва разцветът на Facebook и това отваря нови възможности за развитие.

"Дигиталният маркетинг настъпваше все повече и повече и всъщност аз бутах много да влезем в тази посока", разказва предприемачът. Междувременно се случва така, че поради заминаването на единия от собствениците на агенцията за Англия и честите пътувания на другия из България оперативната дейност във все по-голяма степен пада върху Александров, който през 2010 г. официално става и оперативен мениджър на компанията.

"За петте години, които изкарах там, успяхме да направим един екип от около 50 души, агенцията да стане най-голямата дигитална агенция у нас, отвориха се и офиси в чужбина", проследява историята той. През 2015 г. един от дългогодишните партньори на ilyan.com – инвестиционният фонд Opera Group, придобива българското дружество, което няколко месеца по-рано вече е придобило статут и на официална сертифицирана от Google агенция (official Google certified agency), което му позволява допълнително да разшири портфолиото от предлагани услуги. Иван Александров обаче вече е направил следващата крачка в развитието си.

Имам време, нямам време
"Някак си съвсем естествено се получиха нещата. Мисля, че извървях моя път в тази агенция и трябваше да поема към ново предизвикателство", обяснява той. А то се появява доста по-бързо, отколкото си го е представял.

"Когато напуснах агенцията през лятото на 2014 г., първоначалното ми намерение беше да си почина малко и да реша след това с какво искам да се занимавам. Почивката ми трая три дни. Някак си на третия ден осъзнах, че имам прекалено много свободно време", разказва мениджърът. Така започва да се занимава с проекта за електронен супермаркет. Идеята, по думите му, всъщност се е била родила около година по-рано, вдъхновена от личната му неприязън към пазаруването и нежеланието на жена му да пазарува без него, които, взети заедно, всеки уикенд водят до "2-3 часа в магазина, които нито са комфортни за нея, нито за мен".

И тъй като след напускането на агенцията вече разполага с повече свободно време, започва да го уплътнява с проучвания на това как се развива този тип услуга на други пазари и как може да бъде реализирана в България. В крайна сметка стига до концепцията продуктите да се предлагат на същите цени, на които се продават и в реалните физически магазини от търговската мрежа. Идеята е, че това би позволило на услугата да се развива бързо и да достигне до максимален брой клиенти, обяснява предприемачът.

За партньор търси българска верига и първо се обръща към "Фантастико", с които и преди е работил. "Отне известно време да узрее идеята, но те подкрепиха самия проект и през май 2015 г. стартирахме самата услуга", разказва той. И допълва, че за тази вече над една година, откакто електронният магазин работи, "услугата се развива страхотно, имаме постоянен растеж, все повече нови клиенти и най-важното нещо – повечето клиенти са доволни".

Снимка

Според младия мениджър след пет години обемът на пазара на онлайн продажби на хранителни стоки само в София ще е от порядъка на 150 - 170 млн. лв.

 Фотограф: Цветелина Белутова



Първоначалната цел са хората с високи доходи, които най-често нямат много излишни часове за обиколка по магазините – "да им помогнем да имат още два часа свободно време, което могат да прекарат по по-различен и приятен начин, отколкото да пазаруват", обобщава идеята Иван Александров. Постепенно обаче дейността се разраства – най-напред с корпоративни клиенти, които сами започват да търсят услугата, тъй като им дава лесен достъп до стоки, за които дотогава е трябвало да отделят от времето на някой от служителите си, за да ги купи, или да разчитат на трети доставчици. "С времето доста чужденци започнаха да пазаруват, което е нещо, което бяхме предвидили. Все повече и хора със средни възможности се възползват от самата услуга", разказва създателят на eBag.

Други специфични групи потребители, на които компанията се опитва да обърне специално внимание, са хората със затруднено придвижване. Политиката им е за такива клиенти доставката, която иначе струва 2.50 лв. при плащане с карта или 4.50 лв. при наложен платеж (съответно 4.50 и 6.50 за районите Банкя, Иваняне, Панчарево, с. Кокаляне, Герман и Бистрица), да бъде безплатна. Разработват и пилотна услуга за един от клиентите си, който е незрящ и за когото ще предложат възможност да прави поръчките си по телефона – нещо, което иначе не предлагат. Ако това се окаже работещ вариант, компанията ще потърси възможности да го предложи и на по-широк кръг незрящи клиенти, като отново ще осигури безплатна доставка, обяснява мениджърът.

Спокойствие и здрава храна
Любезното отношение, отзивчивостта и вниманието към клиента от страна на доставчиците всъщност е нещото, на което Александров казва, че изключително много държи, и което според него е едно от най-големите предимства на дружеството му. "Като цяло в България да изпъкнеш с качествена услуга не е чак толкова трудно", обобщава той.

Положителната обратна връзка от клиентите е и най-зареждащото нещо в работата му. "Това, което ме мотивира най-много, е, когато разглеждам анкетите на клиентите и видя куп благодарствени коментари от добре свършената работа. За мое щастие съм успял да се обградя с хора, които това също ги мотивира и ги кара да продължават напред", отговаря младият мениджър на въпроса как мотивира служителите си. Отделно от това, за да се стимулира точно тази култура на отношение към клиентите, компанията е разработила и вътрешна система за бонуси за най-добрите доставчици – като оценките се правят на базата на анкетите, които потребителите на услугата попълват.

Иначе в компанията в момента са над 10 души, като освен това по проекта работят и някои от служителите на партньора "Фантастико", които се грижат за подбора на продуктите. Логистиката обаче се поема от eBag. "Като цяло сме си затворили цикъла – продуктите идват от "Фантастико", за всичко останало се грижим ние", посочва Иван Александров. Сравнително малкият екип пък му помага да запазва персонален контакт с всеки от служителите и да научава директно от тях какви са затрудненията, които срещат в ежедневната си работа.

Основното в техния случай е да се преодолеят опасенията на потенциалните клиенти по отношение на качеството на продуктите, които ще получат, и да ги накарат да направят първата си поръчка от сайта. "Най-голямото предизвикателство е да пречупим масовия потребител, че той ще получи едни наистина качествени и свежи продукти, такива, които той самият би си избрал", обяснява предприемачът. Другите предизвикателства, по думите му, са по-скоро чисто оперативни, с каквито се среща всеки всеки един развиващ се бизнес – "така че по-скоро ги слагам в графа "нормални" и ако ги нямахме, означава, че не вървим в правилната посока". Иначе самият той тушира стреса с три основни неща – редовно хранене, спорт ("обичам да тичам и гледам поне веднъж в седмицата да изляза да изтичам 5-6 километра, действа много благоприятно") и достатъчно сън.

Що се отнася до евентуална конкуренция, тя не просто не го плаши, а дори смята, че би помогнала за по-бързото развитие на този тип услуги, които според него тепърва ще набират скорост не само в България, а и в глобален мащаб. По думите му в момента дори на развити пазари като САЩ, Великобритания и Франция онлайн продажбите на хранителни стоки са около 5% от общите обороти на ритейлърите. Толкова е и целта, обявена от "Фантастико" като партньор в начинанието при началото му в средата на 2015 г. При общ оборот от близо 400 млн. лв. за 2015 г. на осемте компании в групата това би трябвало да означава цел от близо 20 млн. лв. Прогнозата на Александров пък е, че след пет години обемът на този пазар само в София ще е от порядъка на 150 - 170 млн. лв. А eBag ще се опита да заеме колкото се може по-голям дял от него.
Трудното решение
Да влезеш в ролята на лошия шеф
Иван Александров казва, че трудните решения, които му се налага да взима, в повечето случаи са свързани със служителите в компанията. Същевременно обаче добавя, че "когато даден служител не се представя достатъчно добре и почва да влияе отрицателно на екипа, то тогава вече решението не става толкова трудно". При всички положения обаче се стреми да избягва конфликтите, така че да може проблемите да се анализират без излишни емоции. "Като цяло не съм конфликтен и едно от нещата, на които държа в компанията, е никой да не повишава тон на никого, защото така работите са по-продуктивни", обяснява той.
За Иван Александров
Иван Александров е завършил "Приложна математика" в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". Още като студент започва работа в българско-германската компания w&co MediaServices Bulgaria, която обработва снимки за германски таблоиди. След завръщането си в София, докато е студент в магистърска програма по "Бизнес администрация" в Техническия университет в столицата, за кратко работи в българско-английска компания, която се занимава с предпечатна подготовка на книги за пазара във Великобритания. По това време влиза и в рекламния бизнес, като минава през две по-малки агенции, а през есента на 2008 г. става част от все още малкия екип на дигиталната агенция ilyan.com, като в следващите близо шест години постепенно поема голяма част от оперативната дейност на компанията. През лятото на 2014 г. напуска агенцията и започва работа по новия си проект – за онлайн супермаркета eBag, който реализира съвместно с веригата "Фантастико", а паралелно с това създава и собствена дигитална агенция WhatIf.
За eBag
Електронният супермаркет eBag работи от 15 май 2015 г. и е ексклузивен партньор за онлайн продажбите на веригата магазини за хранителни стоки "Фантастико". Концепцията е насочена главно към седмичните покупки на потребителите – каквито по данни oт веригата са около 6% от покупките в търговските им обекти. Минималната цена на поръчка е 30 лв., а доставките се извършват от служители на онлайн магазина в няколко часови слота между 12 и 21 часа. Засега се предлагат пресни, охладени и млечни продукти, а в бъдеще се предвижда и възможност за доставки на замразени храни. От юни 2016 г. в асортимента на eBag е добавена и нова категория – "Аптека", за която компанията си партнира с "Галатея фарм". В нея потребителите могат да открият лекарства, които се продават без рецепта, хранителни добавки, медицинска козметика и хомеопатични продукти.

Досега в поредицата с кариерни истории на финалистите в Next Generation 2016 ви представихме големия победител Светла Пармакова, ръководител на отдел "Управление на обезпеченията" в Райфайзенбанк, първия подгласник Антон Петров, мениджър "Верига на доставките" в софийския клон на швейцарската "Райхле и Де Масари", както и третия финалист - Иван Такев, главен информационен директор в спедиторската компания "Гопет транс".

Предстои да ви запознем и с останалите седем души във финалната десятка. Вече ви разказахме историята на
Георги Сердаров, създател и мениджър на системата за ресторантьорски резервации Rezzo.bg. Проследихме и кариерния път на Димитър Каданов, изпълнителен директор на бутиковата IT фирма OneBit Software, която се влива в американската технологична компания Progress от началото на август. Миналата седмица ви срещнахме с Даниел Бунаржиев, оперативен мениджър в Real Estate Management. Очаквайте и новите Next Generation кариерни истории, а тази е ред на Иван Александров – собственик и основател на онлайн супермаркета еBag и дигиталната агенция WhatIf.



Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly